hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvor høyt?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Sprang
 Hvor høyt?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Mari^_^

Norway

Skrevet - 15/08/2005 :  09:17:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Har en welsh på 116,5 cm. i mankehøyde. Var veldig klønete i starten, og slo ofte borti eller eiv med seg hele greia. Vi begynte å hoppe naturhinder isteden, og det funker knall. Men siden den lille frøkna mi er så utrolig gira på å hoppe, hvor høyt burde jeg la hene hoppe over med en 11 år gammel rytter på ryggen? Hesten er 6 år, og har først begynt å hoppe iår. Noen tips til "max. høyde"? Vil jo helst at sprang skal være lysbetonet for henne, og at hun ikke skader seg.
www.hestene.no

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 15/08/2005 :  10:38:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg personlig ville nok konsentrert meg mer om teknikken hennes fremfor høyden på hinderet.
Om du setter opp altfor høyt og hun slår seg kan du ødelegge denne gleden hun har ved å hoppe.
Sett opp forskjellige baner i forskjellige vanskelighetsgrader ifht. svinger, bytte av galopp, øke/ korte av galoppen, men ikke for høyt.
Nå vet ikke jeg hvor høyt ponnien din hopper innenfor en grense hvor det fortsatt er trygt for både ponni og rytter, men jeg vil tro at 40 cm vil holde i massevis for å trene inn teknikken.

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Tonje&Cenja

» VIP

Skrevet - 15/08/2005 :  16:47:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ganske enig med Renegate; Hopp små hinder for å trene teknikk.
Siden ponnien også er veldig ung så ikke hopp for mye med henne, bruk eventuelt også tid på litt bomarbeid og jobb med skrittlengde før hinderet.

Som Renegate sier kan det være bra å skape litt variasjon med tanke på baner, bytte av galopp osv.

Selv den lengste reiser med ett eneste skritt Gå til toppen av siden

Julie Anne

» VIP

Norway

Skrevet - 13/10/2005 :  21:24:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJulie Anne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJulie Anne  Svar med kopi av melding
max 60cm vil nok jeg si..vertfall til hun er over 7år ;o)
det er vertfall min meining ;o)

klem :o)

Elsker deg, Felex ! (L) <33 Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 14/10/2005 :  11:48:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Husk også på skolerende dressurøvelser slik at rytter har kontroll, om hesten er gira, er det kjempe viktig at rytter føler seg trygg.
Kunne vært lurt å fått hjelp av en trener, eller skaffe en bok om "innhopping" av unghester, siden hesten ikke er hoppet med før. Det er viktig at også hesten blir trygg, og at man går sakte frem. Er mange forskjellige og nyttige øvelser man kan gjøre, men som ikke går så mye på høyde. Høyden kan komme når ekvipasjen er trygg!

Hege Gå til toppen av siden

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 23/11/2005 :  13:57:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
hei!
det meste er sagt allerede men:
jeg vil bare anbefale å skryte masse av ponnien når den hopper!
slik at sprang blir kjekt!
rir selv en welshponni av og til, har ikke begynt å hoppe med den pga den er bare 3 år, men det er veldig effektivt å bruke stemmen og ros:)
hopper en bare høyere og høyere og presser hesten hele tiden vil den kanskje begynne å refusere... har erfart det med min hest!
ville holdt meg på lave høyder til ponnien føler seg trygg og blir mer erfaren:) rundt 60 cm tror jeg er passe, gjerne enda lavere
lykke til

R.I.P Ace of Diamonds:'(
Love you, Cheri<3
Gå til toppen av siden

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 23/11/2005 :  13:57:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
hei!
det meste er sagt allerede men:
jeg vil bare anbefale å skryte masse av ponnien når den hopper!
slik at sprang blir kjekt!
rir selv en welshponni av og til, har ikke begynt å hoppe med den pga den er bare 3 år, men det er veldig effektivt å bruke stemmen og ros:)
hopper en bare høyere og høyere og presser hesten hele tiden vil den kanskje begynne å refusere... har erfart det med min hest!
ville holdt meg på lave høyder til ponnien føler seg trygg og blir mer erfaren:) rundt 60 cm tror jeg er passe, gjerne enda lavere
lykke til

R.I.P Ace of Diamonds:'(
Love you, Cheri<3
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.