hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - hvilke egenskaper søker du hos en avlshingst?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Trav
 hvilke egenskaper søker du hos en avlshingst?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Vinnelykka

Skrevet - 03/10/2005 :  18:46:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei!!
Jeg lurte på hva dere søker hos en avlshingst om det er stammen, karieren, utseende osv.
mvh sara..

Lucinda:

Norway

Skrevet - 03/10/2005 :  19:21:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
For meg som driv med fjordhest så ser eg etter godt eksteriør. Eg bruker ikkje hingster med dårlegare karakterer enn 7 poeng på delkarakterer på eksteriøret. Bevegelsane (bør nok ha 8 helst 9 poeng der) synest eg er viktig, samtidig bør den ha godt fjordhestpreg (Bør nok ha 8 eller 9 poeng der) og for meg blir da hodet til hesten viktig. Beina er også viktige og eg kikker derfor ein del på måla som blir gjort rundt pipa og klavemålet.

Samtidig er det viktig att hesten viser seg god i bruk.

Ellers så ser eg etter egenskaper hos hingsten som kan veie opp det som eventuelt er negativt hos hoppa.

Og stamtavla bør vere langt frå hoppa si stamtavle, dvs minst muleg slekt lenger bak i stamtavla.

Redigert av - Lucinda: den 03/10/2005 19:23:35 Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 03/10/2005 :  22:49:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har kaldblods traver.

Ser mest på prestasjonene til hingsten, dens karriere og dens holdbarhet. Setter pris på at den er tidlig til start, men holdbarhet er viktigere enn unghestkarriere. En hingst med en god km.tid er ikke å forrakte..

Stammen skal passe til min hoppe, en stor fordel med linjeavl, men styrer unna innavl.

Travet skal være lett og ledig, liker "naturtravere" som går klart for seg.

Bygning er viktigere enn størrelse. Foretrekker lettbygde, ikke for tunge hingster med lang rygg, fritt bogparti og gode bein for best mulig bevegelser og fart.

Setter ellers pris på rasepreg, en harmonisk kropp og et fint hingstehode...

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

linki

Skrevet - 15/10/2005 :  22:06:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ser på helheten.
Stammen. Prestasjoner.

Har den ok el dårlig stamme bruker jeg den ikke.........
Gå til toppen av siden

Løkki

Norway

Skrevet - 16/10/2005 :  00:50:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLøkki  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLøkki  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
For meg som driv med fjordhest så ser eg etter godt eksteriør. Eg bruker ikkje hingster med dårlegare karakterer enn 7 poeng på delkarakterer på eksteriøret. Bevegelsane (bør nok ha 8 helst 9 poeng der) synest eg er viktig, samtidig bør den ha godt fjordhestpreg (Bør nok ha 8 eller 9 poeng der) og for meg blir da hodet til hesten viktig. Beina er også viktige og eg kikker derfor ein del på måla som blir gjort rundt pipa og klavemålet.

Samtidig er det viktig att hesten viser seg god i bruk.

Ellers så ser eg etter egenskaper hos hingsten som kan veie opp det som eventuelt er negativt hos hoppa.

Og stamtavla bør vere langt frå hoppa si stamtavle, dvs minst muleg slekt lenger bak i stamtavla.

Opprinnelig postet av Lucinda:

Heilt enig med Lucinda her! Og så meiner eg lynne er svært viktig

ForumHest

Gunvor, Løkki og Skaars Benita
Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 16/10/2005 :  12:49:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
Jeg får vel uttale meg om kaldblodstraveren da siden det er det jeg er interessert i.

Hovedgreia for meg er at hingsten skal passe til hoppa. En hingst kan være mestvinnende og ligge på topp på hingstestatistikken 10 år på rad for min del, passer den ikke merra gidder jeg ikke. Jeg ønsker i utgangspunktet en Eldingfri hingst, og jeg ønsker en rasetypisk hest med hingstepreg. Jeg har ikke veldig sans for de ekstremt lette typene ala H.G balder, men velger heller ingen bolehest på 1,65. Jeg går med litt småplaner om bedekning av en hoppe til våren med Elding som bestefar, ergo MÅ jeg ha en eldingfri hingst. Jeg har stor sans for Rigel Jo, men han er dessverre død. Hadde det ikke vært for at hingsten jeg er medeier i er litt bøs og trenger å jekkes ned så hadde jeg seriøst vurdert å bruke egen hingst på egen hoppe da han har vannvittig flott stamme (e. Rigel Jo med en bunnsolid morsstamme). I tilfelle er det for å beholde avkommet selv da det har liten salgsverdi, men hestene utfyller hverandre godt, der den ene er noe liten er den andre litt stor, men forskjellene er ikke så store at avkommet blir seende ut som et puslespill av ulike hester. Det ville garantert ikke vært det klokeste, men definitivt artig.

