hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvor ofte markkur??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Hvor ofte markkur??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

remina

Skrevet - 24/09/2005 :  09:49:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei....
Har hørt så mye forskjellig når det gjelder hvor ofte hesten skal få markkur å hvor ofte de skal ha bytte av sko???
Lurer på hva dere mener???

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 24/09/2005 :  11:09:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Jeg kopierer listen som Kine & Tassen har skrevet i et tidligere innlegg ang.makkekurer som jeg har bestemt meg for og følge :

Beiteslipp ca. 1. juni: En dose Banminth eller Panacur
Hver 6.uke på beitet: En dose Banminth eller Panacur
Ved beiteslutt: Dobbel dose Banminth for å ta bendelorm
I november: Ivomec ( eller Eraquell ) mot blodorm og bremselarver

Hvir ofte de skal bytte sko kommer vel litt an på hvordan og hvor mye hesten sliter skoene, hvor mye du trener og hvordan. MEn jeg pleier og sko hesten min ca.hver 6. - 8. uke. Liker best om han får stelt høvene hver 6.uke, det passer hans høver best :o)

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." -
Redigert av - Bente_og_Etanec den 24/09/2005 11:09:53 Gå til toppen av siden

filur 5

» VIP

Skrevet - 24/09/2005 :  18:15:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
hallo. Jeg gir tre ganger i året. 1 om vinteren. 1 før sommer beite også 1 etter sommer beite=) Gå til toppen av siden

helert

Skrevet - 27/09/2005 :  10:04:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg følger listen som bente71 skrev... Gå til toppen av siden

LilleMint

» VIP

Norway

Skrevet - 01/10/2005 :  21:32:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLilleMint  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLilleMint  Svar med kopi av melding
jeg leste i en hestebok at det var hver 6-8 uke man skal gi hesten markkur..
og skos hver 6-8 uke,det gjør jeg.

- Jasmine og Ponniene - Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 01/10/2005 :  22:15:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det blir 6-10 markkurer i året det, noe som er for mye for heste og unødvendig dyrt.
Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 01/10/2005 :  22:41:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
avføringsprøve er absolutt det beste. Da vet man hvilken orm man har med å gjøre og kan behandle det deretter. Det går nemlig fint ann å ha hest med orm selv om man har gitt markekur (snakker av erfaring).

Dessuten bør man fjerne møkk i luftegården daglig.

Ellers bytter jeg mellom panacur og bahnmint hvert tredje år, altså to år av hver. Det har vel og kommet noen andre merker på banen nå men minns de har samme virkestoff
Gå til toppen av siden

tebj0

Skrevet - 02/10/2005 :  01:22:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er det noen grunn til at du bytter type hvert tredje år? I stallen hvor jeg står så gir vi 4ganger i året, altså hver tredje måned, og da får de annehver av ivomec og banminth! Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 02/10/2005 :  10:47:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
grunnet frykt for resistens. Bytter man særlig oftere er det ikke vits igjen. Jeg tar og avføringsprøver for å se om jeg trenger den bahnminten på høsten (dobbel bahnmint etter at det har vært nattefrost). Ivomec gir jeg en gang i året (tidlig januar) såfremt jeg ikke finner noe som tilsier annet i avføringsprøvene.

Jeg har hatt hest med små strongylider tiltross for at jeg har vært meget nøye med markekurer. Det var et lite herk å få vekk,...

Men som sagt det beste er å minimere risikoen, også ved å avmarke hester FØR de kommer inn på stallen (nye hester altså)
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 02/10/2005 :  16:09:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
hestene mine får markur litt utpå nyåret, rett før de slippes beite, i midten av beitesesongen, og etter at de er tatt av beitet for året. 4 ganger årlig med andre ord.
http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

crusabell

» VIP

Skrevet - 15/08/2006 :  08:37:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
grunnet frykt for resistens. Bytter man særlig oftere er det ikke vits igjen. Jeg tar og avføringsprøver for å se om jeg trenger den bahnminten på høsten (dobbel bahnmint etter at det har vært nattefrost). Ivomec gir jeg en gang i året (tidlig januar) såfremt jeg ikke finner noe som tilsier annet i avføringsprøvene.

Jeg har hatt hest med små strongylider tiltross for at jeg har vært meget nøye med markekurer. Det var et lite herk å få vekk,...

Men som sagt det beste er å minimere risikoen, også ved å avmarke hester FØR de kommer inn på stallen (nye hester altså)

Opprinnelig postet av xxxoooxxx

hvorfor etter det har vært nattefrost? noen spesiell grunn?
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 15/08/2006 :  09:10:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
man bør bytte mellom banminth år og panacur år.. og ta avføringsprøver. Ofte er det noen hester som bærer 80% av ormene, dvs ikke alle trenger nødvendigvis ormekur så ofte.

Min plan er
Ivomec Jan/Feb
Panacur/Banminth April/Mai (beiteslipp)
Panacur/Banminth Juli/August
Dobbel dose banminth for bendelorm Okt/Nov (inn beite)

Bente: Gir du ingenting mellom Nov og juni? Det er nesten 6 mdr uten?.

denne fant jeg på nett:
Begynnelsen av januar ** Normaldose Banminth pasta eller Panakur pasta *
Begynnelsen av mars ** Normaldose Banminth pasta eller Panakur pasta *
Begynnelsen av mai, rett før beiteslipp Normaldose Banminth pasta eller Panakur pasta *
Midt i beitesesongen juni/juli ** Normaldose Banminth pasta eller Panakur pasta *
Hestene taes inn fra beite Dobbel dose Banminth pasta, dette for å ta bendelorm
Seks uker senere, slutten av oktober Ivomec Pasta, dette for å ta magebrems

Denne kan ikke jeg følge da hestene ikke taes inn fra beite før Oktober.
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 15/08/2006 :  09:13:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
skifter sko ca hver 6-8 uke.. skal sikkert gå vinteren barfot. Gå til toppen av siden

LinnMerethe

Skrevet - 15/08/2006 :  09:18:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når dere gir dobbel dose,gir dere to tuber med engang eller venter dere 14 dager??Jeg har hørt at man skal gi en dose først for å drepe de levende markene og så vente 14 dager før man gir den andre,sånn at man får tatt eggene(som nå lever) også..stemmer dette??
Ride with the wind Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 15/08/2006 :  09:45:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
gir dobbelt på en gang.. Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 15/08/2006 :  10:05:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
ormekur kommer vel ann på hvilket type og merke du bruker å om hesten går på fellesbeite o.s.v.
jeg gir hestene min ormekur\pulverkur fire ganger i året .noe som passer oss best.de blir andri skodd.
klippklipp
hvordan merket du dette:D?

man bytter markur merke i blandt på grunn av at markene blir resistense mot de forskjellige merkene.

jeg leste i en hestebok at det var hver 6-8 uke man skal gi hesten markkur..
og skos hver 6-8 uke,det gjør jeg.
klippklipp

det står veldig m ye rart i div. hestebøker:P

*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.