hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hund?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Hund?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Maximillian

Skrevet - 21/09/2005 :  21:49:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
heihei

visste ikke hvor jeg skulle plassere dette spm, så det ble her..

jeg lurer på hva slags hund som kan passe til mitt formål?
mine punkter for hunden er:
- skal helst være rundt 45-50cm
- kunne holde følge med hest på tur
- bære kløv
- være trekkhund med meg på ski hengende etter..

jeg er litt usikker på diverse raser, men om det er noen typer å anbefales blir jeg veldig takknemlig er egentlig ikke erfaren med hund, selv om jeg er vant til hund å har passet diverse hunder og at det er JRT og schæfer i familien... jeg bor også på internatet på skolen der jeg går.. håper svar

hilsen tonje og zerena

Maximillian

Skrevet - 21/09/2005 :  21:51:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja, og kunne tåle kulde... Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 21/09/2005 :  22:26:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Samojed kanskje? ( driver oppdrett så det kom vel ikke som en bombe at jeg vil anbefale deg den rasen, hehe ).
Men den er meget allsidig, elsker og få jobbe for sin eier, trekke slede eller deg på tur og liker kløving. Enkel og grei familiehund, elsker unger, tåler masse kulde ( de kan helt greit bli nedsnødd uten og fryse ), og kan være med på rideturene.
Spør om du lurer på noe om rasen, jeg svarer mer enn gjerne :o)

Idealhøyden på tispen er 53 cm og på hannhund 57 cm, så den er jo LITT høyere enn ditt krav. Men de er jo bare sååå herlige også, skjønne bamser :o)
Ta gjerne en titt på hjemmesiden min om det er av interesse http://home.no/aquasam/
Webmaster har gjørdt en feil så den kan være noe rar og lete på, men håper webmaster snart får fikset den.

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." -
Redigert av - Bente_og_Etanec den 21/09/2005 22:32:37 Gå til toppen av siden

batta

» VIP

Norway

Skrevet - 21/09/2005 :  22:38:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
en eller annen slags polarhund kanskje? Gikk på fhs i fjor, der brukte de alaskan husky på hundekjøringslinja, dette er en blanding av diverse polarhunder (huskyer) og fuglehunder. Da noen har mer fuglehund og noen mer polarhund i seg, ser de noe forskjellige ut (alaskan husky er ikke noen registrert rase, men en fellesbetegnelse på flere typer hunder som er avlet for løp...). Felles for dem er at de er spreke, og tåler kulde. Dessuten er de ikke nødvendigvis så dyre som en renraset hund... (bilder av skolens alaskan husky: www.69nord.no (trykk på linken til hundekjøring)

Ellers har vi selv en riesenschnauzer. De er store og sterke, og har den store fordelen at de ikke røyter på samme måte som de fleste andre hunder. Den må klippes noen ganger i året, men man slipper til gjengjeld hår over hele huset. Ulempen med riesenschnauzer er at de kan være noe stae og sære, og trenger en skikkelig oppdragelse, men klarer man den oppgaven, er man garantert en kjekk hund (som også vekker litt oppmerksomhet med sitt spesielle utseende). Vet ikke hva prisen ligger på nå, men når vi kjøpte vår for 11 år siden betalte vi 6000, så billige er de nok ikke... (hvis jeg ikke tar helt feil, ligger det et bilde av Aila (hunder vår) i galleriet på vip'en min...)
Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 22/09/2005 :  10:19:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
www.canis.no --> Oppslagsverk --> Rasevelger
Der har du noe som kanskje kan gi deg en pekepin. Ikke helt de kriteriene men du kan jo prøve.
Gå til toppen av siden

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 22/09/2005 :  14:20:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Engelsk springer spaniel høres ut som en hund som kunne passe deg!
Kan være litt upraktisk pels i skog og kratt,men det er ikke mye jobb å stelle pelsen. Lettlærte,liker mosjon og kan bli flinke apportører. Grei størrelse,uten at de blir for ruvende.
Golden,labrador retriever osv. er som regel "trygge" valg første gangen,men pass opp for HD. Nova scotia retriever har passende størrelse,men denne rasen er som regel mye mer gira og krevende enn de andre retrieverne.
Jeg vil ikke anbefale en polarhund dersom det er første gang du har egen hund,da jeg ser på disse som litt mer krevende både fysisk og psykisk. De har ofte et veldig sterkt jaktinnstinkt,noe som passer dårlig når de skal ut på tur. I tillegg er de avlet for å jobbe mye,har sett en del leie eksempler på at de blir frustrerte hvis de ikke får utløp for det. Ikke for å si noe galt om samojed,de få jeg har vært borti har vært "psykisk ødelagte" omplasseringshunder som nok ikke er gode representanter for rasen. Så ikke bli fornærma,Bente!
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 22/09/2005 :  14:50:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Kine og Tassen - Jeg blir ikke fornærmet får SÅ lite, haha :o) ( Blir ganske " tykkhudet " av og ha stilt hunder på utstillinger i mange år, og høre folks kritikker om alle slags raser der. Møter jo mange hyggelige men så har vi de sure negative også da, hehe.)
Neida det er ikke alle samojedene passer til, men og få denne rasen som førstegangshund er no problemo! Har solgt denne rasen til mange førstehundeiere og det går helt fint. Men såklart kommer det jo litt ann på oppdretter også, vi SKAL være tilgjengelige om valpekjøper trenger hjelp med spørsmål.
Og det er en meget lettlært rase faktisk; den ene jeg hadde lærte jeg " innkalling med stå ", og det uten hjelp fra noen kurs. Bare et eksempel :o)
Mine hunder jakter heller ikke, de snur på 5-øringen om jeg kaller dem til meg. De løper heller ikke bort til andre hunder om jeg ikke sier at de kan, så alt kommer helt ann på eier, ikke hunderasen ;o) Og mine hudner får ikke trekke og jobbe slik de er avlet frem for i urgammel tid, de får trekke meg og ellers vanlige turer slik som " vanlig " kan en si.

