hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Bitt til hissig traver
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Bitt til hissig traver
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Tone_

Skrevet - 26/08/2005 :  21:30:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Noen som har forslag til bitt jeg kan bruke på kaldblodshingsten min i trening?

I ridning går det greit med vanlig trinsebitt, ingen problemer. Men han er såpass hissig når han blir kjørt, at jeg måtte gå over på cresendo-bitt i løp og hurtigkjøring. Når jeg kjører han i trening bruker jeg sånnet vanlig tredelt "trav-bitt" med vektstenger på, men jeg sliter ganske mye med han med dette...dessuten er han brent i halsen for slakk gane, så er redd hen ikke får nok luft når jeg må slite så mye på han, men jeg vil helst ikke bruke cresendo bitt i trening, da dette er såpass skarpt...

Noen som har tips til et bra bitt å bruke på denne?

Tone melone kaffekone

DeeDee

» VIP

Skrevet - 29/08/2005 :  22:47:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!har du orøvd pessoa-bitt på han?finnes med en eller to ringer,man kan jo regulere selv hvor sterkt man vil ha det...bruk øverste ringen om du ikke vil ha det altfor sterkt.eg har traver og har trent flere,og bruker pessoa-bitt på min hest.han er veldig hard i munnen og "drar" ut hodet og halsen om eg bruker vanlig tre-delt bitt,kan nesten bare glemme å stoppe han.men eg har god kontroll med pessoa-bittet.(bruker å ha det på øverste ringen,altså d mildeste)
vennlig hilsen deedee..
Gå til toppen av siden

tebj0

Skrevet - 30/08/2005 :  00:07:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Litt off-topic egentlig, men når man bruker et pessoa bitt på den øverste ringe, blir det ikke det samme som et trinsebitt da? Kanskje litt dumt spm, men jeg har aldri brukt noe annet en vanlig trinse så jeg er litt grønn på bittfronten...hehe Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 30/08/2005 :  08:59:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
tebj0:
Pessoa på innerste hakk vil ikke bli helt som trinse, fordi nakkereima er festet i en ring over den den "store" (fin forklaring), derfor blir trykket på nakken et helt annet med Pessoa enn med vanlig trinse. Men grunnet vektstangprinsipp vil det bli mindre trykk enn om du har tøylene på ytterste ringen.

Til den opprinnelige debatten har jeg ikke så mye å si fordi jeg ikke er så innmari god på kjøring

Guro

Guros hjemmeside
og
NTNUI-ridning
Gå til toppen av siden

Supermaja

» VIP

Skrevet - 30/08/2005 :  10:48:54  Vis profil  Svar med kopi av melding

Er veldig enig med deg om å ungå å bruke crescendobitt i trening. Veldig hardt for munnen... Hardt mot hardt er ikke alltid like bra. Hadde ei dødsstri merr en gang, og desto mer jeg både mildnet på bitt og min hånd, så ble hun mildere.

Har du prøvd rett lærbitt? Ligner litt på entomsbitt. Kan være en ide?!? Hva med rullebitt?

Må bare spørre, har du sjekket tennene? Ofte får stri hester sår, og det gjør vondt verre, men det veit du sikkert.

Av og til er disse travera ille sterke i munn, nesten plagsomt. Men det er nå en gang sånn. Man kan vel prøve å forstå seg i hjel. Men men..
Prøv Järvsøfaks-bittet? Har en god effekt på mange hester, men ikke alle..

Hva med høy/lav nesereim? Martingal om han hever huet eller slakk sjekk om han drar ned hue? Hva med å tette igjen ørene hans? Eller med tungfeilsbitt? Ofte legger hestene tunga over, og blir veldig mye sterkere?!?

Vel, til etttertanke. Kanskje du får bruk for noen av tipsene?

Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 30/08/2005 :  11:30:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Prøv Järvsøfaks-bittet? Har en god effekt på mange hester, men ikke alle..

Vær forsiktig med dette bittet...har prøvd det på traveren min,og gikk plutselig ikke på i løp lengre,og var så "snill og grei" å kjøre at det nesten var skummelt... Men fant jo fort ut grunnen,fordi dette bittet er formert slik at når man "drar" i det så trykker det seg opp i ganen... Hesten min hadde faktisk et stort sår i ganen etter et løp....

Prøv heller med en-tømms bitt(spesiellt bra om hesten har en tendens til å henge på en tøm) eller det andre bittet som Supermaja foreslår...

Ellers er det jo et fakta at hester oftere blir strie om man rir med hard hånd enn myk...men dette regner jeg med du vet...

Takker for meg. Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 30/08/2005 :  12:29:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for tipsene alle sammen!

Interessant det du skrev om Järvsøfaks-bittet, vurderte å prøve dette, da det er noen som har tipsa meg om det, og en travtrener som har skaffa seg ett sa jeg kunne låne det. Visste ikke at det kunne lage sår i ganen.. tror ikke jeg vil prøve dette da. Han funker jo uansett fint på crescendobitt i løp, og å bruke det i trening er uaktuelt..

