hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Syntetsal, noe dritt?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Syntetsal, noe dritt?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Supermaja

» VIP

Skrevet - 14/09/2005 :  08:51:24  Vis profil  Svar med kopi av melding

Jeg skal kjøpe meg ny sal, men må spare litt penger først. Lurer litt på å skaffe meg wintec-sal eller annen syntetsal.

Hvordan er meningene deres?

Jeg rir både dressur, sprang og på tur. Kommer muligens til å kjøpe en kombi mot dressur. Åssen sitter man i salen, er det godt feste? Glattere enn lærsal?

Hva er pluss og hva er minus med slike saler?!?!?

HelleG

Skrevet - 14/09/2005 :  09:29:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelleG  Svar med kopi av melding
Hei Supermaja. Syntetsal fra Wintec er ikke noe glattere enn lær. Du sitter godt i salen, og har den fordelen at skulle hesten blir mer muskelsatt enn da du begynte kan du bytte bom uten store problemer. Du bare skrur opp under bommen to skruer og så er salen delt i to. Da kan du samtidig får gjort den ren innvendig....ikke mange andre du kan gjøre det med. Så er det vel to skruer til, jernet ut og inn med nytt og så skru alt sammen igjen. Lettvint.

Rengjøringen er enkel. En lunken litt fuktig klut og så tørke over salen. Nå får du også kjøpt rengjøringsmiddel for syntet sal, så det er ganske så lettvint. Mye lettere enn lær som må vasker og smøres inn.

Anbefaler deg å dra på Westereng og prøvesitte en allround mot dressur og en ren dressur sal samt en sprangsal. Dressur kan du bruke på tur og, men du må prøvesitte!!

Pluss med Wintec er lett rengjøring og skifte av jern. Minus er at de ser slitt ut når de er slitt. Men tar du godt vare på den og har på saltrekk som beskyttelse, så vil den holde seg pen. Minuset som jeg har opplevd er remmene til salgjorden blir slitt over årene og må byttes ut. Det gjøres lettvint hos en salmaker og da får du satt på skinn. Med normalt bruk, så vil de holde i 3-4 år, men så vil du se at de er slitt og ikke helt holdbare lenger. Lykke til med kjøp av sal!!

Hilsen Helle (du var da med da jeg kjøpte min sal....husker du det?? he he)

Å leve er som å tegne uten viskelær.
www.stallfox.piczo.com
Gå til toppen av siden

tebj0

Skrevet - 14/09/2005 :  13:02:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har nettopp kjøpt meg en Griffin haflinger/cob sal og er kjempe-fornøyd med den.. Det er semsket stoff på sete som gjør at du sitter mye bedre i salen, mindre glatt en på en lær-sal! og så er det vanlig syntet skinn?! resten.. Veldig god sal som ligger godt på brede hester og utrolig god å sitte i. Koster nærmere 4500 på høøks, så det er ikke så galen pris heller. Tidligere så hadde jeg en sigma syntet sal, dressur og den var også utrolig god! Den er i stoff, så minuset med den er at den blir veldig våt når det regner, men ellers så er salen super-god å sitte i. Dette er en sal som kun koster 2100kr! Har prøvd horsesaver sin syntet-sal også, men syntes ikke at den var noe særlig god! Veldig hard å sitte i.. Må være den verste salen jeg har prøvd, så den ville jeg ikke kjøpt! Gå til toppen av siden

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 14/09/2005 :  13:25:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Jeg har hatt både Griffin og prøvd Wintecsaler,tror ikke jeg kommer til å ha syntetsal igjen. Griffinsalen knirket veldig,og jeg blei fort "klam" i rompa. Synes heller ikke de er så godt utformet for "damerumper",sittebena er jo ikke som på gutter. Ellers formet den seg ikke etter ryggen til hesten min,og fikk jo ikke stoppet den om som en lærsal. Det var vanskeligere å selge den enn lærsalene jeg har solgt.. Det positive var at den var like pen etter etter ett års bruk,den veide lite og jeg kunne tørke av den med en klut.
Wintecsalene har jeg ikke fått til å passe på noen av hestene mine.
Er litt skeptisk til "selvtilpasning" med utskiftbare bomjern,hvis da ikke salmaker kan se over og gå god for det. Men nå har heller ikke jeg noe øvet øye for saltilpasning.

Jeg har heller lagt penger i brukte kvalitetssaler i lær,kjøpt gjennom og tilpasset av salmaker. Legger du til et par tusen på prisen til syntetsalene,får du en bra lærsal. Jeg er ganske så overbevist om at levetiden er lengre..
Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 14/09/2005 :  19:33:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Jeg fortrekker lærsaler fremfor syntetsaler, men det finnes veldig mange bra og billige syntetsaler på markedet. Jeg har ikke de beste erfaringene med Wintec, og skal du opp i en sånn prisklasse, ville jeg heller kjøpt meg en lærsal, eventuelt kan du ta en titt på bruktmarkedet, hvis du vil ha tak i en billig sal.

