hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Selge halve hesten!?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest på for
 Selge halve hesten!?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

hannols

» VIP

Skrevet - 08/09/2005 :  13:29:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehannols  Svar med kopi av melding
Da jeg har dårlig råd og lite tid vurderer jeg å selge halve hesten til min forrytter..

noen erfaringer? tips? fordeler og bakdeler?

Tuusen takk for svar!!

hannepanne

Olithyon

Norway

Skrevet - 08/09/2005 :  13:37:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Jeg tror ikke jeg ville solgt halve hesten sånn til å begynne med. Jeg ville nok heller lett etter noen som kan ha hesten din på halvfor og betale halve utgiftene ved hesteholdet pr. måned. Jeg ser at du allerede har en forrytter på hesten din - antakelig en du er fornøyd med og som du samarbeider godt med siden du vurderer å selge halve hesten din.
Fordeler med en slik ordning :
- bedre økonomi
- bedre tid
-mindre ansvar

Ulemper:
- ikke lengre full bestemmelsesrett over treningshverdag, foring, bruk av utstyr
- dele på treninger / starte stevner
-hva om din forrytter får seg en forrytter igjen?
-hvordan gjøre opp ved uforutsette utgifter? "Hvem red den dagen hesten ble skadet" scenarioet.
-hva om forrytteren din ønsker å selge sin del etter kort tid?
-hvor skal dere stå oppstallet?

Jeg tror det er mange her med erfaringer som tilsier at det å EIE en hest sammen kan være vanskelig. Jeg har ingen direkte erfaringer med dette selv, men min sunne fornuft tilsier at det er mange fallgruver her. Hvorfor ikke sette bort hesten på halvfor bare?

-edit- for å legge til at jeg nok som hege_J sier ville sørget for å hatt en meget detaljert kontrakt.

Mvh Christine

Redigert av - Olithyon den 08/09/2005 13:52:02 Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 08/09/2005 :  13:40:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ville aldri verken kjøpt eller solgt en halv hest! Det kan selvfølgelig fungere bra (og man må ALLTID ha en skikkelig kontrakt som sier hvem som skal betale hva, hvem som skal gjøre hva osv osv, alt ned til den minste detalj!), men det kan også oppstå mye trøbbel.
Det du må gjøre er å vurdere om du tror dette vil fungere med forrytteren din. Kjenner du henne godt? Tror du hun vil forandre seg etter at hun også har blitt eier? osv osv.

Hege Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 08/09/2005 :  14:05:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Forstår ikke helt,jeg...?
Hvorfor kan du ikke heller la for-rytteren ha hesten på halvfor?
Da blir det jo omtrendt det samme med tanke på utgifter,men du har "siste" ordet om det er noe spesiellt...

Takker for meg. Gå til toppen av siden

hannols

» VIP

Skrevet - 08/09/2005 :  14:46:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehannols  Svar med kopi av melding
grunnen til at jeg ikke bare vil ha en forrytter er at om hun plutselig finner ut at hun vil slutte så står jeg ser med en hest jeg ikke har råd eller tid til.Selvfølgelig fungerer det kjempe godt med forrytter men som sakt,jeg er avhengig av folk både pga at jeg får en liten baby snart å har ikke mulighet til å dra i stallen når samboeren min er på jobb.Jeg har heller ikke råd å ha han alene da jeg ikke har fast jobb akkurat nå. Men så klart den dagen ungen min er litt større å jeg har mere inntekt er det ikke noe problem for meg å ha hesten alene..
hannepanne Gå til toppen av siden

Jollypopp

Skrevet - 08/09/2005 :  16:59:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJollypopp  Svar med kopi av melding
Hei!
Jeg kjenner noen som har hest sammen, de deler alt(utgifter osv). Det funker veldig bra for dem fordi de er veldig gode venner osv... og de har skrevet kontrakt...
Jeg for min del tror kontrakt er veldig viktig om du skal dele hesten din med noen andre, eller la en annen kjøpe seg inn i hesten din. Ha med alle mulige forsikringer i kontrakten! Alltids lurt;)
Ellers; kos deg med hesten din!!

Ett menneske uten ironi er et menneske uten sjel. Et menneske uten sjel er et tomt menneske. Kan et tomt menneske kalles et menneske? Gå til toppen av siden

Me & Mie Amigo
» VIP

Skrevet - 17/09/2005 :  00:49:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
for all del, ha kontrakt! Uansett om dere er aldri så mye venner eller ikke så må det være en skriftlig kontrakt som sorger for at forrytter ikke kan si opp på dagen.
hadde to jenter som hadde hesten min på for sammen, de hadde tre måneders oppsigelse tid. siden jeg var i utlandet er det da enda vanskeligere å bare ta over en hest.
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 17/09/2005 :  01:24:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om du stoler 100% på denne personen i alle oppgaver, så skulle det gå. Men husk å skrive i kontrakten at du har førsterett til kjøp ved eventuell salg av den andre halvdelen, og en ca pris. Hadde jo vært "teit" om du solgte halvdelen for ti tusen, og så ville eieren ha feks. 15 fordi hun mente hesten var verd det nå (om den ikke er det da) og samme andre veien, hesten har fått en skade som ikke kan fikses, og kan ikke rides. Står hun da på sitt at du må betale 10, så er jo det dumt, dersom ikke hesten er verd mer enn 10 samlet lenger.... ELENDIGT FORMULERT!!! Jeg er trett.... Prøver å si det enklere, få med verdiøkning og verdinedgang i kontrakten. *ler* God natt.....
Gå til toppen av siden

Fallon_lady

» VIP

Skrevet - 15/10/2005 :  15:59:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
har selv eid hest sammen med noen i 2 år... var forrytter til denne hesten i 2 år...
vi hadde ikke noe lang, komplisert og nøyaktig kontrakt...
vi delte likt på alt av utgifter, skrev opp i bok og summerte ett par ganger i året...
når vi trengte forrytter, så var dette noe vi var sammen om, og lette etter forrytter sammen...
når det gjaldt konkurranser hadde vi ei jente som startet henne, da det var snakk om ponni, og vi to som eide var begge for gammel...
vi hadde ett kjempebra samarbeid, og stortrivdes med ordningen!
da jeg skulle flytte, så fant vi ut løsning sammen, for hva som skulle skje med ponnien...

ellers i stallen jeg var i, var det flere som delte hest...
mange delte slik at en var intressert i sprang, andre i dressur...

for å kunne dele hest må man være enige om enkelte ting, men også fleksible!
man kan ikke lenger gjøre nøyaktig som man vil, men skal helelr ikke føye seg 100% etter andre parten... dette handler om å la hesten komme ut som den heldige parten som får det best...
Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 15/10/2005 :  21:09:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Jeg vil sterkt fraråde å selge halve hesten din til fôrrytter. Eventuelt kan du ha en skriftlig avtale med så og så lang oppsigelsestid for begge parter. Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 17/10/2005 :  16:35:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
kan du ikke høre om hun vil ha hesten på helforen periode så du får opparbeidet økonomien igjen?
evt finne en halvforrytter til?

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.