hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Dommernes poenggivning, skalaen 0 til 10
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 Dommernes poenggivning, skalaen 0 til 10
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 15/05/2003 :  15:34:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Nå som vi har fått vårt eget dressurforum er det vel bare å sette i gang med å lage mer detaljerte debatter. Og siden jeg også så at dette temaet ble tatt opp under «Dressur og stevner. Er dommerne "rasistiske"?» så lager jeg like godt en egen tråd og egen debatt om det..

I dressurkonkurranser skal hver øvelse poenggis fra en skala fra 0 til 10. Som påpekt i tidligere debatt, og som også er diskutert flere ganger i hestetidsskrifter så er det spørmål om hvor vidt denne skalaen brukes riktig. Mange undrer seg ofte på hvordan man får 9 eller 10? Det forekommer jo nesten aldri..

Jeg er ikke dressurdommer selv, og har ikke enorm stevneerfaring heller. Startet endel LC og LB på klubbstevnenivå for noen år tilbake, og det er det. Jeg har også vært dommerskriver på diverse stevner (klubb- og D-stevnenivå). Men likevel har jeg et par ting som jeg har merket meg som jeg tildels er litt uenig i, og som jeg ikke synes er riktig dømning.

Noen mener dette at det er så vanskelig å oppnå 9 eller 10 som et stort problem. Sant nok.. Jeg har aldri fått en 10er selv, og aldri skrevet en 10er som enkeltøvelse når jeg har vært dommerskriver. 9 har forekommet mer, men likevel svært skjelden. Fikk også en 9er på et LC-program en gang (på siste øvelse, med holdt og hilsning). Ellers er det stortsett karakterene 5 til 8 som brukes, hvor 7 regnes for en relativt god karakter. Og hvis noe er underkjent så gis det noe under 5 (alt ettersom).

Jeg har diskutert dette litt med en venninde som er utdannet dressurdommer 1. Hun sier at en i stor grad gir f.eks. god karakter (8 eller 9) på f.eks. siste øvelse, "holdt - hilsning" fordi en da vet hvordan ekvipasjen er. Er dette en ekvipasje dommern mener at bør vinne, så er det en sikkerhet for dommern å bedømme denne øvelsen med veldig god karakter selv om en annen ekvipasje ville fått 6 eller 7 for samme ridning (men da ved dårligere ridning ellers i programmet). Man har jo gjerne "Alment inntrykk" til slutt som kan justere til en viss grad, men min venninde mener at en også bruker de siste veldig "enkle" øvelsene også til å oppjustere en ekvipasje som er god. Rett og slett for å sikre seg.. Hvilken erfaring har dere med slik dømming? Tenker alle dressurdommere slik? Er det riktig tankegang, eller feil?

En annen ting jeg har bemerket meg er når dommere underkjenner en øvelse. Nå er dette særlig et fenomen i LC hvor det forekommer veldig mye forskjellig, og som også er en klasse som helt sikkert er en av de aller vanskeligste klassene å dømme utifra den grunn. Men når er egentlig en øvelse underkjent til karakteren 0? Og når er den underkjent til karakteren 4? De første stevnene jeg starta selv (div LC-programmer) hendte det fra tid til annen at jeg f.eks. fikk feil galopp ved fatning. Noen ganger har jeg fått feil galopp, galoppert en halv runde på storvolte, brudt og fattet ny galopp og riktig. Alt dette er inn under en øvelse. Jeg har fått dette bedømt til karakteren 0. Jeg har også fått feil galopp, "driti" i det, og fortsatt til en skal trave igjen (da foregår gjerne den feile galoppen over to øvelser som det da går utover), og fått karakteren 3 på samme program og samme øvelse (men ulik dommer). Jeg vil jo si det er betydelig bedre å fatte ny galopp når en ser at galoppen er feil, enn å bare ruse av gårde i feil galopp. Riktignok får en senere straff i kommende øvelser av å ikke skifte galopp, men ene og alene bure den første øvelsen vært bedømt annerledes. Nå er det litt for spesielt å se på akuratt dette tilfellet. Dommere dømmer jo så dorskjellig.. Men skal man bruke karakteren 0 og 1, når en ikke bruker karakterene 9 og 10? 0 og 1 forekommer mye oftere enn 9 og 10 iallfall (iallfall når jeg har vært dommerskriver). En burde jo bruke skalaen på en slik måte at "veldig bra ridning" gir samme poeng i positiv retning, som "dårlig ridning" gir i negativ retning. Slik mange dommere dømmer i dag er det nesten vanskeligere "å ri seg opp i ledelsen" enn "å falle ned blandt taperne". Og en miss vil jo ikke akuratt veie opp med en og bare en knalløvelse. Mulig dette ble litt dårlig forklart, men håper dere skjønner hva jeg mener.. Synes feil blir straffet mer enn hva bra ridning blir roset med!

