hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Tannrasp, huff!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Tannrasp, huff!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 19/09/2005 :  12:50:33  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Aromayo skal få munnen og tennene sine sjekket snart. pga han viser tegn til ubehag i munnen når han har bitt i munnen..

Det som kan bli et problem, er hvordan han kommer til å te seg når dyrlegen skal inn i munnen hans og se. Han liker generelt ikke at noen tukler med munnen hans, og hvis det er andre enn meg som skal gjøre det, kommer han vertfall IKKE til å like det! Han er også redd for hodet/ørene sine, så lar bare meg være nær dem.
Risikerer vi å måtte dope han ned da? Frister ikke å måtte styre sånn på med han stakkars.. Men det må jo gjøres..

De andre hestene mine har ingen problemer med å bli sjekket og raspet i munnen, men det er annerledes med Aromayo..

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina

TORHILD

» VIP

Skrevet - 19/09/2005 :  12:58:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
De gir vel litt dop til de fleste hestene skulle jeg tro, iallefall dyrlegene her på Haugalandet, bare for å være føre var. Min nye hest kaster også masse på hodet, så vi trodde det var tennene, men ble desverre ikke bedre etter tannraspingen. Men uansett, så er det nå greit å få sjekket de i tilfelle en gang i blandt. Men altså til poenget, de gav hesten min dop, og minutter etter var de klar til å begynne. Gikk helt greit.
Gå til toppen av siden

ennergårdsfreja

» VIP

Norway

Skrevet - 19/09/2005 :  13:30:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, jeg mener det er normalt med litt dop ved tannrasp I august fikk hesten min raspet tennene, det gikk veldig greit til slutt, hun ble dopet, men siden hun fremdeles protesterte fikk hun en dose med dop til, og da gikk det greit. Bedre å gjøre det slik enn å kjempe med en hest som ikke for alt i verden har planer om å få raspet tennene syntes jeg. Bare pass på at hesten ikke har tilgang til mat de nærmeste timene etterpå, siden de da er dopet så kan de faktisk sette maten fast i halsen..... Det går sikkert kjempe greit å få raspet tennene til hesten din Dyrlegen har som regel mye erfaring med slikt og de vet hvordan det kan utføres uten for mye styr og ubehag for hesten. Lykke til Gå til toppen av siden

Kajsa

» VIP

Skrevet - 19/09/2005 :  13:30:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Hei Anne
Du holder til rundt Haugesundsområdet gjør du ikke? Du har en super mulighet, dersom du forter deg, til å få tennene sjekket av Hanne Lynne som er veterinær med x-antall års tilleggsutdannelse på hestetenner. Hun skal til Vestlandet nå i høst (har vært her men kommer tilbake) på tannturné. Mer info finner du her: http://www.hanne.com/

Prøv min quiz om de kule gule HER

Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 19/09/2005 :  13:32:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tannrasperen vi har brukt, doper aldri hestene, har et utrolig håndlag med de og "hypnotiserer" de på en måte! Er helt utrolig! Ikke skjer det noen ulykker heller, men hestene blir helt fantastiske å ri på etterpå:) Han gjør rett og slett en strålende jobb!
Hege Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 19/09/2005 :  14:01:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Takk for mange gode svar, hestene mine holder til litt utenfor Haugesund ja ;)!

Har pleid å bruke kolnes, dyrlege for hest her, dyrlegen må komme hjem til oss, så jeg har ikke mulighet til å transportere han noensteder ;)! Han er jo allerede noe dyr fra før av, vet du noe om denne Hanne er dyr? Må tenke litt på pengene også, men selvsagt er hestens ve og vel det viktigste ;)!

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 19/09/2005 :  14:03:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Foresten, når man mener doper, er det som i totalt dopet da? som ved kastrering o.l. Minishettisen min ble vertfall helt dopet ned ved kastrering.

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 19/09/2005 :  16:58:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Jeg ser ikke noe galt i å dope hesten, og jeg må faktisk si meg enig i vetrinæren som vi sist brukte under rasping av tenner. Han blir vi forsåvidt å bruke videre også.

Han sa at så lenge det var greit med eier dopet han hesten ned, grunnen var at det hele blir mere behagelig og mindre skremmende for de fleste hester. Også fikk han sett skikkelig inne i alle "kreiker og kroker" i munnen.

Eikdokka er LIVREDD for tennene sine, og hun fikk ingen skrekk etter rasping når hun var dopet. Hun var faktisk ganske så lystig og våken etterpå. I motsetting til forrige gang, da prøvde vetrinæren først uten dop, noe som endte med at hun måtte dope en redd hest som faktisk ble skeptisk til å ta bittet etter dette.

Jeg kommer i allefall til å dope mine hester uansett hvor snill de er under rasping, det skal så lite til for at de blir redd når de er "våken". Jeg vil også tro at det er mer behagelig med et lite stikk enn med å få ei rasp inni munnen + raspinga og evt. munnåpner.

