hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - EU-direktiv fjerner kåring
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Debatter fra nyhetene
 EU-direktiv fjerner kåring
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 17/08/2005 :  12:22:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Kom over en annonse på annonsemarkedet her i dag, den så slik ut:

EU-direktiv fjerner kåring..........

EU-direktiv fjerner kåring..........

Et nytt EU-direktiv pålegger medlemslandene å slutte med kåring av hester. EØS-landet Norge må etter all sannsynlighet rette seg etter direktivet.......

Og det var det. Noen som vet om det er noe i det vedkommende her sier? Jeg har mine tvil, men det ville jo vært greit å vite.

Redigert av - Ragnhild E den 18/08/2005 00:05:34

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 17/08/2005 :  12:44:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Hum.. Har mine tvil jeg også, hva er grunnen for å slutte med kåring av hester? Nei, tror nok denne annonsen er ganske så useriøs jeg..
Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

Oxhovd Victoria=o)

» VIP

Norway

Skrevet - 17/08/2005 :  13:37:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideOxhovd Victoria=o)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOxhovd Victoria=o)  Svar med kopi av melding
Viss dei slutte me kåring, da kan alle avle som dei vil. Å det sei vel sitt korleis det kjeme til å gå.. Trur eigentlig ikkje på denne annonsa..
Ann Lajla

www.annlajlabrungot.piczo.com :)

Gå til toppen av siden

vatican

» VIP

Skrevet - 17/08/2005 :  14:45:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette er sant

I sverige tar de snart en beslutning om hva som skal gjøres der men de må nok fjerne kåring, Frankrike har allerede fjernet dett systemet.

Det som blir gjort i stedet for kåring er at alle hesters DNA blir samlet og registrert dermed kan de finne ut om hester uten papirer er "renraset" og er de det så stiller de på lik linje som hester med papirer.

Ligger ett innlegg om dette under avl på forumet der det står litt mer utfyllende.

Mvh Lene
Gå til toppen av siden

Oxhovd Victoria=o)

» VIP

Norway

Skrevet - 17/08/2005 :  16:21:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideOxhovd Victoria=o)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOxhovd Victoria=o)  Svar med kopi av melding
hva? så viss du har en renrasa hingst som IKKE hadde/er kåra, kan du bruke han uansett siden han er renrasa?
Ann Lajla

www.annlajlabrungot.piczo.com :)

Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 17/08/2005 :  16:24:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette er helt vanlig i USA, og flere land.
Og det ser ut som disse landene klarer å opprettholde mange raser, og gode eksemplarer, uten et lovverk hengende over hodet.
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 17/08/2005 :  16:55:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Hmm.. Håper vertfall ikke at denne loven kommer til norge noen gang. Så lenge vi er smarte og holder oss unna det EU-tullet, slipper vi vel det..
http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

vatican

» VIP

Skrevet - 18/08/2005 :  07:35:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Denne loven kommer nok til Norge for ifølge EØS avtalen skal Norge følge disse direktivene.
Jeg håper denne loven kommer til Norge, og jeg håper det skjer kjapt.
Gå til toppen av siden

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 18/08/2005 :  13:40:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei.

Jeg håper aldri denne loven kommer til Norge.
Tvert imot er jeg for kåring, og inne en del raser ( som feks araber ) kunne det vært enda strengere!

Det er jo minst en grunn til at enkelte hingster ikke blir kåra, skal det da være fritt fram for å avle på hester med alle slags feil og skavanker?
For sånn vil det jo bli uten tvungen kåring.
Mange ser ikke feilene hos hestene sine, og avler uavhengig av kåringsresultater og kvalitet på hingst/hoppe.
For når det gjelder deres egne hester, virker det som om enkelte går med skylapper og ikke ser at hestene som avelsdyr ikke holder mål....

Hvordan skal vi da kunne hevde oss i hesteavelen?
Ikke rart folk kjøper hest utenlands synes jeg, det avles alt for mye dårlig hestemateriale i Norge som det er om vi ikke skal slakke på kravene.

Mvh Anette

Anette Gå til toppen av siden

vatican

» VIP

Skrevet - 18/08/2005 :  13:53:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Til slutt er det uansett hoppe eierne som velger hingst og hingste eierne som velger hvilke hopper de vil la hingsten deres bedekke.
Blir lovene mindre strenge blir avlsutvalget MYE større og sjansen for å finne par som utfyller hverandres svakheter er bedre og da er også sjansen for å få finere og bedre kvalitet på føll er da bedre.

Så lenge dette er ett system som har vist seg å fungere i andre land ser jeg ingen grunn til at det ikke skulle fungere i Norge.
Slik det er i Norge i dag kommer vi ingen vei med fordi de fleste raseforeningene( som jeg heller velger å kalle interesse organisasjoner) er så korrupt at hvis du ikke holder deg til venns med dem så får du heller ikke kåra hestene dine, eller får bruke deres hingster og lignende.