Fordelene med syntetsalene er at de er i gjennomsnitt billigere enn lærsaler, de er lette å bære, du trenger ikke pusse de(men de må holdes rene).
Noen av ulempene er at de ikke kan repareres/stoppes om, og at levetiden ofte er kortere enn hos lærsaler. Har også hørt at lærsaler tilpasser seg best til hesten.
Men dette er altså en smakssak, så du får bare veie for og i mot:) Men jeg liker altså best lærsaler.
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 14/09/2005 :  22:04:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Olympic og Maxam synes jeg er greie, mens Horse-saver og Wintec liker jeg ikke. Får vondt i ryggen av å ri i de
Gå til toppen av siden

Wendy-J

» VIP

Norway

Skrevet - 15/09/2005 :  07:46:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWendy-J  Svar med kopi av melding
Har nettopp kjøpt meg en brukt Wintec nå. Skulle egentlig ha en lærsal, men siden hesten ikke har muskler enda og da er det greit med en sal jeg kan bytte bom på. Og så har jeg kjøpt CAIR versjonen. Håper dette går bra, men når hesten har fått de musklene hun skal ha så skal jeg uansett kjøpe meg lærsal. Og da skal jeg kjøpe en bra en.

Den eneste grunnen til at jeg endte opp med en wintecsal er at man jo kan byte bomvidde, noe som kan være greit, i tilleg til at de ikke er de dyreste.

Men hadde hesten hatt de musklene hun skal få så aldri om jeg hadde kjøpt syntetsal. Dette er vel mest fordi at på den som forhesten min hadde så sprakk gjordfestene etter et halvt år å så måtte vi bytte dem ut med lær på den ene sida, og 3mnd etter der falt den ene gjordstroppen på den andre sida bare av.

Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 15/09/2005 :  08:09:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dere som vil ha utsikftbar bom, men ikke syntetsal, hvorfor ikke kjøpe Bates? Det er samme produsent som Wintec, men av lær...

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 15/09/2005 :  09:22:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg synes syntetsadlene er like bra som lærsadlene. De er ikke av dårligere kvalitet, grunnen til at de er billigere er nettopp det at de er av stoff og ikke lær.

Jeg trives veldig godt i syntetsadler - man sitter som støpt! Har ridd i Maxxam, Wintec og Griffin - forskjellige typer av alle. Holder en knapp på Griffin dressur, som er en supergod sal. Har aldri opplevd at de har knirket heller.
Gå til toppen av siden

tebj0

Skrevet - 15/09/2005 :  13:16:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har ikke opplevd at min griffin-sal knirker.. blir heller ikke mer klam i rumpa av denne en vanlige lær saler... Gå til toppen av siden

nutte

Norway

Skrevet - 15/09/2005 :  16:21:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
på min wintec sal er det semsket skinn i setet så jeg sitter mye bedre enn i en lærsal jeg har.wintec er mye lettere å rengjøre og kjempebra med at man kan skifte ut bommen,jeg har en bred haflinger så jeg finner ikke ofte bra haflingersaler,men kan jo skifte ut bommen så nå har jeg en bred haflingerbom.wintec saler er oxo lette å bære,finner ikke noe minus ved denne salen;)
Det kommer en dag i alle rytteres liv da du lurer på om det er verdt det.Så kaster du blikk på hesten din, og vet at JA,det er det! Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 15/09/2005 :  16:23:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Jeg tror dette med syntet/ikke syntet er smak og behag (og like fordømt vanskelig å bli enig om som dekken eller ikke dekken )
Derfor vil jeg bare anbefale og prøve salen, se om den passer til hesten i første omgang og deretter prøve om man selv syns den er ok. Evt prøve å sitte på hest som alt har en slik sal.

Jeg tror at per dags dato finnes det mange bra syntetsaler, disse er jo heller ikke _kjempebillige_ men billigere enn en del lærsaler.

Guro

Guros hjemmeside
og
NTNUI-ridning
Gå til toppen av siden

Lene23

» VIP

Norway

Skrevet - 15/09/2005 :  20:07:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLene23  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene23  Svar med kopi av melding
Vi har syntet sal til ponnien og den er totalt ødelagt på kne putene. De er nesten helt slitt bort og det er store huller. Samt at salen har utvidet seg og ligger ikke godt på ryggen til hesten og dette etter kun 2 år.. Dette er en griffin syntet sal..
Lene

www.stall-hestevold.dk
Gå til toppen av siden

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 16/09/2005 :  13:27:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei.

Jeg hater syntetsaler!
Siden araberne kan være vanskelig å finne sal til, har jeg tidligere hatt både wintec, griffin og maxam.
Av disse synes jeg wintec har best kvalitet.
Knirking, gnissing mellom sal og ridestøvler og at salene ble fort slitte synes jeg var ganske irriterende!

Men nå har de fleste kjente merker begynt å selge saler med større bomvidder.
Da jeg solgte min wintec i sommer, hadde jeg mest lyst til å juble over å endelig bli kvitt den!

Aldri mer syntetisk sal for meg nei!

Anette Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 16/09/2005 :  13:39:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Hei Anette.

Jeg sliter også litt med og finne en sal som passer så perfekt som mulig min arabers rygg. Jeg har en JC arabian, men har fått beskjed om at den er noe for " svai " for hesten min, siden han er meget rett i ryggen ( men med manke ). Har lurt på om jeg skal prøve og få den stoppet om slik at den kan passe hesten min, men hva slags sal har du funnet som passer din araber?
Vet du ( eller andre som leser dette ) om der er saler som er laget spesielt for rette korte rygger? Syntetiske eller lær. De fleste saler er vel ikke så rette under salen...

Den " svaien " jeg snakker om ( eller hvordan jeg kan forklare det.. ) er rett under lårene mine når jeg sitter i salen.

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 16/09/2005 :  13:46:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Siden denne debatten er om syntetsadler, vil jeg anbefale deg griffin dressur, Bente71. Den er rimelig rett og passer veldig bra for korte, rette rygger. Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.55 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.