hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - HJELP! jeg pusser opp stallen!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 I stallen
 HJELP! jeg pusser opp stallen!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

pre-arab

» VIP

Norway

Skrevet - 07/09/2005 :  16:30:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidepre-arab  Svar med kopi av melding
Driver på å pusser opp stallen (på 2. året). Trenger derfor litt tips om leverandører til litt forskjellig å ha i stallen!

Kjøpte i fjor 1,5 fløya ytterdør i tre, men synes den var lite egnet til stallen, da den ikke er solid nok!

Det jeg altså er på utkikk etter, og ønsker tips om forhandlere til er:

1. Ytterdør til stall, SOLID! Enten i tre eller aluminium, karmene bør i hvertfall være av aluminium! Enten bred dør, eller 1,5 fløya!

2. Veggplater, hadde tenkt å sette 2/3 deler av veggen med forskalingsplate og resten med vanlig fjøsplate. Men synes forskalingsplater blir for mørke! Er det noen andre plater som er solide, glatte og godt egnet til stallvegger?

3. Hestebokser, Hva med city-boksen? tips! Hvilken er best? Negative og possitive sider?

4. Automatisk drikkekar, noen erfaringer om hvilken type som er best?

5. Ventilasjon, hvilken type? Husk at dette er et gammelt fjøs som pusses opp, og som ikke har allverden med takhøyde!

6. Hestedusj, slanger, batteri, oppheng, sluk og spyletut (eller hva det nå heter)

Blir kjempe takknemlig for all hjelp Har forsøkt å søke på internett, men det er jo så sinnsykt mye som dukker opp, og jeg finner ikke det jeg leter etter... Det er jo mange staller der ute, og det finnes sikkert mange gode løsninger!

Liker du sorte arabere og P.R.E hester - ta en titt på min hjemmeside:
http://www.home.no/pre-arab/

Elisabeth_Villemo

» VIP

Skrevet - 12/09/2005 :  09:07:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har bygde ny stall i år 2000. Jeg brukte glassfiber plater i rød og hvot farge. Det har funka super bra, fordi jeg kjøpte ikke de som er de tynneste. Det eneste du må gjøre er å kle galssfiber plantene men tre blanker til ca kne høyde eller litt høyere hvis hesten din er stor, så det ikke oppstår masse hull. Jeg gjorde det, og male det rødt, og det ble kjempe fint, blankt og lyst i stallen min. Til ytterdør kjøpte jeg en dør fra en potet bonde. Døra var fra potetlagre, og var kjempe tykk og solid. Så skjerte vi den til, og lagde lister, og vi har ikke hatt mus, eller det har aldri vært iskaldt i stallen min etter at jeg fikk den. Når jeg kjøpte andre inredninger(fra leverandrør) som jeg hadde imin gamle stall når den var, var ikke halvparten så bra. Bare en tanke vekker!

Klems
Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 12/09/2005 :  17:04:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Hei! Vi driver også å bygger stall nå, men har gjort veldig mye av det selv, og skal lage boksinnredningen selv også. Blir helt likt de man får kjøpt, slik som f.eks de hos Boj.

Ellers har de jo en del på

På siden til boj er det også en del linker til forskjellige andre sider, som lager bokser o.l.

2. Veggplater, hadde tenkt å sette 2/3 deler av veggen med forskalingsplate og resten med vanlig fjøsplate. Men synes forskalingsplater blir for mørke! Er det noen andre plater som er solide, glatte og godt egnet til stallvegger?

Her går det ann å bruke asvaltplater, disse er lysegrå, og skal være ganske så solide. Var slike plater på veggene i boksene der hvor jeg hadde stallplass før, disse er også enkle å vaske hvis du finner ut at du skal vaske ned hele stallen en gang i tida.

4. Automatisk drikkekar, noen erfaringer om hvilken type som er best?

Det kommer litt ann på vanntrykket som kommer til å være i rørene i stallen. Er det godt trykk, kan det være like greit med slike drikkekar hvor hesten bruker mulen til å trykke ned en knapp, slik at vannet strømmer ut, men dette funker kun best hvis trykket er bra. Har ikke så mye erfaring med andre drikke kar, men liker ikke de som fyller seg selv, syns de fyller seg opp så sakte, i forhold til hva disse andre gjør.

5. Ventilasjon, hvilken type? Husk at dette er et gammelt fjøs som pusses opp, og som ikke har allverden med takhøyde!

Få tak i ei vifte som drar lufta utover, som monteres i veggen. ( Må skjære hull i veggen, og tette godt igjen rundt vifta) Får bort fuktigheten i stallen, og drar ut mye av støvet som er i lufta. De fleste av disse viftene er slik at det er sensorer e.l. på dem, slik at de skrur seg på når det trengs, eller at de er tidsinnstilt. Er noe usikker på prisen på disse, men vil tippe på rundt 2,500,-

Håper dette hjalp deg litt, har ikke noen svar på de andre spørsmålene

Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

pre-arab

» VIP

Norway

Skrevet - 13/09/2005 :  08:42:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidepre-arab  Svar med kopi av melding
Takk for tips så langt

Er det noen som vet om kryssfiner plater og forskalingsplater er av samme material (mao like sterke!)? Da er jo i såfall problemet løst, da kryssfiner er ubehandlet og en kan male platene i hvilken som helst farge!

Fikk foresten et lite tips når jeg var i Sverige sist. Der var det en stall som hadde flisbelagt gulv på salrom, utrolig pent og praktisk! Lyste opp, og veldig lett å rengjøre! Sånn vil jeg også ha en dag...

Har sett enkelte staller har jern dører, er det noen som vet noen som forhandler slike?

Liker du sorte arabere og P.R.E hester - ta en titt på min hjemmeside:
http://www.home.no/pre-arab/
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 13/09/2005 :  09:10:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Er det noen som vet om kryssfiner plater og forskalingsplater er av samme material (mao like sterke!)? Da er jo i såfall problemet løst, da kryssfiner er ubehandlet og en kan male platene i hvilken som helst farge!

Opprinnelig postet av pre-arab

Om du ringer en trevarefabrikk får du sikkert riktig svar på dette?

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.