hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - 13-åring hardt skadd etter hestespark
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Debatter fra nyhetene
 13-åring hardt skadd etter hestespark
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

susanne

Norway

Skrevet - 27/09/2005 :  14:33:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesusanne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesusanne  Svar med kopi av melding
på side 3 i tønsberg blad står det om denne saken, dette er en venninne jeg kjenner som jeg red sammen med før på skauen jeg kjenner til hele situasjonen med hesten og jenta og jeg kan si så mye som at den hesten ikke er stabil for en femmer!! den skulle vært avlivd for lenge siden og likevel så har de som eier den og per ikke tenkt å ta den ut av rideskolen, den er livsfarlig og denne jenta var ikke langt unna døden!
hva synes dere om dette?!
jeg kan nesten med sikkerhet si at denne hesten er så ustabil at som rideskole hest kommer den bare til å gå en vei!!

www.sannesin.piczo.com hjemmesiden min=)

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 27/09/2005 :  15:18:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Her er en link til artikkelen: http://www.tb.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20050927/NYHETER/109270278/1090

Slik det kommer ut av denne saken, så synes jeg nok ikke denne hesten bør bli værende. Det høres ut som om dette ikke er uvanlig, og bare det at man må sette i gang et eget opplegg for hvordan en skal håndtere hesten, synes jeg sier sitt om at den ikke bør være der det er barn tilstede. I allfall bør den ikke stå sammen med andre rideskolehester.

Forresten, tegnsetting er en fin ting ;-)
Gå til toppen av siden

Kajsa

» VIP

Skrevet - 27/09/2005 :  17:04:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Nå er ikke jeg kjent på Skauen, men de fleste andre steder man har hest så er det ofte slik at turgåere og andre "fremmede" har mulighet til å ta seg inn til hestene i luftegårder/på beite uansett hvor lite lov det er. Selv om man har egne "regler" for hvordan man skal ta inn hestene, så vil en hest av denne typen kunne gjøre ubotelig skade på f.eks en turgåer som "skulle bare"
Prøv min quiz om de kule gule HER

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 27/09/2005 :  18:59:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten synes jeg skal blir værende, som Per selv sier. Men hesten burde nok stå i en innheining alene når det er andre folk der, spessielt de mindreårige ridejentene?
Selv har jeg fått et inntrykk av slik sure, grinete hester er det på de aller fleste staller. De hestene som går ofte i ridetimene og kanskje får litt hard trening kan fort bli litt sure..
Synd dette med jenta da. Men denne hoppa måtte være utrolig "Vil passe på vennen min humør" da.. Ulykker skjer på alle rideskoler, det er desverre ikke og unngå..

Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 27/09/2005 :  20:39:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Kristine og Rosita: At en hest som uten forvarsel angriper et menneske, det kan ALDRI bli greit. Og spesielt ikke når det dreier seg om en rideskolehest! At en så anerkjent rideskole ikke prioriterer sikkerheten, det syntes jeg er rart.
Kopi av melding:

Selv har jeg fått et inntrykk av slik sure, grinete hester er det på de aller fleste staller.

Sur og grinete, ja. Men direkte livsfarlig????

Waaler har sikkert sine grunner til å beholde denne hesten som ikke vi vet om.
-edit- for å modifisere budskapet mitt litt. Det er sikkert mange faktorer her vi ikke vet noe om, og skal være forsiktige med å ta stilling til. Men prinsipielt er dette dog en viktig diskusjon, da en bør ha visste standarder og krav til rideskolehester som håndteres av så mange ulike mennesker på daglig basis.

Mvh Christine

Redigert av - Olithyon den 27/09/2005 23:32:45 Gå til toppen av siden

batta

» VIP

Norway

Skrevet - 27/09/2005 :  22:21:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dersom det er som det blir hentydet i artikkelen at dette ikke er første gang noe sånt har skjedd i forbindelse med denne hesten, ville iallefall ikke jeg beholdt den i rideskolen. Så lenge det er eiers ansvar om noe skjer, og deres hest er skyld i det, kan jeg ikke forstå at det skulle være noen god grunn til å beholde hesten, selv ikke det økonomiske. En slik hendelse er skikkelig dårlig reklame.

Slike hester finnes, og kan også fungere greit som enmannshest for noen som vet hva de gjør. Men på en rideskole? Der det ferdes små barn (og tenåringer, voksne, foreldre, besteforeldre, søsken, og gud vet hva)? Det er klart det "må" skje en ulykke før eller siden da.
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 27/09/2005 :  22:22:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kristine og Rosita: At en hest som uten forvarsel angriper et menneske, det kan ALDRI bli greit. Og spesielt ikke når det dreier seg om en rideskolehest! At en så anerkjent rideskole ikke prioriterer sikkerheten, det syntes jeg er rart.
Opprinnelig postet av Christine26

Så rideskolehestene skal være så mye bedre og snille/veloppdragene. Mange ganger det ikke er slik da. Problemhester delux. Jeg skjønner egentlig ikke hva en slik hest har og gjøre på en rideskole,men når den er utdannet så utrolig og kan mye. Ja, da fjærner de en go resurs!
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Selv har jeg fått et inntrykk av slik sure, grinete hester er det på de aller fleste staller.

