hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - 7 games
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Natural Horsemanship
 7 games
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

zenta
» VIP

Skrevet - 11/09/2005 :  18:28:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei! jeg bare lurer på hva 7 games er, og hva det kan brukes til. Jeg har en hest som er veldig stresset og da sa noen at jeg kunne bruke 7 games, men jeg vet ikke hva det er.
Og er det noen som vet noen andre metoder...

Marita

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 11/09/2005 :  18:49:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Anngående 7 Games, kan du feks sjekke følgende link: http://www.nnha.nu/7-games3.htm

Men hvordan er hesten din stresset? Kan jo være at noen her på forumet har noen andre tips!

Hege Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 11/09/2005 :  19:10:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
7 games er mest grunnleggende trening. Denne bør alltid være på plass, og da er nok 7 games en fin måte å gjøre dette på :) Men etterpå må du nok gå inn på noe mer spesifik trening, da kan du sikkert få hjelp fra andre her dersom du forklarer nøyere hva problemet går ut på :)

F.eks. er hesten stresset hele tiden, er det kun når du rir/kjører, når begynner hesten å stresse/hvilke situasjoner, hvordan stresser hesten- blir den stri, danser den avgårde osv. Kan du utelukke smerter og ubehag, også pga av utstyr?
Gå til toppen av siden

**sofie**

» VIP

Norway

Skrevet - 11/09/2005 :  22:51:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
7 games:

game 1- friendly game- går ut på aat du skal kunne klappe over hele hesten mens den er avslappet og den skal ikke tvinges til å stå stille...

game 2- porcupine game- går ut på å lære hesten å gi etter for direkte trykk(trykkdirkte på hesten).

game 3- driving game- går ut på å lære hesten å gi etter for udirekte press(press uten å berøre hesten)

game 4- yoyo game- går ut på å lære hesten å rygge, og å komme tilbake igjen

game 5- cirkling game- få hesten til å gå i tau rund deg. ligner itt på bvanlig longering

game 6- sideways game- lære hesten å gå sidelengs

game 7- squeze game- lære hesten å gå gjennom trange ting.. hester er klaustorfobiske av natur.. dette brukes f.eks på henger ...osv..

7 games er veldig praktisk å kan hjelpe i mange situasjoner.. min hest stresset og dette hjalp UTROLIG mye!

de som sier lykke ikke kan kjøpes, et ikke hva det vil si å eie en hest=)

www.sofieoglasso.piczo.com
Gå til toppen av siden

zenta
» VIP

Skrevet - 12/09/2005 :  18:11:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Hun er stresset på den måten at om vi kommer f.eks til en grusvei, så begynner hun å trippe, men det er jo fordi hun vil løpe da men... Og om jeg rir på banen så blir hun stresset om jeg bare samler tøylene... Dette skjer også visst jeg rir på veien og samler tøylene... Etter dette går det nesten ikke ann å roe henne ned igjen Kjipt, for da har jeg og lett for å bli stresset... Men vil nok prøve det meste for å stresse oss begge ned Tusen takk for alle svar ellers
Gå til toppen av siden

zenta
» VIP

Skrevet - 12/09/2005 :  18:13:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vil bare legge til at hun ikke er traver heller... Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 12/09/2005 :  18:32:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vil spørre deg noen flere spørsmål jeg! Har du eid henne lenge? Og er det andre som rir henne? Passer alt utstyr godt? Er helsen i ok? Er tenner i orden? Rir du på et bitt hun liker?

Så noe tips:

Hester er vanedyr, og er den vant til å alltid få løpe når den kommer til en spesiell plass, vil den forståelig nok bli stresset om den ikke får "gjøre som den vil"!

Andre ting som slår meg når du skriver at hun blir stresset av at du samler tøylene, er om utstyret passer og om hesten har vondt noen plass. Du får jo en slags motstand, og det virker også som hesten forventer seg noe.
Har selv ridd hester som har blitt veldig stresset når man har begynt å samle de, og mye av det har kommet av en kombinasjon av en tidligere sterk hånd og dårlig ridning rett og slett. Har løst dette ved å være tolmodig med hesten, ikke stresse selv, ha en lav og myk hånd, ikke sitte dypt ned i salen men heller litt lett (da dette stenger bekkenet og virker som en "stoppmekanisme"), brukt pusten veldig mye (puste roooolig og laaaangt ned i magen), snakke rolig med hesten osv osv.
Psyken har også mye å si- det du forventer deg, det skjer! Så prøv å nullstill deg, og "tenk" deg en rolig hest:)

