hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Jeg har kjøpt meg et problem :-/
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Kjøp og salg
 Hestekjøp
 Jeg har kjøpt meg et problem :-/
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

LilleMarie

» VIP

Skrevet - 21/08/2005 :  13:50:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Her komme historien om min "nye" hest.

Jeg var på utkikk etter ny hest, fant en som var veldig interessant og akkurat slik jeg ville. Jeg var og så på den sammen med søsteren min og en mer hestekyndig person, og han så veldig fin ut, utenom at han var skodd feil. (Eier skodde selv). Men han hadde galler i bakbenene (kodeleddene). Ellers så at bra ut. Han var (er) også en drøm og ri, grunnridd i western. 7 år.

Så hadde det seg slik at jeg ikke kunne ha han på prøve, men fikk to uker "returrett"(skriftlig) hvis noe var galt ved veterinær undersøkelse.
Han var ikke brukt på ca ett år, pga for liten tid. Da han kom til oss red vi han fire-fem ganger på 1 1/2 uke (Skritt men han var veldig gira, 5 km.). Da veterinæren sjekket han fikk han disse kommentarene: "normal, god allmen tilstand. Bra hold. Øvre luftveier, hjerte og lunger var normalt. Øm i ryggen. Lave drakter på alle beina. Fyller litt i begge bakbeina - i bøyesene over kode. Hesten viste ingen tegn til smerte ved palpering av bein og sener. Ingen konturforandringer i sener.
Halthetsundersøkelse på grusvei: i skritt og trav var ikke hesten halt. Etter bøying var hesten 2 grader halt vfb kode, vbb kode og hfb kode. 3 grader halt hbb kode (vil legge til at han hadde vrikket denne koden, og haltet, noen dager før bøyeprøven) + 1 grad halt v.b - hase/kne/hofte bøying.

Da tenker dere garantert "og denne hesten beholdt hun?!!!"

Ja, det gjorde jeg. Jeg snakket med en veterinær jeg har brukt fast før (hun kunne ikke foreta seg denne undersøkelsen pga ryggproblemer) som kan hest godt. Hun var veldig interessert i at vi kunne ha han over sommeren for å se hvilken vei det utviklet seg. For hun tenkte at dette kanskje var treningsverk. Hun var overhodet IKKE imponert over resultatene av undersøkelsen, men ville gjerne gi han en sjanse, hvis det var mulig. Jeg tenkte også selv at han faktisk kunne være litt støl og ha litt vondt da han ikke er blitt brukt på så lang tid. Ryggen kunne være øm fordi salen klappet + at han ikke hadde ryggmuskler. Det at han slo ut på kodeleddene kunne kanskje ha noe med skoingen og gjøre? -Veldig- lav bak, og generelt feil skodd..

Selgeren sa at dette ikke var noe problem, og at hun skulle sende meg en kontrakt som sa at hvis han fortsatt slo ut så mye/mer. Kunne vi komme tilbake med han og få pengene våre tilbake etter august måned. Jeg kjenner ei som tidligere har kjøpt hest av denne damen, og hun sa at hun var veldig ærlig. Det samme følte jeg. Men, kontrakten har aldri kommet. Jeg har purret for å få den, men jeg innser at hun aldri kommer til å sende den. hun har begynt å gjøre seg utilgjengelig.

Vi har hatt visse problemer da vi har hatt han. Hovbyll, vrikket fot (han kom fra flatt beite og hadde ikke muskler. kom hit og ble satt på kuppert beite hvor han løp som en galing opp og ned bakkene, noe som endte med vrikket fot...) Nå har han fått vondt i ryggen. Jeg red først med en allround sal som ikke passet helt. Lå og klappet litt bak. Kjøpte i førsten av august en barefoot cheyenne som han trives godt med. Ryggen hans ble bedre, men på mandag reagerte han KRAFTIG. Jeg vet ikke om han reagerte før rideturen, for denne gangen (som eneste) pusset jeg han ikke selv . Han blir ikke bedre og i morgen skal jeg ringe veterinær.

Hva hadde dere gjort i denne situasjonen? Jeg har en mail hvor hun lover meg denne kontrakten. Noe jeg kan gjøre?

Dette er egentlig den perfekte hest! Bare håper det finnes noe jeg kan gjøre for at ryggen og beina hans skal bli bra. men det er ikke sikkert. Planen er å bøye han opp en gang i løpet av den neste måneden.

Hilsen en fortvilet Marie

- Marie & Lipdonn -

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 21/08/2005 :  15:03:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har du tatt rønken av han? Eller ultralyd? Høres ut som noe har forplanet seg i hele kroppen på han. Har du prøvd akkupunktur?
Du sier at han trives med salen, men om hesten har forandret seg siden du kjøpte den, kan det være at den ikke passer lengere. Noen hester endrer seg meget rakst, tro meg, har opplevd et slit med saler og ryggproblemer selv!

