hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hjelp:-s
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Hjelp:-s
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Sassy69

» VIP

Norway

Skrevet - 19/08/2005 :  10:18:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSassy69  Svar med kopi av melding
I januar kjøpte jeg meg ei stor 5 års gammel varmblodshoppe.

Hesten hadde problemer, både psykisk og fysik.
Alle fortalte meg at denne hesten ville jeg aldrig lykkes med, og hun ville hatt det best på de evige grønne sletter.

Selv har jeg hele vegen hatt troen på henne, og vi har kommet langt på veg, og bygget opp et utrolig sterkt bond mellom oss.
Hesten er nå helt frisk, bortsett fra en ting.
Som traver har hun gått med overbelastninger i bakparten, og dette har resultert i at hun har en liten forhøyning bak,midt mellom salleiet og halen.
Har dere noen erfaringer med dette?

Når jeg jobber løst med henne i rundpadden galloperer hun uten problemer på liten volte.
Men når jeg rir henne på banen og gallopperer på volte, opp til 20 meters, så mister hun liksom hele ballansen og faller strekk ut, ikke særlig kjekt for meg som sitter oppå.

Hvordan skal jeg jobbe med henne for å få henne til å ballansere seg i galoppen?

Og nei, jeg er i utgangspunktet IMOT innspenningstøyler, strikk og alt dette her, og fåretrekker å arbeide med hesten løs ved bakkearbeid!

Kan mangelen på ballanse ha noen forbindelse med den overbelastnings"humpen" hun har? Eller er dette veldig vanlig hos x-travere?

~Finn årsaken, Da har du løsningen~

Mona_Wendy

» VIP

Skrevet - 19/08/2005 :  14:34:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
er du sikker på at hesten er sterk nok til å bære seg(og deg) i galloppen? Gå til toppen av siden

Little Bee

Norway

Skrevet - 19/08/2005 :  14:47:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLittle Bee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLittle Bee  Svar med kopi av melding
Ja, har litt samme tanken som Weigni her.. Det kan rett og slett hende at hesten din ikke har nok ryggmuskler. Hvis du longerer henne på en volte, og hun kan galoppere fint da, men ikke kan det når du sitter oppå kan det tyde på at hun har veldig dårlig musklatur, spesielt da i ryggen.

Siden du er i mot alle former for innspenning, så antar jeg da at du ikke longerer henne med noen former for det. Dvs. at den longeringen du driver med stort sett ikke har noen effekt (hvis du ikke trener NH, men det går jo på tillit, ikke muskel trening). For at en hest skal få ryggmuskler er longering et veldig bra alternativ. Men da må du spenne inn hesten. Hesten danner muskler når du longerer den innspent på en volte, får den til å løfte ryggen, og sette bakbena under seg. Hvis hesten ikke er longert med innspenning før, og heller ikke har noe særlig med muskler, må man selvsagt begynne veldig forsiktig.

Hvis du absolutt ikke vil gi dette et forsøk, så kan du jo alltids begynne å klatre mer med hesten og slike ting. Hvis du klarer å ri igjennom hesten din på bakken (får den til å gå ordentlig på tøylen, løfte ryggen og sette bena under seg), så vil dette også bygge ryggmuskler. Men sspesielt på varmblodstravere kan dette være ganske vanskelig når hesten ikke har noen slike muskler fra før av.

Posted by Bee
Det er ikke alltid de som hopper høyest som er flinkest til å ri.. Eller de som tror de kan alt, som kan mest..
Gå til toppen av siden

Mona_Wendy

» VIP

Skrevet - 19/08/2005 :  15:02:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
hvis vi går ut i fra at hesten din ikke er sterk nok, vil jeg foreslå at du skritter hesten en times tid hver dag uten stigbøyler, jeg fikk rådet på hest.no, og det funker=) hesten bør gå godt frem mens du skritter...

ang. at hesten kan galloppere i longen har ingen betydning, det kunne nordlanshoppa jeg trente også, hun var 2 og aldri trent noe særlig...så det kan veldig godt være at hesten mangler ryggmuskler...
Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 19/08/2005 :  15:23:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Hei! Du sier at hun er en x-traver, og jeg kan tro at mye av problemet ligger her også. De er ikke vant til å galloppere, og ihvertfall ikke med rytter på ryggen, og da vil hun lett miste balansen. Har du bare prøvd på storvolte? Kan hende det er lettere å fatte på langsiden, eller at du gallopperer en del med henne på tur, og får henne til å gå rolig og fint der, og så prøver deg på storvolte igjen. Da har hun både fått tid til å bygge mer muskler, samtidig som hun har blitt mer sikker i galloppen. Tren mye fatninger, dette hjelper også veldig på balansen. det er bedre å fatte, så galloppere kanskje en runde på volta, så bryte av, og ny fatning osv osv..:) Lykke til!