Tennene er akkurat sjekket, så det er ikke noe der. Så strihetenskyldes nok bare at han er full av energi og "løpshode". Merker han blir striere og striere for hvert løp han går...hehe..

Jeg bruker alltid kryssnesereim og tungestropp når jeg kjører han, for å holde en lukket munn med tunga på rett plass, da dette er spesielt viktig siden han har slakk gane. (Dyrlegen tipsa om dette). Så tunga ligger dermed rett. Hodet er alltid der det skal, hverken for lavt eller for høyt, så dette er heller ikke noe problem.

Det som er så rart, er at når jeg rir han (sitter på ryggen), er han sååå snill og rolig..går bra med vanlig trinsebitt da! Da blir pluselig "brøytebilen" myk og følsom, trenger såvidt å ta i tøylene for å sake på farten. Det er akkurat som om med en gang han får på sele og vogn så blir det "tut og kjør" med en gang...

Jeg er egentlig ikke for å bruke veldig skarpe bitt... men ser det nødvendig i kjøringen da jeg sliter med å holde han. Og å pinnholde en hest som har slakk gane kan føre til at den ikke får nok luft.. Er litt redd for om et pessoa-bittet kan legge litt stort "trykk" på nakken hans når en drar, og føre til at hodet presses ned, dersom jeg bruker det på en av de nederste ringene. (Regner med at jeg måtte brukt det der..) Pga. halsen hans vet jeg ikke om dette er så bra.. Vurderer å prøve ett lærbitt.. En-tomms bitt er jeg ikke sikker på hva er, hvordan ser de ut?

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 30/08/2005 :  20:18:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ikke Pessoa, det er et drittbitt, enkelt og greit. Det er veldig vinglete og gir uklare beskjeder til hesten! Vet at noen travfolk synes det er sååå bra å bruke, men det er som regel bare fordi de ikke helt skjønner hvordan det fungerer.

En toms bitt har jeg brukt på stri traver før, det funket bra. Det er et bitt med to sett bittringer, ene settet litt utenfor det andre. Det brukes for å rette opp hester som går skjevt, men kan altså også brukes på strie hester.

Ellers kan du kanskje prøve rett pelhalm eller jaktkandar? Det har jeg ikke brukt selv, men hørt fra flere at spesielt sistnevnte er bra. Det gir fine signaler, og er sterkt nok dersom du trenger det. Du kan nok ikke bruke noen i løp, men de kan kanskje være ok å bruke i trening?

Men jeg ville vel først prøvd å finne ut hvofor han sliter sånn. Den hesten jeg hadde en toms bitt på var lik din, kjempefin å ri på, men stri når du kjørte. Problemet hans var for mye energi rikt for, for mye hurtigkjøring, samt han var dritnervøs når han skulle gå løp. Sikkert en blanding av utrent hest som fikk kjenne melkesyra hver gang, og at han ble hold ganske hardt hele tiden. Han ble bare verre og verre. Dersom hesten din har hatt problemer med å få luft nok før, kan det være noe som sitter igjen. Dersom han er litt redd for å ikke få puste kan han stresse seg opp, noe som resulterer i at du holder hardere, han får litt vondt i munnen og blir enda mer stresset, du drar hardere osv. Vet ikke hva som kan være tilfellet med ehsten din jeg, men tror det vil hjelpe dersom du klarer å finne ut hva som gjør at han er så stri, og deretter prøver å finne måter å jobbe med det på.

Noen ting som har hjulpet med meg strie hester er å stoppe opp helt hver gang de begynner å dra. Det har jeg gjort for å roe ned situasjonen, og starte på nye, helt rolig. Merker jeg at de beynner å dra litt igjen, så stopper jeg og lar dem stå litt. Viktig at de får stå på løse tøyler, ellers hjelper det ikke. Tar litt tid å lære dem det i starten, men det pleier gå greit. En annen ting som er bra meddet å stoppe, er at da forventer hesten litt at du kommer til å beh an om å stoppe, og han går å venter litt. Jeg har kunnet kjørt lenger og lenger i rolig tempo, til slutt har de gått på slakke tøyler hele tiden. Masse overganger gjør hesten med lydhør generelt, og er uansett bra trening.

Det var noen tips fra meg iallefall Se litt på forplanen, treningsopplegget og evt. bitt.
Gå til toppen av siden

DeeDee

» VIP

Skrevet - 04/09/2005 :  17:16:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ikke Pessoa, det er et drittbitt, enkelt og greit. Det er veldig vinglete og gir uklare beskjeder til hesten! Vet at noen travfolk synes det er sååå bra å bruke, men det er som regel bare fordi de ikke helt skjønner hvordan det fungerer.

Hallo??Kansje det bittet er vinglete på DINE hester,synes ikke du skal kalle det "drittbitt" av den grunn.Går jo ann å være litt seriøs da...!