Håper inderlig dette blir ny lov
Gå til toppen av siden

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 18/08/2005 :  15:00:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei.

Litt av en påstand da, at raseforeningene er korrupte...hehe...
Pussig at min ble kåret med meget gode karakterer om din påstand stemmer.
For jeg har ikke holdt meg inne med min raseforening, faktisk er jeg så lite fornøyd med det de tilbyr, at jeg har meldt meg ut!

Når alt komme til alt, er det dommerne på kåringa som avgjør, og å komme med slike påstander synes jeg er rimelig frekt!
Men jeg har hørt det før, og da fra folk som har fått dårlig kritikk på hestene sine, kjekt å ha noen å skylde på ikke sant?

Her nord er vi så heldige å få opp ei meget flink dame fra sør både til kåringene og hoppeutstillinga vi har årlig.
Vil ikke nevne navn, for da kan det fort bli drittkasting mot navngitte personer, men alle som stiller hest her nord, vet nok hvem jeg mener!
Ei bestemt dame, med bein i nesen og virkelig god greie på flere raser.
En resursperson av de skjeldne!
Hun er også stort sett alltid å finne som dommer på kåringene i sør.
Det finnes flere slike dyktige dommere, og at folk kan komme å si at de er "kjøpt og betalt" av raseorganisasjonene gjør meg sint!

Når det gjelder valg av hingst, er det ikke til å komme bort ifra at mange er totalt useriøse og blottet for kunnskap på dette feltet.
De produserer, men avler ikke.
Naboens hingst blir ofte benyttet, enkelt og billig, og sånn er det innen de fleste raser over hele landet.
Og mange hingste-eiere sier ikke nei, uansett om hoppa er stygg som nøkken og har store eksteriøre feil, de vil ha inn penger på hingstene sine og gir en god fan i resultatet.
Mange avler på slump, og det vil det bli mer av om alt plutselig er tillat.

Heldigvis finnes det enkelte seriøse mennesker, og jeg tror nok at disse menneskene fortsatt vil avle kvalitetshester.
Men for hver seriøse, virker det som om det er 5-6 useriøse...

Har vel egentlig fått fram min mening angående dette temaet.
Så det blir ingen stor diskusjon fra min side.
Ja til videre kåring.
Kåring av hopper hadde kanskje også vært en ide, selv om de bare kan produsere et føll i året kan en produktiv hoppe fort få ganske mange avkom i et langt liv...

Mvh Anette

Anette Gå til toppen av siden

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 18/08/2005 :  18:03:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
Om det blir slutt på kåring, da er det vel ikke så lønnsomt å drive med avl lenger, eller? Det kommer vel ikke til å bli så mye penger å hente i det lenger da? For da blir det jo mye mere hest å velge i.
Var litt teit skrevet men...
Om det blir slutt på kåring, vil det si at jeg kan bruke begge mine hingster i avl da? Det er jo papirer på begge.
Gå til toppen av siden

vatican

» VIP

Skrevet - 19/08/2005 :  07:37:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
ANETTEX
Som jeg skrev så sa jeg de fleste ikke alle, forøvrig har jeg bare hatt med en hest på utstilling selv og det var ei unghoppe på 2 år og hun fikk brukende resultater.

Hvis denne loven kommer kan alle hester med papirer og noen uten brukes i avl istedet for kåring blir det en varedeklarasjon på hingstene istedet som f.eks: avler små hester, med godt gemytt, svake rygger osv.
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 19/08/2005 :  08:33:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg er vel blant dem som vurderer ting med en klype salt. Iallfall om ting virker litt usannsynlig.. Jeg ville jo tro at dette oppstod litt mer omtalt i media enn en ufullstendig annonse som noen har lagt inn på Hestemarked, om så faktisk hadde vært tilfelle. Om det ikke er vedtatt, tror jeg det hadde gjort en sving på debatten i avlmiljøene, og kanskje en liten notis på noe sentralt som Norsk hestesenter heller ikke ville vært så usannsynlig.

Jeg velger å tro at dette er pisspreik, inntil det motsatte er bevist via en mer trofast kilde Det er ikke diskusjon om "tenk hvis.." heller.. Bare pisspreik!

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

vatican

» VIP

Skrevet - 19/08/2005 :  12:51:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette er faktisk noe som er vedtatt i italia og Frankrike og oppe i stortinget i Sverige.
Alle direktivene til EU ligger på nett og EØS avtalen Norge har er også mulig å finne på nettet så hvis du ikke har tro på dette spoff så kan du jo sjekke det opp selv
Gå til toppen av siden

munti

Skrevet - 19/08/2005 :  17:58:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
http://www.asrp.nu/avelsv2004.htm

http://www.stallmagasinet.com/portal/content.asp?contentid=1604

Redigert av - munti den 19/08/2005 18:00:14 Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.97 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.