hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hovolje/o.l
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Hovolje/o.l
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

meg_selv2
» VIP

Skrevet - 04/10/2005 :  21:56:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tenkte å kanskje kjøpe hovolje, og lurte da på hvordan..
Skal ta det på ofte..
Hva slags hovolje anbefaler dere?
Med eller uten tjære?

Bustetrollet

Skrevet - 04/10/2005 :  22:44:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvorfor skal du kjøpe hovolje da?

Jeg synes det er bortkastet!

Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 05/10/2005 :  11:33:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har aldri brukt hovolje, og kommer heller aldri til å bruke det. Nå har ikke mine hester hatt noe som helst problemer med hovene heller (som feks tørre), men så vidt jeg vet gjør i allefall ikke hovolje det noe bedre.
Hege Gå til toppen av siden

nutte

Norway

Skrevet - 06/10/2005 :  00:11:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
hovolje burde du ikke ta på ofte! da burde du heller kjøpe hovfett med tjære i hvis du skal ha noe... har selv brukt en kamillekrem til hovene når de er tørre eller har sprekker det funker kjempebra! ;)
Det kommer en dag i alle rytteres liv da du lurer på om det er verdt det.Så kaster du blikk på hesten din, og vet at JA,det er det! Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 06/10/2005 :  11:44:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Jeg kjøpte meg ett hovfett fra Lincoln (Heimer) for tre dager siden, det er grønt, og jeg er veldig fornøyd med det. Kjøpte det fordi høvene til hesten min ble veldig tørre, og begynte å få sprekker, men når jeg ser på høvene hennes nå, så ser de mye bedre og "mykere" ut. Har tenkt å ta det på annenhver dag i to uker, og så ha det på ca. en gang i uka etter det.

Edit pga skriveleif.

Wenche & Amber

Redigert av - Wenche=) den 06/10/2005 11:45:11 Gå til toppen av siden

DeeDee

» VIP

Skrevet - 06/10/2005 :  17:28:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Som eg har nevnt mange ganger før...det er IKKE lurt å smøre på olje/fett på hovene om de er tørre.Dette vil da fungere som "impregnering"av hoven,og fører bare til at all fuktighet utenifra stenges ute=hoven får ENDA mindre fuktighet.
Hmmm det er så mange som tror at det hjelper å smøre alskens fett-greier på hovene når de er tørre/sprukne.Gjorde dette selv eg,før eg lærte hvordan det egentlig fungerer..
Det er mye bedre å la hoven være naturlig,og ev.spyle med vann eller la hoven stå i en bøtte med vann en stund og trekke til seg fuktighet.

Men hvis hoven er veldig bløt/smuldrer lett opp,dvs motsatt av tørr,DA er det lurt å smøre den med olje/fett.Nettopp for å forhindre enda mer tilførsel av vann.
Spesielt lurt hvis det er svært gjørmete/myrete der hesten går ute.Det er hovslageren min som har opplyst meg om dette,for min hest hadde veldig myke/bløte hover.Smørte på fett hver gang han skulle ut i luftegård,og nå er han blitt mye bedre,har mye bedre kvalitet på høvene sine.
Gå til toppen av siden

Tømtern

» VIP

Skrevet - 07/10/2005 :  16:44:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Som eg har nevnt mange ganger før...det er IKKE lurt å smøre på olje/fett på hovene om de er tørre.Dette vil da fungere som "impregnering"av hoven,og fører bare til at all fuktighet utenifra stenges ute=hoven får ENDA mindre fuktighet.
Hmmm det er så mange som tror at det hjelper å smøre alskens fett-greier på hovene når de er tørre/sprukne.Gjorde dette selv eg,før eg lærte hvordan det egentlig fungerer..
Det er mye bedre å la hoven være naturlig,og ev.spyle med vann eller la hoven stå i en bøtte med vann en stund og trekke til seg fuktighet.

Men hvis hoven er veldig bløt/smuldrer lett opp,dvs motsatt av tørr,DA er det lurt å smøre den med olje/fett.Nettopp for å forhindre enda mer tilførsel av vann.
Spesielt lurt hvis det er svært gjørmete/myrete der hesten går ute.Det er hovslageren min som har opplyst meg om dette,for min hest hadde veldig myke/bløte hover.Smørte på fett hver gang han skulle ut i luftegård,og nå er han blitt mye bedre,har mye bedre kvalitet på høvene sine.

Opprinnelig postet av DeeDee

helt riktig ang hovfett der er jeg enig. har du tørre høver på hesten så ville jeg faktisk heller bruke hovolje enn å "sette" hestens bein i vann. hoven utvider seg ved fuktighet og ved ekstrem fuktighet på en slik måte gkør at hoven "utvider" seg, noe som gjør at sko og sømfester blir dårligere. kjør på med hovolje du, men ikke overdriv. Hørt selv at vanlig tran er veldig bra for hoven.
Gå til toppen av siden

meg_selv2
» VIP

Skrevet - 07/10/2005 :  17:07:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har kjøpt hovolje nå og brukt noen dager..
Høvene har faktisk blitt veldig fine!!! De virker sterkere, er ikke tørre, men heller ikke "fuktige". Helt passe!!! De er slik jeg "ville ha de"..

Hovoljen jeg bruker er fra ekol og er "gulfarget".. De selger den i høøks.
Den har funket supert;)
Gå til toppen av siden

DeeDee

» VIP

Skrevet - 07/10/2005 :  17:54:46  Vis profil  Svar med kopi av melding

[/quote] helt riktig ang hovfett der er jeg enig. har du tørre høver på hesten så ville jeg faktisk heller bruke hovolje enn å "sette" hestens bein i vann. hoven utvider seg ved fuktighet og ved ekstrem fuktighet på en slik måte gkør at hoven "utvider" seg, noe som gjør at sko og sømfester blir dårligere. kjør på med hovolje du, men ikke overdriv. Hørt selv at vanlig tran er veldig bra for hoven.

Opprinnelig postet av Tømtern

[/quote]

Eg mente ikke å la hesten stå i flere timer med hoven i bøtta da,så det hadde blitt "ekstrem fuktighet"..bedre med flere korte ganger iløpet av en dag så hoven får pauser innimellom.
Tenkte mer på slik det er når hestene går ute(villhester,hester på beite)de får fuktighet fra dugg i gresset og underlaget de går på.Og de trenger som regel ikke smøring i noen form..
Men det er nå bra det funket med den oljen du kjøpte.
Eg personlig pleier å bruke en olje med tjære i,(en rød boks,husker ik navnet nå)i spesielle tilfeller når eg skal "pynte"hesten.
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 08/10/2005 :  22:29:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enige med DeeDee om fuktighet. Ser jo feks hvordan høvene blir etter at hestene har gått på beite, de blir kjempe fine og sunne!
Hege Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.52 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.