Hvis du har avtaler med henne skriftlig, vil det være mye lettere å eventulet returnere han.

Hege Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 21/08/2005 :  15:42:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hva hadde dere gjort i denne situasjonen? Jeg har en mail hvor hun lover meg denne kontrakten. Noe jeg kan gjøre?

Jeg vil tro at den mailen du har fra henne med løfte om kontrakt vil være et lite ess på hånden for deg.

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

LilleMarie

» VIP

Skrevet - 21/08/2005 :  20:50:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har ikke røntget han. Han var feilskodd da jeg fikk han; veldig lav bak og lange høver. Alle så at det var noe feil, selv om de ikke hadde greie på hest. Han blir også veldig fort såleøm, så her er det mye som kan være grunnen. Alt egentlig. Skal ringe veterinær i morgen for å få undersøkt han, håper egentlig at han har en mulighet for å bli bra, for han er en godklump uten like på alle andre måter. Har funnet min perfekte hest, hvis man ser bort i fra disse problemene.

Har ikke behandlet han enda, må først snakke og undersøkes av vet. Har snakket litt med en equiterapeut, så hvis veterinæren mener dette kan hjelpe kommer jeg nok til å prøve det ut. Har også Holt hestesenter i nærheten hvor han kan få svømme, noe som bygger bra med muskler. Men først får jeg høre på veterinæren...

- Marie & Lipdonn - Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 22/08/2005 :  00:06:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har du en flink smed til å se på høvene? Når en hest går over lang tid uten å bli beskjært eller noe, forplanter gjerne problemet seg oppover. Er jo så mye som henger sammen, så mulig han bør bli "lappet" sammen på nytt:)
Hege Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 22/08/2005 :  09:16:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det første du må gjøre er vel å få tak i den kontrakten litt svinefort, for uten den kommer du vel antagelig ingen vei hvis du ønsker å gjøre om kjøpet enten nå eller senere. Gå til toppen av siden

LilleMarie

» VIP

Skrevet - 22/08/2005 :  17:47:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Selgeren er ikke å få tak i lenger og det blir for langt å dra dit for å fikse det. Jeg skal fortsette å purre for å få den, men det spørs nok om det hjelper. -jeg skal ikke gi meg uten å prøve i allefall.

Hos forrige eier (hun jeg har kjøpt han av) gikk det lenge mellom hver skoing fordi hun ikke hadde tid til å bruke han. Hun tenkte at det som telte var at han hadde sko på beina (huff huff!) Hovslageren jeg bruker, driver og retter det opp, han er veldig flink og skor med riktige vinkler og ikke for trangt. Jeg tror jeg skal be om såler på alle beina neste gang, for han blir fort sårbeint og da blir han jo gående å spenne seg. (Jeg er klar over at såler bare fjerner symptomene) Neste mandag (som kommer til uka) kommer en veterinær og skal se på han. Se om han kan finne ut hvorfor ryggen er så vond, og han skal bøyes opp på nytt.

Skal man egentlig varme opp en hest før den bøyes opp? Det har vel kanskje vært en del diskusjoner på dette før men..

evae

Skrevet - 24/08/2005 :  08:37:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg vet akkurat hvordan du har det, da jeg har opplevd nesten det samme.
kjøpte for noen år tilbake en blandingshoppe, som hadde fått utslag på bøyeprøvene. da jeg ringte veterinæren som hadde tatt undersøkelsen, sa han at grunnen til utslaget var at hesten var feilskodd, og at det var lenge siden hesten var skodd. også stod det i papirene at hun var øm i ryggen, og veterinær og eier sa at det var fordi hoppa ble brukt så lite. Så jeg antok alt da var i orden, siden veterinæren godkjente hesten...

da jeg fikk hesten hjem etter ca 100mil på transport, haltet den selvfølgelig. så jeg ga den fri hele sommeren, for den var blitt tynn og trengte litt fett på kroppen, og jeg tenkte at turen samt de forsømte høvene hadde slitt hesten ut.

-det ente iallefall med at hesten hadde kronisk halthet i trav grunnet senekjedebetennelse i en framfot. og senere fant vi ut at hun hadde forkalkninger i begge frambeina i tillegg. grunnen til at hun hadde øm rygg, var fordi hun hadde avlastet frambeinet ved å vri hele kroppen, så igjen belaste det diagonale bakbeinet, med mer!

hele den vinteren ble brukt på equiterapaut og lasring av beina, og retting av høver. da januar kom, plukket jeg vekk skoene, og gjorde hesten om til en barfothest. da sommeren var på hell, var betennelsen forduftet. heldigvis ømmet hun seg aldri som barfothest, og hun ble brukt som turhest, noe hun elsket.
nå er hun solgt igjen og skal være terapihest :) det finnes ikke snillere dame :) hun er også bedekket, så det blir morsomt å følge med på føllet til neste år.

i tillegg brukte jeg disse produktene, som jeg anbefaler VARMT

EQUILIBRA - funksjonsfòret som virker !

