hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Spesielle Hesten min.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Spesielle Hesten min.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

munti

Skrevet - 13/09/2005 :  13:24:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Utrolig vanskelig
Saken er den at jeg skal på en ukes ferie i oktober
Og tror jeg er den eneste som kan ta meg av hesten min.

Pusse stelle, kose og klø han
Sjekke om beina er ok ingen sår kuler eller gjørme.
Sjekke sko og sømmer.
Sjekke om dekken gnager eller remmer og spenner er hele og ikke for stramme.
Bytte dekken om kaldere, varmere.
Se hvilket humør hesten er i (slapp, sprek, trøtt, stressa, fornøyd, sulten, eller helt normal )
Ri og kjenne etter om hesten er stiv, halt, sprek eller normal.
Være oppmerksom hele tiden(utrolig rask til å skvette bykse til siden og bråsnu) Noen ganger.

Lage maten hans tre bøtter pr dag alle med gulrøtter og epler skåret i passende biter
Vaske vannkaret
Fylle vannbøtta
Legge høy i høyhekken
Fylle høy krybba ute i paddock
Fylle vannbalje i paddock.
Måke boksen (re opp senga)

Og alt må gjøres på spesielle måter selvfølgelig.

Enda mer kos og kløing

Hvordan skal dette gå er sikkert ikke bare meg som tror jeg er den eneste som kan min hest.
Skal jeg få noen til å ri han må jeg begynne å trene de nå.
Og hvis de består min eksamen før ferieturen min kan det hende jeg reiser uten å bekymre meg.

Noen ganger er det vanskelig å være hesteeier.

Redigert av - munti den 13/09/2005 13:27:36

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 13/09/2005 :  13:39:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Ja gjett om jeg kjenner meg igjen! Når jeg ligger syk og min mann eller datter skal stelle og fòre, så er det jo rene kryssforhøret som møter dem når de kommer inn
- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 13/09/2005 :  14:22:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Å gjett da! Føler meg helt fæl fordi jeg ikke vil låne vekk hesten min til en annen person på stallen når hun skal ha med moren sin på tur, men jeg tør rett og slett ikke!

For hva om det kommer en trailer, og de ikke rir langt nok fra veien?
Eller de ikke sitter riktig i salen?
Eller ikke fester bootsene riktig?
Eller bruker feil bitt?
Eller er for hard på hånden?
Eller de løper på alle de gale plassene?
Eller de løper for fort?
Eller for sakte?
Varmer de godt nok opp og ned?
Og hva om hesten stikker?
Og ikke bare det, hva med når de henter hesten?
Hva om den ikke vil komme?
Fanger de den inn på riktig måte?
Tar de nok hensyn til underlaget?
Pusser de riktig?
Fester de salen riktig?
Strammer de gjorden riktig?
Og etterpå, saler de av riktig?
Vasker de bootsene godt nok etterpå?
Skyller de bittet etterpå?
Passer de på at hun står en stund uten å få mat?
Sjekker de etter sår? Passer de på at hun ikke klør?
Sjekker de om det er mye knott?
Rører de rundt i mineraltilskuddet?

Jeg kommer aldri til å låne bort hesten min jeg...

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 13/09/2005 :  14:58:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hester har faktisk godt av at andre holder på med den!

Gå til toppen av siden

LiseLorentzen

» VIP

Skrevet - 13/09/2005 :  14:58:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLiseLorentzen  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLiseLorentzen  Svar med kopi av melding
Hehe
Godt å høre at jeg ikke er den eneste "hønemora" her!
Allerede da skola startet begynte jeg å bekymre meg for hvordan det skal gå med mine stakkars små når jeg skal reise nordover i 5 dager?
Samboeren min blir vel igjen her hjemme, men han er ikke dreven nok til å merke den minste forskjell slik som jeg gjør! Jeg går over begge hestene grundig hver dag for å sjekke sår, hevelser osv osv. Jeg passer på at de blir foret korrekt og til samme tidspunkt hver dag, kontrollerer at det ikke er noe galt med foret. Passer på at de drikker nok, ser at avføringen er normal..huff.. tror det er 1000 ting jeg må ha kontroll på
Enn hvis det skjer noe mens jeg er borte?? En skade eller kolikk?
Har allerede begynt å skrive "sjekklister" på alt han må huske på!
Sannsynligvis går det bra, men når det gjelder gulljentene må jeg ha full kontroll!

Ta en titt på: http://www.freewebs.com/ametyst86

Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 13/09/2005 :  15:09:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har vært slik selv jeg:) Og ikke bare når jeg skulle reise bort, men generelt til forvertene mine! Hadde skrevet en lang liste i dagboken over ting de måtte huske på, og i tilegg skrev jeg flittig beskjeder om endringer osv osv. Det kan vel Guro skrive under på! Håper ikke jeg var for kontrollerende, men jeg liker at ting blir gjort på min måte:)
Hege Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 13/09/2005 :  15:09:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Kjenner med igjen her ja

Folk får jo bare tro at jeg er gjerrig og alt det der, men det er faktisk helt feil selv om jeg ikke lar andre ri ham. Jeg er utrolig gla i ham, og vet ikke hva jeg hadde gjort dersom det hadde skjedd ham noe. Jeg orker ikke gå rundt å være redd for at noen skal gjøre noe feil med ham, i så fall får jeg skylde på meg selv. For det er bare jeg som rir ham. Og jeg liker det sånn.

.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 13/09/2005 :  20:21:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skjønner deg godt jeg

Hilsen en annen hønemor

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 13/09/2005 :  22:51:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette var et innlegg som jeg kunne skrevet selv for en måneds tid siden Munti!

