hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Strøm på hinderene
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Sprang
 Strøm på hinderene
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Lillemus

» VIP

Skrevet - 21/05/2003 :  13:15:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
hva er deres mening om folk som setter på strøm på hinderene for at hesten skal hoppe bedre og skjønne at når den river får den vondt????? Dette er jo helt SYK mener jeg...

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 21/05/2003 :  14:31:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Det er vel en del stygge metoder i all hestesport på en eller annen måte. Men heldigvis er mitt inntrykk at disse metodene brukes i liten grad, og særlig i Norge.

Strøm på hinderne, tegnestifter under senebeskytterne/beleggene slik at det gjør vondt å rive, eller strikk rundt tunga for at hesten ikke skal stikke den ut, eller ta den over bittet. Mange ting er virkelig forfærdelig, og jeg tror alle synes det er ille. Heldigvis så mange at de aller færreste gjør det, men desverre så forekommer ting som ikke bør skje. Synd..

--
spoff, (prøv min dressurquiz)

Redigert av spoff den 21/05/2003 15:14:18
Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 21/05/2003 :  19:15:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette kalles barring. Det kan også være at man legger en bok med spikere over selve hinderet, så når hesten hopper hever man bommen. Da får hesten vondt og trekker opp bena høyere neste gang... Helt avskyelig spør du meg...

TrOuLtEy
Gå til toppen av siden

Trine+Fabella

» VIP

Norway

Skrevet - 28/05/2003 :  09:20:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Synes det er helt forferdelig spør du meg!!!
Syns at alle bør bruke vettet litt,og lære hesten opp på en normal måte!!!
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 29/05/2003 :  03:42:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Slike metoder gir deg ingen god spranghest. En hest som hopper i redsel kommer som regel ikke så langt.

Tror også det er lite så grove metoder i Norge. "Mild" barring er derimot mye brukt, rett og slett ved at de bare løfter bommen så hesten slår seg litt. Tror ikke dette skremmer hesten så mye, men gjør den kanskje litt mer forsiktig.

Norske metoder er tross alt ganske humane sett i den store sammenhengen.

Gå til toppen av siden

colombus

Norway

Skrevet - 07/06/2003 :  18:04:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecolombus  Svar med kopi av melding
Det er helt forfærdelig når det skjer slik i treningen. Men heldigvis gjør ikke mange i norge det.

Hesten er en gave. Ta vare på den.
Gå til toppen av siden

_Anita_

» VIP

Skrevet - 16/06/2003 :  13:56:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisann
dette er forferdelig..men er enig med spoff att det sikkert ikkje blir gjort så mye i norge, men man kan aldri vere sikker.. det er mange syke folk...desverre
Gå til toppen av siden

Mi

» VIP

Skrevet - 26/06/2003 :  23:07:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Uff! -Dyremisshandling, rett og slett!!! Syns at slike folk burde være utestengt fra stevner o.l om de gjør slikt!!! Det blir jo ikke en hest som hopper i glede, men en hest som hopper i frykt! Gå til toppen av siden

mizz_horzegirl

Skrevet - 28/06/2003 :  17:46:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, det er helt forferdelig!
Hørte om en i Tyskland som hadde syrekapsler i beinbeleggene, så når de traff bommene fikk de syre på foten, ble heldigvis oppdaga da!
Det er forresten også grunnen til at det ikke er lov til å bruke bandager/beinbelegg i dressur, det ble nemlig vanlig å ha skarpe gjenstander i beinbeleggene/bandagene for å få hestene til å løfte beina høyere...
men man kan jo ikke forby det i sprang, hvor hestene må ha beskyttelse på beina.

I Norge brukes også metoder....Har hørt om noen trenere som slår hestene på beina med planke eller longerings-pisk, rett før hesten skal hoppe...Det er ganske ufattelig, ikke sant?
Ondskapsfult....

