hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Sideførende øvelser ønskes
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 Sideførende øvelser ønskes
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 15/09/2005 :  09:51:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Alt av sideførende øvelser fra bakken med detaljert beskrivelse mottas med takk
"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

munti

Skrevet - 16/09/2005 :  11:08:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mener du da at du skal stå på bakken?

Sånn derre lange tøyler dressur?

Versader og traverer.

Munti

Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 16/09/2005 :  12:29:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jepp jeg skal stå på bakken

Er litt sløv av meg på bakkearbeid om dagen, men jeg får "bite i det sure eplet" og begynne å lese litt i boka mi om ( sånn derre) lange tøyler dressur

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 16/09/2005 :  12:58:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vil anbefale deg å dra på kurs i lange tøyler. Det er meget lærerikt og inspirerende og ikke minst gøy!, men også vanskelig om man ikke har hjelp tilgjengelig. Jeg tuslet med det for meg selv i et år før jeg fikk meg på kurs, bare på et par økter etterpå var hesten klar for trav, og traver nå sakte på begge hender.

Ellers så kan man gjøre det meste fra bakken som man kan gjøre fra salen...

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 16/09/2005 :  13:27:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for svar
Vet du tilfeldigvis om noen kurs i nærheten av Oslo i nærmeste fremtid.

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 16/09/2005 :  15:37:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Anne holder faste treninger i Porsgrunn, Moss. I tillegg til at andre kan arrangere kurs. Se www.klassiskdressur.com

Dersom du får lånt på biblioteket/kjøpt boka 'Dressur med Lussan' står det også detaljert der, med bilder og tegninger.
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 16/09/2005 :  21:11:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Anne/Destrier selger også et hefte skrevet av Piet Bakker ("Lange tøyler dressur"). Har dette heftet, veldig bra. Sjekk overnevnte adresse, Klassiskdressur.com.
dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 16/09/2005 :  22:54:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Anne/Destrier selger også et hefte skrevet av Piet Bakker ("Lange tøyler dressur"). Har dette heftet, veldig bra. Sjekk overnevnte adresse, Klassiskdressur.com.

Opprinnelig postet av spoff

Har hatt heftet i ca et år nå, det ligger i bokhyllen....les: lat

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

alexandra-akademisk

» VIP

Skrevet - 17/09/2005 :  23:07:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om du får låne en av Bent Branderups bøker ("akademisk ridekunst" eller "ridning på kandar") så står det detaljert beskrivelseav arbeidet med de sideførende øvelser (versade, traver, renvers osv) fra bakken.
Pass på enten du prøver fra bakken eller med lange tøyler at du har en jevn bøyning gjennom hele kroppen, slik at hesten ikke blir gående i en s-bøyning. Hesten skal ha en jevn bøyning fra ganasjen til halen, altså gjennom hele kroppen. Vil anbefale kapsun i begynnelsen da du kan innvirke direkte på neseryggen og ryggraden.

I versade skal innvendig bakbein tre frem mot tyngdepunktet (ca der vi sitter eller mellom hestens fremben), i travers skal utvendig bakbein tre inn mot tyngdepunktet. I versade langs sporet skal hesten skuldre gå på et indre spor mens hestens bakpart blir på sporet, i en travers skal hestens skuldre flyttes ut slik at skuldrene går på et ytre spor og bakparten på et indre.
I begynnelsen skal man nøye seg med lite, la hesten gå på tre, ikke fire spor. Hesten skal aldri gå en hel langside i en sideversrørelse, vær nøyd med nogre få steg og la hesten få en pause, dette er tungt arbeid, selv i skritt! Etterhvert kan man se at hestens bakbein trer lengre inn mot tyngdepunktet og begynner å bære mer og mer vekt.

Vanskelig å forklare fremgangsmåte, men det er bare å prøve seg frem.
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 18/09/2005 :  13:59:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tusen takk for svar alle sammen, skal se om jeg får tak i Bent Branderup`s bok

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 20/09/2005 :  13:18:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Nå er jeg ganske så ny i dressurfaget da, så dette er kanskje et teit spørsmål men må bare vite; Er dette noe en bør gjøre før en setter seg i salen og trener versader og andre sideførende øvelser? Tenker da på om hesten trenger dette fra bakken for og kunne bygge opp nok muskler til og greie og bære seg beste med rytter?
- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.