hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Treningsmengde for 4 åring
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Treningsmengde for 4 åring
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 25/09/2005 :  16:09:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Venninnen min (som eier hesten jeg rir), fikk råd av en trener om å la hesten stå i 2 måneder fordi den virker sliten og tynn (han er absolutt ikke tynn, men normal).
Hesten er 4 år, og ble innridd i februar. I sommer har den stått for det meste på beite, og i det siste har den tatt det veldig med ro pga skader etter at den fikk juling av en hingst.
Jeg red hesten på en trening i går, og i dag da venninnen min red han, synes treneren han virket veldig sliten, og på grunnlag av dette la hun fram forslaget. Hun sa at venninnen min burde ri han kun 5 måneder til sammen i året og la han få helt fri resten (feks 2 måneder i gangen). Venninnen min vet ikke hva hun skal gjøre nå.

Er dette riktig måte å trene en unghest på?
Bør den ikke heller få flere dager fri i uken, kombinert med lett trening?

Siden hesten har tatt det veldig med ro i sommer og nettopp har kommet seg etter skader, er det jo ikke rart at han ble litt sliten etter å bli trent 2 dager på rad.. Det var ikke hard trening, men mulig det ble for mye for han å gå 2 dager på rad.

Hege

Lene23

» VIP

Norway

Skrevet - 25/09/2005 :  17:59:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLene23  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene23  Svar med kopi av melding
Det som kan være lurt med en såpass ung hest er å trene regelmessig dvs 4-5 dager i uka. Da skal treningene være varierte for at hesten skal utvikle forskjellige muskel grupper. Ri feks tur, dressur, mark arb med bommer ol. Men ikke jobb hesten aktivt i 1 time. Det kan fort bli kjedelig eller for mye for en ung hest. Jobb den helle i 30 min eller så. Treningen skal være morsom og givende både for hest og rytter. Legg inn fri dager etter hestens hummør.
Det å la hesten stå helt i to mnd gjør at den da mister all kondisjon og muskler og må da trenes opp igjen etter hver fri periode. Noe jeg mener er mer slitsomt for hesten.
Men dette er min mening om trening av unghets. Har selv brukt denne metoden og synes dett fungerer greit..

Lene

www.stall-hestevold.dk
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 25/09/2005 :  18:49:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja det er akkurat det jeg mener jeg også. Lett og varierende trening for å forsiktig bygge opp hesten, i stede for å gi den lange strekk med fri. Synes det var en merkelig anbefaling...
Hege Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 25/09/2005 :  19:08:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Hva med å trene den annenhver dag i en periode, for så å øke treningsmengden etterhvert? Etterhvert ri i 2 dager, en dag fri, ri i 2 dager, en dag fri osv. Rir selv hesten min annenhver dag, og det funker veldig bra for henne, hun er 5 år gammel, x-traver, og trenger å bygge nye ridehestmuskler. Prøvde å trene henne to dager på rad, men da virket hun veldig sliten den andre dagen, så dette har jeg ikke gjort på en stund. Og ellers slik som dere sier, med lett og variert trening! Lykke til :)
Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 25/09/2005 :  19:10:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Jeg syns også at dette hørtes litt rart ut, sett utifra treningsmessige prinsipper...Altså vil han jo miste masse muskler om han står rolig i 2 månder, helt uten trening.
Samtidig har jeg stor forståelse for at en unghest behøver en "real pause" innimellom. Dette fordi den da fordøyer det den har lært og klarer å absorbere mer kunnskap (hørtes jøsselig mye mer fancy ut når jeg skrev det enn når jeg tenkte det).

Jeg tror også at enkelte individer kan ha godt av to månder fri, fordi de feks fortsatt vokser. Men om hesten bare er litt sliten, ville jeg vel heller gi den noen dager fri og varierte oppgaver framover en stund, framfor å gi den helt fri veeeldig lenge...

Det må jo være lov å spørre treneren hvorfor vedkommende mener at man skal gi så relle doser med fri på en gang? Mener h*n da at det ikke skal bygges så masse muskler på en fireåring at dette ikke vil innvirke (eller kondis for den del), er det for å hjelpe vekst? Eller er det andre grunner? Jeg er mest nysgjerrig.

Må legge til at jeg har særs begrenset erfaring med unghester og og derfor kan være veldig på vidda i dette innlegget :)

Guro

Guros hjemmeside
og
NTNUI-ridning
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 25/09/2005 :  19:31:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Treneren mente at hesten behøvde å "hente seg inn", skjønner tankegangen, men som sagt ligger det nok mer naturlige grunner bak (les: hesten er ung og i litt dårlig form fordi den nettopp har stått mye). Treneren mente videre at det å kun ri hesten 5 måneder i året + å gi 2 måneder fri i strekk (da blir det feks ri 1 1/2 mnd, fri 2 mnd, ri 1 1/2 mnd, fri 2 mnd, ri 1 1/2 mnd, fri 2 mnd, ri 1 1/2 mnd). Og dette var visstnok for å forhindre belastingner, ser ikke helt logikken jeg da...