Mizz_horzegirl

Gå til toppen av siden

Czaronna

» VIP

Skrevet - 05/07/2003 :  21:01:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
NÅR JEG LESTE DETTE BLE JEG HELT FORBANNA!!!!!!!!!!!!!!!!!
SÅNN GJØR MAN BARE IKKE MED HESTENE VÅRE!!!!!!!!!
HESTEN SKAL HOPPE AV GLEDE JA, IKKE AV FRYKT!!!!!!!
OG SANT SOM SAGT, DU FÅR INGEN GOD SPRANGHEST AV Å GJØRE HESTEN VONDT!!!!!!!!! DET ER RETT OG SLETT DYREMISHANDLING!!!!!!!!
HVIS JEG NOEN GANG SER NOEN SOM GJØR SÅNT, SKAL JEG F*** MEG MELDE DEM TIL POLITIET!!!!!!!!!!! GJØR DET ALLE SOM SER NOE SÅNT!!!!!!
HELDIGVIS SKJER DET IKKE SÅ MYE I NORGE, MEN HVIS DET SKJER ASSA, SÅ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

KLEMZ EN SOM TAR VARE PÅ HESTEN SIN!!
Gå til toppen av siden

FrkFlorett
» VIP

Norway

Skrevet - 13/07/2003 :  12:52:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFrkFlorett  Svar med kopi av melding
snakk om tull!!!!!!!!!!!
min hest ville ikke hoppe over lave hindere, for det var ingen utfordring.... helt til jeg startet å ri inn i feil vinkler, så hun måte hoppe ekstra og ta ektra mye i i et!!! vil hesten hoppe så vil den hoppe vil den ikke så vil den ikke....
min hest vil ha en utfordring... det er jo greit nok det, men selv om hun nektet før og hoppe under 60 cm så tok jeg aldri fram piggtråden eller strømen... aldri i mitt liv... nå syns hesten min det er knall moro å hope 60 cm, selv om det er kjedeligt for oss, så kan det komme mase god trening ut av det, konsenrtasjon, fart OSV...

BRUK AV VOLDIGE MIDLER PÅ HESTER GJØR meg sur!!!! vil du drive med sprang, men ikke hesten din... bør du selge den og få deg en annen hest, eller vurdere en annen ridesport så hesten er enig i...

...hest er livet...
Gå til toppen av siden

*Orch|dee*

Norway

Skrevet - 17/07/2003 :  13:46:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse*Orch|dee*  Svar med kopi av melding
Syns det er helt feil metode... Hestene burde hoppes på normal måte!!
Stakkars hester må jeg bare si...
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 27/07/2003 :  00:25:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Ja, det fins mange stygge treningsmetoder! Men det er en ting spoff skriver som jeg kansje er litt uenig i... Du skriver at noen tar strikk rundt tungen... Er det tungestropp du mener??? Om det er det, er det som regel for å hjelpe hesten, da enkelte hester, spesielt travere, kan *svelge*tungen sin. Ellers hjelper tungestroppen på ridehester som tar tungen over bittet, og da blir seig i kjeften. Jeg har ridd litt med tungestropp, og hesten syns det var helt greit etter et par minutter. Dette var en hest som hadde tungen overalt rundt og inni munnen når han blir ridd.

Miriam og Storm ROCKER!
Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 08/08/2003 :  17:32:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Rister oppgitt på hodet når jeg leser sånn. Hester er fra naturens side redde for å hoppe om ikke noen skal gjøre dem enda reddere med slike grufulle metoder.
Mennesker som gjør slike ting må mangle noe i hodet, for du trenger ikke mye fornuft for å se at det er galt.
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 08/08/2003 :  19:16:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Til stormy
Beklager sent svar, men bedre sent enn aldri.

Jeg mener gummistrikk. Gummistrikk som ikke har noe med hest å gjøre (ala den typen man bruker på gamle syltetøyglass, eller som man skyter i klasserommet på barneskolen når man har vikar;). Tungefeilsgummi vet da også jeg at er noe helt annet, og selvfølgelig ok å bruke. Jeg leste om dette i Hestesport for noen år siden. Hvor strikken hadde gnagd seg inn i hestens tunge og gitt varig arr. Og strikken ble brukt for å holde tunga inne i hestens munn. Arrene på hesten var avbildet i bladet, og bildene var tatt i lang tid etter. Det var stygt, så da kan man tenke seg hvordan det var da dette var nytt. Uff.. Ekle tanker

--
spoff

Redigert av spoff den 08/08/2003 19:20:30
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 08/08/2003 :  23:06:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Til Spoff: jeg mente ikke tungefeilsgummi, men en stropp du tar over tungen og binder under haken på hesten for å hindre at den svelger tungen sin, mye brukt i travløp.

Miriam og Storm ROCKER!
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.06 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.