hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - rideinstruktørutdanningen på starum
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Jobb/utdanning
 rideinstruktørutdanningen på starum
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

*Vellekar*

» VIP

Norway

Skrevet - 09/08/2005 :  14:10:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
hva bør man 'kunne' for å begynne på ridelærerutdanningen på starum?
Noen som har gått der, eller vet om noen?
Lurer på hva nivået er der på trinn 1..

Håper på svar :)

Redigert av - *Vellekar* den 09/08/2005 14:10:36

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 10/08/2005 :  12:22:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Jeg veit egentlig ikke så mye, men tipper at man bør kunne det grunnleggende og litt til. Det er også ønskelig at man harmed egen hest for å ta ridelærerutdanning oppå der! Har du sett på hjemmesiden dems?

http://www.nhest.no

Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

*Vellekar*

» VIP

Norway

Skrevet - 10/08/2005 :  15:57:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja, har sett der..
Men står bare om trinn 2 og 3 + trinn 1 modulkurs.. Ingenting om vanlig trinn 1.. :/
Har jo tenkt å jobbe en stund i stall til jeg føler meg klar for utdanningen da..
Gå til toppen av siden

HippoCondria

Skrevet - 10/08/2005 :  17:41:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
du må ha generell studiekompetanse og ri på minimum LC, samt helst ha hest på samme nivå eller høyere. Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 10/08/2005 :  22:32:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Tror ikke man må ha generell studiekompetanse for å gå på ridelærerutdanningen.. Sier seg vel egentlig selv at man ikke trenger masse matte og norsk og engelsk og slik for å bli ridelærer..hmm..
Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 10/08/2005 :  23:02:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Nei, man trenger ikke generell studiekompetanse, bare bestått videregående skole, samme hvilken linje. De har opptaksprøve til Trinn I som består av rideprøve, intervju og praktisk stallarbeid. Utdannelsen består av 26uker, 3 av disse er på Beitostølen Helsesportssenter, resten er på Starum. Husker ikke hvor mye utdannelsen koster men med i prisen er inkludert kost og losji i 2mannsrom på internat. Utdannelsen er godkjent så man kan søke lån fra lånekassen.

Gå til toppen av siden

*Vellekar*

» VIP

Norway

Skrevet - 11/08/2005 :  15:27:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
takker for alle svar :)

Etter dette året her på skole har jeg generell studiekompetanse uansett, så da er det greit :)
Har ikke startet noen dressurstevner, da interessen for dette først har komt de 2 siste åra, men jeg må vel ikke ha noen stevneresultater å vise til?
Tror jeg rir rundt LC nivå. Lærte utrolig masse på Fjordane Folkehøyskole når jeg gikk der så...

Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 11/08/2005 :  18:52:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Tror ikke man MÅ ha stevneresultater å vise til, men om du har det i bakhånd, så er det jo desto større sjanse til å komme inn og begynne på denne utdanningen! Var oppå starum i dag og hadde dressurtime med ei, jammen er annlegget egentlig fint.. Selv om det godt kunne ha vært større/flere innhegninger, slik at hestene fikk gå mer ute.. Men har lyst til å begynne på denne utdanningen jeg også, når jeg er ferdig med skolen jeg går på nå! Men, tror de som utdanner seg på Starum får mange og nyttige kunnskaper å ta med seg videre! Er også veldig mange flinke ryttere fra STAR, klubben på starum:)
Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 11/08/2005 :  19:00:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Har også snust litt på ridelærerutdannelsen der, har litt lyst til å bli ridelærer (for unger, ikke trener). Men tror jeg har kommet fram til at da vil jeg til Storbritannia å ta utdanning der. Opptaksprøve høres dessuten litt skummelt ut :P
Gå til toppen av siden

*Vellekar*

» VIP

Norway

Skrevet - 11/08/2005 :  22:50:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, det virker veldig bra på Starum.
Har lest litt om de utdannelsene i Storbritannia og. Virker vanvittig bra, men tror jeg hadde slitt litt med all hestepraten på engelsk.. Var helt forvirra når vi hadde sprang trening med Nigel Goddart på Fjordane.. hehe
MissEva: Opptaksprøve høres skummelt ut ja... *huff* kommer til å drite meg ut totalt..! menmen Skal(!!) klare det uansett :)
Kanskje det blir trinn 1 og 2 i norge, åsså england etter hvert :)
Gå til toppen av siden

Tonje&Cenja

» VIP

Skrevet - 12/08/2005 :  00:08:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om jeg husker rett skal man helst ha LB-LA nivå, på trinn1 på starum.
Tror (og håper) at nivået er ganske høyt for å komme inn, slik at folk kan få de best tenkelige trenerne.

Ridelæreren min er dratt nedover for å gå trinn 2 nå, hun har med seg to hester (en sprang hest og en dressur hest) + at hun får en til hest på starum. De blir altså 3 hester å ri pr dag, pluss eventuell teori osv
Hele utdanningen tar 4mnd, og opplegget er bra hardt, kun de beste blir tatt ut.

Nivået stiger jo for hvert trinn du tar, så du skal selv ri dressur/sprang på et godt nivå før du kan undervise.

Selv den lengste reiser med ett eneste skritt Gå til toppen av siden

*Vellekar*

» VIP

Norway

Skrevet - 12/08/2005 :  15:30:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for svar :)
Jeg tenkte meg at det burde være såpass nivå for å komme inn..
Jeg vet at det kommer til å bli hardt, men det er vel det meste av bra utdanninger også..