Off-topic: Kjempeflott at du hadde tro på hesten! Det er vanligvis ikke hesten det er noe galt med, men menneskene som bruker den. Når hesten kommer i riktige hender, kan mirakler skje! :)

Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

Sassy69

» VIP

Norway

Skrevet - 19/08/2005 :  17:23:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSassy69  Svar med kopi av melding

Hmm, har ikke tenkt så mye på det med musklene rett og slett, fordi at jeg hadde equit-terapaut til å se på henne 2 ganger.
Første gangen (i Januar) syntes hun at hoppa mi hadde veldig dårlige ryggmuskler, var stiv og vond i ryggen. Ble da behandlet med laser, og akupunktur.
Andre gangen (i Juni) syntes hun alt så bra ut, og at hun hadde fått svært bra muskler.

Muligens ikke bra nokk

Men jeg tror nokk også en del av det sitter i ballansen.

Jeg vil påstå at trening av hesten i rundpadden er veldig god trening for hesten.
NH er ikke en egen sportsgren, men et prinsipp vi bruker gjennom all trening av hester. Også muskelbygging.
I rundpadden trener vi på det meste, både fysiske og psykiske ting.
Jeg tror ikke at man må "knytte sammen hesten" for å få den til å bruke kroppen riktig, for det gjør de fleste hester naturlig. Det er bare signala vi gir den som endrer på dette.

Takk for tipsa.
Har vurdert å prøve innspenning, men er i utgangspungtet veldig imot det, så må arbeide litt med meg selv for å få det til å virke riktig!

~Finn årsaken, Da har du løsningen~ Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 19/08/2005 :  19:37:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Jeg har erfart at hester med dårlig balanse ofte kan være litt vanskelig å transportere... Ikke alle er nødvendigvis urolige på hengeren, men om man kommer litt brått i en sving eller må bremse fort ned så sliter hesten med å stå i hengeren.

Åssen er hesten å transportere?

Når du rir den på tur sliter du med galoppen da? Eller er det bare på volte?

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

Cesar

» VIP

Skrevet - 19/08/2005 :  20:00:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
om man kan longere. Altså gjør det riktig. Trenger man slett ikke å spenne inn hesten for å få den til å sette bena under seg, og løfte/bruke ryggen... Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 19/08/2005 :  23:29:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du må ikke bruke innspenninger når du longerer nei. Men hesten må lære seg å bøye seg på volte. Dette gjør du best ved å lære den å bøye seg på liten volte først. Du stor ved siden av hesten, legger hånda i gjordleiet og ber den om å flytte seg. Du holder igjen i hodet til hesten, slik at når den flytter seg for presset du legger på blir den nødt til å bøye seg. Bare noen få skritt i starten, etterhvert mr til den kan gå på en liten volte. Deretter kan du gjøre volten større mens du fortsetter å holde hesten bøyd.

For å trene muskler når du rir er klatring veldig bra, masse oppoverbakker. I skritt, der hesten strekker skikkelig på seg og må bruke ryggen godt. Overganger er også bra, så ri masse overganger. Og tren på fatningen i galopp, gå ned i trav igjen etter noen skritt. Det er fatningen(overgangen) i seg selv som er styrkende. Samtidig med at du får trent hesten til å fatte skikkelig og komme godt avgårde når du først kan begynne å ri mer i galopp. Sideførende øvelser som versader og traver styrker også, og hjelpr hesten til å samle seg naturlig.

Lange tøyler dressur er genialt til trening av travhester! Da kan du trene akkuratt samme som når du rir, bare at hesten slipper ryttervekt. Det er en flot måte å trene opp ryggmuskler på travere på. Les mer på sidene til Anne G.: www.klassiskdressur.com

Edit for å legge til at jeg såg på VIP'n din at du er fra Rogaland. Det er planlagt et kurs med Anne G. i lange tøyler nå i høst. Det står på kurssidene til Anne. Jeg har ikke hørt noe mer om det, men det var meningen at det skulle holdes på Klepp.

Redigert av - Irriducibili den 19/08/2005 23:34:19 Gå til toppen av siden

Mona_Wendy

» VIP

Skrevet - 20/08/2005 :  11:01:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg la merke til at du bor på sirevåg eller rundt der, tok toget til stavanger i går kveld, da kjente jeg igjen paddocken du har i galleriet=) hvilket ridesenter trener du på? Gå til toppen av siden

Sassy69

» VIP

Norway

Skrevet - 20/08/2005 :  16:06:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSassy69  Svar med kopi av melding

Ja, på Ogna bor jeg.

Rei i egersund før på ridesenteret der, men nå er det mest på Kvalbein Rideklubb (på Brusand).
Men det meste av treninga foregår her hjemme på vår egen bane=)

Hvordan det?

---------------------------------------------------------------------------------

ROXIRA: ja, hun står veldig ustødig i hengeren, så vi må omtrent kjøre i 40km/t med henne hele vegen når hun skal transporteres.. Trent å sanskaffe en slik transportsele..

~Finn årsaken, Da har du løsningen~ Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.