Det er en hunderase som er lette til og omstille seg, har solgt til både blokkboere og folk " på landet ". Men en annen ting er hva " Zerena " liker av hunderaser, type og utseende :o) Det kan være en smart ting og ta en tur på en utstilling for og se på diverse raser og prate med eiere, blir nok enklere og finne en rase som passer deg ved og se og høre hva folk har og si der :o)

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." -
Redigert av - Bente_og_Etanec den 22/09/2005 14:55:49 Gå til toppen av siden

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 22/09/2005 :  15:15:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Helt enig i at det er eieren det går på! Jeg har liten erfaring med samojed,men en samojed er en av de vakreste rasene jeg veit om! :o)
Har erfaring med malamute og husky,var nok det jeg skulle ha skrevet.
Noen malamuter var sers tøffe mot andre hunder og dyr,andre lydige og kontrollerte. Kjenner flere som kan ha husky løse i skogen,hender dog at de kommer tilbake med litt middag.
Har selv settere,nok å holde styr på fra en hesterygg. Blir litt mye livsglede og virring rundt omkring til tider..
Gå til toppen av siden

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 22/09/2005 :  15:53:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
Jeg har Siberian Husky, å er kjempe fornøyd med den rasen.
Lydigere(uten å ha gått på dressurkurs) og snillere bikkje skal man lete lenge etter.
Hu liker å være der jeg er, å sier ikke nei til en tur med hestene
Når jeg hadde travhoppa mi var hun ofte med på kjøretur, satt i vogna sammen med meg da

Men om man skal ha den slags type hund burde man nok være nøye på hvem man kjøper av, for om man er ute etter en "kosehund" er det ikke bestandig lurt å kjøpe av de som har hundene til å trekke med.
Snakker av erfaring...
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 22/09/2005 :  17:04:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hunden vår sitter ofte på slede om vinteren
Hun er av rasen Collie, kanskje ikke verdens beste kløv/trekkhund rase.

Gå til toppen av siden

*Showjumping*

Skrevet - 22/09/2005 :  19:07:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg vil ikke annbefale deg noe hund om du bor på skoleinternat. Etter det jeg vet er det ikke lov til å ha dyr på slike internater.
En hund på 45 cm er heller ikke noe å annbefale å trekke deg på ski!
Husky og shaefer er de eneste rasene på den høyden som er sterke nok til det! Husk å bruk sele og ikke hals bånd!
Gå til toppen av siden

Cesar

» VIP

Skrevet - 22/09/2005 :  19:08:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har selv dobermann, noe jeg er kjempefornøyd med. Men vil overhode ikke anbefale som førstegangs hund. Ikke polar rasene heller. Du burde nok velge en relativt "myk" hund, som likevel er kjent som en trygg og nervesterk rase.. Da er jobben som førstegangs hunde eier mye enklere. Og gjerne en tispe, da du slipper unna endel pubertets trass. Noe hannene ofte har. Klatring på rangstige osv.
Ellers er jeg enig i at golden er en fin rase, har selv hatt en hannhund i 12 år. Men har heller aldri hatt en så egenrådig og tresk hund. Veldig snill, men ville helst bestemme selv.. He he.
Gå til toppen av siden

Hanne_N

Norway

Skrevet - 22/09/2005 :  19:23:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei.

En Bearded Collie kunne også passe fint til ditt bruk. De ser ut som en liten labbetuss, så det er en del pelsstell, men det er en utrolig enkel rase å ha med å gjøre. Også en fin størrelse på dem. Lette å dressere og utrolig snille hunder. De tåler godt kulde, og kan fint trekke en på ski. Eneste som er litt dumt med rasen er at de kan være litt engstelige av seg, men venner du dem fort nok til hester går det også bra.

Mvh Hanne. Gå til toppen av siden

Maximillian

Skrevet - 23/09/2005 :  11:35:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
heihei, takk for mange forslag!

samojed har jeg vel egentlig lenge likt.. traff en samojed i finland hos en slektning, den var så kosete å alt men det er andre også. en schæfer vil jeg vel ikke ha, folk flest er redd dem og da bør man jo egentlig heller ikke ha dem løs synd, elsker den rasen! retrivere er flotte raser, det er jeg enig i. men da er det bare golden jeg har lyst på. toller blir nok for mye ja har nok heller ikke tenkt å dra på utstillinger, så det er sagt det er en allsidig hund jeg vil ha, en turkompis og en som er en grei kosehund inne.

på internatet der jeg går på skole er det lov å ha hund. man får ha alle slags mulige dyr, bare ikke sånne sauer, gris, kyr og hester hehe!

mange forslag, får lete meg frem så får jeg se hva man ender opp med.
Gå til toppen av siden

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 23/09/2005 :  15:51:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hunden vår sitter ofte på slede om vinteren
Hun er av rasen Collie, kanskje ikke verdens beste kløv/trekkhund rase.

Opprinnelig postet av Kristine og Rosita

Jeg har også Collie
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 23/09/2005 :  19:45:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Norsk Elghund Grå er en robust hund som tåler allslags vær, men ulempen er at den er hard, og vanskelig å dressere. Om man får skikk på den er den en helt perfekt, godlynt "kan-brukes-til-alt-mulig" hund.
www.hestene.no
Redigert av - Mari^_^ den 23/09/2005 19:46:35 Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.44 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.