hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva er bra og hva er dårlig med talle i boksen?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 I stallen
 Hva er bra og hva er dårlig med talle i boksen?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 02/10/2005 :  18:20:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Hva er dine erfaringer med talle. Bra eller dårlig? Hva er positivt og hva er negativt med talle i boksen? Hva anbefaler du?
FOLK & DYR PÅ SKOGLI STALLEN :)
Selv om forferdelige ting skjer i livet, behøver ikke livet være forferdelig :)

Bustetrollet

Skrevet - 02/10/2005 :  18:38:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg anbefaler IKKE talle, langt der ifra!
Talle er tungt, mye arbeid helt til slutt når hele tallen skal ut. Talle synes jeg er litt grisete, spesielt når det er store hester som skal stå der med mye avføring.. Man bør ha skikkelige greiper når man skal ha talle.

Mine erfaringer er egentlig dålige. Tungt for jenter, stanken, og æsj, hvor grisete!

Gå til toppen av siden

Isabel&Perla<3
» VIP

Skrevet - 03/10/2005 :  00:22:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Talle?? Hva er det?? Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 03/10/2005 :  00:29:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Istede for og bruke sagflis/spon som underlag i boksen kan man bruke noe som heter talle.. Det er et lag med sagflis/spon så med halm. Da måkker man ikke boksen hver dag, men kanskje en gang i uken(?)

Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 03/10/2005 :  00:35:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Enig med Kristine her. Ser ikke helt poenget her. Dessuten risikerer man at hvis man har noen som skal møkke for en, en dag, som ikke vet formålet med talle, risikerer man at vedkommende ødelegger hele "opplegget". Så jeg holder meg til vanlig måte, møkke bort all avføring og piss hver dag.
http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 03/10/2005 :  09:01:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Jeg synes talle kun hører hjemme på utegang. Dette pga lukten det blir av talle i stallen. De fleste staller er gjerne litt tette og om natten blir det veldig klam luft i en stall som er dårlig ventilert. Nye staller sliter sikkert ikke med slike problem, men vet en del gamle staller som gjør det. Blir også vått og fuktig i stallen.
Jeg synes det heller ikke er bra for hovene til hesten å stå på talle om den står en del inne, at den står i urin kan føre til dårlige hover og sur stråle.

Og når boksen med talle skal tømmes kan dere jo selv tenkte dere stanken... Og alle bakteriene...

Nei, jeg bruker heller litt mer tid å møkke hver dag og bruker heller litt godt med flis.

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 03/10/2005 :  10:29:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ville aldri ha laget talle til mine hester.
Men som jeg sa i en annen debatt, det er noen som lager "talle" kun av piss/møkk, og dette er vel en "misforstått" utgave. Det kan jo umulig være bra.. Gassen som dannes feks..

Hege Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 03/10/2005 :  12:17:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg kunne gjerne tenke meg og ha talle ute i et skur feks. Der hesten står i ly om høsten/vinteren.. Så kommer du til med traktor når du skal fjerne det, bare skuffle det bort..

Redigert av - Bustetrollet den 03/10/2005 12:18:35 Gå til toppen av siden

rapplilja

Skrevet - 04/10/2005 :  00:10:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er nok stor forskjell på hvordan tallen kan bygges opp. Hvis man tar ut all møkka og mesteparten av urinen, men lar litt av det våte være igjen, og bruker flis i tillegg, kan man bygge opp en grei talle som ikke lukter. Kan være et alternativ til hardt betonggulv hvis man ikke har gummimatter. Noen hester får også bedre høver av å ikke ha det så knusktørt i boksen.

Det jeg forbinder med talle blir et fast lag i bunnen, med ny flis oppå når man har tatt ut møkka og det våteste. Så talle er ikke noe lettvindtere enn å renske ut alt hvis det skal gjøres skikkelig, og det skal det jo:)
Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 04/10/2005 :  09:59:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det er nok stor forskjell på hvordan tallen kan bygges opp. Hvis man tar ut all møkka og mesteparten av urinen, men lar litt av det våte være igjen, og bruker flis i tillegg, kan man bygge opp en grei talle som ikke lukter. Kan være et alternativ til hardt betonggulv hvis man ikke har gummimatter. Noen hester får også bedre høver av å ikke ha det så knusktørt i boksen.

