hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - tørre høver!!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 tørre høver!!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Tøft

» VIP

Norway

Skrevet - 18/05/2003 :  10:16:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
noen som har gode råd om hva jeg skal gjøre med en hest som har tørre høver. vil helst slippe hovolje/feit!!

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 18/05/2003 :  11:35:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fikk noen tips en gang pga hesten min også sliter med veldig tørre høver. Han sa at jeg skulle vanne all flisa så det ble kliss vått og lå hesten stå der en times tid (hesten går ute hele døøgnet nå da så da trenger jeg ikke å ta ut all flisa til natta igjen). Dette hjalp faktisk litt, Pluss at det hadde regna en god stund så det var vått og gjørmete ute også. Dette hjalp i hvertfall meg og hestens høver.

Pass på å ikke ha for tørr flis inne i boksen hvis hesten står mye inne. Men det beste er å ha hesten så mye som mulig ute
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 18/05/2003 :  11:44:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Å ha tildels fuktig underlag kan hjelpe til en viss grad. Problemet er at for fuktig underlag kan utvikle seg til mugg istedet, og jeg vet ikke om det egentlig er noe bedre..

Men uannsett et tips jeg fikk fra en bok. Når du tar inn hesten fra luftegård kan det vare lurt å ikke ta høvene, men la hesten stå med fuktig leire inne i høvene. Kan være lurt å se til at det ikke har satt seg steiner der slik at hesten kan få andre hovskader, men litt fuktig leire som bare sitter der skal være bra. Tar litt tid før dette tørker også.

--
spoff, (prøv min dressurquiz)
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 18/05/2003 :  17:16:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Fuktig underlag kan også føre til sur stråle, noe som ikke er mer heldig enn mugg iallfall.

Fuktig underlag kan nok sikkert hjelpe en god del, men du må bare være obs på de "farer" det medfører.

Guro

Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 20/05/2003 :  16:30:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Vann, vann, vann, vann! Det hjelper!
NB! Å vasse i vannkanten er ikke det samme som den vesle spruten vi får fra vannslangen.

Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 20/05/2003 :  18:11:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sett høvene i vann, 10-15 min holder i masssevis. Litt tungvindt å bruke bøtter, så om du kan få lagt til en liten innredning slik at hesten kan stå oppi der med vann til over kronranden så er det bra. Trenge bare noen planker og litt plast. Men det viktigste er at hele hoven er dekket med vann.

Å vanne flisa litt hjelper også, alt tørt undelag fører til tørre høver.
Gå til toppen av siden

Maisha

Skrevet - 21/05/2003 :  22:57:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Å la hesten gå litt i gjørmete paddock er sunt for tørre høver (pass opp for mugg da) også fuktig flis. Hørt at hovfett bare skader hoven mer. Gå til toppen av siden

Bitten&Betty

» VIP

Norway

Skrevet - 26/05/2003 :  10:28:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBitten&Betty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBitten&Betty  Svar med kopi av melding
Den ene hesten min har også veldig tørre høver. Hovslageren min sa at jeg burde dusje sponen litt, slik at det ikke var helt tørt i boksen, men heller ikke så fuktig/vått at det ville skade høvene(mugg ol.). I tilleg så rådet han meg til å smøre høvene med baby oil, ikke vanlig hovolje. Baby oil trekker godt inn i hoven, men stenger ikke annen fuktighet ute slik mange typer hovfett og olje gjør. Dette har fungert velig godt på min hest.

Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 03/06/2003 :  00:18:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
En kjent dyrlege anbefaler å vaske høvene med skurekost og vann - og kaller det den beste hovsalven. Hun anbefaler ikke bruk av diverse hovfett, oljer etc., men synes man at man må bruke noe - Spenol! Også Perubalsam er nevnt. Ellers sier hun at tilskudd av vit B6 (biotin) er verdt å prøve.

Har egentlig aldri hatt noen større problemer med høvene til noen hest jeg har hatt.

Gå til toppen av siden

Tøft

» VIP

Norway

Skrevet - 01/07/2003 :  10:35:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva heter den kjente dyrlegen?????? Gå til toppen av siden

moi

Norway

Skrevet - 05/07/2003 :  10:53:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemoi  Svar med kopi av melding
Jeg bruker hovfett jeg!! D funker som bare det..! Skomakeren skrøyt av at hesten min hadde så fine hover så jeg skjønner ikke problemet med hovfett!!.. Tar deg to min og ta på

Gjør livet til en fest, ri islandshest!
Gå til toppen av siden

celine

» VIP

Skrevet - 07/07/2003 :  20:42:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
bruk tran og hovtjære, smør det godt på,du kan også bruke gelantinpulver ca 1 ts pr måltid. dette funker. jeg har en hest som hadde masse hovsprekker å kjempe tørre høver, jeg brukte gelantin pulver 2 ganger pr dag i ca 1 md også byttet jeg på annenhver dag med tran og hovtjære. hesten min har helt greie hover nå, men det er jo over litt tid da. Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 12/07/2003 :  23:43:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Den "kjente" dyrlegen heter Torunn Knævelsrud

Gå til toppen av siden

amayan

Norway

Skrevet - 14/07/2003 :  19:17:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideamayan  Svar med kopi av melding
fikk et tips fra norges beste hovsmed at tørt underlag var det beste (ikke støvete) + mye utegang...

ellers så smører jeg hovene med hovfedt annenhver dag når det er veldig tørt ute. husker ikke hva den typen hovfedt heter, men hovene blir skikkelig bra!! noe å anbefale..bare jeg hadde huska hva det het..

Gå til toppen av siden

ninni

» VIP

Norway

Skrevet - 26/07/2003 :  23:38:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
nå om sommeren er det jo ofte tørt og varmt ute, hvis hesten går ute i padokken blir det ofte et lag med tør leire ol. utenpå høvene, dette gjør hoven tørr og "sprø". jeg fikk beskjed av hovslageren og vaske vekk leiren ol. og en gang i blandt smøre på litt matolje når hesten kommer inn for kvelden. det er verdt et forsøk!
ninni
Gå til toppen av siden

moi

Norway

Skrevet - 07/08/2003 :  17:12:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemoi  Svar med kopi av melding
D er ingen grunn til å "slippe" hovfett..!
Bruk hovfett! Enkelt og greit!! Høvene blir fine som bare det

Gjør livet til en fest, ri islandshest!
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.