Har akkurat kommet hjem fra deilig ferie (cruise i Karibien forøvrig) - 10 dager borte fra edelstenen min. Benyttet anledningen til å sette Opaen bort i trening ettersom hun ikke bare kan stå å dingle i 10 dager. Hun har blitt ridd på bane av en superflink jente som har hjulpet meg mye med tilridningen av hesten min tidligere. I tillegg har jeg en hestevenninne som jeg stoler 100 % på og som jeg vet tenker "som meg" som har ridd hesten min på tur i helgene.

Alt har gått 100 % bra. - men gud det var godt å komme i stallen igjen i går!
Gå til toppen av siden

munti

Skrevet - 14/09/2005 :  12:04:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Noen som tør å prøve seg eller?

Dressurhest som kan alt 7 år
selvfølgelig litt spessiell hest med en rar eier

står i Drøbak sånn ca.
Gå til toppen av siden

AneBlidaBranaTindra

» VIP

Norway

Skrevet - 14/09/2005 :  18:12:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAneBlidaBranaTindra  Svar med kopi av melding
Dere kan å få satt ord på det

Har lenge tenkt seriøst på å sette hoppa mi bort på for, men det er noen ting som gnager....
Tenk om de ikke jobber med henne slik jeg har gjort, tenk om hun ikke blir trent tilstrekkelig, tenk om hun legger på seg og slår opp igjen all den dritten i bena....

For å si det på en annen måte, hun er her enda

Synes det er utrolig vanskelig å la andre låne henne...

Blir nesten litt barnehage da, det er min hest, jeg er best, du må gjøre sånn og sånn

Det er jo barna og vennene våre... Ikke alle kan gjøre det like bra med dem som vi kan selv... hihi

The worst way to miss someone is to be sitting right beside them knowing you can' t have them
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 17/09/2005 :  00:07:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
hehe, hvem er vel ikke sånn??

Jeg er veldig obs på sånn, samme hvor mye jeg stoler på personen! Jeg er alltid påpasselig å måååtte vise det i praksis også: "gjør sånn som meg, NØYAKTIG!".. hehe..

Aromayo er jeg så livredd for at noen skal klusse til(siden han er veldig spesiell og vàr!), INGEN får gjøre noe med han, verken strigle, ri, leie eller noe som helst. Hvis personen har drevet med hest, kan de får holde han, men da har jeg også regler for det ;)
han får ikke klø seg på deg, ikke lov til å gå forbi eller gå helt oppi deg, ikke holde han i grimen, ikke drømme seg bort.. hehe, jeg er nøye på sånn!

Pappa har fått lov til å ta hestene inn og ut fra beite + gi dem mat & møkke, men jeg blir aldri fornøyd: "takk for hjelpen, men egentlig skulle hestene stått på beitet der og der, og du må ikke gi dem mer av ditt og datt" ;)

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 17/09/2005 :  19:51:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kjenner meg igjen! Blir helt hysterisk hver gang fòrhesten skal håndteres av andre. Ikke engang pappa greier det, synes jeg.. Mange mener jeg oppfører meg barnslig når jeg er så redd for henne, fordi hun ikke er min, men jeg har liksom det som et instinkt....
www.hestene.no Gå til toppen av siden

LiseLorentzen

» VIP

Skrevet - 25/09/2005 :  21:28:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLiseLorentzen  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLiseLorentzen  Svar med kopi av melding
Nå tror jeg at jeg må gråååte snart! skal hjem i høstferien, egentlig skulle samboeren min være her og passet på "barna" våre.. men sånn ut i det blå har han ombestemt seg og vil være med nordover..han har ordnet med en avløser som skal ta gården og mente at avløseren kunne ta hestene også... OVER MITT LIK!!!
dette er grunnene:
nr.1
Han kommer to ganger for dag, jeg eller samboeren min er og ser til hestene IHVERTFALL 5 ganger om dagen og de fores 4 ganger om dagen! Hvordan skal dette gå opp?
nr.2
Han kan ikke noe om hester!! Hvordan har han da grunnlag til å merke den minste forskjell, behandle sår, ta vare på dem,stelle dem eller vite hva han skal gjøre i en uventet situasjon?
nr.3
Jeg stoler ikke på han..tenk om han slår dem i sinne??? Har unghest og hun kan jo være litt prøvende, skal smake på ting og tenk om han slår henne i ansiktet om hun napper??

Er iferd med å få nervøst sammenbrudd her nå! Vet ikke om noen som kan ta hestene mens jeg er borte.. og billetter er ordna med! Blir hjemme om jeg ikke finner noen.. *hulk*

Ta en titt på: http://www.freewebs.com/ametyst86

Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 26/09/2005 :  23:36:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Huff, ikke gøy å være borte fra hestene nei! Man har jo ikke helt oversikten! :S Blir helt i fra meg når jeg hører ditt og datt om hva Aromayo gjør og er redd for, han er jo ALDRI sånn rundt meg! begynner jo å lure på hva som foregår hjemme.. :P best å reise hjem oftere! Føler meg ikke trygg med å ha hestene 3 t unna for tiden!
http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

MP & Nehemyah Mulan

» VIP

Norway

Skrevet - 30/09/2005 :  16:40:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kjenner meg nok igjen jeg også ;)
Hadde en avløser mens vi skulle reise bort. Stoler på han, søstra har hest som han rir på av og til, men det er STOR forskjell mellom hennes og mine hester.
Har han på grima rett?
Gir han dem rett fôr?
Ser han vis noe er galt?

Heldigvis gikk det bra denne gangen, han hadde gitt hestene vann o.l. før han slapp dem ut. Stoler litt mer på han nå ;)

Trommende hover, stille grunn. Det er naturens gledessang!

- Marit Petra
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.