Sur og grinete, ja. Men direkte livsfarlig????
Jepp.. kanskje ikke livsfarlige, men..
Opprinnelig postet av Christine26

Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 27/09/2005 :  22:52:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Kristine og Rosita:

Kopi av melding:
Så rideskolehestene skal være så mye bedre og snille/veloppdragene.

Ja, det skal de.

Kopi av melding:
Mange ganger det ikke er slik da. Problemhester delux.

Da har de ingenting i en rideskole å gjøre.

Kopi av melding:
Jeg skjønner egentlig ikke hva en slik hest har og gjøre på en rideskole,men når den er utdannet så utrolig og kan mye. Ja, da fjærner de en go resurs!

De fjerner også en sikkerhetsrisiko. Det finnes mer enn nok av flotte hester i rideskoler rundt omkring som ikke sparker ned mennesker.

Mvh Christine
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 27/09/2005 :  23:11:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Nå vil jeg først og fremst si at jeg ikke kjenner til episoden, og heller ei hesten. Og nettopp av den grunn vil jeg også være forsiktig med å si så mye om avgjørelsen som tas her.

Husk.. Det er en dramatisk hendelse, en journalist som ønsker å få frem hendelsen, en hest som antagelig har satt endel folk i respekt osv. Det kan selvfølgelig være at hesten er fullstendig mannevond, men det kan faktisk være vel så riktig at det langt fra stemmer. Det er en svært annerkjent og hestekyndig kar som sier at hesten ikke skal avlives. Om hesten er farlig for omverden hadde vedkommende neppe sagt dette.

Som en tanke fra en annen dramatisk ulykke, vil jeg nevne "absolutt verdens snilleste hest" som stod på en gård i nærheten av der jeg var hestepasser da jeg var liten. Hesten stod en gang til salgs, og i forbindelse med at noen var og prøvde hesten, og vedkommende klarte å plassere ungen sin krabbende på gulvet, hadde den totalt uskyldige hesten tatt et steg tilbake på feil plass. Noe hesten overhode ikke mente, men som førte i at ungen omkom, og hesten selvfølgelig ble hengt ut som en mannevond, livsfarlig hest i avisene etterpå. I seg selv en tragisk historie, med de mest uheldigste tilfeldighetene til stede. Men i bunn og grunn grunnet hendelsen i manglende sikkerhet til hest, og langt fra at hesten var mannevond, farlig osv. De fleste hester ønsker nemlig ikke å skade oss mennesker. Og om de så gjør det, er det som oftest vi som ikke tar sikkerheten alvorlig nok.

Nå skal jeg ikke påstå at ulykken skyldes manglende sikkerhet til hest heller, for jeg kjenner som sagt ikke historien. Men om konklusjonen ikke går på at hesten skal avlives (antagelig fordi den egentlig ikke er skummel), så skal man ikke gå å tro at denne avgjørelsen er fullstendig vill. Det kan faktisk være at den ikke er det..

Som sagt er dette tanker. Jeg tørr ikke mene noen ting da jeg ikke kjenner situasjonen, tilfellet eller hesten det dreier seg om. Men det ville sjokkert meg om hestekyndige mennesker ønsket å ha faretruende hester oppstallet i rideskolen. Jeg velger faktisk å tro at hesten ikke er det..

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

susanne

Norway

Skrevet - 27/09/2005 :  23:26:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesusanne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesusanne  Svar med kopi av melding
jeg kan si så mye at det var min beste venninne som dro denne jenta vekk fra den hesten! hesten kom for å angripe en gang til og denne gangen også venninnen min men hesten til venninna mi som de hadde gått ut for å hente gikk mellom dem og jagde vekk den andre hesten(heldigvis) jeg kjenner godt til denne hesten og den har tidligere blitt mishandlet før den kom til norge..det har skjedd et eller annent med den som har gjort at den har fått et slas "flashback" og den er ikke til å stole på i det hele tatt...
den har tidligere angrepet stallsjefen under foring som er en hestekyndig som som er oppvokst med hest!
det kan være en liten mulighet for at hesten kan bli bedre av å være enmannshest, men jeg sier igjen..som rideskole hest duger den ikke!!
jeg er nesten sikker på at hvis de ikke fjerner den så kommer noe lignende til å skje igjen!
PS:denne hesten har også angrepet per..sier litt om hvor lite respekt den hesten har for mennesker!

www.sannesin.piczo.com hjemmesiden min=) Gå til toppen av siden

pre-arab

» VIP

Norway

Skrevet - 28/09/2005 :  11:37:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidepre-arab  Svar med kopi av melding
Slike hester skal IKKE være på en rideskole!!! Er det en risiko for at hesten kan gjøre dette igen, og eieren ikke kan sikre hesten på en god nok måte, bør den avlives! Instrukser for hvordan hester tas inn/ut holder ikke, det bør ikke på noen måter kunne skje at noen kan forville seg inn i innhegningen/boksen til slike hester! Slike hester bør fysisk sikres, eller avlives!
En kan gjerne disutere om det er hestens eller menneskets skyld i hva som utløste dette, men en må ikke glemme at ei jente nesten ble drept! ...og det kan skje igjen! Jeg ville ikke eiet/hatt ansvaret for denne hesten hvis jenta hadde blitt drept!
Hunder som biter blir avlivet...