Therese
Gå til toppen av siden

Lene23

» VIP

Norway

Skrevet - 19/09/2005 :  19:12:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLene23  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene23  Svar med kopi av melding
Hesten min er fryktelig redd for hodet sitt og 180 cm i mh så han doper vi. Men bare litt.. Dyrlegen det er bedre for da blir han ikke enda mer redd for hodet sitt. Det må stemme for han er ikke blitt mer engstelig av det og han et ikke redd dyrleger eller tannraspen
Lene

www.stall-hestevold.dk
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 19/09/2005 :  22:47:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Til Anne: Tore Hausken er min favoritt over alle dyrleger, men han har bremset litt ned på hester og er mest på smådyrklinikken. Haugland da? Han er også flink synes jeg. Har ikke brukt han til tannrasp da (raspet i sommer og da var det en vikar som het Mona her), men iallefall flink til andre ting. Dessuten kommer han når han har lovet det, og er veldig koselig og snakke med. Han kommer til meg på onsdag, da skal jeg vaksinere + sette inn chip.
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 20/09/2005 :  10:54:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Eikdokka; sant nok ;)! det er bare "mor" og sin skepsis for at alt skal gå bra med gutten sin ;)!

Torhild: Nå er jeg ikke helt sikker, men pleier det ikke å være veterinærer som holder til hver kommune? isåfall må jeg bruke de fra Tysvær, og da blir det Kolnes. Syns han er veldig flink, bortsett fra prisen, og at han ofte "glemmer" ut at han skal komme.. Han Haugland, er han dyr?

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

DeeDee

» VIP

Skrevet - 20/09/2005 :  11:12:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Foresten, når man mener doper, er det som i totalt dopet da? som ved kastrering o.l. Minishettisen min ble vertfall helt dopet ned ved kastrering.

Opprinnelig postet av anne,spot,gina&aromayo

Hmm når du sier "helt dopet ned",så mener du kansje såpass mye at hesten ligger totalt bevisstløs på bakken?Eller?Når man doper hestene ved tannrasping,så får de bare såpass at de forholder seg rolige.
De kan stå på gangen i kryss-tau,og de kan fint leies inn i boksen igjen uten at de "faller".Dopen forsvinner etter noen timer,så normalt kan man slippe de i luftegård o.l.samme dag de er blitt raspet.
Men obs!Det må ikke ligge noe høy el annet spiselig i boksen når hesten er dopet,dette kan være farlig.Hesten kan prøve å spise det og sette det fast i halsen pga svekket svelge-refleks..Det var dyrlegen min som advarte meg mot det.Klemz dee-dee.
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 20/09/2005 :  11:19:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Torhild: Nå er jeg ikke helt sikker, men pleier det ikke å være veterinærer som holder til hver kommune? isåfall må jeg bruke de fra Tysvær, og da blir det Kolnes. Syns han er veldig flink, bortsett fra prisen, og at han ofte "glemmer" ut at han skal komme.. Han Haugland, er han dyr?

Opprinnelig postet av anne,spot,gina&aromayo

Haugland holder til i Sveio egentlig, men reiser rundt overalt føler jeg. Hele Karmøy, Haugesund, Tysvær osv. Det hadde iallefall ikke skadet å spørre om han kunne kommet til dere også (nå vet jo ikke jeg HVOR langt utenfor Haugesund du bor da, men...) Synes ikke han er så veldig dyr heller, midt på tre sikkert? Det ser jeg forresten i morgen, om han "lopper" meg eller ikke

Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 20/09/2005 :  15:14:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
hehe, ja, hvis du hadde hatt lyst å huske på hvor mye han tar i morgen, må du mer enn gjerne opplyse meg om det etterpå ;)! Hestene mine skal jo også vaksineres i samme slengen :)!

Har aldri latt hestene mine spise med en gang rett etter tannrasp, men de har ikke vært dopet heller, så dette er litt nytt for meg ;)! Men godt å vite at de ikke "total" dopes, men bare slik at de holder seg i ro og ikke får panikk..

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 20/09/2005 :  18:56:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det går helt fint å la være å dope også hvis hestene står nogenlunde stille. Noen hester kan reagere litt på dop. En hest på stallen hos oss får massivt svetteanfall når han blir dopet, heldigvis kan den fint raspes uten dop da den står veldig pent og stille.

Har de fått dop skal de ikke ha mat den nærmeste timen.
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 23/09/2005 :  10:04:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå betalte jeg 800,- for kjørehonorar, insetting av chip, utfylling av hestepass og vaksinering til Haugland. Var vel ikke så galt det? Men glemte å spørre om hvor langt han reiser. Men du kan jo ringe og spørre? Og tro det eller ei, klokken halv to ringte han meg og sa at alt gikk etter skjema, så han kom klokken 2 som avtalt. Det kaller jeg service det!!!!!
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.