hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Før: Elsker skogsturer. Nå: Hater skogsturer:S
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Turridning
 Før: Elsker skogsturer. Nå: Hater skogsturer:S
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Bustetrollet

Skrevet - 28/08/2005 :  15:36:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hoppa mi har blitt (Ja, nå kommer det) helt forferdelig og ri i skogen. Skjøner ikke hva som går av henne.

Rideturen for tre dager siden endte i skogen. Vi rir på slike stier inne i en stoor gale, Som kuene bruker og være i. de første uventende hoppet kom når det var en liten fordypning i jorda. Rosita tok sats og hoppet over og fortsatte med to galloppsteg. "Jaja, dette kan jo sje hvilken som helst hest" tenkte jeg. Så kom det en litt bratt bakke. Hun gikk fint opp, men på toppen begynte hun og små trippe litt. Da tenkte jeg: Er det noen som følger etter oss? Men neida, det var helt stille og fredlig. Det er en liten forhøyning i terrenget mot en ås som vi rir oppå nå. Og da er det jo en vei ned og, og den er bratt! Vi går godt der mange ganger før, helt rolig. men nå skulle hun springe. Jeg vrengte henne rundt og fikk henne til og gå ganske så rolig ned bakken. Så kommer det en slette. Hun ville ikke gå bra. Ville bare snu og gå andre veier en den jeg bad henne om og gå. Så skulle vi svinge inn på en sti. Stein gikk slik av og til litt ned for og komme ned til gården. Det er ikke orntlige bakker. Nesten som et trappe trinn ned bare. Det første trinnet hoppet hun ned og rett i et tre. Den andre nedstigningen gikk hun ganske så bra. Og det siste, tok hun sats og hoppet ned rett inn i et buskas. Jeg ble litt småirritert. vrengte henne rundt og der steilet hun. rett oppe i en grein som jeg fikk rett i ansiktet. Gjett om jeg har mansge striper nå da. Jeg fikk roet henne igjen, og satte nesa hjemover. Joda, hun gikk ganske så bra, bortsett at jeg måtte sende henne i volter for og roe henne.

Igår igjen skulle jeg prøve og ri en liten tur i skogen. Endte med stort sett det samme. Stressa og veldig oppgira. Men litt mindre en forrige dagen. Jeg hoppet av henne og lot henne gresse litt.. Men når jeg satte meg opp igjen så gikk det bra et lite stykke..

Det første som slo meg inn var om hun var brunstig. Men jeg har hatt henne i to år, og har aldri vært borti en slik brunsttid.

Hva skal jeg gjøre? Tips/råd ønskes!

Redigert av - Bustetrollet den 28/08/2005 15:38:22

Fröya

Norway

Skrevet - 28/08/2005 :  22:53:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Har du forrandra på fôret? Eller har hun stått mye i ro i det siste? Gå til toppen av siden

munti

Skrevet - 29/08/2005 :  00:39:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det kan jo være at hesten la merke til noe som du ikke oppfattet.
Og prøvde å forklare deg at her burde ikke vi være eller noe.

Noen ganger får jeg en følelse av at her er det noe som ikke stemmer det er noe galt men vet ikke hva. (uhyggelig)

Fjerner meg da på raskeste måte bort fra det.

Tipper hester føler det samme.

Kansje hester føler /ser helt andre frekvenser enn oss.

Trøtt jeg nå natta

Munti
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 29/08/2005 :  09:31:33  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
En annen ting kan jo være at du har ridd her mange ganger, og hesten er fullstendig klar over hvor den skal, og vil dit fortest mulig. Gå til toppen av siden

Lyngen

Skrevet - 29/08/2005 :  10:50:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sikker på at det ikke var noe der? Kan ha vært et rovdyr i nærheten, eller lukten av et.
Hesten min ville ikke gå hjem fra tur i skogen en gang, han ville bare snu og stå å se. kjempe ekkelt, for det var kaldt, masse tåke og like ved et tjern hvor flere har tatt selvmord. Dagen etter red jeg samme vei, og da så jeg at det var store elg spror som så ut til å fulgt etter oss.
Gå til toppen av siden

Supermaja

» VIP

Skrevet - 29/08/2005 :  12:51:37  Vis profil  Svar med kopi av melding

Det kan faktisk hende at du spenner deg, uten å tenke over det. Og hesten din utnytter muligheten til å bringe det videre med å spenne seg selv. Tulle med deg rett å slett? Hva med utstyret, samme som før? Intet nytt? Kanskje det går igjen noen der du rir? Spøkelser? Huff..
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 29/08/2005 :  14:56:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for svar:D

Kopi av melding:
Det kan faktisk hende at du spenner deg, uten å tenke over det. Og hesten din utnytter muligheten til å bringe det videre med å spenne seg selv. Tulle med deg rett å slett? Hva med utstyret, samme som før? Intet nytt? Kanskje det går igjen noen der du rir? Spøkelser? Huff..
Jeg tror ikke jeg spenner meg. Bortsett fra når jeg skal opp disse bratte bakkene.
Ikke noe nytt utstyr nei. Rir barbakk, med taugrime eller bittløst hodelag.
Men det kan godt hende jeg spenner meg. Men som regel sitter jeg og slenger på føttene og bare er helt avslappet:P

Kopi av melding:
Sikker på at det ikke var noe der? Kan ha vært et rovdyr i nærheten, eller lukten av et.
Oppå denne plassen jeg rir opp, så går det rett opp.. Ingen store dyr kan komme der. Dessuten er det en innheining, med gjerde, streng osv. Om det var noen dyr der, så kunne det jo ha vært en mus, fugl, ekorn.. Jeg stoppet opp når jeg red, men jeg hørte ikke noe, bare fuglekvitring. Tviler på at hun er redd det Men det er så rart at hun blir stressa på samme plassene hver gang jeg rir der.

Kopi av melding:
En annen ting kan jo være at du har ridd her mange ganger, og hesten er fullstendig klar over hvor den skal, og vil dit fortest mulig.
der jeg rir er det liksom ruundt, så den ender ingen spessiel plass. Noen ganger må jeg stoppe og tenke meg om hvor jeg skal ri, for det er så mange forskjellige veier jeg kan ri.

Kopi av melding:
Har du forrandra på fôret? Eller har hun stått mye i ro i det siste
Nope, har ikke forrandra på foret nei. Hun har blitt brukt helt vanlig. Samme jevne ridninga.

red en tur i skogen i går. Det gikk litt bedre da. men da brukte jeg bitt. Skal prøve idag igjen. se hvordan det går da

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.