hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - dressur
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 dressur
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

GraaSilja

Skrevet - 29/08/2005 :  15:24:32  Vis profil  Svar med kopi av melding

hej! eg lurte på om noen kan hjelpe emg hvordan jeg kan få fjordingen min til å gå pent på bittet! som alle sier sier de eg må løfte tøylene så tar hun hodet opp..men d stemmer jo ikke...min hest går hvertfall ikke på bittet da! hun går på bittet av ogtil uten komando! håper noen kan tipse meg litt....

så lurer eg på litt små dressur hvordan jeg kan få henne i øket trav?

mvh karen f.f

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 29/08/2005 :  16:28:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Fjordingen din vil gå ned på tøylen når hun har muskler nok til det, og klarer å sette bakparten innunder seg. Når man skal ha en hest ned p¨å tøylen, er det egentlig ikke hodet/nbakken man skal konsentrere seg om, men å få hesten til å tråkke godt innunder seg, og jobbe bra med bakbeina. Få en instruktør til å hjelpe deg, da blir det enklere for deg å få hesten til å arbeide godt, med god freamdrift, når noen kan stå på bakken og fortelle deg hva du skal gjøre, og evt. hvordan det ser ut osv.

Ang. øket trav, har jeg egentlig ingen spesielle tips, har aldri hatt det problemet på noen av hestene jeg har ridd, men er vel bare å drive på, men du må jo også kjenne hesten godt, slik at du merker når den er i ferd med å hoppe over i gallopp, slik at du klarer å holde trav tempoet høyt, uten at den slår over i gallopp..

Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 29/08/2005 :  17:11:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Det at hesten bøyer nakken, er bare et resultat av at den går riktig med resten av kroppen. Man skal ikke begynne med å bøye nakken, men man kan lede hesten på rett vei, når den har fått muskler nok, løfter ryggen, skyver fra med bakbena, og tråkker godt under seg.

Få en instruktør til å hjelpe deg, hvis du har muligheten til det.:)
Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 30/08/2005 :  13:58:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
enig med resten, få e instruktør til å se på deg, er lett å gjøre gfeil, ang øket trav, husk at det ikke er hesten som skal gå fortere men stegene som skal blir lengre.

Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 30/08/2005 :  14:17:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med de andre her, du bør absolutt få hjelp av en instruktør. Å ri en hest til bittet har lite med tøyler å gjøre egentlig, men som de andre sier, samlingen kommer bakfra og opp i hånden (som kun skal være ledene og støttende). Å ri en hest til bittet er ingen hokuspokus og kommer etter at hesten er sterk nok og rytter med følsomme hjelper koordinerer de riktig og "trykker på de rette knappene" (kan variere litt fra hest til hest hvilke signaler man gir, men i utgangspunktet er det de samme). Få en dyktig instruktør til å vise deg prinsippene, men husk at en god samling først kommer etter øvelse over tid!

Anngående øket trav, så er det slik Bea sier, at det er stegene som skal bli lengere. En fin metode å få dette til, er å åpne bekkenet. På denne måten stenger man ikke igjen setet, men åpner opp og gir hesten mer frihet til å øke steglengden. Psyken har mye å si når man rir, så hvis man tenker "øk steg", så kan det faktisk skje saker og ting! Med en viss forutsetning av at man gjør noen innvirkninger for å øke stegene selvsagt:)
Husk også å ikke slippe tøylene, men ha en gjevn støtte på begge tøyler slik at hesten ikke bare ruser avgårde.

Hege Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 30/08/2005 :  22:18:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bare et lite tips: vent litt med øket trav til du har en hest som går stabilt på tøylen..
Vil som de andre her også anbefaler, be deg om å finne en dyktig instruktør, hesten går nødvendigvis ikke på tøylen/ jobber riktig selv om den krummer nakken...

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.