hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Begynne med dekken alt nå?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Begynne med dekken alt nå?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 8

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 11/08/2005 :  20:22:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Er det flere som har begynt med dekken på hestene sine alt?

Her ute er det en som står med bucas regn dekken ute på beite alt... I går var det jo 25 varme grader i skyggen!!!

Og inne står den med et flecce/bomulls aktig dekken, ser ut som stoff det er i mange jogge bukser og gensere... Og et bomullsdekken over det igjen...

Er ikke dette litt overdrevent?

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 11/08/2005 :  20:35:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sikkert godt og behagelig.. Hadde vært moro å høre forklaringen på hvorfor hesten trenger klær om sommeren. Nei,synes det er utrolig mye dumt å se når det gjelder bruk av dekken. Uff. Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 11/08/2005 :  20:58:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Akkurat idag var det forresten grusomt kaldt ute her, måtte ha på vinterjakke. brrr.

Men hestene klarer seg uten dekken en god stund ennå. De har jo pels! Bare tull å ta på dekken nå. Greit nok om vinteren,spesielt plasser hvor det blåser mye og hvis hesten er klippet, men det er litt vel tidlig å begynne med det allerede i august. Hvis man skal bruke dekken nå må det være eksemdekken eller fluedekken.

Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 11/08/2005 :  21:25:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Akkurat nå står Don på beite, har gått ute uten dekken døgnet rundt nesten hele sommeren, og fått et fint fettlag i pelsen sin:) Han har også fått litt tykkere pels, begynner ikke å bruke dekken på ham før månedsskiftet august/september, og han er komt i trening igjen. Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 11/08/2005 :  21:29:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Akkurat idag var det forresten grusomt kaldt ute her, måtte ha på vinterjakke. brrr.

Men hestene klarer seg uten dekken en god stund ennå. De har jo pels! Bare tull å ta på dekken nå. Greit nok om vinteren,spesielt plasser hvor det blåser mye og hvis hesten er klippet, men det er litt vel tidlig å begynne med det allerede i august. Hvis man skal bruke dekken nå må det være eksemdekken eller fluedekken.

Opprinnelig postet av MissEva

Her var det veldig varmt i går iallefall... Hestene mine sto stille å svettet, da jeg børstet dem... Samme i dag... I går ble de våte av svette bare jeg leide de en tur i skritt... Det sier litt om hvor varmt det er... Gradestokken viste 25 + i skyggen, og hesten sto der med mørke blått bucas regndekken...

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 11/08/2005 :  21:57:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Hvorfor stå med regndekken om det ikke regner???
~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 11/08/2005 :  22:00:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehe... Jeg er som MissEva, fra stavanger. Er enig at det var grusomt kaldt her i dag! En kald vind.. Måtte ha varmederess på meg når jeg var ute og kjørte svarten. Tenk, varmedress i august! Men hestene, de klarer seg uten dekken en god stund til ja!
Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 12/08/2005 :  08:26:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg vet ikke hvordan det er overalt i landet, men hos oss har det begynt å bli kjølig på morgenen, og av og til utover dagen. Dessuten regner det nesten hver dag. Noen netter har vært nede i godt under 10 grader. Hvis man skal forebygge vinterpels, må man begynne nå.

Ja, hestene klarer seg utmerket uten dekken nå. Ikke noe problem i det hele tatt. Men de begynner å sette pels. Jeg foretrekker å slippe å barbere hesten min i vinter, men da vil jeg ha KORT pels på ham. Ergo dekken nå. (Men blir det 20 varme og sol, skal han naturligvis få slippe.)