Liker du sorte arabere og P.R.E hester - ta en titt på min hjemmeside:
http://www.home.no/pre-arab/
Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 28/09/2005 :  12:31:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vanskelig tema,men dog et viktig et!

Men ang denne spesifikke saken,er det vanskelig uttale seg,ettersom man ikke vet alle fakta...
Sånn generellt sett er jo min mening at på en rideskole skal det være trygge hester...er tross alt en plass man kommer for å lære seg å ri,både unge og gamle...!
Hvis en går ut fra at det som står i annonsen stemmer,så burde ikke denne hesten gått som skole-hest... Men spørsmålet er vel hvor mye som stemmer,eller om forfatteren av artikkelen har blåst det opp for å få flere lesere...?

Takker for meg. Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 28/09/2005 :  12:40:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Nå har jeg ikke lest artikkelen, men er enig med i at denne hesten ikke passer til og være på en rideskole. Om den har opplevd vonde ting i sin fortid, hvorfor ikke sette den ut av skolen og heller la den være i en privat stall med èn person som har ansvaret for den, som den trenger og forholde seg til og lære og stole på? Der finnes sikkert mye bra i hesten siden Per ikke vil avlive den så ser han det kanskje.
Men jeg syntes at hesten skulle få en sjanse, få hjelp! Men først og fremst bort fra skolen så ikke en slik ulykke skjer igjen. Den høres jo virkelig ustabil ut siden den ville angripe igjen!
Men gi den en sjanse til og lære seg og stole på mennesker igjen, om den greier det da.

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Selameyjan

Skrevet - 28/09/2005 :  14:11:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det første jeg tenker når jeg leser detter er: Hva i all verden har rideskoleelever på beitet å gjøre???

Snakker da ikke om elver som rideskolens ansatte kjenner meget godt og har oppgradert til "assistenter", men alle vanlige rideskoleelever og foreldrene deres har virkelig ikke noe på beitet å gjøre.
Selv om hestene som går der er de reneste engler kan de begynne å sloss med hverandre, en vil kanskje inn til boksen sin, og presser seg ut gjennom grinda straks den åpnes, etc.
Er det vanlig praksis at rideskoleelever skal hente inn hestene fra beitet selv?

www.selkie.no Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 28/09/2005 :  15:12:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Jeg forstår godt at Per Waaler føler trang til å opprette rutiner for håndtering og henting av hest. Det er tydelig endel mangel på kunnskap og rutiner der...
En dominant hest av alfa-typen må håndteres utfra det... Og bør derfor ikke være løs i sammenheng med elever og andre som ikke vet å sette seg i respekt. Der har Per bommet stygt når han har tillatt barn å hente ut hest som står sammen med nevnte hest...

Slike hester er ikke for nybegynnere, det er sikkert og sant. Men samtidig bør også nybegynnere få vite og se og lære om hester av denne typen. Uten at det skal gå på livet løs, selvfølgelig...
Før folk får se og oppleve en hest som truer forstår de kort sagt ikke at slike hester finnes, og de vet heller ikke noe om hvordan man oppfører seg når man møter på en slik en. Derfor bør det være en del av opplæringen at man også blir gjort bevisst på slike hester. Tross alt finnes det en god del av dem...

Men et trygt opplegg og solid undervisning på hestepsykologi/adferd/instinkter og språk kan en slik hest virkelig være nyttig læremessig. Men rutiner må være i orden, ja...

Jeg har medfølelse med alle impliserte og ønsker jenta snarlig bedring.

Hilsen Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

susanne

Norway

Skrevet - 28/09/2005 :  15:38:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesusanne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesusanne  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det første jeg tenker når jeg leser detter er: Hva i all verden har rideskoleelever på beitet å gjøre???

Snakker da ikke om elver som rideskolens ansatte kjenner meget godt og har oppgradert til "assistenter", men alle vanlige rideskoleelever og foreldrene deres har virkelig ikke noe på beitet å gjøre.
Selv om hestene som går der er de reneste engler kan de begynne å sloss med hverandre, en vil kanskje inn til boksen sin, og presser seg ut gjennom grinda straks den åpnes, etc.
Er det vanlig praksis at rideskoleelever skal hente inn hestene fra beitet selv?

Opprinnelig postet av Selameyjan

det er ikke vanlig at rideskole elever henter inn hestene fra beitet, men i dette tilfelle så sto denne hesten sammen med en privathest som er venninna mi sin hest som var den de skulle hente inn...
så de var ikke uvedkomne rideskole elever som ikke visste hva de gjorde..tvert imot begge to har egne hester og er langt ifra uerfarne!

www.sannesin.piczo.com hjemmesiden min=) Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.