hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Slått Eld vant, men til hvilken pris?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Trav
 Slått Eld vant, men til hvilken pris?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 21/08/2005 :  17:28:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
I dag vant Slått Eld på Dannero Svensk Kriteriet. Gratulerer til eieren,og treneren/kusken og alt det der men....

Denne hesten har vel aldri vært en naturtraver, i hvertfall ikke i mine øyne. Jeg satt å så på tv4 og de kommenterte hvor flott han gikk i dag og at aksjonen stemte så bra. Jada, mulig han var fin innimellom i et par sekunder, og at han kanskje pleier å være enda værre, men denne hesten går virkelig ikke bra. Han går å skifter hele tiden, og ser ut som om han har tenkt til å rulle over hvert øyeblikk. Hodet slår opp og ned og kusken hadde pisken fremme for å korrigere store deler av løpet. Mot mål blir han om mulig enda værre, og i mål ser han stokk halt ut. Kusken, Jomar Blekkan kommenterer at han fikk tungen over bittet og derfor ble litt vanskelig der, altså virker det ikke (Selv om det kunne se slik ut) som om han pådro seg en skade på de siste metrene. Jeg vil også påstå at den hesten aldri hadde vunnet det løpet med en annen kusk, Jomar er kanongod til å holde kaldblodsene i riktig gangart.

Løpet var på ingen måte noe tempoløp, tiden ble vel 29,4 eller noe, og han fikk ikke noe hardt løp så det urene travet skyldes neppe melkesyre. Jeg får litt sånn vond smak i munnen av en sånn seier der hesten kakler seg til mål. I mine øyne ser det ut som at hesten ikke er ferdig i kroppen og klar for slike løp, men at den har et løpshode og en vilje som gjør at den forsøker og forsøker alt den kan.

Jeg håper virkelig at hesten blir rapportert i dag, måten hesten vant på var overlegen ja, men det sier mest om hestens kapasitet og kuskens egenskap til å holde en hest i trav.

Er det riktig å la en hest kakle rundt banen på den måten? Er vi i ferd med å ødelegge kaldblodsen ved å trene de så hardt så tidlig? Og burde ikke dommerene slå hardere ned på hester som kakler i travet? I mine øyne er det ikke slik en hest skal trave, og en hest som går å skifter og kaster på hodet på den måten burde i mine øyne ikke vise seg i banen før den er bra. Eller er det bare jeg som er hårsår? Er kaldblodsen egentlig så feillaget for trav at ureint trav bare må aksepteres på enkelte individer? Skal dommerene ta hensyn til at enkelte hester bare "er sånn"? Jeg føler at de gjør dette i dag.

Tone_

Skrevet - 26/08/2005 :  14:06:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har ikke svensk tv4 og så derfor ikke svenske-kriterie & slått eld og hvor ille det var. Men skiftingen du beskriver og at det ser ut som de ruller over hele tiden føler jeg er et typisk unghest-kaldblods-fenomen, typisk for hester som går på topp, (løper så fort de kan). De har somregel evner i seg men enda ikke utviklet stor nok grad av styrke/muskler som trengs for å holde rett gangart optimalt og rent i et travløp. Når de på oppløpet plutselig ser stokk halte ut er det ofte fordi kusken ber om å ta i "det lille ekstra", og hesten traver egentlig utover "sine grenser" for hva de har styrke nok til å tåle. I følge reglementet skal hestene ha rett gangart i løpet , men definisjonen på rent trav kan være svevende og vanskelig å bedømme.

Er enig med deg at det ikke er pent å se på, men føler diskvalifisering og bøtlegging av disse blir litt vanskelige tiltak å gjøre her, på grunnlag av at det vil våre "umulig" å bestemme om det urene travet skyldes smerter eller 3-åringenes tapre forsøk på å løpe fortere enn de egentlig er i stand til. Det er det som gjør 3 års løp spesielt vanskelige å bedømme..

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 26/08/2005 :  14:33:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det er det som gjør 3 års løp spesielt vanskelige å bedømme..

Og det er gjerne også den beste grunnen til at tre-års løpene skulle vært lagt til neste års sesong istedet....