Det jeg forbinder med talle blir et fast lag i bunnen, med ny flis oppå når man har tatt ut møkka og det våteste. Så talle er ikke noe lettvindtere enn å renske ut alt hvis det skal gjøres skikkelig, og det skal det jo:)

Opprinnelig postet av rapplilja

Det er slik jeg tenker talle også. Ikke som det ble nevnt over at hesten nesten må stå i møkka.

Det går også ann å strø kalk i bunnen av boksen (som da skal være tom for flis), også få flis oppå der. Så får du talle uten piss eller noe møkk fra hesten, og møkker både piss og møkk hver dag.

.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

maane

Norway

Skrevet - 06/10/2005 :  00:19:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har veldig gode erfaringer med talle! I stallen jeg hadde hest før brukte de talle. De prøvet og feilet noen ganger, og til slutt fikk de et veldig godt resultat.

Metoden de brukte var jord i bunnen, torv, halm og flis på toppen. Tallen bruker litt tid på å "sette seg", og man skal ikke ta ut noe særlig, kun det som ligger helt øverst. Man skal ikke grave i en talle, da blir den ødelagt! Man fyller på med flis, og tar ut veldig lite. Etterhvert vokser tallen, den ble faktisk 40-50 cm, men hestene hadde ikke noe imot å gå opp i den. Det ble spikret planker ved boksdøren etterhvert som den vokste, så det ikke skulle renne utover gulvet.

I stallen luktet det aldri ammoniakk. I boksene var det alltid tørt, og tallen produserte varme. Dette var en stall uten noen form for oppvarming. Etter et år tok vi ut tallen på dugnad. Den var ikke tung å ta ut, luktet ikke vondt, og ble veldig god gjødsel!

Må nevnes at det lønner seg med en kald stall for å få dette til, og god høyde under taket.

Har en artikkel om denne formen for talle, med mer detaljer om hvordan de bygget opp tallen. Hvis noen er interessert kan de ta kontakt med meg.
Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 06/10/2005 :  09:39:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det ble spikret planker ved boksdøren etterhvert som den vokste, så det ikke skulle renne utover gulvet.

Så hestene måtte tråkke over flere plankehøyder for å komme ut eller inn?

Tror ikke hesten min hadde likt det så godt

.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 06/10/2005 :  12:07:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Hei og takk for mange gode svar. Forstår at det er delte meninger om dette med det avhenger jo også av hvordan men lager tallen selvfølgelig. Jeg har selv ikke vært borti så veldig mye talle i hestebokser, derfor stilte jeg spørsmålet om dette er bra eller dårlig. Talle slik jeg har vært borti er kun laget ut av flis hvor man fjerner møkka hver dag, men lar noe av det våte bli igjen for å danne et hardt og fast underlag. Om man de første dagene legger inn ekstra mye flis vil denne snart bli hardpakket og tråkket ned til en slags matte. Denne isolenrende "matten" vil jo være både myk og varm. Dessuten legger man på ny ren flis oppå tallen når møkka er fjernet hver dag. Tenkte først at tallen kanskje kunne være bra for å forebygge evt.liggesår. Hesten min er ganske urolig og aktiv om natta, vandrer mye og slår seg vanskelig til ro. Selv med enormt mye flis i boksen pleier golvet å være bart i midten om morgenen og all flisa ligger opp etter veggen. Og det at han da står på det harde betong golvet kan umulig være bra eller sundt. Av den grunn ble jeg anbefalt å prøve talle på han. Dette var i utgangspunktet grunnlaget for at jeg stilte det innledende spørsmålet siden jeg ikke var noen ekspert på det å ha talle som underlag. Mine erfaringer, er at det ikke blir så mye lukt om man fjerner møkka hver dag, legger inn ny ren flis oppå og passer på at det ikke går hull på tallen når den har blitt solid og tykk. Dessuten skal det ifølge "boka" skiftes ut hele tallen minst hver 3.uke. Jeg takker for alle innsendte svar, så får vi se hvordan det blir, talle eller ikke...?
FOLK & DYR PÅ SKOGLI STALLEN :)
Selv om forferdelige ting skjer i livet, behøver ikke livet være forferdelig :)
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.