For meg er helheten viktig. Skal jeg betale for en hingst så må den i første omgang vise resultater og dersom den er litt eldre, også holdbarhet. Jeg bruker ikke en hingst med for store eksteriøre avvik eller veterinæranmerkninger jeg anser som grove. Jeg har erfart forskjellen mellom en korrekt hest eksteriørmessig og en mindre korrekt hest. Skadeproblemene er i utgangspunktet mindre om de er korrekte.Store slitsjeskader som treåring er ikke veldig lokkende. Jeg henger meg ikke så veldig oppe i om hingsten var tidlig ute selv eller avler avkom som springer fortfort som toåringer, det er ikke da pengene deles ut, og jeg ønsker heller en hest som holder i mange sesonger fremfor en som ikke viser noenting etter 4 års sesongen.

Når jeg nå vurderer å få et føll ser jeg faktisk til sverige. Jeg har et par objekter i Norge også. For meg så er ikke prisen det viktigste. Altså jeg gidder rett og slett ikke bruke en hingst som koster 5000 når jeg får en vesentlig bedre en til 10 000 f.eks. Den summen der blir ingenting i forhold til hva føllet koster frem til det er startklart så man kan igrunn likegjerne bruke 10 000-20 000 på hingsten så får man litt mer kvalitet og også større sjanse for å få en ok sum for det dersom man må selge.

Jeg legger stor vekt på gemytt. Det er også derfor jeg har snakket med en av eierene til hingstene jeg vurderer i Norge allerede. Jeg vil reise å se på hingsten først uansett for å danne meg et eget bilde av den. Bilder lyver nemlig ganske mye har jeg funnet ut.. Og jeg vil se om
hesten oppfører seg vettugt.

Teknikken i trav betyr mye for meg. Jeg liker ikke "rett opp og ned" travere, og jeg liker ikke stooooore kneløft. Jeg har og veldig klare meninger om enkelthingster som jeg aldri skal bruke og aldri kjøpe hest etter. Det kommer av erfaring fra avkommene. Alm Svarten f.eks er en sådan. Jeg ønsker og en hingst som er litt tøff og tar en fight, ikke den som må smyge med innvendig og overtales til å ta i litt. Vil ha en som tåler å kjenne melkesyre og som har en liten djelvel i seg. Dette er gjerne hester som er litt vanskelige å ha med å gjøre, men de kan være snille forde (behøver ikke spise stalljenter til frokost liksom).

Kort oppsummert vil jeg ha; hest uten for store eksteriøre avvik, uten alvorlige veterinære anmerkninger, et godt trav med et godt løpshode og viktigst av alt skal den utfylle og passe til hoppa (også stammemessig). Egenprestasjoner teller en god del, og har hingsten avkom allerede vurderer jeg de også. så får det igrunn koste litt hva det koste vil.
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 16/10/2005 :  12:59:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
He he

Eg ser jo no att dette emnet ligger under trav så mitt innlegg anngåande fjordingshingstene blei vel egentleg litt feil, men ja. ehh. Såg det ikkje før no eg.

Redigert av - Lucinda: den 16/10/2005 13:00:21 Gå til toppen av siden

Lindys

Skrevet - 12/11/2005 :  18:46:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vinning Kos har det største "brølet" av alle hester ;) skvatt grådig da han stod her på stallen. Gå til toppen av siden

Leikas

Norway

Skrevet - 12/11/2005 :  22:43:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLeikas  Svar med kopi av melding
Når vi ser etter avlshingst, så ser vi på:

Ekstriøret, hva den har gjort selv, stamtavlen og hva den har avlet før..
Driver med travere vi, så vil jo helst ha noe som løper.. Hingsten bør ha et godt løpshode og utfylle hoppa..

Lene og Hot Belleza
Besøk oss på www.hotbelleza.piczo.com
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.