hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Natural Horsemanship (NH)
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Natural Horsemanship
 Natural Horsemanship (NH)
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Mix1

Norway

Skrevet - 30/12/2002 :  03:25:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMix1  Svar med kopi av melding

• Hva er egentlig Natural Horsemanship (NH)?
  • Er alt godt hestehold NH?
  • Er det bare folk som opprinnelig har problemhester som benytter NH, og drar på kurs og bruker det de lærer der?
  • Hvorfor er NH ofte sett i sammenheng med westernridning?
  • Er hestehold som ikke er basert på NH dyremishandling?
  • Hvorfor benytter NH-folk eget utstyr (f.eks. grime og leietau)?

Noen som har erfaringer? Eller synspunkter generelt?

--
Mix1, Moderator hestemarked.no

Redigert av mix1 den 14/05/2003 11:56:59

tutta

Skrevet - 30/12/2002 :  20:06:12  Vis profil  Svar med kopi av melding

Natural Horsemanship baserer på et godt, tillitsfullt forhold mellom hest og rytter. Horsemanship kan forøvrig kalles en egen gren innen hest, for du kan ikke bare være snill og god med hesten og så regne med at dette er NH. Man trenger slett ikke å ha en problem hest for å dra nytte av NH. De fleste som driver med NH rir western, men det er slett ikke noe must. Man kan holde på med hvilken som helst gren man vil så lenge hesten trives med det. Man er så absolutt ingen dyremishandler om du holder avstand fra NH. Men hestens tillit til deg øker om du holder på med NH. Natural Horsemanship er i grunn bare en måte å forstå hesten på. Man forstår at hesten er et levende vesen som man skal behandle med respekt, hesten skal respektere deg, du skal forstå hvorfor hesten gjør som den gjør, og du skal ta vare på den som din aller beste venn. Ikke ta hesten for gitt.
Gå til toppen av siden

Trine+Fabella

» VIP

Norway

Skrevet - 01/06/2003 :  13:49:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med "tutta"!
Sa egentlig det meste :=)

Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 01/06/2003 :  16:27:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
En grei og dekkende beskrivelse det... men man trenger ikke benytte "dagens" NH for å forstå hesten.

Jeg tror ikke vi er noe mer dyktige på hest nå enn for 25 år siden, selv om NH begrepet har dukket opp. For en del av oss som har hengt med i gamet en del år så er dette mange elementer vi har gjort lenge - rett og slett sunn fornuft. Forskjellen er at vi ikke har gitt det noe navn.

NH pr i dag har også mange forskjellige "stilarter", det eksisterer mange ulike trenere som har noe forskjellige metoder. Det er viktig å finne en metode som du selv tror på, og ikke følge treneren slavisk. Du kan være på kurs med en av de mindre gode trenerene. Har inntrykk av at flere av disse dårlige trenerne har blitt "borte" de siste årene også.

Har man ei greit kunnskapsnivå kombinert med sunn fornuft har man en god plattform for å velge de beste alternativene for seg selv og sin hest.

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 02/06/2003 :  00:13:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Helt enig med vixi. Det er mye bra innen NH, det tror jeg, men jeg har mine tvil til at det er så mye sol og glitter innen det, ikke mer enn hos noen som driver hest på en annen måte, som NHfolket vil ha det til!:)

Miriam og Storm ROCKER!
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 02/06/2003 :  09:05:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har nå faktisk lest boka til Per Werner Vogel (Natural horsemanship på bakken og i salen). Synes det sto en del kjente ting der som faktisk hører til, i hvert fall en del av, den klassiske måten å trene hesten på. Det er mange som tror at den klassiske dressuren (den som har sitt utgangspunkt i militær dressur) går ut på å tvinge og nærmest mishandle hesten. Dette er helt feil, bare glem det med en gang. Det finnes riktignok metoder som baserer seg tvang og det som verre er også, men den spanske skolen for eksempel, er basert på en tradisjon som absolutt ikke er det. Men det er litt på siden av temaet, så nok om det.

