hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Åring som steiler
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 Åring som steiler
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Stinem

» VIP

Skrevet - 31/08/2005 :  21:20:33  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseStinem  Svar med kopi av melding
Hei alle sammen!

Pia mi har blitt stor i sommer, og litt (for) ivrig etter å vise det fram..
Hun har gått med jevnaldrende og kost seg på beite siden mai, og er omtrent ikke håndtert denne perioden.

Vi har ikke hatt noe spesielle lederskapsproblemer før. Hun er mye leietrent opp igjennom hele oppveksten, og litt tømmekjørt før sommeren. Helt uten problemer.
Har alltid vært konsekvent med henne, og hun stopper, rygger og går fram på kun stemmebruk.

Forrige uke derimot skulle vi leie åringene et godt stykke tilbake til et dagbeite ved stallen, og da slo hun seg helt vrang! Som regel kan hun snakkes til og roer seg fort ned når vi har havnet i sånne 'krangle-situasjoner' men denne gangen svarte hun med å gå beint opp på to.
Hver gang jeg 'korrigerte' henne, steilet hun.

Leide på henne dagen etter, og da var hun snill som et lam igjen.
Men i helga var det samme fulle rulle

Noen som har tips/ synspunkter...?

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 31/08/2005 :  23:03:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvordan korrigerte du?

Generelt kommer hestene i en trass alder når de er 1 år, da kan de godt finne på å herje litt. Steile, prøve å dra avgårde, stoppe og furte osv :) De kommer over det av seg selv, dersom du bare er rolig og bestemt. Men selvfølgelig må hun få vite at slik adferd ikke er akseptabel. Kommer hun rett fra beite må det nok trening til før hun er den ode gamle. Nå har hun fått løpe rundt med andre hester, da har de lett for å glemme, eller 'glemme' :)
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 31/08/2005 :  23:48:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
'glemme' :)

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Stinem

» VIP

Skrevet - 01/09/2005 :  20:34:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseStinem  Svar med kopi av melding
Jeg har alltid vært temmelig streng med henne, da hun veldig tidlig ble altfor uavhengig fra moren og ganske sta og viljesterk.

Når hun ikke stopper opp når jeg stopper, har jeg pleid å rygge henne. Da 'presser' jeg henne bakover, i motsetning til når vi rygger på stemme.. (er det lurt? det fungerte ihvertfall å skille straff og trening slik på gammelhesten min..)

Når hun har vært for nærgånde og pågående har jeg brukt en spesiell lyd/stemmekomando for at hun skal vike. Det har fungert veldig bra.

Hun er også bekjent med den 'korrigerende pisken' Men den har ikke vært med så mye i oppdragelsen..

Som sagt, hun har stort sett vært bare grei og lærevillig, og det regner jeg med hun vil fortsette å være når hun får ristet av seg litt beitevaner. Liker litt utfordringer...

Men akkurat steiling er jo ikke så morsomt, selv om jeg velogmerke aldri er redd henne!
(hun er jo fortsatt den lille babisen min)

Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 02/09/2005 :  20:40:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes det høres ut som om du gjør det du skal. Hun trenger nok bare litt tid for å komme tilbake til hverdagen igjen etter beitet :)

Når hun begynner å steile må du se etter hva som gjør at hun steiler. Siden hun er unghest og må teste ut litt ville jeg ikke gjort noe spes. med selve steilinga. Prøvd å unngått situasjoner der hun reiste seg. Mener da at dersom hun reiser seg når du legger på mye press/korrigerer, hadde jeg ikke presset så mye. Bare vært mer tolmodig. Vent henne ut, dersom hun stopper og ikke vil gå, ber du lett om at hun skal komme. Ikke krev mye, vent heller. Men hun skal være oppmerksom på deg hele tiden! De finner fort ut at det ikke kommer noe fornuftig utav det å stoppe opp. Jeg korrigerer ikke steiling med annet enn hard stemmebruk, fordi det ofte gjør situasjonen verre med at hesten stresser seg enda mer opp. Jeg vil ikke at hesten skal steile mye, fordi den da har lettere for å resie seg senere. Hesten skal helst ikke vite at det går ann å reise seg :)

Du skal nok bare være tolmodig og fortsette slik du gjør nå.

Gå til toppen av siden

Ingrid_&_Tabaki

» VIP

Skrevet - 10/09/2005 :  12:28:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei :-)

Det som jeg tror hjelper er å overse det. Hesten din steiler kanskje fordi den ikke synes det er så kult at den må gjøre noe den ikke vil når det ikke passen den. Tror ikke det hjelper å kjefte, da får den det som den vil. Den vil ha en liten krangel eller en diskujon og den klarer da og vippe deg av pinnen. Gå bestemt videre, ikke se på den. Ros den hvis den tar et eneste lite steg fram.
Lat som du ikke blir påviket, ikke flytt deg! Et eneste lite steg kan ha masse å si, hesten teller poeng HELE tiden.
Har selv en hingst på 5 år, han er stort sett alltid snill, men noen ganger må han jo teste litt. Han går litt opp på bakbena og da går jeg bare videre eller bare står helt avslapper og stille og sier blidt: " hva er det du tror du dirver med da?" Da blir han litt paff og syntes det ikke var noe kult siden jeg ikke brudde meg noe.

