hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Låsning
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Låsning
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Olithyon

Norway

Skrevet - 14/09/2005 :  22:00:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Hva betyr det egentlig at en hest har låsning (i ryggen)?
Mvh Christine

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 14/09/2005 :  22:23:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Det vil si at det er to skiver i ryggsøylen til hesten som har glidd fra hverandre, og at hesten da ikke får den samme bevegeligheten i ryggen som den vanligvis har. Den vil få svært vondt, og det vil være ubehagelig å bevege seg. Er akkurat det samme som hos oss mennesker!
Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 15/09/2005 :  00:19:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Låsninger i ryggen, i bekkenet osv. er egentlig veldig vanlig virker det som. 7 av 10 hester som hestekiropraktoren her behandler, har en eller annen form for låsning sier hun. Noen merker du det på, feks at de ikke vil jobbe skikkelig på ene siden, mens andre merker du ingenting på før ETTER en eventuell behandling. Da får du ofte en aha opplevelse og tenker -Er det slik hun/han skal være! Hestene kan få det av feil ridning, ved fall på bane/beite, dårlig utstyr (at de prøver å avlaste kroppsdelen som gjør vondt, og heller overbelaster en annen) og mange andre grunner. Ofte fikser det seg selv, men av og til må det profesjonell hjelp til. Akkurat som med oss mennesker. Har vi vondt et sted, går det over etter en stund, men blir det ikke bedre, trenger vi også hjelp av fysioterapeut, kiropraktor el.l.
Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 15/09/2005 :  09:24:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Ok. Hørtes rasjonelt ut. Men hvordan behandles dette? Er det noe man kan gjøre på egenhånd? Tenker da på massasje, varme omslag e.l. Skal hesten ha mest mulig ro eller bør man aktivisere den ved eks longering /leieturer? Når og hvor mye kan man ri?
Mvh Christine
Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 15/09/2005 :  10:10:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ok. Hørtes rasjonelt ut. Men hvordan behandles dette? Er det noe man kan gjøre på egenhånd? Tenker da på massasje, varme omslag e.l. Skal hesten ha mest mulig ro eller bør man aktivisere den ved eks longering /leieturer? Når og hvor mye kan man ri?

Opprinnelig postet av Christine26

Ja,man kan streche,og hjelpe hesten til å ordne det på egen hånd ved å mykgjøre musklene på denne måten... Men : Du må ikke gjøre dette hvis du ikke kan det!!! Og det hjelper heller ikke dersom låsningen ligger for dypt,eller har vært sånn lenge så muskulaturen rundt er øm og hard...
Longering er bra...men igjen,kun hvis du VET hva du gjør! Bevegelse er også bra,men innimellom er det best om hesten får bevege seg uten den ekstra vekten ev rytter utgjør...
Når og hvor mye man kan gjøre selv,og hvor mye man kan ri kommer helt an på hva slags låsning,hvor lenge og hvor den sitter,ect,ect...

Har du en hest som har fått en låsning vil jeg anbefale at du tar kontakt med en som kan manipulere/stretche og kan akupunktur...som kan behandle hesten og gi deg tips om hvordan du kan gjøre det videre

Takker for meg. Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 15/09/2005 :  10:58:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Lene. :Takk for gode tips!
Mvh Christine
Gå til toppen av siden

Kajsa

» VIP

Skrevet - 15/09/2005 :  11:33:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Iiih, bare en liten advarsel fra meg...
Om man tror/vet at hesten har låsninger og at den har vondt, så må man følge den opp med behandling. Øvelser som kan mykgjøre hesten er helt riktig som Lene sier, MEN - og det men`et er stort: Hvis hesten har låsninger f.eks i hofte/bekken så gjør det gruelig vondt for denne å bli longert. Jeg er ikke glad i longering i det hele tatt fordi hestene som oftest stiller og bærer seg helt feil, men uansett hvilket syn man har på longering så vil dette og andre øvelser som krever at hesten setter mye vekt på én bakfot gjøre veldig vondt for den dersom den har innskrenket bevegelighet f.eks i lend/bekken/hofte/hase/lår/osv

Jeg vil anbefale alt hva jeg kan og litt til at man ikke prøver å fikse selv dersom man vet at hesten har vondt, men kontakter veterinær/equiterapeut/massør/kiropraktor - noen som har kunnskap til å si hvor og hvorfor hesten evt har vondt og som kan behandle den eller henvise videre.

Prøv min quiz om de kule gule HER

Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 15/09/2005 :  14:51:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvem er det som har sagt at hesten har låsning? Dyrelge? Equie? Akupunktør? Eller? Trenger ikke gi ut opplysninger eller detaljer, send meg en melding heller da!
Hege Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 15/09/2005 :  15:52:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Kajsa: helt enig med deg.
Mvh Christine
Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 15/09/2005 :  17:35:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Iiih, bare en liten advarsel fra meg...
Om man tror/vet at hesten har låsninger og at den har vondt, så må man følge den opp med behandling. Øvelser som kan mykgjøre hesten er helt riktig som Lene sier, MEN - og det men`et er stort: Hvis hesten har låsninger f.eks i hofte/bekken så gjør det gruelig vondt for denne å bli longert. Jeg er ikke glad i longering i det hele tatt fordi hestene som oftest stiller og bærer seg helt feil, men uansett hvilket syn man har på longering så vil dette og andre øvelser som krever at hesten setter mye vekt på én bakfot gjøre veldig vondt for den dersom den har innskrenket bevegelighet f.eks i lend/bekken/hofte/hase/lår/osv

Jeg vil anbefale alt hva jeg kan og litt til at man ikke prøver å fikse selv dersom man vet at hesten har vondt, men kontakter veterinær/equiterapeut/massør/kiropraktor - noen som har kunnskap til å si hvor og hvorfor hesten evt har vondt og som kan behandle den eller henvise videre.

Opprinnelig postet av Kajsa

Helt enig!
Du fikk det frem litt bedre enn meg...

Veldig viktig at man ikke prøver seg frem med hesten som "prøve-kanin"...og ser man hesten har problemer er det best å overlate dette til noen som kan hva de holder på med! Jeg har vært "assistent" til et søskenpar som reiser rundt og behandler etter Are/Annika Thoresen sine metoder(gått i skole hos dem), og har derfor fått endel opplæring i hvordan å se etter låsninger og hvordan mykgjøre og streche... Men,jeg ville aldri prøvd meg på manipulering,eller annen behandlig,ei heller longering så lenge jeg ser hesten har vondt!
Ang longering og andre mykgjørende øvelser så er det viktig at du ikke bare setter igang med dette uten å først ha fått hesten undersøkt/evt behandlet...og heller ikke dersom du med longering mener "løpe-rundt-i-ring-med-tau-i-ene-enden"....

Olithyon

Norway

Skrevet - 15/09/2005 :  21:07:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Takk igjen for mange gode råd (og formaninger, hehe). Vil bare roe dere litt ved å si at jeg ikke kommer til å forsøke meg på noe som helst før jeg vet hvordan og hvorfor :)
Mvh Christine
Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 15/09/2005 :  23:17:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Takk igjen for mange gode råd (og formaninger, hehe). Vil bare roe dere litt ved å si at jeg ikke kommer til å forsøke meg på noe som helst før jeg vet hvordan og hvorfor :)

Opprinnelig postet av Christine26

He,he,he...bra!
Ble bare bekymret for at man kunne forstå innlegget mitt som en "oppskrift" - hvordan kurere hesten for låsninger selv!
Huff...det var iallefall ikke sånn ment...
Bra du er av det fornuftige "slaget"!

Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.39 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.