hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - selge hesten sin..
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Kjøp og salg
 Hestekjøp
 selge hesten sin..
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Julie=)

» VIP

Norway

Skrevet - 22/08/2005 :  21:53:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
En ting jeg alltid har lurt på..hvordan klarer dere å selge hesten deres..? Jeg har en kaldblods,ønsker meg inderlig en dressurhest jeg kan utvikle meg med..jeg sliter økonomisk med å klare å ha hesten jeg har nå..ihvertfall nå når jeg driver med lappen,må betale alt selv og har omtrent ikke råd til klær..men aldri i livet om jeg klarer å kvitte meg med han.. ikke se de nydelige mørke øynene lenger, høre humringa hver gang jeg kommer,sitte lenge i innhegningen å bare kose,se hvordan han prøver og virkelig har utviklet seg.. er det virkelig sånn at ambisjonene tar over for kjærligheten til den hesten dere har..?
Selvfølgelig har tanken streifet meg om jeg skal selge han,da hadde jeg hatt penger til å gå ut,kjøpt meg klær,blitt fortere ferdig med lappen,kunne spart til hus, og bil..men,nei..han er hesten min,et dyr jeg har ansvar for,vi har holdt sammen i tykt og tynt gjennom 3 år, og han er så knyttet til meg at jeg tror han også ville blitt nedfor, og man vet jo aldri om dem kommer til et godt hjem,selvo mdet virker sånn i starten.. Hadde vært gøy å høre deres syn på det!

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 23/08/2005 :  00:16:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Har det akkurat som deg, har lenge drømt om "en stor, brun en" for å kunne komme videre innen dressur, men klarer ikke selge bestevennen min Holter (som jeg har eid i 9 år nå), så en dressurhest må vente til jeg er ferdig med studier, og forhåpentligvis får litt bedre råd (slik at jeg kan ha dem begge):)
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 23/08/2005 :  17:48:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Jeg forstår deg. Hadde nok aldri greid å selge hesten min. Skal likevel kjøpe meg en ny snart, siden min ble avlivet for en stund siden.
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 23/08/2005 :  19:19:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om du selger hesten til et godt hjem, og kjøper en hest som er god inne dressur. Så kan det vel ikke vær så vanskelig.
Men om det er den første hesten din, liksom den førsten DU eier helt alene, så skjønner jeg godt Kommer aldri til og selge Rosita jeg heller. Kommer til og ha henne til hun dør. Heldigvis så har jeg en lillesøster, som jeg håper at hun kommer til og ta over Rosita, om jeg får meg en litt større en=)

Redigert av - Bustetrollet den 23/08/2005 19:20:57 Gå til toppen av siden

Julie=)

» VIP

Norway

Skrevet - 25/08/2005 :  21:57:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kristine/Rosalita; "om du selger hesten til et godt hjem, og kjøper en hest som er god innen dressur, kan det vel ikke være så vanskelig.." Ehh,jo det kan det! Det er min første hest ja,har ridd han inn selv og han er nå kommet til et LC nivå, og vi har jobbet så hardt og vært gjennom så mye at hvordan skal jeg klare å selge han..? Han er vant med å ha meg rundt seg,er bare jeg som har trent han nesten, hvordan ville han taklet å komme til et helt nytt sted,med nye eiere og kanskje en annen måte å ri på.. Tror han hadde blitt ganske forvirret..
Jeg har fått reumatisme i håndleddene mine, og legen sier det vil bli værre med årene, spesielt hvis jeg fortsetter med ridning etc. Men jeg klarer ikke slutte å ri eller selge han,ikke nå som vi er kommet så langt..vil jeg ha "en stor brun en" som er god i dressur, ja da får jeg heller vente til jeg har råd til det,aldri i livet om jeg bytter bort kaldblodsen min bare fordi den andre er en smekker dressurhest med schwung.
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 25/08/2005 :  22:59:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men om kaldblodsen din går opp til LC i dressur. Hvor høyt opp vil du da? Hvorfor ikke arbeide vidre med kaldblodsen? Har den ikke kapasiteter?

