hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Forsikring
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Forsikring
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Bustetrollet

Skrevet - 15/08/2005 :  16:45:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva kan være lurt og ha i forsikringen?

beat

Norway

Skrevet - 15/08/2005 :  20:12:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har bare dødsrisikoforsikring, og vetrinærforsikring. Det kan også være lurt å ha bruksverdiforsikring (tror jeg det heter).Feks; Da får du også erstattning om Rosita blir kronisk halt, og ikke kan brukes til annet enn skritt.

Edit; På grunn av VESENTLIG skrive leif :P

How strange, that so often, it all seems worth it.

Redigert av - beat den 15/08/2005 20:21:59 Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 15/08/2005 :  21:04:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Eg har bruksverdiforsikring på den eine og berre dødsrisiko på den yngste hesten. Denne skal oppgraderast til bruksverdiforsikring den også.

Eg ser for meg og mine hester ikkje poenget i å ha veterinærforsikring da det er så stor egenandel og forholdsvis dyr forsikring å ha att eg ser ikkje på det som noko nødvendig å ha.

Gå til toppen av siden

beat

Norway

Skrevet - 15/08/2005 :  21:14:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
På stallen vår er det flere som har gått i den fellen. Der det har vært hovknusning med operasjon på over 20.000. Det kan fort skje, og man gjør det meste for hestene sine... Men de hesteeierene var ganske bitter på at de ikke hadde vet. forsikring. Det gikk ikke lange tiden før den var i boks.

Jeg for min del vil ofre noen hundre lapper hver år for å ha den sikkerheten. Som regel kommer jo ikke vetrinær på noe mer enn 1000- 2000 kr. Men den dagen det skjer noe mer alvorlig er det godt å ha det i orden iallefall.

How strange, that so often, it all seems worth it.
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 15/08/2005 :  21:45:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Vel eg har vurdert det som for dyrt. Mener det var snakk om litt meir enn nokre hundrelapper da eg sjekket priser på dette tidlegare. Har hatt hest i 11 år og har aldri hatt alvorlege skader på mine hester utenom i år da åringen blei stygt skada. Men dyrlegeutgiftene kom likevel ikkje over den egenandelen eg i så fall ville ha betalt.

Derfor ser eg ikkje vitsen med vetrinærforsikring. Men det er min vurdering.

Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 15/08/2005 :  22:11:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Lucinda: Jeg ser poenget ditt. I løpet av mange år som hesteeier, vil det antakelig ikke lønne seg å være forsikret. Forsikringen er jo beregnet slik at selskapet skal gå litt i pluss i snitt over alle hestene de forsikrer. Så hvis man har penger tilgjengelig hvis man for eksempel må ut med 20.000 feks. til en operasjon, så vil det sannsynligvis faktisk ikke lønne seg å ha forsikring.

Men hvis man kan komme i den situasjonen at man ikke har råd til å redde hesten hvis noe skjer, så er det kanskje greit å ha forsikring allikevel. Det er vel det som gjelder mange av oss..
Gå til toppen av siden

Levensen

» VIP

Skrevet - 01/09/2005 :  21:28:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vel, en stor operasjon som krever oppstalling på klinikk i flere uker, og derett er etterbehandling kommer fort opp i 30-40 000!!! Man sparer kanskje dette inn hvis man ikke har forsikring et helt hesteliv, men dagen skaden skjer og du skal ut med så mye penger på en gang er det greit å få litt hjelp, ikke alle har så mye sparepenger på bok..... Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 01/09/2005 :  21:47:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Nei eg har heller ikkje så mykje sparepenger på bok. Eg må faktisk vurdere mine utgifter grundig da eg er åleineforsørger for to barn m.m har eget hus, bil, hest osv. Derfor ser eg meg ikkje råd til ein veterinærforsikring som vist den skal være vits å ha kommer på gjerne 1500 kr året??

Dessuten har det vel litt å sei kva type hest man har osv. For 30-40.000 kr kan eg kjøpe meg minst ein og kanskje to nye hester omtrent, av type fjording som eg har.

Om det ein gang i tiden blir råd og anledning for meg å ha stor brun konkurransehest så kan det nok være eg ser annleis på tingene.