Etter å ha lest boka, er det jeg oppfatter som den største forskjellen mellom NH og måten ikke-NH folk (med det mener jeg egentlig "folk flest") trener hest på, er måten man dominerer hesten på. Innenfor NH bruker man press som virkemiddel. Ordet "press" dekker egentlig mye mer enn det som Vogel kaller press, fordi man kan presse en hest på veldig mange måter. Man kan for eksempel presse en hest som skal lastes på henger ved å dra den inn, og samtidig ha longeliner bak rumpa på den. Man kan presse en unghest som skal innris ved at 5 menn holder hesten fast, mens en sitter oppå. Vogel snakker om press som utføres ved å drive hesten fra seg, på samme måten som en hest med høy rang jager på hester med lavere rang. Det er det som er utgangspunktet for dominans. Ikke-press betyr å la hesten være i fred, og benyttes på en måte som ros. Det er selvfølgelig lov å rose hesten med ord og en klapp i tillegg.

Akkurat dette punktet, altså dominans ved å drive hesten vekk, er nytt for meg. Min måte å dominere hesten på, har vært å kommunisere med den når jeg har den helt nær. Snakke til den, evt. skjenne på den, evt. daske til den eller nappe i leietauet hvis den gjør noe jeg ikke liker. Jeg tror dette er en ganske vanlig måte å håndtere hest på, og det funker egentlig ganske greit. Men en ting som har slått meg etter å ha lest boka til Vogel, er at når man gjør slike ting, ber man faktisk hesten om å fjerne seg fra stedet. Samtidig holder man den igjen med leietauet eller tøylen, man er inne i en boks eller hesten er bundet. Den får faktisk ikke muligheten til å gjøre det vi egentlig ber den om, nemlig å gå vekk.

Så hva nå? Er jeg blitt frelst? Tja.. :) En del hester godtar mennesket som sjef uten videre trøbbel. En del hester har blitt satt på plass tidligere, og har funnet ut at det greieste er å la mennesket være sjef. Med disse hestene tror jeg det er ett fett hva man gjør. Hester som har vært i kontakt med mennesker hele livet, utvikler en ganske god intuisjon for hva vi mener, når vi er fornøyd, når vi er sinte, og hva de selv skal gjøre for å slippe unne presset, uansett hva slags press det er snakk om. Hester er stort sett ganske lure på den måten. Men jeg tror på at metoden kan fungere på en del hester, særlig de som er redde eller de som går i opposisjon. Man har jo også hørt en del historier om slike tilfeller. Jeg har ikke prøvd dette i praksis enda, men kanskje jeg gjør det en dag.
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 02/06/2003 :  10:14:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Men jeg tror på at metoden kan fungere på en del hester, særlig de som er redde eller de som går i opposisjon.

Jeg vil si at dette ikke er en "metode", men en helhetlig måte å se og håndtere hesten på uansett hva du gjør, hvor du gjør det og når du gjør det.
Og det fungerer på alle hester, ikke bare endel!

Mvh Line.
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 02/06/2003 :  13:07:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Kopi av melding:
Men jeg tror på at metoden kan fungere på en del hester, særlig de som er redde eller de som går i opposisjon.

Jeg vil si at dette ikke er en "metode", men en helhetlig måte å se og håndtere hesten på uansett hva du gjør, hvor du gjør det og når du gjør det.

Burde visst at dette ville komme. Det virker som om ordet "metode" er tabu i NH-sammenheng :). Med "metode" mener jeg at man har som utgangspunkt for treningen å dominere hesten ved å drive den fra seg. Dette er en grunnleggende, spesifikk treningsmetode som brukes av Vogel, og såvidt jeg har hørt og sett på tv, også andre som regnes som NH-spesialister. Det er godt mulig at folk som mener at de IKKE driver NH også trener hest på denne måten, men jeg har ikke hørt om noen. Men uansett: Med "Metode" mener jeg ikke her NH, men akkurat denne måten å dominere hesten på. Jeg trodde det gikk klart frem av innlegget mitt, men nå har jeg i alle fall sagt det eksplisitt.