Er sikkert mange som misliker andre bitt de har prøvd/ikke har prøvd enn akkurat det bittet de bruker selv,men er jo ikke nødvendig å kalle de for "drittbitt" av den grunn.
Hvilket bitt man skal bruke er jo forskjellig fra hest til hest.
Noen går best med vanlig trinse,andre med pelham,andre igjen med pessoa.

Og hva vet du om hva "travfolk" skjønner og ikke skjønner??
De skjønner kansje mer enn deg i mange sammenhenger..
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 04/09/2005 :  18:29:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Å unnskyld meg da...

Kanskje jeg sier det jeg gjør fordi jeg selv har brukt Pessoa. Og fordi flere jeg kjenner har brukt det og kun en person har noe positivt å si om det? Og kanskje jeg uttaler meg om travfolk fordi jeg selv har drevet med trav i 13 år og de travfolk jeg har sett (en god del) som har brukt pessoa ikke aner hvordan det virker. De bare bruker det fordi de har hørt det skal være så bra for strie hester...

Du ser helt klart hvor vinglete et pesssoa bitt er bare du holder det i hånda. Det har ingenting med den som rir å gjøre eller hesten som bruker det, bittet er vinglete uansett. De som mener hesten går bra på pessoa gjør det som regel fordi de ikke vet bedre. For all del, jeg sier ikke alle her! Fordi jeg vet om en person som pessoa funker bra for, og det gjør kanskje det for deg også? Men når resten, og det er faktisk veldig mange, synes det er et dårlig bitt, da er det nok ikke feil å være negativ dette bittet. Hva ordbruk jeg bruker utover det er opp til meg selv. Jeg har til tider litt hard ordbruk, men det får folk heller tåle.

Det er enkelte bitt jeg bare ikke kan fordra, pessoa er et av dem. Cresendo er et annet :) Jeg uttaler meg aldri sterkt om noe jeg ikke har erfaring med selv. Pessoa kan fungerer greit for noen, men det finnes altså bitt som er mye bedre. Da anbefaler jeg heller de.

Du får heller føle deg støtt dersom du bruker pessoa, men jeg liker bittet svært dårlig, og nøler ikke med å anbefale noe annet. Enkelte bitt burde ikke være i bruk, det er nå min mening. Det er ikke meningen å rakke ned på dem som bruker pessoa, dersom du tolker det slik. Jeg skulle bare ønske at fler blir klar over virkningen a dette bittet, det er desverre alt for få som er det. Mange er ikke klar over hvordan bittet de bruker virker i det hele tatt, de bare tror ditt og datt fordi de har hørt det fra noen andre.
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 04/09/2005 :  19:55:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Må si meg enig i at pessoe er et dritt bitt!
Det er veldig ustabilt, og kan se for meg hvor ustabilt det blir hvis man skal kjøre med det!

Therese
Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 04/09/2005 :  22:14:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Pessoa-bittet kan fungere greit for ryttere som har en stødig,myk hånd...men som kjørebitt er det for meg helt uaktuelt! Rett og slett fordi det er vanskelig å klare å være stødig nok når man kjører! Da trenger man et bitt som ligger bra i munnen av seg selv...
Har forøvrigt aldri sett noen bruke Pessoa i løp...
Cresendo-bittet er et skarpt bitt som jeg kunne brukt i løp(brukte det før),men ikke vil bruke i trening da det blir for sterkt for meg... Foretrekker mildere bitt i trening...

Ang at travere er striere med vogn enn under rytter,er nok ganske vanlig,dessverre... Mange travere blir kun trent i vogn,mens ridning er mer for kosen sin del...
Hva med å prøve å ri litt mer aktivt,bruke ridning som trening? Evt ri hurtig en stund,og kun bruke vogn til arbeids-trening? Nå vet ikke jeg hvordan du trener hesten din,men dette fungerte iallefall for meg og min hest... :) Samtidig så begynte jeg å variere treningen mer,med løshopping(styrker ryggen og løs-gjør) og trening fra bakken,vike fra press ol,før jeg selte på og red/kjørte ut... Hesten ble mer lydhør for mine signaler...også med vogn :)

Verd å prøve :)

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 05/09/2005 :  00:45:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Pessoa er ikke lov å bruke i løp. Er endel regler der om hva bitt du får bruke og slikt.

Å bruke sterke bitt i løp er en ting. Det varer i 2 min, og hesten blir neppe noe sterkere pga av det. I løp trenger man ofte 'litt ekstra' iom at det er en helt annerledes situasjon enn hjemme. Bruk av sterke bitt i løp blir derfor en ting... Behøver man det i den daglige treningen er det noe annet. Da kan man kanskje se litt på situasonen om det er noe som kan endres. F.eks foring eller trening?
Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 05/09/2005 :  07:11:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Pessoa er ikke lov å bruke i løp.

Var det jeg mente å huske,ja...

Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.42 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.