Hun ridelæreren din, er det hennes egne hester hun har med, eller har hun dem på for?
Kan tenke meg at det er ganske vanskelig å få låne 2 bra sprang/dressur hester..?
Gå til toppen av siden

Tonje&Cenja

» VIP

Skrevet - 12/08/2005 :  16:10:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, er vel ganske mange som søker , men tror bare 8 kommer inn..

Ridelæreren min har med seg sin egen dressurhest, og låner en spranghest. Begge går utrolig bra.

Selv den lengste reiser med ett eneste skritt Gå til toppen av siden

Little Bee

Norway

Skrevet - 17/08/2005 :  21:04:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLittle Bee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLittle Bee  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Nei, man trenger ikke generell studiekompetanse, bare bestått videregående skole, samme hvilken linje. De har opptaksprøve til Trinn I som består av rideprøve, intervju og praktisk stallarbeid. Utdannelsen består av 26uker, 3 av disse er på Beitostølen Helsesportssenter, resten er på Starum. Husker ikke hvor mye utdannelsen koster men med i prisen er inkludert kost og losji i 2mannsrom på internat. Utdannelsen er godkjent så man kan søke lån fra lånekassen.
Opprinnelig postet av MissEva

Riktig som MissEva skriver. Utdannelsen dekker kost og losji, 2 egne hester og gratis skoing (du får låne hester hvis du ikke har egen/egne). Utdannelsen for hver av trinnene ligger på rundt 30 000 kr. Trinn III mener jeg å huske er noe dyrere (rundt 36?), men man får lån fra lånekassen.

Trinn I: For å søke må ri på mye høyere nivå enn LC! Du må kunne ri igjennom en hest, og ri den stabilt på tøylen, altså rundt LB dressur, og 1 m sprang + at hvordan du jobber i stallen og på intervjuet betyr VELDIG mye. Du får også en enkel oppgave om å presentere et emne du får utdelt, slik at de ser at du kan holde et enkelt foredrag for en forsamling.

Trinn II: Minst 1 egen hest (hvis jeg ikke husker feil), du må ri LA dressur og fra 1.10 sprang (- 1.20)

Trinn III: Minst 2 egne hester, en til dressur og en til sprang. Du må ri MB dressur, og 1.20-1.30 sprang, og hestene dine må også kunne gå dette. På sprangtimene på Starum hoppes det stort sett 1.30, så du burde mestre dette.

Det er opptaksprøver på alle trinnene, og hvis jeg husker rett så MÅ du ha med deg minst én egen hest på trinn II, og på trinn III MÅ du ha 2 egne hester med deg, en til dressur (må gå MB) og en til sprang (må gå 1.30). Også mulighet for å ha med deg en 3. hest som reserve hest hvis de har plass på stallen, ellers får du utdelt en av Starums hester som reserve hest.

For å kunne søke i det hele tatt må du ha bestått vidregående skole, og det er et ekstra pluss hvis du har hatt hest tidligere på vidregående (øker inntaks sjangsen). Hvis du har strøket i et fag kan det likevel hende at du kommer inn, men du vil ikke få papirer på at du er en trinn I'er før du har tatt opp igjen faget og bestått. For trinn I og trinn II så er det 1 års praksiss i godkjent bedrift før du får fagbrev som ridelærer.

Vil også legge til at Starum ikke er et så veldig bra sted å ta utdannelsen sin! Det er mye favorisering blant kursdeltakerene, så hvis lærerene liker deg så får du bra! På trinn I og trinn II har du dine egne lærere på eksamen. Så stort sett kan du faktisk smiske deg til gode karrakterer når det gjelder ridningen (de har jo selvsagt andre fag også som bed. økonomi, psykologi, ridelære osv.). Flere av de beste rytterene i Norge sier også at: "Du skulle hatt mindre betalt jo lengre du går der.." (sånn halv-fleip kan du si). Dette gjelder jo selvsagt ikke alle som går ut/ har gått ut der i fra, men en god del har ikke oppnådd sine utdannelse og sine karrakterer på rettferdig vis.. (lærerene og ledelsen sin skyld selvsagt).

Så hvis noen skal ta ridelærer utdannelse så anbefaler heller å dra til utlandet, f.eks flyinge eller strømsholm i sverige! Men for noen er det kanskje enklere å holde seg i Norge, og uansett om du er godt likt/dårlig likt så lærer du jo stort sett noe på Starum uansett, og det er jo klart at utdannelsen der gir deg bedre "status" og bedre betalt på jobbmarkedet i Norge og andre land uansett hva slags karrakterer du har fått. Men vil du LÆRE mest mulig, er nok utlandet best

Posted by Bee
Det er ikke alltid de som hopper høyest som er flinkest til å ri.. Eller de som tror de kan alt, som kan mest..

Redigert av - Little Bee den 17/08/2005 21:09:20 Gå til toppen av siden

*Vellekar*

» VIP

Norway

Skrevet - 20/08/2005 :  17:10:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Little Bee: tusen takk for svar! :)
Har også vurdert å gå i utlandet ja. strömsholm, flyinge eller england.
Får se hva som skjer, blir nok jobb og myye ridning/stallarbeid før jeg søker.
Har som sagt vokst opp i heelt feil miljø.. ikke en hest på milevis :P
Men tusen takk for svar ihvertfall, blei litt klokere nå :)
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.58 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.