Og jeg mente ikke at "metoden" ville virke bare på redde hester eller hester i opposisjon, jeg mente at den også ville virke på disse hestene. Slike hester oppfattes ofte som vanskelige å ha med å gjøre, og derfor tror jeg man kanskje kan lykkes bedre ved å følge for eksempel Vogels oppskrift. (Hvis man leser boka, så ser man at det er akkurat det Voge beskriver: En oppskrift for hvordan håndtere hest.)
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 02/06/2003 :  13:53:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Med "metode" mener jeg at man har som utgangspunkt for treningen å dominere hesten ved å drive den fra seg. Dette er en grunnleggende, spesifikk treningsmetode som brukes av Vogel, og såvidt jeg har hørt og sett på tv, også andre som regnes som NH-spesialister. Det er godt mulig at folk som mener at de IKKE driver NH også trener hest på denne måten, men jeg har ikke hørt om noen. Men uansett: Med "Metode" mener jeg ikke her NH, men akkurat denne måten å dominere hesten på. Jeg trodde det gikk klart frem av innlegget mitt, men nå har jeg i alle fall sagt det eksplisitt.

OK. Da skjønner jeg bedre hva du mener, ja!

Ellers vil jeg vel si at det med dominans er grunnleggende for å etablere et klart lederforhold til hesten (som må jevnlig vedlikeholdes, for øvrig), og slik sett er nødvendig uansett. Akkurat i trenings-sammenheng (eks. vis ved innridning) brukes vel driving svært lite, men pressure/release er alfa og omega der....

Mvh Line.
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 02/06/2003 :  23:44:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er vel ikke bare snakk om å drive hesten bort fra deg, slik jeg oppfatter det så er poenget at du skal kunne flytte hesten. Hesten som viker for deg viser at den godtar deg som "sjef". Ok, den går jo bort uansett, men det blir ikke så langt. Den trenger ikke være løs og løpe langt bort for å vike. Om du står i boksen og ber den vike til siden så blir ikke det forvirrende eller feil for hesten så lenge du bare ber den om å vike litt til siden. Så bare ut som om eligj ser ut til å tro at poenget er å få hesten til å holde seg på avstand. Det er det ikke, men den skal flytte seg når du ber om det, det trengerb are ikke være så langt bort. Ett skritt kan væren ok det. En annen ting er at hesten også skal komme til deg når du ber om det. Så om jeg skal si det litt klarere så er det mer slik at hesten skal flytte seg dit du ber den om, om det er mot deg eller fra deg er det samme, det er du som skal kontrollere bevegelsene dens.

Det NH har ært meg mest er nok en bedre forståelse av press og ettergift. Gradene av press er viktige. Mange har en tendens til å be om noe en gang, og om hesten ikke gjøre det så slår de e.l. Dressur og NH har mye likt i seg, begge "metodene" går ut på å bruke så lite press osm mulig, og å følge opp med ettergift umiddelbart. Så disse to er egentlig ganske så forenelige. Det virker som om mange ser på dressur og NH som to vindt forskjellige ting, men jeg vil altså påstå at det i grunn er omtrendt det samme.

De som bruker lit press, gir hesten tid og gir ros og ettergift, de driver med Horsemanship etter min mening. Om de aldri har hørt om det engang så bedriver de det uansett. Alt for mange ser ut til å tro at det er noe helt nytt de må sette seg inn i, men egentlig så er det ofte noe de har holdt på med hele tiden.

NH for meg er en måte å forastå hesten min bedre på, og en måte å bli bede forstått på. Og det er noe som inngår i den daglige treningen, i hesteholdet generellt. for egentlig så trener du hesten hele tiden du er sammen med den. Det er ikke godt nok å bare øve på noen øvelser ute på ridebanen og så glemme dem helt på stallen. så dette er noe alle bør kunnne, og mange kan det allerede.