En annen ting.. En har f.eks. en ganske "grei" øvelse som forekommer i LC. Vende gjennom banen nedsitning eller lettridning. I LC:1 er det to slike gjennomvendinger hvor den ene er nedsitning og den andre er lettridning. Og i et program som LC:1 er dette noe som de startende ofte kan finne på å blande sammen. La si du rir lettridning når en skal sitte ned, og omvendt. I følge dommerveiledningen skal dette regnes for feilridning. Altså to feilridninger, som da totalt blir -6 poeng. Er ikke det litt mye trekk for noe så lite som denne feilen (ok.. Det er en veldig sløv feil da, men i LC og sikkert LD er det jo gjerne uerfarne stevnedeltagere med mager fulle av sommerfugler)? Det bør jo regnes som mer "katastrofalt" å ta en volte for mye eller for lite i galoppen? Og en gang gir jo dette ene og alene "bare" -2 poeng?

--
spoff, (prøv min dressurquiz)

Guro
» VIP

Skrevet - 16/05/2003 :  11:19:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Jeg har selv minimalt med egen stevneerfaring, men har sett på osv. flerfoldige dusin med D-stevner og klubbstevner. Disse da i de lette nivåene du beskriver Spoff.
Jeg har vært vitne til dommere som har gitt 8-9-10 "over en lav sko" og dommere som er mer glad i å bruke den nedre delen av skalaen.

Det jeg mener er: en øvelse man i LB kanskje ville få 0 for behøver ikke bety 0 i LD, altså (nå husker ikke jeg øvelsene på rams dessverre..) om det er snakk om vending gjennom banen (noe som på den ene eller andre måten forekommer i de fleste dressurprogram) og man her gjør en feil så vil jeg påstå at det er mye mer kritisk å gjøre en sånn feil i LB enn i LD.
Grunnen til min tankegang er simpel: når du starter LD er det stort sett fordi du og/eller hesten er uerfaren. Små feil vil forekomme, men før du starter LB har du gjerne noe erfaring å drasse med deg, og slik sett bør man i større grad være i stand til å unngå sånne feil der.

I LD, må meningen for enhver dommer være å premiere nøyaktig og god ridning, og å rettlede ryttere på villspor. Altså bør man kanskje som Spoff nevner bruke 2-3 litt mer ivrig enn 0.
Mens i LB og høyere klasser bør man i større grad "stå til ansvar for egne handlinger" og da vil bruk av 0-1 være mer relevant i mine øyne. Altså, om rytteren gjør en sånn "enkel feil" i LD bør dommer påpeke feilen, og skrive en kommentar. Ikke sånn å forstå at man ikke behøver å kommentere i LB altså!! Men at man her bør tenke at rytteren er kommet noe lenger i sin utvikling som dressurrytter, og i større grad selv er inforstått med de feil som er blitt gjort!!

Samtidig er jeg helt enig i at det bør "premieres" at rytter selv oppdager fadeser som feil galopp osv. , derav bør brytning og fatting av _rett_ galopp ikke gi så mye feil som å fortsette i feil galopp.

Å benytte de siste enkle øvelser for å plusse på allment inntrykk virker jo egentlig ganske lurt. Selvom det da ikke bør gå utover dømmingen av dette elementet, visse krav til holdtet bør det jo være. Jeg mener ikke at det forsvarers å dømme slik om ekvipasjen stiller opp i et holdt som ikke er helt i ro el. og så hilser av, da bør man ikke gi 6 fordi man vil legge til 2 på inntrykket. Men jeg er for å premiere en slik øvelse noe høyere om den er korrekt utført.

Ellers syns jeg kanskje en god "grunngivelse" er bra. At dommer kan forklare hvorfor man dømmer som man gjør. Har en venninne som fikk "blablabla...søt rytter og godt uttrykk" eller noe i den duren der...søt rytter forklarer ikke så mye syns jeg....

Å dømme LC står for meg som det ultimate marerittet, man har med alle tre gangarter, og hesten bør kunne oppvise disse. Samtidig skal man som dommer prøve å ikke "drepe alle lyst" hos de som deltar. Men dette må fortone seg vanskelig da noen viser øvelser til godt over godkjent men samtidig ikke så gode at man føler at 9-10 bør bli tatt i bruk. Så viser en annen totalt mangel på innsikt i hva som kreves i LC, å gi denne personen 0-1-2 vil ofte virke litt drastisk. De fleste ryttere har gjort noe for å komme seg på stevne, og de har trent. Det er da det blir viktig å kunne ta i bruk også toppen på skalaen, og ikke minst de verbale hjelpemidler man har. Det er jo også lov å skrive hva som er bra, og hva som mangler på en god øvelse, akkurat som på en dårlig. Jeg skjønner at det ikke er bare,bare å grave fram en god kommentar til alt og alle, men man kan rettlede ved å si hva som er feil, samt rose ved å påpeke elementer som er riktige. Jeg tror dette vil hjelpe enhver rytter til å skjønne hva man bør trene på.

Nå ble dette langt, og sikkert en god del rotete, men håper det likevel var leselig.

Guro

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.16 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.