hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Når kan føllet vennes fra?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Når kan føllet vennes fra?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Wendy-J

» VIP

Norway

Skrevet - 10/08/2005 :  22:57:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWendy-J  Svar med kopi av melding
Når kan egentlig føll vennes fra? Her sier folk så mye forskjellig, men hva er det tidligste egentlig?

Vet om mange som mener 6 mnd, men også mange som mener følla bare trenger være 3-4mnd gamle så lenge de fr stå sammen med føll på sin alder og aldre hester.

Løkki

Norway

Skrevet - 10/08/2005 :  23:45:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLøkki  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLøkki  Svar med kopi av melding
Meiner at ein bør vente til føllet er 6 mnd. Mora gjer ein stor del av oppdragelsen og sosialiseringa av føllet. Eit føll som blir tatt ifrå for tidleg, kan få problem seinare f.eks når det kjem til det sosiale. Om føllet er veldig stort, og tærer mykje på mora, så går det an å skille dei om natta, og la dei gå saman om dagen. Da får mora kvile seg på natta. Dette kan gjerast når ein tek dei inn om hausten, som ei mild fråvenning. Så kan dei skillast heilt når føllet er 6 mnd.
ForumHest

Gunvor, Løkki og Skaars Benita
Gå til toppen av siden

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 10/08/2005 :  23:47:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
Følla skal etter min mening være MINIMUM 5mnd gamle når de blir tatt fra mora! Mulig det er for tidlig også.
Man ser ann fra individ til individ.

3-4mnd er altfor tidlig! Uansett!
Vet om en åring som ble tatt fra mora når han var ca 3mnd gammel, mora ble dårlig og måtta avlives. Denne åringen brukte lang tid på å vokse, å i det heletatt utvikle seg som han skulle.
Gå til toppen av siden

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 10/08/2005 :  23:53:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
Enig med det "gunvor og løkki" sier, 6mnd burde være en passende alder å skille fra. Er også enig i at man bør skille fra gradvis, la mora og føllet stå på hver sin boks om natten, å gå sammen om dagen. Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 13/08/2005 :  21:45:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Jo lenger jo betre for føla vil eg sei. Likevel skilte eg min hoppe og føl fra kvarandre når følet var omtrent akkurat 5mnd. Dett fordi hoppa raste ned i vekt og rett og slett blei for tynn. Hadde ikkje dette skjedd så hadde eg latt mor og føl få være sammen lenger.

Eg tok adskillelsen forholdsvis brått. Mor og føl var vant til å være frå kvarandre ein del når eg var ute og rei og slikt. Men deretter blei dei skilt heilt. Dette pga att følet skulle stå på anna stall. (pga økonomi) Ellers hadde eg foretrukke å skille dei om natta eller dagen først og deretter heilt.

Redigert av - Lucinda: den 13/08/2005 21:47:20 Gå til toppen av siden

Wendy-J

» VIP

Norway

Skrevet - 14/08/2005 :  02:09:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWendy-J  Svar med kopi av melding
Grunnen til at jeg lurer på dette er at jeg får ei drektig hoppe. Og dette er hennes 5 føll og hu er mildt sagt litt lei og er ikke alltid like snill mot hvertfall det føllet hu har nå. Og derfor er jeg redd for skader på føll og i tillegg at hoppa skal rase for mye ned i vekt noe hun har en tendens til.

Adskillelsen pleier bli tatt forholdsvis brått der hu har stått til nå, men da har følla alltid fått stå sammen med jevnaldrene føll og det pleier gå bedre da.
Gå til toppen av siden

Cesar

» VIP

Skrevet - 14/08/2005 :  10:49:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
man sier gjerne 6 mnd, men jeg har tatt fra ved 5 mnd. Om hoppa har bltt tappet, og blitt mager.
Jeg synes ikke det høres ut som om føllet skal gå med denne hoppa no lenger enn nødvendig. Ikke alle hopper som preger føllene sine på en positiv måte heller. Hva med å skille de fra hverandre om natten tidligere, så hoppa få litt fred. Om hun er slem med føllet er ikke det noe bra. Hun burde nok kanskje få sleppe å få flere føll på en stund også i og med at hun er lei.
Gå til toppen av siden

Wendy-J

» VIP

Norway

Skrevet - 14/08/2005 :  15:30:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWendy-J  Svar med kopi av melding
Problemet er at hu har blitt 1.premieret og eieren vil ha føll på henne.

Hadde jeg kjøpt hene skulle hun aldri mer hatt føll. Grunnen til at hu er så lei er at for noen år siden fikk hun 3 føll 3 år etter hverandre, og to a dem tappa henne helt.