Gå til toppen av siden

Julie=)

» VIP

Norway

Skrevet - 25/08/2005 :  23:16:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jo,jeg vil arbeide videre med kaldblodsen min,men det er jo en viss begrensning hos dem. Men jeg bare synes det er så ille de personene som bare kjøper "kaster",kjøper "kaster"..hvordan klarer de det,de får lissom aldri en hest som er god nok.. Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 25/08/2005 :  23:27:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
hvordan klarer de det,de får lissom aldri en hest som er god nok..

Ja, det er sant. Ingen hester som er perfekte.

det er også mye atigere og jobbe vidre med en, enn å ha en ferdig utlært hest synes nå jeg.

Redigert av - Bustetrollet den 25/08/2005 23:28:38 Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 25/08/2005 :  23:36:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Må egentlig le litt av dette emnet... Kjøper, kaster, kjøper, kaster.... tror ikke egentlig det er det de fleste gjør. Det kan være mange grunner til at folk selger hestene sine, ikke alltid for å kjøpe noe bedre. Men har man ikke råd, så har man ikke råd, og da må man feks selge. Ikke alle som kan bo hjemme hos foreldrene og få gratis mat osv, og når budskjettet er stramt, må kanskje hesten ofres. Og når kanskje skolegangen er ferdig, jobb er på plass, da kommer pengene inn og man har råd til ny hest. Dette var et eksempel, finnes mange andre grunner også. Og ang. konkurranse-hester og "store brune", liker du å konkurrere, og din gamle er blitt for gammel eller ikke kan mer av en eller grunn, ja da må du jo bytte. Og kjemien er viktig. For å ta et eksempel ut av det blå; skilsmisser i ekteskap/forhold er også vondt, men om du ikke fungerer sammen med kjæresten din, så......
Gå til toppen av siden

Julie=)

» VIP

Norway

Skrevet - 26/08/2005 :  23:22:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Torhild: Å dra inn forhold blir vel litt dumt i denne sammenhengen.. Jeg skjønner jo at de som konkurrerer og lever av det ofte bytter hester,fordi de blir slitne etc..men det virker som om hestene bare er en bruksting ikke et dyr.. Har man dårlig råd så skaffer man seg ikke hest..Hvis hesten er blitt for gammel og man må ha seg ny..ja da synes jeg man skal beholde den gamle og heller spare til en ny, tenk hva den gamle har gjort for deg,er det bare å kaste? Man selger ikke bare unna hunden sin eller ungen sin (for å være litt usaklig) Det er et dyr som man har et visst ansvar for vi snakker om. Tenk hvis du skulle blitt flytta overalt til nye steder bare fordi du ikke "dugde".. Et dyr er ikke "bare" et dyr.. det er et levende vesen med følelser faktisk..Og har man først kjøpt seg en hest så har man et ansvar om å ta seg av den også.. Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 26/08/2005 :  23:45:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
jada, men det jeg mener er at ting forandrer seg. Hva om du kjøper en shetlandsponny på tre-fire år når du er ti. Skal du da drive på og fore på denne til du er 30-40 da, fordi du ikke kan selge den? Og det med dårlig råd osv, så forandrer ting seg ofte fort i økonomien. Hva om du kræsjer bilen, og ikke har kasko. Ok, koster 30000,- å fikse, men de pengene har du desverre ikke. Vet du kan få det samme beløpet for hesten feks, da må du kanskje selge, for bil må du ha for å komme til jobben som igjen er viktig for å kjøpe mat til hesten.... Men smak og behag!
Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 26/08/2005 :  23:46:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Men hesten kan jo faktisk få det like bra hos noen andre også. Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 27/08/2005 :  00:02:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Men hesten kan jo faktisk få det like bra hos noen andre også.

Opprinnelig postet av Ragnhild E

Nettopp....jeg er ikke av den oppfattning at jeg er den eneste i verden som kan sørge for at min hest får det bra...det er etter min tankegang både å undervurdere andre mennesker grovt,og litt for mye "penny-faktor"...

Og det finnes faktisk flere grunner til at man ser seg nødt til å selge hesten...sykdom hos eier,økonomi,livssituasjon som gjør det vanskelig å ha hest,tid etc,etc...

