hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hingsteføll vs Hoppeføll
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Hingsteføll vs Hoppeføll
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Løkki

Norway

Skrevet - 10/08/2005 :  23:39:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLøkki  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLøkki  Svar med kopi av melding
Hei alle sammen
Hoppa mi skal ha føll til våren, og eg planegg å behalde dette føllet uansett kjønn.

Det eg lurer på er kor mykje vanskeligare det er å oppdra ein hingst skikkelig enn ei hoppe? Kva er forskjellen på oppdragelsen?
Veit at når hingstane når ein viss alder så vil dei begynne å leike(hoppe opp, nappe osv). Korleis skal ein ta for seg denne adferden? Fysisk straff vil jo berre oppmuntre vidare leik.

Nokon som har erfaring med både hoppe/hingsteføll?

Vil prøve å få det til slik at føllet får stå saman med eit anna føll i alle fall, så kan dei la det gå utover kvarandre

ForumHest

Gunvor, Løkki og Skaars Benita

Mari^_^

Norway

Skrevet - 11/08/2005 :  11:40:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Vis helt fra starten at du er lederen. Øv mye på å binde det opp, leie det og løfte bein. Da blir føllet trygt på deg. Har opplevd det at både hope og hingst har behov for å markere seg. Jeg har bare såvidt hatt ansvaret for en hoppe, og hun var helt grei å ha med å gjøre hele veien. Hingsten som jeg hadde delansvar i derimot, han var en liten tøffing. Han skulle blant annet bite og sparke meg med framføttene når vi var ute på leietur. Vet ikke om jeg gjorde det rette, men jeg kløp han i skinnet på halsen hardt i ca. 2 sek. og da hoppet han unna og sluttet. Gjorde det hver gang, og tilslutt gav han seg med biting og hopping. Fungerer sikert ikke på alle hester, men det gjorde det på denne ihvertfall. ha fikk gå mye sammen med tre jevnaldrende hingster, for å få herje av seg. Det tror jeg er lurt, men pass på at de er ca. like store, slik at de ikke kan skade hverandre alt for mye.
Da våren kom, og han ble 1 år, skulle han på åringsskue. Vi hadde trent han veldig med tanke på det, og ved å vise at vi ar ledere på en fornuftig og ikke-voldelig måte, så oppførte han seg bra. Da vi tok han inn igjen fra åringsbeite, var han en annen hest. han hadde vokst av seg mye av de dårlige manerene, og hadde nå ingen uvaner.

Vet ikke om du fikk med deg noe fra innlegget mitt, men det er min erfaring ihvertfall. Sikkert andre som har en mening også. Husk å vis at du er sjef og leder, og ikke opptre noe særlig voldelig. Det kan, som du nevnte, oppfordre til mer knuffing.

www.hestene.no Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 11/08/2005 :  21:39:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har erfaring med begge deler. Syns ikke det var stor forskjell, gikk greit begge deler. Det viktigste, uansett kjønn, er all den tiden du bruker sammen med føllet allerede den første tiden. Jeg merket litt forskjell i starten på de to mine, da en viktig forskjell var at hingstefolen ble født inne i en boks, mens hoppa ute på beitet. Hingstefolen ble den tammeste av dem da de var små, fordi jeg brukte mye mer tid sammen med den inni stallen den/de første dagene, fordi jeg hadde den hjemme og i nærheten. Hoppeføllet ble mer "villt" og bar preg av friheten og at det hadde løpt mye fritt på beitet de første dagene. Dermed protesterte hun litt mer på nye ting som grime, bli leid i leietay, osv. Hingsten hadde jeg grime på når han var bare få timer gammel, tror dette var lurt.

Hingstene kan nok ha en periode som åringer der de kan bli litt bitete. Men det går somregel over med en "bestemt oppdragelse".

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 12/08/2005 :  00:18:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er ikke mye forskjell på dem. Hingster generelt kan trenge en litt fastere hånd enn hopper. Dette gjelder også føll/åringer. Men de er ikke noe verre enn andre føll å oppdra. Alle føll har en periode der de blir litt vanskelige, som regel når de er rundt 1 år gamle, men dette går oftes over av seg selv dersom du bare er konsekvent og bestemt med ehsten din.

Selv synes jeg unghingstene har vært lettere å ha med å gjøre enn hoppene. Det er først når de blir 2-3 år gamle at de kan begynne å hisse seg litt opp og bli litt mer hingstene. Utenom det har alle vært fine hester som har vært lette å håndtere. Hoppene har vært litt mer 'sære' og ikke like samarbeidsvillige. Hingstene er litt mer ukonsentrerte, men er ærlige når de forsøker. Mens hoppene igjen er veldig arbeidsomme når de først tar i. Det finnes altså positivt og negativt med begge deler

Gå til toppen av siden

Løkki

Norway

Skrevet - 12/08/2005 :  13:24:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLøkki  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLøkki  Svar med kopi av melding
Takk for mange gode råd! Håpar i grunnen på et hoppeføll, sidan eg har halde på kun med hoppeføll tidligare. Og det er også lettare med tanke på stallplass osv, men det blir uansett kjempegøy med føll, og eg gledar meg masse:)
ForumHest

Gunvor, Løkki og Skaars Benita
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 13/08/2005 :  21:41:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
På stallen har vi i vinter hatt to hoppeføll og to hingsteføll. Det eg har sett av desse (eit av hoppeføla er mitt) er att hingstefølla er meir bitete og nappete og meir leikne kanskje. Men vil tru og påstå att det har mykje med tidleg preging og oppdragelse å gjere også. Mitt hoppeføll er veldig lydig og snill. Men har oså vore mykje håndtert og ungane mine har sprunge rundt henne. Hingsteføla har vel so og sei godt på sjølvstyr heile sommeren med mamman på beite.

Vel hinsteføla kan sikkert være noko meir krevande kanskje. Men tisleg preging og håndtering har mykje å sei. Treng ikkje være mykje om gangen. Lite og ofte er bra etter min erfaring.

Gå til toppen av siden

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 14/08/2005 :  14:21:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
Nå har ikke jeg hatt hoppeFØLL, men jeg har hatt åring. Hun var når jeg fikk henne veldig vanskelig å håndtere, men kom seg fort.
Jeg har hatt hingsteføll, har også nå en åringshingst, å de har vært en drøm å holde på med. Hingsteføllet ble mye håndtert fra fødselen av, å det har mye å si.
Så utifra mine erfaringer har jeg likt hingstene best, men det er jo forskjellig fra individ til individ.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.