hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvoran blir man utdannet innen hestefaget?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Jobb/utdanning
 Hvoran blir man utdannet innen hestefaget?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

remina

Skrevet - 30/09/2005 :  11:41:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva slags grunnkurs linje?? vk1 vk2?? Hvor mange år må man gå? Blir man lærling?
Håper noen kan svare på dette,da jeg er veldig interessert i å begynne på en sånn linje.
Noen som vet hvor det er en sånn skole på østlandet,bor i Akershus,like ved grensen til Moss(østfold).
Håper noen vet.
Takk..

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 30/09/2005 :  13:15:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Hei! For å bli hestefaglært, kan man gå to år på landbruks skole, (GK og vk1) med fordypning i hest, og så være to år som lærling, og gå opp til fagprøve, for å få fagbrev som hestefaglært.

Jeg går selv på Valle vgs, som ligger i oppland, ca 20 minutters kjøring fra Gjøvik, og der trives jeg veldig godt, vil anbefale deg å søke der! :)

Edit for å legge til ar du må gå :

GK Naturbruk m/ fordypning i hest
VK1 Landbruk og naturforvaltning m/ fordypning i hest

To år i lære hos bedrift med hest.

Wenche & Amber

Redigert av - Wenche=) den 30/09/2005 21:22:15 Gå til toppen av siden

*Jane*

Norway

Skrevet - 30/09/2005 :  23:38:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei.

Det Wenche sier er helt riktig, men på GK må man ikke fordypning i hest. Det holder at man har fordypning i hest på VK1. Mange skoler har ikke fordypning i hest på GK.

De skolene jeg vet om i det området er Hvam (som jeg har gått) og Kjelle i Akershus, og Tomb og Kalnes i Østfold (tror jeg hvertfall).
Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 01/10/2005 :  11:41:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Ja, på GK der jeg går, kan man ha fordypning i hest, det er bare 100 timer i løpet av hele skoleåret, så det er ikke en stor mengde hest for å si det sånn, men på VK1 har vi 200 timer hest, og da får man litt mer ut av det
Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

remina

Skrevet - 01/10/2005 :  13:46:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
OK.. Men hva lærer man egentlig på landbruksskolen egentlig?
Forbinder det liksom med traktor å sånn...,sikkert jeg som tar feil?
200 timer med hestefag,det er vel ikke så mye av ett skoleår,så hva lærer man ellers?
Hva lærer man om hest der f.eks??
Mange dumme spørsmål sikkert,men lurer liksom på det.
Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 01/10/2005 :  15:11:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Helt greit å lure, bedre å spørre etter ting, blir lettere å velge skole da! De fagene jeg har i år, utenom hest er:

Biologi
Teknikk ( Sveising, traktorer, redskaper, en del hestefagrelaterte emner, slik som kobling av hengere osv)
Økonomi
Norsk
Engelsk
Husdyr (Hest, ku, sau ++)
Jordbruk ( Planting av div. korn, grønnsaker, både teori og praksis, jordsmonn osv.)
Skogbruk ( Ute i skogen og hogger trær osv, er morsommere enn det høres ut som! ;) )
UB - elevbedrift, som er obligatorisk for alle elever ved VK1 på Valle, er ganske gøy, lager egen bedrift som man skal tjene penger på! Har dette en dag i uka ca. )

Ellers kommer jeg ikke på noe særlig mer. Skal du gå på landbruks skole, kan det være en fordel dersom du interesserer deg for gårdsbruk/landbruk generelt, siden det er mye lære om dette. Hvis det er av interesse, kan du sjekke siden til skolen min, som er:

http://www.vallevgs.no

Der finner du alt du trenger å vite. Vil virkelig anbefale deg å gå her, syns det er en veldig bra skole, med et skolemiljø som ligger lang over snittet! Vi er bare 137 elever, og derfor snakker alle med alle egentlig, helt supert:) Ble visst litt mye dette her, menmen;)

Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

*Jane*

Norway

Skrevet - 01/10/2005 :  19:51:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen...

På Hvam er det hvertfall slik hvis du har hest fordypning:

GK Naturbruk:
Teori inne: 2 t. norsk
2 t. engelsk
3 t. matte (mulig å ta 5 timer, som man må ha for studiekompetanse)
2 t. gym
5 t. naturfag
2 t. husdyr (teori)
1 t. frilufsliv
1 t. jordbruk
1 t. teknikk
Praksis ute: 2 dager i uka hvor man har dager med:
Hest - Ridning, kjøring, utferder, foring, sykdommer, avl osv.
Gris - Stell, foring, sykdommer osv.
Teknikk - Traktorkjøring, kjøring og påkobling av redskaper, sveising, verktøy osv.
Jordbruk - Traktorkjøring, jordarbeiding (pløying osv), potetopptaking, korn osv
Friluftsliv - Kano, skogsturer, kart og kompass osv.

Hvis du har hestfordypning går du glipp av skogbruk, storfe, høns og grøntfag. Men du trenger ikke hestfordypning på GK, det holder med VK1.

VK1 Landbruk og Naturforvaltning: (Kan også gå VK1 Økologisk)
Teori inne: 2 t. norsk
2 t. engelsk
2 t. gym
2 t. husdyr
4 t. landbruksbiologi
1 t. skogbruk
1 t. friluftsliv
1 t. jordbruk
1 t. teknikk
Praksis ute: 2 dager høst og vår, 1 dag vinter:
Hest
Gris
Jordbruk
Teknikk
Skogbruk
Friluftsliv

Tror det har endret seg så man ikke bare har gris i husdyr ute, men ogaå ku og høns.

Håper dette ga deg en viss peiling på fag du kan få. Det er ganske forskjellig fra skole til skole da. Men jeg vil anbefale deg å gå naturbruk hvis du er interessert i landbruk og dyr. Og det er deilig å ikke bare sitte inne med timer hele tiden.

Bare spørr hvis det er noe mer da...
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 01/10/2005 :  21:26:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Her er ei side som kan være nyttig informasjon på:

Opplæringskontoret for heste- og hovslagerfaget

Redigert av - Lucinda: den 01/10/2005 21:29:05 Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.