Trist? Ja...så absolutt. Men noen ganger er det nødvendig for at både hest og eier skal kunne fortsette å ha en bra liv...

Takker for meg. Gå til toppen av siden

Hanne_N

Norway

Skrevet - 27/08/2005 :  15:08:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har solgt to hester av forskjellige grunner. Jeg er konkurranse rytter og den første hesten min tålte ikke jobben. Hun ble derfor solgt som tur hest i stedet, noe hun passet mye bedre som. Jeg har ikke mulighet til å ha flere hester, og siden det er konkurranser jeg vil drive med, så ble hun solgt. Den andre hoppa jeg hadde, måtte jeg selge fordi jeg ikke kunne ri henne etterhvert. Hun krevde mer styrke av rytteren, enn det jeg hadde. Hun står nå i Tyskland og har det kjempebra.

Det er ingen av gangene vært en lett avgjørelse å ta, når jeg har bestemt meg for å selge, men jeg har ikke angret på at jeg har gjort det.

Mvh Hanne. Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 27/08/2005 :  16:18:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Jeg tror jeg forstår hva du mener Julie. Der er en konkurranserytter ( en meget ung sådann ) som pleier og komme i avisen her, og nesten hver eneste gang står der nytt navn på hesten h*ns. Blir jo noe frustert over og ikke kunne følge det navnet en er vandt til og lese, for og se hvordan den utvikler seg i konkurransene. Men jeg fatter heller ikke hvordan det går an og bare " bytte ut " hesten så ofte.
Nå er vi jo alle forskjellige da, heldigvis.
Men selv kunne jeg heller ikke greit og selge hesten min for og komme meg videre, da hadde jeg heller parkert på det nivået jeg er på. Men som sagt vi er jo alle forskjellige :o)

Og hadde jeg kræsjet bilen min og måtte betale en god del tusenlapper som jeg ikke hadde, hadde jeg heller tatt opp lån i banken enn og selge godgutten min ;o)
( Jeg er klar over at ikke alle kan det, men det er hva jeg hadde gjordt.. )
For hesten min betyr for mye for meg enn til at jeg hadde kunnet selge ham, jeg vet at jeg ikke er den eneste som kan ta meg godt nok av ham men han har likevel gjordt så mye for meg og min helse, at jeg hadde ikke kunnet " ofret " ham for en enda bedre..

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 27/08/2005 :  18:12:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Jeg kunne heller aldri tenkt meg å selge hesten min. Han ble mishandlet tidligere, så det er litt mye ekstra med han (Kan ikke bindes, må holdes når han skos, liker ikke henger osv). Jeg er redd for at de som evnt. kjøper han ikke klarer å følge opp med dette, og at han evnt. blir solgt videre fordi det blir for mye ekstra. I tillegg til dette har han feil beinstilling på frambeina, og krever riktig og jevnlig skoing. Dette er ikke noe problem, men jeg er redd folk kan gjøre det til et problem. Han er ren i alle beina og ingen anmerkinger på rønken. Har hatt tre dyrleger som har sett på beina hans, og de er så utrolig overrasket over hvor ren han er i sener og muskler med tanke på beinstillingen. De hadde sett tre ganger så mange hester med riktig beinstilling, som hadde mye verre sener og musklatur. Og de var overbevist om at dette hadde med å gjøre at han er ridd riktig. Brusken i beina ¨skiftes¨ hvert år, og riktig ridning og belastning er faktisk med på å forbedre beinstrukturen, noe som de var sikker på at var tilfelle hos Ibrahim.

Dette er noe av de tingene som gjør at jeg er redd for å selge han videre. Vil andre mennesker vedlikeholde dette og vil noen i det hele tatt kjøpe en hest med feil beinstilling ?

Litt vanskelig å se beinstillingen hans pga. stallbandasjene, men han sto på beite til han var fem uten å få spikket høvene. Disse ble jo selvølgelig skeive, og beina vokste etter. Heldigvis er høvene så gode som rette igjen, og beinstillingen blir bedre. Høyre frambein er det ¨verste¨.

''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.