Men nå har venninnen min allerede bestemt at dette går ikke, så hesten kommer til å ha fri ca 2 dager i uken, variert og lett trening + treningsfrie uker innemellom.

Men bare kom med innspill og kommentarer, bare fint å vite hva folk mener om dette:)

kjersti *

» VIP

Skrevet - 25/09/2005 :  19:46:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei hege :)

siden jeg fikk hiero har jeg forsøkt å lese alt jeg har kommet over om trening av unghest, og det som er anbefalt de fleste stedene er at hesten får en intensiv innridningsperiode på ca to-tre måneder og så får fri i noen måneder for å la inntrykkene fordøyes. Men det som er tatt med i beregningen der er at hestene skal kunne gå på helårsbeite sammen med andre hester og ha muligheten til å bevege seg hele tiden. Videre ble det anbefalt at dersom man ikke hadde mulighet til dette skulle man trene hesten jevnt for å veie opp for den daglige mosjonen hesten mister siden den ikke kan gå løs... det var anbefalt løslongering og leie/rideturer i skritt på de dagene hesten skulle ha fri og så trening ca tre til fire dager i uken der den får trent seg litt sliten en av dagene (men da sier det seg selv den må ta det med ro noen dager etterpå...). I tillegg bør den få noen uker fri etter mer intensive treningsperioder... Har forsøkt å trene hiero på denne måten og det har fungert meget bra, fra å greie kun tre runder i trav løs i hallen for et år siden til nå når han klarer en 20-30 min effektiv trening. Rir han ca fire dager i uken nå
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 25/09/2005 :  20:33:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Kjersti*:
Bare sånn at jeg skjønte det du skrev riktig:
Hesten skal (forutsatt at den ikke har mulighet for å gå på helårsbeite sammen med andre hester på samme alder) ikke ha noen form for langfri, men bare ha vanlige fridager hver uke, hvor den aktiveres på alternative måter (altså ikke ridning).
Eller skal den ha lengre friperioder hvor den aktiviserer på forskjellige måter?

Guro

Guros hjemmeside
og
NTNUI-ridning
Gå til toppen av siden

kjersti *

» VIP

Skrevet - 26/09/2005 :  08:57:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei guro :)

fikk det kanskje ikke frem... men de skal helst ha perioder med ridefri, men skal holdes i bevegelse dersom som tilsvarer litt av den bevegelsen de går glipp av ved å ikke kunne bevege seg fritt... med hiero har jeg hatt perioder der han blir leid en liten tur hver dag eller sluppet litt i hallen. Det sier seg jo selv at hvis man skal styrke hesten er det best med jevn og lett trening leieturer i skritt er supert fordi man ikke forlanger mer av hesten enn at den skal gå i leietau, samtidig får den sett litt av verden. longering og løslongering krever litt mer av hesten noe jeg virkelig fikk merke da jeg begynte med hiero... (han var nok ikke den mest aktive unghesten på beite...hehe , megavom og stilkeben men har jo kommet seg litt nå da :) ) Har gitt hiero mer eller mindre ridefri noen uker ca hver tredje mnd + en mnd beite i sommer
Gå til toppen av siden

AnnetteHansen

Norway

Skrevet - 26/09/2005 :  09:56:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Leste en gang at det beste var å trene hesten annen hver dag, fordi dette gav musklene tid til å hente seg inn mellom hver treningsøkt.
Har også lest/hørt ett sted, at samme prinsippet brukes av idrettsutøvere...

Gå til toppen av siden

kjersti *

» VIP

Skrevet - 26/09/2005 :  11:02:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
jo, sant det. Men man skal jo helst bevege seg hver dag for å ikke bli stiv og uelastisk i musklene... Gå til toppen av siden

munti

Skrevet - 26/09/2005 :  12:15:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei om hesten ikke er helt i form er det ikke noe lurt å trene unghesten,
Hvis treningen skal være en positiv opplevelse, må hesten være opplagt og interessert.
Og ikke vondt i muskler.
Viktig å tenke på det når det har med unghester å gjøre de skal ha mange positive opplevelser av treningen.
Mange hester blir jo litt slappere om høsten pga pels osv
Det kan jo også hende at denne hesten vokser mye akkurat nå, er det en varmblods ridehest vokser den jo i to kanskje tre år til.

Og om den skal ris, ri i korte økter og slutt av lenge før hesten er trøtt.

Munti

Gå til toppen av siden

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 26/09/2005 :  13:08:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig Munti.

Det kommer ikke noe godt ut av å presse en unghest ( eller voksne hester for den saks skyld ) til hard trening om ikke formen og lysten er der.