Og please ikke begynne å diskutere for og imot barbering og dekken generelt her, dette er ikke en tråd om det. De som vil diskutere dette har sikkert 10 andre debatter å velge i ;)

Redigert av - eligj den 12/08/2005 08:27:37 Gå til toppen av siden

Lyngen

Skrevet - 12/08/2005 :  12:09:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ser at flere av hestene som har stått på stallen i sommer, har begynt å stå med dekken inne og ute. Hesten min står fortsatt på beite... (tar hjem på mandag, det skal bli deilig)
Nå har det vært ganske kaldt her på østlandet en periode også, men ikke varmedress vær da... stakkars dere, glad jeg ikke bor der.
Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 12/08/2005 :  16:55:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det har vært noen dager med 10-12 grader og regn og da har pånnis hatt på et supertynt Bucas regndekken. Dels fordi hun er en relativt frossen sjel og dels fordi hun er en hai til å rulle seg i paddockene som blir et gjørmehav når det regner. (Sparer meg for en halvtime, trekvarters jobb med å få henne ren...)

De fleste mennesker er vel såpass oppegående at de kjenner etter om hesten har det for varmt der inne i dekkenet sitt, eller
Gå til toppen av siden

LiseLorentzen

» VIP

Skrevet - 12/08/2005 :  18:49:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLiseLorentzen  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLiseLorentzen  Svar med kopi av melding
Er ganske sparsom med dekkenbruk.. synes det er alt for tidlig å ha på dekkener nå! Iallefall ikke noe mer enn et meget tynt regndekken når det regner og er gufsevær eller svettedekken på transport..
Ta en titt på: http://www.freewebs.com/ametyst86

Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 12/08/2005 :  23:47:33  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Kjørte forbi et ridesenter idag og da sto alle hestene ute i paddockene med dekken. Syntes det var litt drøyt ettersom det faktisk var fint vær og sol idag. Syntes nesten det er bedre å ha på litt for lite ute enn for mye, blir de kalde kan de bevege på seg for å få varmen ihvertfall.
Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 13/08/2005 :  13:28:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
For ca en mnd. siden kjørte jeg forbi en stall, og der sto det en hest med mørkt vanlig dekken(så litt tjukt ut) midt i solsteika. huff, syntes så synd ¨på den for den hadde ikke noe skygge å søke ly i. da viste termostatet i bilen 23 grader, tørr ikke å tenke på hvor varmt det var i sola :S

synes det er litt tidlig å starte med dekken nå, men noen steder så trenger nok hestene det. En dag her forleden vurderte jeg faktisk å slenge på regndekkenet(tynt fôret) på hesten min fordi det hølja ned og blåste skikkelig surt(var kjempekaldt, gikk i boblejakke jeg). men dro opp til henne og hun hadde søkt ly i skogen(den er såpass tett at man blir ikke våt når man står der nesten), så selv om hun så litt uggen ut frøs hun nok ikke. Men er leit at det skulle bli så kort sommer, føles som om høsten har kommet her =(

~*~ Lill ~*~ Gå til toppen av siden

rawdy

» VIP

Skrevet - 16/08/2005 :  01:21:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Synes det er for tidlig å begynne med dekken nå.i allefall inne.hestene mine hadde svettet ihjel.og jeg har hest som har problem med stivhet når det blir kaldt.men er jo opp til hver enkelt,men håper bare hesten får "velge" litt selv. Gå til toppen av siden

Mona_Wendy

» VIP

Skrevet - 16/08/2005 :  09:51:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
dersom hestene plages av å gå med dekken bør dere jo si ifra til eier, det kan da ikke være sunt for en hest å stå med tykt lag dekken i solsteiken...

men de som bruker dekken for å forebygge lang vinterpels har jeg forståelse for, så lenge det blir gjort uten å overdrive=)
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 16/08/2005 :  10:15:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Hos oss (øverst i Gudbrandsdalen) er det grusomt kaldt om morgnen/natten. Men hestene går uten dekken for det. Fått sikkelig digg pels nå.. Men uansett synes ikke jeg det er rett at hesten bruker dekken når den ikke har behov for det.
www.hestene.no Gå til toppen av siden
Side: av 8 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.61 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.