hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Gulrøtter
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Gulrøtter
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

meg_selv2
» VIP

Skrevet - 07/10/2005 :  21:24:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Blir hester feite av gulrøtter?
Har en ponni som er på slankekur.. kan jeg gi hun gulrøtter..?

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 07/10/2005 :  22:17:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Da ponnien min var på slanker`n gav jeg ham diverse frukt og grønnsaker :o)

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 07/10/2005 :  22:28:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har noen andre forslag til hvordan å slanke en hest=P

Selfølgelig trene den da. Men er det slankende med tran ol?

http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

nutte

Norway

Skrevet - 07/10/2005 :  23:58:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei, man kan slanke hesten sin ved bare å gi havre og høy ca 5 ganger om dagen. og trene ofte, da skal visst vekta gå ned. skal begynne nå til uka med det;). kan selvfølgeli gi den vitaminer, gir ham komplett multitilskudd i tilegg;)
Det kommer en dag i alle rytteres liv da du lurer på om det er verdt det.Så kaster du blikk på hesten din, og vet at JA,det er det! Gå til toppen av siden

DeeDee

» VIP

Skrevet - 08/10/2005 :  10:49:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmm er ikke garantert at det er noen bra slankekur..Vi forer våre hester til daglig med bare høy+hel havre(og vitamintilskudd da),og de er i fint hold,ikke tynne hvertfall..og noen av de har gått på den forplanen i over ett år.De fikk pellets i tillegg til havren før.
Og de har ikke blitt tynnere av å slutte på pelletsen..(dette er snakk om travhester som er i trening)Eg var veldig skeptisk til å slutte å gi min hest pellets,for eg trodde/ har hørt at de kan bli tynne da.men det funker kjempebra,han er bra i holdet og er fin og blank i pelsen.

Hesten min fyller også lett i bena av pellets,var derfor eg ville prøve å bare gi han bare havre slik de andre fikk.Det er jo mer naturlig for hesten også å spise havre istedet for varmebehandlet pellets..men det er svært viktig at høyet er av god kvalitet om man bare fôrer med havre!
Vi har førsteklasses høy,og hadde det vært av dårligere kvalitet så hadde nok ikke hestene vært i det holdet de er nå.Det er viktig å tenke over den totale næringsverdien av forplanen.
Mitt "motto" ang foring er å gi hesten så naturlig fôr som mulig,og av BESTE kvalitet.
Klemz deedee.
Og ps.Du kan trygt gi ponnien gulrøtter,den blir ikke feit av det.Litt frukt og grønt er bare sunt,det gjelder hester også..
Gå til toppen av siden

nutte

Norway

Skrevet - 08/10/2005 :  11:56:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
hehe dt var et tips jeg fikk, han skal jo ikke bli helt tynn da akuratt;) hehe skal få opp kondisen oxo så de anbealte havre, høy og vitamintilskudd.har spist for mye i sommer å for lite trening..jaja han er jo så skjønn da når han er litt rund;)
Det kommer en dag i alle rytteres liv da du lurer på om det er verdt det.Så kaster du blikk på hesten din, og vet at JA,det er det! Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 09/10/2005 :  16:28:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
sånne forslag til slankekurer synes jeg er farlig å komme med.. Man har ikke satt seg mye inn i de ulike forslags sammensetninger og virkemåte da. Eller hestens behov. Uansett har vi nada opplysninger om hesten og dens forplan nå så det er umulig å foreslå slike ting seriøst

Men svar på spørsmålet; gulrøtter inneholder ca 0,12 feh pr kg og 17 g proteiner pr kg. Til sammenligning inneholder f.eks Energi 1 feh/kg og 81,86 g/kg protein. Så ja jeg vil si at du fint kan gi hesten din en gulrot i moderate mengder
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 10/10/2005 :  09:05:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Shettisen min får gulrøtter i stedet for kraftfor.
Gulrøtter er nemlig mye mer enn en godbit-nyttig også.
Gulrøtter er ikke fetende og gir heller ingen energi.
Gulrøtter inneholder mye A- vitaminer som er bra for synet,reproduktion,tilvekst,proteinomsetning og fornyelse av epitelvev.

Skal dog gis i begrenset omfang til høydrektige.

Redigert av - xxxx den 10/10/2005 09:06:42 Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 10/10/2005 :  11:35:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Havre og olje er fetende. Gi hesten "magre" godbiter, eksempelvis gulrøtter, epler o.l. Masse grovfôr, men vær forsiktig med halm. Pass på at hesten får dekket vitamin-/mineralbehovet sitt. Kombiner med mye utegang samt mosjon:) Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 10/10/2005 :  19:08:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
(Mye) gulrøtter er mildt avførende iallefall.
Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 10/10/2005 :  21:31:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
(Mye) gulrøtter er mildt avførende iallefall.

Opprinnelig postet av Ullsokken

En pose gulrøtter hjelper bra for mild kolikk..
Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 12/10/2005 :  13:14:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
gulrøtter er lett energi og bør ikke gis i store mengder til spreke hester

Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 12/10/2005 :  14:26:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Gulrøtter er ikke fetende og gir heller ingen energi.

Kopi av melding:
gulrøtter er lett energi

Hva er riktig

.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 12/10/2005 :  14:36:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Gulerøtter inneholder da noe energi i form av karbohydrater, men har ikke hørt noe om at hester blir energiske av gulerøtter. Det skal ikke være negativt å gi gulerøtter til verken tynne eller tjukke hester. For mennesker har jeg ihvertfall lært at man ikke kan spise for mange gulerøtter, men man kan bli litt "gul" av det hvis man spiser ekstremt.
Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 12/10/2005 :  14:41:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
det riktige er som jeg allerede har svart at gulrøtter gir ca 0,12 feh pr kg og 17 g proteiner pr kg. i sammenligning med kraftfôr så gir gulrøtter nokså lite energi og kan derfor gies i moderate mengder til hest. Jeg synes dog at det er for dyrt (med mindre man får kjøpe de store sekkene) til at man uansett fôrer kilosvis med det. De fleste hester kan fint tåle en 3-4 gulrøtter om dagen som tidsfordriv. Om man gidder å raspe det opp og blande det med litt chaff i tillegg burde en hest med lavt energibehov kunne kose seg den også. Vil også i denne tråden si at jeg har hørt at champion skal komme med et lavenergifôr som kan passe til nettopp denne typen hester/ponnier. Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.