Har selv en 4-åring som fram til begynnelsen av august gikk i jevn trening.
Tur og baneridning.
Vi merka at han begynte å gå tom, han ble uinteressert og uvillig på banen, og forsøkte først 2 ukers fri.
Det hjalp på, men av forskjellige årsaker har han nå hatt en lengre periode fri, og han blir nok å ha fri enda ei uke eller to.

Mine hester går ute på ganske store områder sammen i 10 - 14 timer daglig.
Unghesten er veldig fysisk, han løper mye for seg selv, og han taper seg over hodet ikke av å ha fri.
Det blir spennende å begynne om igjen, med en positiv hest som har lyst på arbeide.

Jeg har all tro på å gi hestene fri innimellom, kanskje ikke så lange perioder men gjerne et par uker.
Forutsatt at utegangen til hesten ikke består av en paddock på str med en uteboks, for da tror jeg det er usunt.
Hesten er skapt for å røre seg, og den trenger det.

Anette Gå til toppen av siden

kjersti *

» VIP

Skrevet - 26/09/2005 :  13:43:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
enig i at hestene er skapt til å røre seg ja. Det jeg snakker om er jevn trening, ikke hard trening. En halvtimes leietur i skritt noen dager og 15-20 min ridetrening i trav og galopp + litt skritting er det jeg mener med normal og jevn trening for en unghest som står på ridesenter. Nå vet jeg ikke hvor hesten hege rir nå står, men dersom den står på hårstad (som jeg tok utgangspunkt i fordi hun har hatt hest der før) får hesten kun stå ute en time i døgnet. Dersom hesten får stå ute mye og gjerne sammen med andre trenger den selvsagt ikke å bli holdt i gang på samme måte

På bruråk får hesten min stå ute fra 11 til ca mellom fire og syv, men siden luftegårdene er små og hesten står mye i ro har jeg valgt å bevege han stort sett hver dag med en eller to dager fri i uken (kommer an på formen). Regner i tillegg med jeg gir han ca en mnd ridefri i høst/vinter en gang for å forebygge skader som kan komme av belastning. Men regner med å leie 15-40 min i skritt likevel stort sett hver dag for å vedlikeholde muskler og slikt

gøy med unghest, men må jo legge endel tanke og tålmodighet i treningen for å få et bra resultat.

ps...Nå har jeg ikke tatt perioder der unghesten vokser ekstra mye med i det jeg har skrevet tidligere...
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 26/09/2005 :  18:47:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Hei Kjersti:)
Tror du forklarte helt fint i første innlegg også, er bare jeg som har litt tungt for det innimellom

Syns det du skriver virker ganske logisk. Man kan jo ikke godt forvente at hesten selv skal finne på å røre seg likt det den ville gjort ute sammen med mange likesinnede, hvis den ikke er ute med mange likesinnede. Da virker jo "kontrollert røring" som en god erstatning.
Mange slike treningsbøker som du forteller om her (hvilke er det du har lest forresten) baserer seg jo ofte på at man skal ha ganske optimale forhold .

Ellers vil bare legge til en liten ting i forhold til dette med at trening skal være positivt: dette gjleder for alle hester syns jeg. Og man har som eier/hestepasser/fôrrytter et ansvar for å se når "nok er nok" samme om hestne er 4 eller 13 år
Det finnes jo tross alt hester som er tidlig modne, og det finnes hester som "aldri blir modne" og derfor er det opp til hver enkelt å gjøre som Kjersti* har gjort: lese masse og forberede seg så godt man kan (syns iallfall jeg ), og deretter gjøre sånn som det viser seg at passer deg og hesten best:)

Guro

Guros hjemmeside
og
NTNUI-ridning
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 27/09/2005 :  14:50:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei alle sammen! Når er jeg på nett igjen:)

Takk for alle fine svar, er vel egentlig ganske enig med alle av dere, og det er også eieren til hesten. Hesten vil bli stående ute ca 4-5 timer dagen (slik blir det på et ridesenter), så derfor er det med store perioder med fri vanskelig. Men de kommentarer som har kommet her, stemmer bra overens med den plan som nå er lagt for hesten, og det er godt både for meg og eieren å vite at vi ikke har tatt feil:)

Planen blir vel ca slik:
Ri 4-5 dager i uken, mest lett bakkearbeid (ca 30 min), max 1 dag sprangarbeid, turer, longering, evnt løshopping. Fri 2-3 dager. Treningsfrie uker innemellom.

Denne hesten blir 5 til neste år, men er helt i begynnelsen av utdannelsen. Den er enormt arbeidsvillig og lærenem, så det viktige er vel å ikke mette den fullstendig og overbelaste den.
Ser jo at det er endel 4-5 åringer som går 110/120, men det er denne hesten langt unna enda i allefall:)

Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.