I hestens bakre tarm finnes det mikroorganismer som lever i symbiose med hesten. Alle Hester er helt avhengig av disse mikroorganismene som hjelper til med å bryte ned fòr og omsetter det il mæring. Får hesten for mye kraftfòr greier ikke disse mikroorganismene å bryte det ned og de dør. Konsekvensen av dette er at hesten kan få magesår og/eller næringsopptaket blir sterkt nedsatt. Blir næringsopptaket nedsatt må du fòre mer for å opprettholde samme nivå og man kommer i en ond sirkel. Equilibra har en sammensetnng som stimulerer mikrobene slik at de opprettholder antallet og bryter ned fòret slik at hestens næringsopptak igjennopprettes og optimaliseres.

Man kan si at Equilibra ikke er mat til hesten, men mat til mikrober som igjen gjør at hesten utnytter fòret sitt bedre. Konsekvensen av dette er at man over tid kan kutte mengden kraftfòr med opptil 40%. Dette skal selvfølgelig foregå over tid og det er viktig at hesten har god tilgang til godt grovfòr.

Man må alltid følge med på hestens hold og fòre deretter.

Visste du at vitenskapelige undersøkelser viser at opptil 90% av hester i spesielle disipliner har magesår? Equilibra hjelper og stimulerer hestens mage og tarm, og bivirkninger som sterkere høver, færre vertinærbesøk og generelt bedre helse og trivsel er også en del av Equilibra`s gode egenskaper.

the aid range

IMMUNE AID
Styrker hestens naturlige immunforsvar mot sykdommer og infeksjoner. Viser gode resultater mot sommer eksem. Småpellertert 2mm
(HAR KJEMPEGOD ERFARING; HOPPA BLE SKADET OG VILLE DA VANLIGVIS HOVNE OPP RUNDT SÅRET OG MÅTTE STÅ I NÆRMERE TO MND. SÅ SATTE JEG HENNE PÅ EN 10-DAGERSKUR MED DETTE PRODUKTET. ETTER 3 DAGER, VAR HELVESEN REDUSERT MED 60% OG PUSSET PRA SÅRET VAR VEKK!)

JOINT AID
Styrker ledd og brusk og øker produksjonen av leddvæske. Øker elastisiteten i sener og leddbånd. Småpelletert 2mm

JOINT AID PLUS
Samme som joint aid, men har i tillegg en god helende/reparerende effekt på ledd, brusk, leddkapsel og seneverk. Småpelletert 2mm

Gå til toppen av siden

LilleMarie

» VIP

Skrevet - 24/08/2005 :  14:58:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Åj! Hmm... Tankevekker. Takk for inlegget ditt!

Men veterinæren har ikke sagt "det er derfor han slår ut" "det er derfor han han vondt i ryggen" Dette er ting jeg tenker. "Kan det være sånn, og derfor"..

Jeg håper virkelig at det er en grunn til alt dette, som kan rettes på.. Etter anbefaling av equiterapeut løshoppet jeg han på tirsdag. Han elsket det, og jeg har aldri sett en mer livsglad hest. Han hoppet, løp og sparket gledes bakut, og det så virkelig ikke ut som om han har vondt noe sted.

Marie

evae

Skrevet - 24/08/2005 :  17:00:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
da vil jeg legge til også; så lenge hesten din er glad, så lenge han vil arbeide, så lenge han selv synes det er kjekt å bli brukt: BRUK HAN!
hoppa mi elsket å bli brukt, og klagde aldri over dette, hun var fornøyd bare da hun fant mening i å arbeide litt! dessuten er bevegelse medisin i seg selv, og det kan gjøre livet bedre. Å stå og stivne vekk gjør ingen bra.

fra Eva (som nå er helt uten egen hest, buhu)
Gå til toppen av siden

LilleMarie

» VIP

Skrevet - 30/08/2005 :  08:31:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg får ikke tak i hun jeg kjøpte han av.. Hva skal jeg gjøre? Hun har en avtale med oss, og mailen var visst bevis nok.. Jeg blir så frustrert da jeg ikke får tak i henne. Hverken på mail eller telefon..

Guro
» VIP

Skrevet - 30/08/2005 :  09:09:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Hva med å dra til henne da?
Møt opp "in person" og ikke gi deg før du har fått tak i henne, har hun masse hester må hun jo hjem og fôre dem før eller senere.. Kan være greit å ha med seg noen, sånn at man ikke er "helt alene", men hvis man virkelig vil nok så får man tak i folk
(øh, iallfall de fleste da :-) )

Guro

Guros hjemmeside
og
NTNUI-ridning
Gå til toppen av siden

LilleMarie

» VIP

Skrevet - 30/08/2005 :  15:26:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er en god stubb og dra, men virker som om det blir eneste mulighet!
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.