hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Oppstalling av hester på spilt
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 I stallen
 Oppstalling av hester på spilt
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Mix1

Norway

Skrevet - 30/12/2002 :  04:23:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMix1  Svar med kopi av melding
Burde det være forbudt å ha hester oppstallet på spilt? Er det skadelig for hesten? Er det for trangt? Har hester som står på spilt det bra? Er det sikkerhetsmessig mer fordelaktig å ha hester (f.eks. skolehester) oppstallet på spilt, enn i en vanlig hesteboks?

--
Mix1, Moderator hestemarked.no

Acie

Skrevet - 01/01/2003 :  15:53:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
på stallen hvor jeg rir, er det 3 hester som står på spilt. de er alle islandshester, og er ganske små. de har det like bra som hestene som står i bokser, bare at de napper ofte etter hverandre, og krangeler litt. detter er plagsomt hvis man skal sale på eller strigle, eller i det hele tatt være inne hos dem. døren til stallen er alltid åpen, og en av hestene i spiltet kom seg løs fra grimen, og fikk åpnet døra til fòrrommet, og spiste en he del kraftfòr.. de kan også løpe ut på veien hvis de kommer seg løs, så dette er jo egentlig litt farlig..
mvh kristine
Gå til toppen av siden

amayan

Norway

Skrevet - 01/01/2003 :  19:27:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideamayan  Svar med kopi av melding
det kan jo være farlig, hvis det skulle skje noe så kommer den seg vel ikke løs. dessuten synes jeg det er veldig trangt, og synes heller hestene kan gå fritt i en boks. det er jo risikabelt å gå utenfor også, plutselig kommer det et ben eller 2...

med nærmere tenking, kommer den seg løs hvis man bruker panikkrok:)hehe..

Redigert av amayan den 20/04/2003 22:37:30
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 04/01/2003 :  01:21:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Jeg syns ikke så mye om hele spilt-opplegget... Ville ikke latt mine hester stått på spilt vertfall... foretrekker heller en boks hvor de kan snu seg, rulle seg og ikke trenger å stå bundet fast!

Gå til toppen av siden

Pling

» VIP

Skrevet - 21/01/2003 :  09:51:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er ingen tilhenger av spilt, synes hestene skal ha en boks jeg. Da kan de rulle seg og bevege seg litt rundt i boksen og legge seg ordentlig ned hvis de har behov for det:) Det er sikkert greit å ha hestene på spilt om natten dersom hestene går ute hele dagen, men som sagt jeg ville ikke personlig hatt hesten min på spilt. Gå til toppen av siden

tabrathe

Norway

Skrevet - 21/01/2003 :  13:52:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig i at spilt ikke er noen drømmetilværelse... Ville ikke hatt min hest på spilt.
Jeg har forståelse for at det er praktisk på rideskoler. Man sparer plass, og hopper på spilt er raske å møkke for. Jeg respekterer at folk ønsker å leve av hobbyen sin, og må gjøre hesteholdet så proffesjonelt, effektivt og økonomisk som mulig. Man må jobbe hardt for leve av hester. Jeg tror de aller fleste hester lett venner seg til å stå i spilt, men det er nok mest behagelig med bokser...
Gå til toppen av siden

Milla

Norway

Skrevet - 21/01/2003 :  14:30:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMilla  Svar med kopi av melding
Synes bokser er best jeg! Mer plass for både hest og rytter ;)
Men det er sikkert greit for noen hester å stå på spilt. Men synes at det virker litt trangt! :/ Bedre med plass :)

-Milla
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 21/01/2003 :  16:23:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Jeg har bare bokser i min stall, og ønsker ikke spilt. Jeg mener hester har det best når de får bevege seg fritt... Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 21/01/2003 :  20:40:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg er egentlig enig i at boks er best, og helt sikkert mest trivelig for hesten.

Men vil likevel ikke si at jeg er 100% mot bruk av spilt. Vet om flere tilfeller hvor det kan være gode grunner til å ha hestene oppstallet på spilt.

F.eks: En venninde av meg har oppstallet hesten sin på en stall med bare bokser. De fikk nylig inn en hest på stallen som hadde problemer med å roe seg ned. Den gikk rundt og rundt i boksen sin hele tiden når den stod inne, og det virket ikke akuratt trivelig for den. Etter anbefaling fra veterinær om å binde hesten fast ble dette gjort. Hesten står riktig nok på en boks, men er bindt fast når den står på boksen. Den er nå mye roligere, og er mye trivligere å ha med å gjøre i boks og ute (ved eller ikke ved ridning). Kanskje et litt sært tilfelle, og grunnen til at mange "desper" på oppstalling på boks er pga liten plass. Selv om denne hesten en bundet fast som i et spilt har den da plassen som i en boks. Likevel er sikkert ikke dette den eneste hesten som ikke egner seg for å gå løs i en boks, selv om de fleste hester heldigvis gjør det. Kanskje denne hesten i utgangspunktet hadde hatt best av å stått på spilt fra starten av?