Takker for meg. Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 26/08/2005 :  21:09:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg håper virkelig at hesten blir rapportert i dag

...Er foresten enig med deg i dette. Og rapporteringen bør inneholde krav om grundig dyrlegesjekk før neste start, (evt. Utelukkelse i x antall uker/ evt. krav om nytt prøveløp).

Er enig i at mange av (de store) tre-års løpene skulle vært lagt til neste års sesong istedet. Jeg er ikke generelt helt imot 3 års løp for kaldblods- men en kan heller diskutere om kaldblods kriteriet skulle vært flyttet til 4-års -sesongen (og evt. flyttet derby til 5-års sesongen...). Dermed kunne mange unngått å bli fristet av de 500.000 (eller hva premien er) for å vinne kriteriet som 3 åringer.

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 28/08/2005 :  16:58:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
hesten ble heldigvis rapportert.. Er ikke så sikker på at det hadde skjedd i Norge..Rapportering burde ført til krav om bøyeprøve/hurtigkjøring i bane med veterinær og automatisk 2 uker utelukkelse.

På oppløpet var den mer enn "vanlig treårs halt" om man kan kalle det det. det var så ille at jeg trodde kanskje han hadde ødelagt seg. Jeg vet godt at treåringer noen ganger går å skifter og ruller litt, men da er min klare mening at det går for fort. Om hesten blir kjørt i slikt trav som dette når den er så ung så synes jeg ofte at de forblir sånn.

Jeg er egentlig enig jeg.. synes ikke kriteriet er noe særlig. Kunne flyttet hele greiene ett år frem. Man blir ikke rik av å drive med trav alikevell, og å flytte det frem på denne måten vil føre til en mer human trening og utvikling av hestene. Det er jo ikke til å stikke under en stol at disse hestene som vinner kriteriet skjelden hevder seg når de blir 5-6...

Jeg bet meg veldig merke i Jon A. Høgstad sin fôring av unghest som han forklarte i TGN årsrevyen en gang.Det er ikke rart at han har tidlig utviklede hester med slik fôring, og heller ikke rart at de er totalt utbrukt etter 4 års sesongen. Det er jo igrunn slike tilfeller som dette som gir trav et dårlig rykte, men det er heldigvis ikke tilfelle for majoriteten av traverene.
Gå til toppen av siden

karinzo
» VIP

Skrevet - 09/09/2005 :  17:10:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er jo et kjent faktum at mange forer altfor hardt for å få hestene tidlig utviklet. At mange disse er ferdige etter fireårs-sesongen er jeg enig i. Det vet vi vel alle? Etter min mening burde bare dette vært nok til å flytte løpene ett år frem slik som også har vært nevnt her... Fatter ikke hvorfor det ikke gjøres! Gå til toppen av siden

Tuppelina

Skrevet - 16/09/2005 :  18:58:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det er jo et kjent faktum at mange forer altfor hardt for å få hestene tidlig utviklet. At mange disse er ferdige etter fireårs-sesongen er jeg enig i. Det vet vi vel alle? Etter min mening burde bare dette vært nok til å flytte løpene ett år frem slik som også har vært nevnt her... Fatter ikke hvorfor det ikke gjøres!

Opprinnelig postet av karinzo

hei. eg kan fortelle dere at Slått eld var halt ja,stakkars hest, han var halt på kode og kne + et bakbein så det er ikke rar at hesten traver urent, men sånn har den trenern vært bestandig. men det sies at han skal være frisk igjen til kriteriet som går 2 oktober, så vi får håpe han er bedre i travet da vist han blir kvalifisert da.
Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 16/09/2005 :  20:51:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
Da har han i tilfelle vært halt alle de gangene jeg har sett hesten i banen for han har aldri travet pent. Men på slutten på nevnte løp falt han totalt ut av det. Får håpe for hestens del at han er bra igjen nå, hadde jeg vært baneveterinær hadde det jaggu vært mange strøkne hester... Gå til toppen av siden

linki

Skrevet - 16/09/2005 :  23:53:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
men sånn har den trenern vært bestandig.

Hva mente du med det? Har aldri hørt noe slikt om Blekkan før.........................

Linn

http://home.no.net/frenchh/stall_frenchbekke_sande.htm
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.