hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Innridning av hest
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Innridning av hest
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

tebj0

Skrevet - 14/08/2005 :  22:49:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Holder på med innridning av hest på 4år, og har til nå vennet han til rytter... han går kjempe-fint med rytter på ryggen mens en leier.. Har jobbet en del med dette og av/på-stigning fra begge sider når han står i ro... Dette går fint og han begynner å bli ganske trygg.. Skal nå begynne å ri han alene(uten leier), og trenger noen tips til hva jeg kan gjøre for å holde konsentrasjonen hans oppe?.. Prøver å gjøre treninga mest mulig gøy, slik at han skal synes det er positivt å bli ridd. Har brukt en del tempovekslinger til nå(med leier) men kun i skritt. Vil ikke trave med han før han er litt mer vant med rytter... Så viss noen har noen kjekke treningsmetoder/leker det bruker ved innridning så blir jeg kjempe-glad for tips!!!!

Bustetrollet

Skrevet - 14/08/2005 :  22:57:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har kanskje ikke noen tips, men jeg kan jo fortelle hva jeg gjorde når jeg red inn hoppa mi
Jeg tok korte skritte turer, bare en liten en på 5-10 min. Da gleder hesten seg til neste tur, når de er så korte.. Øke på etter hvert.
Gå i skogen, mellom trær. Gjør noe som virkelig får hesten til og grubble.

Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 15/08/2005 :  09:06:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Synes du skal ri rolige turer i terrenget med en annen erfaren hest med. Da får unghesten trent opp muskulatur, samtidig som han blir kjent med nye miljøer, og blir tryggere på seg selv. Ikke overdriv, og la hesten få fri sånn ca. annenhver dag. Ellers kan du sette opp en liten slalåm løype, eller en liten labyrint inne på f.eks. en ridebane. Bruk mye tid, og la hesten klare løypene på eget initaiv. Dette er gøy for hesten, og den lærer seg å bruke hodet også. men som sagt; Ikke overdriv med unge hester, de blir lettere slitne enn de eldre.
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 15/08/2005 :  11:43:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Hvis du rir i en park eller i en skog/terreng, kan du f.eks ri slalom mellom trærne(i skritt til og begynne med), da venner du også hesten til å høre på signalene du gir, ved hjelp av vekten din, blikket pluss evt. sjenkler, hender. Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 15/08/2005 :  15:15:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
er ikke alle hester som egner seg til å ris inn på tur akkurat :S

Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 15/08/2005 :  15:29:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
er ikke alle hester som egner seg til å ris inn på tur akkurat :S

Opprinnelig postet av Bea

Selve grunnridningen (bli vant med rytter, gå frem, stoppe, rygge osv.) bør skje på en bane eller i en innhegning. Men det å ri på tur (gjerne med små utfordringer, som er nevnt før her) er en perfekt måte å bygge muskler og bli vant med rytter og miljø på. Som sagt hjelper det å ta med en erfaren hest.

Under innridning/innkjøring er tur en fin avveksling for unghesten. Den får også tid til å fordøye inntrykkene av det den har lært tidligere.

Redigert p.g.a. litt hastefeil (skrivefeil)

www.hestene.no
Redigert av - Mari^_^ den 15/08/2005 15:31:08 Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 15/08/2005 :  18:40:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
eing i det welsh lover, men jeg mener at når hun enda ikke har ridd alene ennå, bør hun ikke dra ut på tur! Jeg skal vite at jeg full kontroll på hesten og at den lystrer alt før jeg rir uten med den, det kan fort skje ulykker med både hest og rytter..

Gå til toppen av siden

tebj0

Skrevet - 15/08/2005 :  23:03:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takker for alle tips... blir nok ikke aktuelt å dra på tur riktig ennå. Han er en ganske våken og vilter gutt, og han blir veldig gira og litt små-redd når vi er ute på leie-turer... Så i første omgang så blir han bare leid på tur. Men har nå gått til innkjøp av kjegler fra høøks, og skal prøve å ri litt slalom på banen... Greit å få gjort litt andre ting en å bare skritte rundt i den banen... Gå til toppen av siden

HurricaneGirl

Skrevet - 22/08/2005 :  15:50:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om hesten din ikke er klar for å bli ridd på tur kan du jo spørre noen som har en erfaren hest å ri, om de vil ri foran deg på ridebanen:) Gjerne i slalom, over bommer, diagonal ridning, holdt osv...:)

Skal selv innri hesten min om 2 år:D Gleda mej:)
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.