hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - tunga over bittet
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestepsykologi og atferd
 tunga over bittet
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 08/09/2005 :  23:49:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Dette emnet har sikkert vært oppe før, men søke-funksjonen er jo stadig ute av funksjon og jeg orker ikke lete...sorry...

Forrytteren min oppdaget her om dagen at min kjære hest hadde tunga over bittet. Jeg har aldri opplevd det selv, og håper selvsagt at det var et "engangstilfelle"..men lurte på om det var noen som hadde kjennskap til hvorfor hesten gjør det?
Har hørt at mye press på munnen på unghester gjør at de tar tunga over bittet for å slippe unna presset...stemmer dette?

Av utstyr bruker jeg et helt vanlig trinsebitt (det tykkeste til Heimer), og et hodelag med kun øvre neserem.

Noen som har tips til hvordan jeg evnt kan forebygge dette? Er ikke akkurat interessert i at han driver med det...

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 09/09/2005 :  03:55:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Tror ikke du skal bruke så tykt bitt. Unghesten har generelt lite plass i munnen til tykke bitt, og det er ubehagelig for hesten å ha "kjeften full". Ubehaget fører til mye fikling, og dermed også øker muligheten for at tunga havner over bittet.

Unghester ris bedre på tynt bitt og lett hånd eller evt. bitless for å få inn at den skal vike for press på små signaler.

Mvh Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 09/09/2005 :  09:32:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
åkey! Så i første omgang bør jeg bytte bitt? Men bittet blir jo sterkere jo tynnere det er...?

Har en hack da, kanskje jeg får prøve den en stund... eller faktisk kjøpe meg en sidepull som jeg alltid har ønsket meg :D

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 09/09/2005 :  09:40:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Bittet blir ikke sterkere enn hånden som holder tøylen gjør det til

Men dette er nok en god mulighet til og prøve sidepull om du har ønsket deg det. Er enig med det Line skriver, viktig at han lærer og vike for presset. Og da er jo sidepull en god løsning

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." -
Redigert av - Bente_og_Etanec den 09/09/2005 09:40:37 Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 09/09/2005 :  11:09:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Det er en ren myte at bittet er mildere dess tykkere det er.
Tenk deg selv hvordan du ville oppleve forskjellen på å gå med en tykk sprittusj mellom tennene kontra en gråblyant...
Dersom du rir med lett og følsom hånd (som selvfølgelig ALLE unghester skal!), så har hesten det mye bedre på et tynt rett eller tredelt bitt enn på en tykk trinse. Husk at todelt trinse får en spiss på midten når du tar i begge tøyler, og du får en spiss "sakse-effekt" hvor det kan bli ubehagelig både mot tennene og i gommen. Et rett bitt (stang) vil ligge mere i ro og vise mere konkret signal. Og det samme vil også et tredelt, der du får større bevegelse på den siden hånden beveger tøylen enn på motsatt side.

Skal du ri unghesten din på bitt bør du altså skifte til et smalt bitt, enten rett eller tredelt, gjerne med kobberinnlegg og/eller sweet-iron for behagets skyld.

Å ri unghest fordrer også en følsom hånd, da du legger grunnlaget for hvor lettridd hesten blir som voksen.

Editert for å legge til at jeg også sterkt anbefaler d-ring-bitt for å unngå klem på munnvik/lepper.

Lykke til!

Hilsen fra Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Redigert av - Cowgirlchris den 09/09/2005 11:12:12 Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 09/09/2005 :  14:43:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Takk for tips!
Har nesten alltid ridd med trinsebitt jeg... men poengene dine er logiske. Får se hva det blir til, men kan jo ta meg råd til sidepull - nå har jeg jo faktisk en grunn! :)

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 09/09/2005 :  21:46:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei

Typisk unghest-fenomen dette..

Høres lurt ut å prøve å bytte til et tynnere bitt!

Hvis ikke dette funker går det an å kjøpe et tungeband og binde tunga når hesten blir ridd en periode, for å lære den at tunga skal ligge på plass, under bittet.

Ellers er det noe som heter tungefeils-bitt, som hindrer at hesten klarer å få tungen over bittet.. Har selv liten erfaring med dette..

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 10/09/2005 :  10:31:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Binde tunga? Hørtes lite behagelig ut for en unghet, eller uansett hest?

Tungefeils bitt eller tungefeils gummi har jeg hatt bare positive erfaringer med. Hoppa hadde blitt ridd av en rytter som var hardere på hånda enn normalt. Da regerte hun med å beskytte seg med tunga, og til slutt ble det en uvane. Da var det helt greit å bruke tungefeils gummi for at hun skulle få tunga på plass. Og etter 1-2 måneder med denne kunne vi ri uten gummien uten av hun tok tunga over.

Therese
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 10/09/2005 :  11:44:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Eikdokka: Det er veldig vanlig å binde tunga, spesielt hos travere, mange går med bundet tunge under både løp og trening, for å hindre at de svelger tunga, eller at de får tunga over bittet, ikke får nok luft, etc. Det er ikke vondt for den.

Binder selv alltid tunga på hesten min under løp og trening, har faktisk fått "påbud" av dyrlegen av å gjøre det, da han har problemer med slakk gane. Hesten min er så vant med det at han "strekker tunga ut" når jeg skal feste tungestroppen.

Tungestropp får en kjøpt i hesteutstyrsforetninger og koster 20-40 kr. Finnes i både lær, web. (I konkurranser er det forbudt å bruke anndre ting enn disse spesiallagde tungestroppene til å binde tunga med.)

Tone melone kaffekone
Redigert av - Tone_ den 10/09/2005 11:45:21 Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.16 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.