Problemet der hun skal stå er at det ikke er mulighet for å skille dem fra hverandre om natta. Og om dagene nå de står ute søker alltid føllet seg til andre hopper. Og jeg har veldig lite lysst til at føllet skal bli skada.
Gå til toppen av siden

Speedy As A Bullet

» VIP

Norway

Skrevet - 15/08/2005 :  15:27:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSpeedy As A Bullet  Svar med kopi av melding
Syns å 6 mnd e passanes tid å skille føll og mor. Det forrige føllet til may (5 år sia) sto i egen boks om natta fra ho va 4 mnd, å blei skilt helt fra da ho va rundt 6 mnd.
Trur det e greit for de fleste hoppen å få "slippe" etter 6 mnd. Regne med det blir det samme med det føllet ho har nu, han e ganske stor å voks godt, så han får nok egen boks når han blir ca 4 mnd han å.
Men dæm blir selfølgelig å gå i lag på dagen ute da.
Bægge de hær føllan har gått sammen med jevnaldrende føll. Både mens dæm gikk lammi mora å etter avvenninga. (Den siste e ikke avvendt enda da, han e bare 3 mnd).

Det forrige føllet tok avvenninga med knusanes ro, trur det e positivt med en mer langsom avvenning. E så trist å se når føllet eller mora plutselig blir kjørt bort.. De vrinskan skjær igjenom hjerte...

Takk for den tiden du delte med meg min engel.. Hvil i fred, min Skriver May <3 Gå til toppen av siden

Stinem

» VIP

Skrevet - 16/08/2005 :  02:09:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseStinem  Svar med kopi av melding
At føllet søker til andre hopper, pleier som regel å gå greit hvis mora synes det er greit.
Min hoppe med føll gikk sammen med andre hopper, og de var alle med å passe på samt oppdra
litt:-) Kan se tøft ut, men har faktisk aldri sett føll bli skadet av dette.

Hvis du skal skille gradvis enten natt eller dag, ville jeg ha holdt dem adskilt om natten.
mindre sjanse for skader. Hvis de skal stå ute hver for seg først kan du risikere rømingsforsøk med uheldige utfall..

Gå til toppen av siden

Wendy-J

» VIP

Norway

Skrevet - 16/08/2005 :  14:02:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWendy-J  Svar med kopi av melding
Jeg er ikke redd for at andre hopper skal skade føllet.... Men for at mora skal gjøre det. Hu har fått litt for mange føll etter hverandre etter mi mening og har blitt så lei dem. Gå til toppen av siden

Stinem

» VIP

Skrevet - 16/08/2005 :  16:46:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseStinem  Svar med kopi av melding
Okej, desto bedre grunn til å la de stå i hver sin boks når du skal venne fra og heller slippe dem ut sammen med andre.
Da vil føllet mest sannsynlig få seg noen 'adoptivtanter' som avlaster moren.

Gå til toppen av siden

Line-Taily

» VIP

Skrevet - 24/08/2005 :  12:40:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg ville ha gått inn for å få ett mer selvstendig føll helt ifra starten av!
kjøpte selv ei 2 år gamel sportsponni hoppe for 3 år siden, fant ut etter 4 mnd at hun var drektig og 3 mnd etter d kom føllet!!
-de 2 første dagene var jeg både ute og inne me de på dagen..
så stod de selvfølgelig alene på natten (vær litt forsiktig me å vær så nær de første dagene hvis hoppa ikkje stoler på dg) vær objektiv!
leide på tur,korte,gjerne bare ut på gangen og gårdsplassen(pass på nakken når de ikke er hele i leddenenår de er så unge..) og trente småligt!!!!!!!!! horsemanship/lydighet fra føllet var 2-3 uker gammel.
skilte de når føllet var 6 mnd og d var ikke en lyd eller protest fra noen av dem!!
hovedgrunnen til at jeg gjorde d på denne måten var fordi hoppa var så unge, men det føllet (2 år nå) er den mest behaglige hesten jeg noengang har vært borti..
hun er så kontrollert og lett å jobbe me at du skulle nesten tro at hesten var 10 år ..
annbefaler dette for folk som har jobbet med unghester og føll i en god del år, det er viktig å kunne hest og tenke i ett vidt spekter!!
viktig at du ikke går inn å kontrollerer for mye. pass på at du ikke ødelegger forholdet mellom føllet og hoppa!!
M.V.H. Line
Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 24/08/2005 :  16:08:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Jeg skal skille hoppa mi og føllet om natta fra bebis er 5 1/2 - 6 mnd, og skille dem helt fra hun er 6-6 1/2 mnd. Fra føllet var 2 mnd har jeg latt henne stå igjen i stallen mens jeg trener hoppa, og i sommer mens de stod på beite lot jeg føllet av og til bli igjen på beitet sammen med "fostermoren" sin mens jeg trente Holter. Dette har fungert veldig bra, føllet er en selvstendig liten frøken, så jeg tror nok også avvenningen skal gå bra:)
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 24/08/2005 :  17:58:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg avvennet føllene mine fra mora når de var 6 mnd gamle, om jeg ikke husker helt feil!
Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.66 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.