hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - la andre leie hesten din?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 I stallen
 la andre leie hesten din?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

LivogZara

Norway

Skrevet - 03/10/2005 :  21:18:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
hei...
vi har nå fått ei ny stallhjelp, som er mer eller mindre kjempe grønn....
gjør det hun skal osv, men jeg vil ikke la henne leie hesten min,jeg vet jo at hesten min er snill og alt det der...men jeg vet han blir litt frekk med nybegynnere...og jeg har et lite opplegg når jeg leier han inn og ut...lærer han til og vente før han kaster seg over maten...og hun slipper bare hestene inn i bokse, og da blir opplegget mitt spolert på en måte...
kan jo snakke med henne om det, men hun er lissom ikke tøff nok , og tørr ikke ta hestene om de gjør noe tull o.l
jeg er sær ja, men jeg vil bare ikke at hun skal leie han...

hva hadde dere gjort?

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 03/10/2005 :  22:02:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Okei, sett fra den nye stallhjelpa sin side: Jeg ville ha vært redd for å "ta hesten" dersom den gjorde noe galt, fordi jeg ikke hadde vært sikker på hvor hardt jeg skulle ta den osv, og dermed heller latt være, siden jeg ikke hadde fått beskjed om noe annet.

Så, jeg ville ha tatt henne med meg, og vist henne hvordan jeg gjorde det med min hest, vist henne hvor hardt jeg tok den når den gjorde noe galt, og vist henne opplegget du har med at den skal vente før den kaster seg over foret osv.

Lykke til! :)

Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

Speedy As A Bullet

» VIP

Norway

Skrevet - 05/10/2005 :  12:45:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSpeedy As A Bullet  Svar med kopi av melding
Enig med Wenche :)
Takk for den tiden du delte med meg min engel.. Hvil i fred, min Skriver May <3 Gå til toppen av siden

Ina_R

Norway

Skrevet - 05/10/2005 :  17:53:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
Tror nok jeg ville likt at du hadde snakket med meg å vist meg hvordan jeg skal gjøre ting vis jeg hadde vært stallhjelp.. Da ville jeg følt at jeg er til hjelp, og at h*n har lyst til å lære meg ting
Mye det samme som Wenche skrev..

Ina og Løkken<3
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 05/10/2005 :  20:42:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Lar alle leie hesten min jeg, hun er snill og grei og jeg har ingen "opplegg" for leiingen av henne. Derimot er det INGEN som får ri hesten min. Der er jeg derimot sær =)
Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 05/10/2005 :  21:26:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
kan jo prøve, men jeg føler jeg ikke kan stole helt på henne av en eller annen grunn....
om jeg viser henne hvordan å ta han, kommer hun ikke til å gjøre, hun er for forsiktig...
nå er jeg døds sær da.... hun skal få ta han en dag....

Gå til toppen av siden

Dr_ag_on_86

» VIP

Norway

Skrevet - 05/10/2005 :  22:51:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDr_ag_on_86  Svar med kopi av melding
på stallen der jeg red før fikk jeg ofte beskjed om å ta inn noen av de hestene andre mente var psycho i hodet, ei dame sa till og med til meg at siden jeg tydligvis var en selvmordskandidat (!!!) kunne jeg ta inn den og den hesten... (veldig hyggelig sagt!) men jeg gjorde jo det jeg... og hadde ikke noe problem med det... når enkelte andre tok inn disse hestene var det kjetting i munnen og rundt mulen, og hvis hesten viste ubehag ved å trekke til seg hodet ble de rykket gjentatte ganger i munnen... og da vil jo selvfølgelig hesten reagere med å prøve å trekke seg unna eller i dette tilfellet brukte spesielt en hest å reise seg på bakbena om noen rykket den hardt i munnen...
jeg festa bare leitauet i grima (uten kjetting i munnen eller rundt mulen...) (synes egentlig det er unødvendig jeg) hestene gikk jo rolige som lam de...
ikke spesielt hyggelig å få slike komentarer, spesielt ikke av voksne damer som er selvutnevnte supereksperter.... jeg har til dags dato aldri hatt problemer med og leie en hest, og skjønner meg ikke helt på de som tar kjetting i munnen på hesten rykker, river og sliter og sier at hesten er psycho, bare pga at de reagerer for at det er ubehagelig....

Å drive med hest er ikke bare en hobby, det er en livsstil...:) Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 06/10/2005 :  18:10:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Får jeg spørre hvorfor dere har ansatt en grønn stallhjelp?

Ellers så er jeg über-sær når det gjelder andre folk og hesten min. Vil helst ikke at noen andre skal røre han, spesielt ikke nybegynnere.

