hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Dyrleger- hvem kan man stole på?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Dyrleger- hvem kan man stole på?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Lene.

Norway

Skrevet - 11/09/2005 :  19:07:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det grelleste tillfellet av feil-diagnosering jeg har vært borti var på en venninnes hest,som fikk beskjed om at hesten hennes burde nød-slaktes hos vetrinær etter en undersøkelse...han hadde hud-kreft... Eieren slo seg ikke til ro med dette,tok med seg hesten til en annen dyrlege og fikk beskjed om at utslettet("hud-kreften") var skit som var festet seg til pelsen... Hesten ble "kurert" med såpe...
Samme dyrlege fortalte meg at min hest hadde et alvorlig tillfelle av spatt,og muligens kunne fungere noen år som ridehest,men da kun om den ble jevnlig sprøytet... Dette var like etter tilfellet over,så jeg krevde å få ut papirene,som jeg sendte til en annen vetrinær...og der var ingenting...

Tragisk at det skal være på den måten,at de man setter sin lit til når man har problemer,virkelig kan være så lite kvalifiserte som dette...!

Takker for meg. Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 11/09/2005 :  19:36:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
En ting jeg lurer på; er dette veterinærer som dere har brukt lenge som stiller disse feildiagnosene eller er det tilfeldigvis den som har vakt?

I mitt tilfelle var det en jeg hadde brukt lenge
( brukte ham kun i enkelte tilfeller hvis jeg skulle vaksinere og hadde dårlig råd, siden han er mye billigere enn de andre. Men nå vrir jeg økonomien til slik at jeg kan bruke en som er meget flink på hest. Han vaksinerer mye raskere og bedre enn den andre. Den ene hesten min får " noia " når han må ha sprøyte, men med denne vet. får han ikke blunket før det hele er over )

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 11/09/2005 :  21:09:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
I mitt tillfelle eneste vetrinæren som var tillgjengelig der og da...og med mange års erfaing både som dyrlege og lærer innen hest... :(
Takker for meg. Gå til toppen av siden

Hanne_N

Norway

Skrevet - 12/09/2005 :  11:55:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei.

Har dessverre også vært borti dyrleger som feildiagnosiserer. Dette var en dyrlege jeg har brukt en del før, og som ganske mange bruker. (Får vel nesten si dessverre til det). Min hest skadet seg i fjor to ganger. Første gangen ble den bra, brukte da en annen veterinær. Men den dagen vi skulle begynne å sette han i gang igjen var han halt. Dette var i påsken, så det var ikke så lett å få tak i veterinær, men det var en som skulle til stallen vår uansett, så hun kunne se på han. Etter mange behandlinger, uten at hesten ble bedre fikk jeg beskjed om at jeg fikk enten sette han på beite i to månder og se, ellers så var det ikke så mye mer å gjøre. Denne hesten skulle gå i Paralympiks i Athen så det å vente i to månder å se var ikke noe alternativ.

Enden på visa ble at hesten ble kjørt til en veterinær i Sverige. Han brukte en time på å finne ut hva som var galt, og det var noe helt annet en norsk veterinær hadde funnet. Etter behandling der og oppfølgning av annen veterninær i Norge, ble hesten helt frisk og har vært det siden. Blir min hest noensinne skadet igjen, får norske veterinærer en sjanse, og blir den ikke merkbart bedre kjører jeg heller til Sverige igjen.

Mvh Hanne. Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 12/09/2005 :  11:57:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei i byen har vi en del hestedyrleger, og blant annet 2 klinikker + mange andre behandlere. Når det gjelder dyrlegene, kan man jo velge litt, men av og til må man jo ta den som er på vakt. Man står jo også fritt til å ringe rundt til de forskjellige (det koster jo ikke noe!), men det forvirrede er alle de ulike svarene man kan få..
Hege Gå til toppen av siden

akj

Skrevet - 13/09/2005 :  23:22:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis man ønsker å klage på arbeid utført av veterinær kan man klage til Veterinærmedisinsk Rettsråd ved Norges Veterinærhøgskole.

I kapittel 4 i "Lov om veterinærer og annet dyrehelsepersonell" står det forklart hvilke oppgaver dette rådet har, og hvem som kan delta.

Link til loven: http://www.lovdata.no/all/nl-20010615-075.html
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 14/09/2005 :  12:35:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kjempe flott akj!

Men burde vi blitt flinkere til å klage på dyrleger? Hva synes dere?

Hege Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 14/09/2005 :  16:09:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
Problemet er imidlertid at du i mange tilfeller trenger en annens veterinærs uttalelse for å ha noen god sak, og de færreste veterinærer tør å skrive det de sier til deg muntlig. jeg har nok av eksempler på veterinærer som mener en bestemt veterinær ikke burde få praktisere fritt, og det er så mye ting på han som gjør at dersom dette hadde blitt meldt inn hadde han absolutt fått en form for straff, men det er ingen av disse veterinærene som tør å stå for det for et slikt råd, evt en rettsak.

Nå er det helt menneskelig å gjøre feil, også for veterinærer. Leger gjør feil hele tiden. men veterinærene burde bli litt flinkere til å innse sin begrensning og sende videre til spesialister.

Men ja, det burde klages mer på veterinærer, men spørs om det vinner frem noe særlig, men det kan jo være nok til at de skjerper seg litt
Gå til toppen av siden

AneBlidaBranaTindra

» VIP

Norway

Skrevet - 14/09/2005 :  18:01:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAneBlidaBranaTindra  Svar med kopi av melding
Kom på en ting til, dette gjelder samme dyrlegen som jeg har skrevet om tidligere....
Han skulle skrive på evn avtegn ++ på fjordingen til naboen, hun skulle sende det inn for å få hestepass..
Han presterte da å skrive at fjordingen hadde mange virvler, stjerne, snipp og sokker.....
Den hesten det gjaldt hadde ingen av delene...
Blind? Tja, briller finnes jo da.... :p

Så små ting, men alikelvel så utrolig dumme!

Men, men slik kan det gå når dyrlegen ikke er spesialist på hest, da ser han ikke om hesten har snipp eller ei... ;) hehe, slemt sagt, men vel fortjent

The worst way to miss someone is to be sitting right beside them knowing you can' t have them
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.41 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.