På rideskolen jeg rei da jeg var mindre stod alle ponniene på spilt. Dette var veldig praktisk da jeg gikk på stellekurs. Hestene var alt oppbundet og var nok mest sikkert for oss som ikke var så gamle og hestevante. En fikk også "samlet" ponniene på et mindre område slik at ridelærer til enhver tid kunne følge med på alle ponniene og alle barna. At ponniene stod på spilt utenom stellekursene også vil jeg si at var en fordel. Utrolig lett for en ponni/hest å svippe ut av boksen når en litt uerfaren rytter kommer inn for å stelle, sale på eller bare kose. I slike situasjoner kan gjerne personen være litt stressa også. En vil jo ikke gå glipp av ridetimen.. Disse spiltene var riktignok ikke store, men ponniene var ikke så store de heller. De kunne helt fint legge seg ned, og lå nede ofte også.

At andre lar hesten stå på spilt synes jeg egentlig ikke at er det verste en kan gjøre. Synes utegang eller ikke er en viktigere ting å ta hensyn til. Tror en hest som står mange timer ute hele dagen, og på spilt om natta har det finere enn en hest som står på boks hele dagen og hele natta (evnt med veldig få timer utegang).

Men har en mulighet for det så er nok boks det aller, aller beste.. Synes iallfall jeg Ikke ofte hesten ikke egner seg for boks, men det hender jo..

--
spoff
Gå til toppen av siden

tabrathe

Norway

Skrevet - 21/01/2003 :  21:42:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er redd for at hesten min ville rulle seg, hvis jeg satt den på spilt. Kanskje han ville glemme at han var bindt? Da kan de vel bli sittende fast og lege mye tull for seg selv. Han har aldri stått bindt om natten, så jeg er usikker på hvordan han ville reagert. Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 21/01/2003 :  22:07:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Det er viktig at hester som er oppstallet på spilt er riktig oppbundet. Det jeg mener er riktig er at du har en bolt i veggen som er en slags ring liksom. Gjennom ringen trer du et tau, og i den ene enden har du en kloss som er såpass tung at leietauet aldri ligger og "slenger" i bakken (da er selvfølgelig grima til hesten og hesten festet i andre ende av tauet..). På den måten er det vanskelig for hesten å snurre seg opp. De hestene/ponniene jeg kjenner til som har stått på spilt har vært bundet opp slik, og det har aldri skjedd noen uhell med at de har hengt seg opp. Verste som har skjedd er at noen har satt grima for løst og hesten/ponnien kommet seg løs. Men hester/ponnier kommer seg jo løs fra bokser og luftegårder og alt også. Ikke vært noe mer løse hester/ponnier fra spilt, tvert i mot!

--
spoff
Gå til toppen av siden

amayan

Norway

Skrevet - 01/02/2003 :  12:44:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideamayan  Svar med kopi av melding
det som også kan være faren med spilt, er at hesten kan bli kvalt eller brekke nakken. får den hodet under tauet, kan den få panikk og dra slik at nakken knekker.

det var en hest nå som ble kvalt. den hadde vikla seg rundt tauet på en eller annen måte, fått sjokk, og dermed falt han og ble kvalt. ikke særlig koselig..

Gå til toppen av siden

*NiNa*
» VIP

Norway

Skrevet - 01/02/2003 :  18:23:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*NiNa*  Svar med kopi av melding
Jeg er egentlig ikke noen tilhenger av spilt, men ser at det kan vaere praktisk paa f.eks. rideskoler. jeg synes personlig det er best med boks der hesten kan rulle, legge seg og snu seg rundt. Hesten jeg hadde foer var en x-galopphest og var ikke vant til aa bli bundet, saa jeg tviler paa at spilt hadde vaert noe for han:p Han hadde mest sannsynlig faatt panikk og skadet seg... Spilt passer sikkert for noen hester, andre ikke. Men boksen med masse plass og oversikt er det aller beste! Gå til toppen av siden

moi

Norway

Skrevet - 01/02/2003 :  18:31:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemoi  Svar med kopi av melding
Jeg vil helst ha boks men d er ikke no galt med spilt... de kan rulle, legge seg ned selvom de står på spilt...
Som sagt, jeg vil helst ha boks men spilt kan være mer praktisk visse steder....

ª¹Moiª¹
Gå til toppen av siden

amazing

Skrevet - 03/02/2003 :  23:05:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg er litt for og litt imot for hest på spilt.. det er vel egentlig ikke skadelig for den å stå der..? tenker på sånn som fylling osv..
men hvis en hest plutselig skulle få panikk da? det skjer jo.. da vil de fleste hester rygge i full fart bakover.. men hvis de da sitter fast? da får de hvertfall panikk! eller hva? de fleste hesteeiere mener at "men min hest er verdens tryggeste hest, og den er sååå snill atte..." jaaadaa.. lenge leve.. det er ikke en eneste hest i verden du kan stole 100% på! får den panikk, så får den panikk..
Gå til toppen av siden

Tåfta
» VIP

Skrevet - 04/02/2003 :  19:18:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg vil ikke se at det er uforsvalig å ha hester på spit,for det er somme hester som ikke trivest å stå på boks. jeg har en hest som spiste mye mindre når hun måtte stå på boks, men når jeg flyttet henne over på spilt begynte hun å spise normalt i gjenn, så det var tydelig at hun trivdest bedre på spilt der hunn fikk ha god kontakt med de andre hestene. men nå står hun på løsgang dvs løs sammen med mange andre hester... Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.36 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.