Gå til toppen av siden

Levensen

» VIP

Skrevet - 03/09/2005 :  10:05:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette synes jeg høres litt kynisk ut. Hvis hesten din får en kolikk som ender i tarmslyng, og prognosen ved en operasjon ville vært god velger du å avlive en hest som faktisk kunne blitt frisk igjen fordi du ikke har råd til å operere? Eller hvis hesten din får en stygg sårskade på beite og må behandles over lang tid ( noe som fort kan komme på mellom 10-20 tusen) så skal den avlives i steden for å behandles? Jeg mener det at når man har tatt på seg ansvaret for en hest så plikter man faktisk å se til at den får den behandlingen den trenger og en sjanse til å bli frisk igjen hvis den blir syk eller skadet!! Klart ikke alle har like mye penger, jeg snur og vender på hver krone selv, men utgiftene hører faktisk med når man har tatt på seg dette ansvaret, og det vet man om på forhånd... Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 03/09/2005 :  15:40:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Dette synes jeg høres litt kynisk ut. Hvis hesten din får en kolikk som ender i tarmslyng, og prognosen ved en operasjon ville vært god velger du å avlive en hest som faktisk kunne blitt frisk igjen fordi du ikke har råd til å operere? Eller hvis hesten din får en stygg sårskade på beite og må behandles over lang tid ( noe som fort kan komme på mellom 10-20 tusen) så skal den avlives i steden for å behandles? Jeg mener det at når man har tatt på seg ansvaret for en hest så plikter man faktisk å se til at den får den behandlingen den trenger og en sjanse til å bli frisk igjen hvis den blir syk eller skadet!! Klart ikke alle har like mye penger, jeg snur og vender på hver krone selv, men utgiftene hører faktisk med når man har tatt på seg dette ansvaret, og det vet man om på forhånd...

Opprinnelig postet av Levensen

Ja eg er vist fryktelig kynisk. Det var dine ord.

Hesten min (unghesten) skadet seg faktisk stygt og alvorleg på beite i sommer. Bilder av skade
Det kosta meg ca 1500 kr i veterinærutgifter. Og det måtte eg i så fall ha betalt i egenandel på veterinærforsikringa. Ergo vinninga opp i spinninga. Men ja skal man sjå kynisk på den situasjonen så kan det være att det beste hadde vore å avlivd hesten fordi den kanskje aldri blir som planlagt bruksmessig. Den er heilt fin fysisk men ikkje psykisk. men ja eg er glad for att eg har hesten fortsatt og heller ikkje her ville det vore betre økonomisk for meg å ha veterinærforsikring. Ergo har eg tatt eit valg om ikkje å ha fosikring på dette. Det er nemleg mykje den fosikringa ikkje dekker også.

Derfor har eg ikkje veterinærforsikring på hestane mine. Ja vist eg da er kynisk så får eg vel berre være det da. Det er mitt valg og eg ser ikkje behovet for det.

Dessutan så er det ikkje alle plasser i landet man har så lett for å kunne få tatt ein tarmslyngopperasjon. For meg vil det nok i så fall bety 4-5 timer køyring for å komme til hesteklinikk. Da er det vel til hestens beste att den får slippe om man eventuelt skulle få tarmslyng. Som eg har sagt tidlegare så har eg opplevd svært lite skade og sjukdom på hestane mine. Kankje har det med hestetypen å gjere, eller bruken, eller att eg lar hestane mine få være mest muleg hest.

Gå til toppen av siden

Levensen

» VIP

Skrevet - 03/09/2005 :  21:04:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
vel, du har jammen vært heldig som har sluppet unna med 1500 i vet utgifter på en såpass stygg skade! Vil jo tro dette krevde noen besøk og oppfølging av veterinær.
Skjønner at du tenker som du gjør, men poenget mitt er at hvis alle ville tenkt som deg ville det vært mange (!) hester rundt om i landet som ble avlivet i løpet av et år uten og få en sjanse. Og dette beviser jo bare at skader kan komme når som helst og hvor som helst , uansett hva slags hestehold man driver.... Noen ganger er det klart det er best å la de slippe, man skal selv ikke la det gå for langt, en avgjørelse som det i kampens hete kan være vanskelig å ta....
Gå til toppen av siden

Levensen

» VIP

Skrevet - 03/09/2005 :  21:04:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
vel, du har jammen vært heldig som har sluppet unna med 1500 i vet utgifter på en såpass stygg skade! Vil jo tro dette krevde noen besøk og oppfølging av veterinær.
Skjønner at du tenker som du gjør, men poenget mitt er at hvis alle ville tenkt som deg ville det vært mange (!) hester rundt om i landet som ble avlivet i løpet av et år uten og få en sjanse. Og dette beviser jo bare at skader kan komme når som helst og hvor som helst , uansett hva slags hestehold man driver.... Noen ganger er det klart det er best å la de slippe, man skal selv ikke la det gå for langt, en avgjørelse som det i kampens hete kan være vanskelig å ta....
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 03/09/2005 :  21:25:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har også vært veldig for og mot forsikring, og i såfall hvor mye skal jeg forsikre for. Men for noen dager siden var det et grusomt tordenvær her på vestlandet, og da begynte jeg å tenke; hva om det slår ned i stallen? Hva om det begynner å brenne? Skjer det noe da, så er jo forsikring greit å ha. Så dagen etter ringte jeg til Norges Rytterforbund og fikk hesten registrert, venter nå på chipen som dyrlegen skal sette inn, og så skal jeg forsikre hesten min skikkelig!!! Må jo ikke registrere for å forsikre, men jeg har bestemt meg for å kjøre full pakke når jeg først er i gang. Har drevet med hest i veldig mangen år, men aldri hatt de alvorlige/dyre uhellene...
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.