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 06/10/2005 :  22:54:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
nei si det du.-..hu trenger arbeidserfaring...hu har "jobbet" på stall før...men...helt enig med deg ullsokken, er ordentlig sær når det kommer til hesten min,,,
Gå til toppen av siden

Emblan-min

Skrevet - 07/10/2005 :  18:58:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jo, dette er jo en veldig vrien sak. Men jeg likte det som Wenche sa! Og sett at hun er grønn, ja.. Men tenk på når du også var grønn? Noen måtte jo også lære deg å la deg få leie hestene sine for at du skulle bli vandt med det. Jeg har selv lært at jo mer jeg har vært i stallen, jo mer folk har stolt på meg, jo sikkrere har jeg blitt. Men det går jo til en viss grad =P Men selv synes jeg du bær snakke med hu og vise henne. Kanskje også fortelle henne at du er litt sær, men gi henne en sjanse. Alle er jo nybegynnere en gang = ) Bare sett inn deg selv i hennes sitvasjon. Se for deg du ville reagert i de forskjellige sittvasjonene som hun er i. Det hele er opp til deg, men la henne få en sjanse = ) Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 07/10/2005 :  23:02:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
hun fikk leie han inn i dag...de gikk jo det...men hu var redd han til de grader...det kommer seg vel
Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 08/10/2005 :  00:44:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Vi har alle vært nybegynnere en gang, hadde vi ikke fått prøve og feile, hadde vi aldri lært noe, og da hadde de hesteinteresserte vært en utdøende "rase" ;)
Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 09/10/2005 :  18:07:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
sant så sant ;) men jeg kan bare ikke noe for at jeg er så sær når det kommer til kross;)
Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 09/10/2005 :  19:32:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jo, dette er jo en veldig vrien sak. Men jeg likte det som Wenche sa! Og sett at hun er grønn, ja.. Men tenk på når du også var grønn? Noen måtte jo også lære deg å la deg få leie hestene sine for at du skulle bli vandt med det.
Opprinnelig postet av ...IslandsHesten...

Om man er grønn så blir man ikke ansatt som stallhjelp. En stallhjelp som er helt grønn er, etter min mening, faktisk mer til besvær enn til hjelp.

Er man helt nybegynner får man heller melde seg på ridekurs eller lignende, ellers blir det som å melde seg på i middels-klasser før man klarer seg brukbart i de lette..

Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 09/10/2005 :  20:05:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Det er ikke alle som har råd til å gå på ridekurs, og da er det å være stallhjelp i en stall hvior det er mange erfarne folk, en fin introduksjon til hesteverdenen. Vil nesten påstå at man lærer mer av å være stallhjelp i en stall, og "arbeide seg opp", enn å begynne på ett nybegynnerkurs, hvor hestene ofte er fwerdig oppsalet når man kommer til timen. Det eneste man gjør da er å sette seg opp på hesten, og lære seg å ri. Så er man så heldig å få lov til å være med i en stall for å hjelpe til når man er nybegynner, så er det en veldig god måte å lære på, mener jeg.
Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 09/10/2005 :  21:06:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det er ikke alle som har råd til å gå på ridekurs, og da er det å være stallhjelp i en stall hvior det er mange erfarne folk, en fin introduksjon til hesteverdenen. Vil nesten påstå at man lærer mer av å være stallhjelp i en stall, og "arbeide seg opp", enn å begynne på ett nybegynnerkurs, hvor hestene ofte er fwerdig oppsalet når man kommer til timen. Det eneste man gjør da er å sette seg opp på hesten, og lære seg å ri. Så er man så heldig å få lov til å være med i en stall for å hjelpe til når man er nybegynner, så er det en veldig god måte å lære på, mener jeg.

Opprinnelig postet av Wenche=)

En stallhjelp, slik jeg ser det, er en person som hjelper til i stallen med ting tilknyttet hestehold. For at en person skal kunne gjøre og hjelpe til med ting, må vedkommende vite hva og hvordan ting skal gjøres. Noe annet kan bli veldig belastende for de andre i stallen, og det blir mer effektivt å gjøre ting for egen hjelp.

Når det er snakk om penger, så vet jeg at det er dyrt å gå på ridekurs, jeg vet at hest i det hele tatt er en luksushobby og ikke alle har råd til å drive like mye med den som andre. MEN om man er i en slik klemme syns jeg heller man skal inngå en avtale med enkeltpersoner om å få hjelpe dem med hesten(e) deres enn å generelt hjelpe alle i en stall. Disse enkeltpersonene må da være villige til å gi nybegynneren veiledning.
I en stall, selv om det kanskje er snakk om en liten privatstall, er ulike mennesker samlet. De ulike menneskene har ulike måter å gjøre ting på, som igjen kan virke forvirrende for en "grønning". Er det ikke da bedre både for oppstallørene òg nybegynneren å ha èn mentor, heller enn ti? Jeg tror og vet at dette vil spare alle parter for mye unødvendig frustrasjon.

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.42 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.