zenta
» VIP

Skrevet - 13/09/2005 :  16:00:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei Hege!
Jeg har eid henne i over 1 år nå, og det er ingen andre som rir henne. Ja, alt utstyret passer bra, og er i god stand Men tennene trengs kanskje å raspes Men jeg tror ikke dette er hovuddelen av problemet... For hun var sånn også når jeg fikk henne og da var nettopp tennene hennes raspet... Helsen er også helt fin Jeg rir på et tredelt- trinsebitt...
Men jeg vil legge til at jeg kjøpte henne fra dyrevernet fordi hun var misshandlet Så kanskje dette har noe å gjøre med det, men jeg kan ikke finne ut hva Men tuuuuuuuuusen takk for svar!
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 13/09/2005 :  17:28:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Der har du mulig svaret på hvorfor hesten er stresset- den har ikke hatt det bra med tidligere eiere! Det kan ta tid for hesten å få tillit til deg, både ved ridning og ved håndtering, og det er viktig at du jobber mye for å skape denne tilliten.
Hesten er på denne måten litt unnskyldt, men det vil jo ikke si at alt det andre må være i orden, så få en dyktig dyrlege til å raspe tennene:)

Det er ikke sikkert du finner ut akkurat hva grunnen er for at hun er som hun er, men ha dette likevel i tankene når du rir henne. ALDRI bli sint på henne, og bruk masse tid og ros på å få henne trygg på deg. Hun trenger noen å stole på, for hvis hun har hatt det ille før, sitter dette dypt i henne nå. Måten hun oppfører seg på, er bare en forsvarsmekanisme.
Gjerne få hjelp fra andre, feks kan det være fint å melde seg på et nh kurs. Den tilliten du opparbeider deg på bakken, vil overføres til ridningen, og med litt tolmodighet, vil nok hesten din bli "normal" igjen:)

batta

» VIP

Norway

Skrevet - 13/09/2005 :  18:02:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er enig med Hege angående NH. Du skriver ikke noe om at hesten stresser når du er på bakken med henne, så kanskje de dårlige erfaringene hennes kommer fra ridning? Da ville jeg begynt veldig rolig, som om man skulle ri inn hesten på ny. Og jobb masse med å skape tillit mellom deg og hesten. Gå til toppen av siden

zenta
» VIP

Skrevet - 13/09/2005 :  18:53:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei! Jeg skal prøve alt dette hehe...
Jeg antar at det som skjedde med henne før sitter dypt i henne, og jeg må være veldig forsiktig... Hun stresser heller ikke på bakken, bare når jeg rir henne, eller det er hester som går fra henne...
Jeg har ikke noe NH kurs- muligheter i nærheten dessverre, men kommer det et så skal jeg kaste meg på

Marita
Gå til toppen av siden

**sofie**

» VIP

Norway

Skrevet - 13/09/2005 :  23:13:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
hvist du vil begynne med horsemanship, men ingen kurs? da bør du prøve pat parelli sawy system. dirver med det jeg, å mye av det går ut på 7 games. det er et settt med bøker og et par videoer. veldig enkelt. der du går steg for steg. hjelper virelig hesten til å få tilitt til deg. men som de andre sier. bli aldri sur på henne! mase tålmodighet=) men annbefaler sawy system! du kan lese mere på www.parelli.com å gå inn på united kingdom=)
de som sier lykke ikke kan kjøpes, et ikke hva det vil si å eie en hest=)

www.sofieoglasso.piczo.com

Redigert av - **sofie** den 13/09/2005 23:15:10 Gå til toppen av siden

JiviDream

» VIP

Norway

Skrevet - 28/01/2006 :  14:05:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJiviDream  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJiviDream  Svar med kopi av melding
heihei! er det noen her som vet hvordan vi får tak i 7games på norsk? skjønner nesten ikke svensk skrift.. hehe...
http://www.home.no/krailien Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 29/01/2006 :  18:49:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
heihei! er det noen her som vet hvordan vi får tak i 7games på norsk? skjønner nesten ikke svensk skrift.. hehe...

Opprinnelig postet av Kristine!!

Ja, har lest det en plass *tenke, tenke*...kommer ikke på det nå, men hvis du søker på 7 leker eller lek+hest på google, kan det henne du kommer over det=)
Gå til toppen av siden

JiviDream

» VIP

Norway

Skrevet - 01/02/2006 :  11:48:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJiviDream  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJiviDream  Svar med kopi av melding
tusen takk:D

http://www.home.no/krailien Gå til toppen av siden

Ina_R

Norway

Skrevet - 01/02/2006 :  14:33:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
Her står det om 7 games.
Ina og Løkken<3
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.67 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.