Prøv, så kanskje det går bort

Hilsen Ingrid og Tabaki
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 10/09/2005 :  21:41:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Det er forskjellige grunner til å steile, og man må velge måte å møte det på utfra årsak.

Protest/respektproblem.
Håndteres på en rolig konsekvent måte, der man f.eks. beveger seg kjapt på skrå forbi hesten og får den ut av balanse så den må avbryte steilingen. En kan også (om det er god avstand til hesten) heve armene og ta en bevegelse fram og si nei eller husj eller hva man velger som korreksjonsord. Selv valgte jeg med unghesten min å stå avslappet og neglisjere protestene hennes da det ikke var noen fare for at hun skulle komme for nært. Da hun landet ba jeg henne om å rygge. Steiling ble etterhvert en handling hun visste ville bli fulgt av å måtte rygge, og hun vurderte på en ny måte om protesten var verdt arbeidet etterpå...

Protest/usikkerhet.
Ta et skritt tilbake og vær avventende og rolig med en beroligende lyd. Når hesten lander nærmer du deg den rolig og stryker den på manken og roer den og evt. tar den vekk fra det den reagerte på for en pause. Så kan man nærme seg det skumle ved å sirkle forbi det nærmere og nærmere inntil hesten tør undersøke det. Om det er deg selv hesten er usikker på; ton ned kropps-språket og slapp av i kroppen og vis non-aggressiv adferd med rolig lav stemme og langsomme bevegelser og unngå direkte blikk-kontakt med hesten.

Protest/smerter.
Avbryt det hesten protesterer mot og undersøk den for å finne årsaken og fjerne smerten før du ber den om det samme på ny.

Det finnes en fjerde, sjeldnere årsak til problemadferd; mental sykdom.
Mental sykdom er vanskelig å forholde seg til da hesten vil handle irrasjonelt og uten forvarsel.

Lykke til med barneoppdragelsen!

Hilsen Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 11/09/2005 :  19:13:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men Line, kan ikke ryggingen oppfattes som straff når hesten har landet? Bør ikke steilingen korrigeres når hesten steiler, ikke når den lander? Da blir den liksom straffet for at den kommer ned igjen.

Skjønner poenget ditt, men jeg bare lurte litt på om det kunne oppfattes som straff for at den lander og derfor virke mot sin hensikt? Litt samme som dem som straffer hesten sin når de får tak i den igjen dersom den stikker av.
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 11/09/2005 :  21:57:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Det kommer an på hva du gjør under steilingen. Dersom du står passiv har du valgt å ignorere det, men dersom du løfter hendene og bruker kropps-språket ditt responderer du på det. Ryggingen blir da en korreksjon som henger sammen med din respons på det...

Hester kan følge opp en korreksjon med å flytte andre hester vekk, og det samme kan vi.
Så lenge vi holder en bevegelse knyttet opp mot en annen, vil hesten forstå at sammenhengen kommer fra dens egen adferd...
Vi responderte da hesten steilet og ba den gjøre et arbeid da den landet. Steiling=rygging.

At jeg valgte en annen framgangsmåte med min rødhårede tenåring skyldes at hun var noe "sart" samtidig som hun var frekk. En hard respons kunne stresse henne mere opp, derfor holdt jeg det svært rolig. Jeg stod altså avventende og så på henne (hun var klar over mitt fokus) med et rolig "nei, det får du ikke lov til..." for så å be henne rygge når hun landet. Litt spesielt med denne hesten siden hun fikk sin første hestekontakt gjennom en blind mor som ikke kunne lære henne normalt hestespråk. Hun har derfor hatt et nært forhold til meg hvor hun fikk trygghet og aksept tross sine språkvansker. Og klare grenser uten grusom straff siden hun har en utrygghet i seg og kan gå fra tøff på trynet til redd på et nanosekund.. Det ligger i at hun ble kjeppjagd av andre hester som føll og aldri møtte aksept og trygghet hos andre enn meg det første året sitt.
Derfor ser jeg at det nok er et dårlig eksempel å komme med å si noe om hva jeg gjør med nettopp henne... hehe...
Se derfor helst bort i fra det jeg skrev om henne... :-)

Hilsen Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 12/09/2005 :  00:49:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for oppklaringen Line

Gå til toppen av siden

Stinem

» VIP

Skrevet - 12/09/2005 :  02:13:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseStinem  Svar med kopi av melding
Nå har Ylla kommet på stall igjen etter sommern og vårt lille samarbeidsproblem forsvant (ihvertfall foreløpig..) etter noen repitisjonsrunder av gamle kunster[:-D]

Etter tråden her begynte har hun bare steilet en gang, da brukte jeg samme stemme som jeg bruker når hun gjør feil og rygget litt. så gikk vi videre som normalt..
Hun har tatt alt på strak arm etter vi kom til stallen, og er samme gamle lærevillige;-)

Takk for tips, vi får krysse fingrene for at trassperioden er over for denne gang....;-)

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.