Noe spesielt utstyr trenger en ikke. Vanlig grime og leietau holder i massevis. Det utstyret som brukes er for å forfine signalene, slik som når man bruker en skarpere bitt i ridningen( da korrekt bruk av skarpere bitt!).
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 04/06/2003 :  11:31:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Irriducibli: Jeg mente ikke at poenget er å holde hesten på avstand. Jeg mente at poenget med press i NH er at hesten skal vike unna, ikke at hesten skal få vondt eller bli redd. Jeg tror at mange ikke tenker bevisst på dette.

Når hesten har respekt for deg som leder, så holder det å vifte litt med hånda, og så flytter den seg det ene steget til siden som du ønsker. Men utgangspunktet, og betingelsen, for dette, er at du faktisk har vist hesten (og deg selv) at du er sjef, og at du kan jage den til den andre enden av stallen hvis du vil det. Det er umulig å demonstrere dette for hesten ved å skjelle den ut eller slå den når den står bundet i en boks. Jeg tror faktisk at round-pen eller liknende trening, der hesten faktisk får mulighet til å flytte seg SKIKKELIG unna hvis du ber om det, er en god måte å demonstrere dette på. En annen fordel er at man kan slippe å komme i den situasjonen at man må ta et skikkelig oppgjør med hesten inne i boksen. Det kan være skremmende for hesten, og ikke minst farlig for deg. (Det siste ser jeg faktisk på som et ganske viktig poeng.)

Ta et eksempel: Hvis to hester står ved siden av hverandre, og den ene faktisk biter den andre, så er det et klart tegn til den andre om at den skal pelle seg vekk. Oftest vil hester bare legge litt på ørene eller kaste på hodet til hverandre. Hvis de først biter, så betyr det "ha deg vekk og det ganske med en gang". Jeg tror at det er mange som ikke tenker på dette når de står med hesten bundet og slår til den fordi den gjør ett eller annet de ikke liker.

Jeg mente altså ikke at NH betyr å jage hesten rundt hele tiden. Jeg mente bare at sånn jeg oppfatter det, kjennetegnes NH ved at man har et bevisst forhold til at dominans er basert på at hesten reagerer på press ved å vike bort fra deg. Det behøver selvfølgelig ikke være mange meter hver gang, en liten bevegelse kan være nok. Innenfor "ikke-NH" (om man kan si det sånn), som jeg mener allikevel kan være "sunt hestevett", bruker man press på mange flere måter. For eksempel dette med å hale hesten på hengeren. Man er ikke bevisst på at det er "vike-effekten" man et ute etter, ikke "vondt-effekten" eller "redd-effekten". Jeg tror i alle fall av erfaring at dette er vanlig blant "ikke-NH'ere". Det gjelder i alle fall meg selv ;).
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 04/06/2003 :  23:34:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg mente at poenget med press i NH er at hesten skal vike unna, ikke at hesten skal få vondt eller bli redd.

Joda, jeg forstod det Det eneste jeg ville fortelle deg at det handler like mye om å få ehsten til å komme TIL deg, som å få den til å vike unna. Samma hvor mye press du bruker. Det så nemlig ut som om du oppfattet det som om hesten bare skulle vike unna. Trener du hesten slik så vil du ikke få en hest som også kommer inn til deg, men en hest som lærer seg å holde avstand hele tiden.

Var derfor jeg skrev dette med at du skulle kunne flytte hesten dit du ville, for da forstå man kanskje lettere at det også innebærer at hesten skal kunne komme mot deg. Du skal kunne "flytte" hesten mot deg. Når du har full kontroll så får du hesten til å vike fra deg, men også at den kommer inn til deg. Viker den bare har man gjort noe feil, evt. skremt hesten eller lært den at den alltid skal holde avstand som jeg sa. Var bare det jeg ville gjøre oppmerksom på :)

For det er mye snakk om dette med å vike i NH, derfor er det viktig å poengtere at det handler like mye om å få hesten til å komme til deg, synes jeg
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 05/06/2003 :  00:17:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Viktig poeng å notere seg det Irriducibili sier ang. den stor likheten mellom dressur og NH.
Er nok mange som ikke er klar over hvor mange likhetstrekk det faktisk er..

frik, (prøv gjerne min anatomi- og sykdomsquiz)
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.24 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.