hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Foring av nordlandshest
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Foring av nordlandshest
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Hedda&Junita

» VIP

Skrevet - 07/08/2005 :  18:45:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg funderer litt på hva jeg skal gi som kraftfôr til nordlandshoppa mi i vinter..Hun er 11 år,og en litt kraftig type.Hun har litt for mye mage enda,men har absolutt blitt mye bedre enn hun var.

I vinter fikk hun fri tilgang på silo/rundballe ute,og bittelitt høy inne (siden hun fikk litt mageproblemer av og til p.g.a siloen), og ca.1 liter havre + vitaminer... Hun ble ridd ca. 4-5 ganger i uka,i ca. 1t-1,5t hver dag.(alt ettersom hvordan været var og slikt.) Ingen baneridning,men en del kondistrening osv.

Nå lurer jeg på om jeg skal bytte ut noe av havren med Champion komplett, eller evt. gi det i tillegg. Vet jo at det er havre i kompletten også,men jeg har ikke problemer med at hun blir for sprek av havre for å si det sånn :P
Hun kommer til å få fri tilgang på rundballe i vinter også,siden det er det vi har. og evt. litt høy.

Har dere forslag til hvor mye kraftfôr hun trenger? Hun kommer til å bli brukt ganske hardt,så derfor blir det for lite at hun bare får rundballe... Vitaminer kommer hun forresten også til å få.Og selvsagt fri tilgang på saltstein.

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 07/08/2005 :  20:00:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Hvis du sliter med at hesten din blir litt for tykk, ville jeg kanskje fraråde å gi henne fri tilgang på grovfôr. Havre er også fetende. Champion Komplett er et veldig bra fôr så lenge du ikke sliter med at hun blir for sprek.

Ca. 6-7 kg høy om dagen tror jeg vil være passe, hvis du ikke gir hun fri tilgang. Litt avhengig av vekt/forbrenning.
Vitaminer og salt, og ca. 5-10 dl komplett, kanskje? Vet ikke hvor hardt hun skal trenes, men uansett hvor mye du gir henne, er det lurt å halvere mengden med kraftfôr de dagene hun har fri.
Gå til toppen av siden

Hedda&Junita

» VIP

Skrevet - 07/08/2005 :  20:58:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
hun må nesten få fri tilgang på grovfôr siden hun går sammen med 2 andre hester som får det :/ ellers , på høst og vår pleier hun å få ca.5-6 kg høy om dagen. takk for svar : D Flere som har synspunkter? :)
Redigert av - Hedda&Junita den 08/08/2005 20:23:41 Gå til toppen av siden

margit

Norway

Skrevet - 12/08/2005 :  07:13:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemargit  Svar med kopi av melding
Jeg synes fri tilgang på grovfôr er helt strålende fantastisk for hesten sin del. Men så spørs det jo på kvaliteten på grovfôret du bruker? Kanskje burde da noe byttes ut med f.eks halm eller annet grovfôr med mindre næring.
Uansett, når hester får gå slik å spise når de ønsker slipper man blant annet at de utvikler stereotypisk adferd som f.eks å spise opp gjerdet istedet! Etter min mening vil jeg heller ha en gomslig hest enn en hest som får problemer fordi et av hestens grunnleggende instinkter ikke blir tilfredsstilt.
Jeg tror egentlig ikke noen hester blir noe mer spreke av havre enn annet fôr. Etter hva jeg har hørt er det en myte i bunn og grunn, men Champion kan nok være en bra løsning. Nå husker jeg ikke helt adr. men på nett kan du finne gode oversikter over næringsinnhold i diverse grovfôrtyper.
Lykke til!

I'd rather have a bottle infront of me, than a frontal lobotomy. Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 12/08/2005 :  15:29:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Enig i at det å gi halm kan være en god ide.

Nå aner ikke jeg hvordan lufteområdet til hestene dine ser ut, men hvis du har muligheten til det, kunne det kanskje være en ide å strø fôret litt rundt på beitet/i paddocken, slik at hestene må finne det selv? Hvis dette er en paddock som brukes kombinert som ridebane, kan jo dette bli vanskelig pga. drenering osv, men hvis det for eksempel er et stort "helårsbeite", får jo hestene tilfredsstilt sine naturlige behov, i tillegg til at de er i konstant bevegelse.

Hesten min blir kanskje ikke "uhåndterlig sprek" på havre, han blir bare litt "knäpp", og finner på ting han ikke ville gjort når han ikke går på havre.. Kaldblodige raser reagerer kanskje ikke på samme måten på havre, men nordlandshesten jeg hadde på for før, fungerte ihvertfall mye bedre på komplett enn på havre.

Mener Felleskjøpet har en oversikt over næringsinnholdet i ulike fôrtyper, deriblandt Champion.
Gå til toppen av siden

Hedda&Junita

» VIP

Skrevet - 12/08/2005 :  18:35:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
men vi har rundballen i en 'ball' i paddocken,så å strø maten litt rundt om kring blir nok vanskelig :P Hun er ikke så sulten om kvelden/natta at hun spiser halm...
men problemet er ikke siloen/høyet/halmen :P
Det jeg spør om er om dere har forslag til hvor mye kraftfôr jeg skal gi henne? og skal jeg gi bare komplett? eller blande kompletten med vanlig,ren havre?
Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 12/08/2005 :  21:32:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Hei! Det som kan være lurt å prøve ut, er å erstatte halvparten av havren med komplett en stund, for å se hvordan dette går, og siden gå helt over til komplett, hvis det fungerer bra. Komplett inneholder jo også havre, hvis hun skulle bli tynn, vil jeg anbefale å gi litt bygg i tillegg, sitedet for å øke på mengden med komplett, da bygg virker fetende, og inneholder mye energi, uten at hesten blir altfor sprek. Kjekt om vinteren, gir hesten mer energi til å holde varmen i kulda! :)
Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 16/08/2005 :  19:27:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
komplett er komplett og skal brukes sammen med grovfôr, ikke fjaksen andre ting.

Alt overskudd av energi vil gi økt vekt

Bygg er ikke kg for kg sammenlignet med havre noe oppfetningsvidunder. Faktisk har havre mer fett,og lettere fordøyelighet enn bygg

Å regne på hvor mye kraftfôr hesten trenger er nærmest håpløst uten vekt, treningsintensitet og dermed feh behov etc etc...

Jeg regner med at mengdene man trenger til en slik hest er forholdsvis beskjedne. Hvis du vil ha noe pelletrert fôr (hva er forresten årsaken til at du vil gi komplett? bare lurer ;)) ville jeg heller ha anbefalt deg energi og kombinert det med havre og EVT (etter at du har regnet på det) gitt vitamin/mineralblanding i tillegg + salt

Selv liker jeg aller best å fôre "rent" da jeg har full kontroll på hva jeg putter i hestene og kan lettere balansere og perfeksjonere det til hvert enkelt individ.
Gå til toppen av siden

Hedda&Junita

» VIP

Skrevet - 17/08/2005 :  18:28:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
^hun fikk ren havre + vitaminer i vinter,og da hadde hun også løs mage... nå vet jeg jo ikke om hun blir/ble verre av kraftfôrblandinger da... Men da ga jeg henne biola/cultura i tillegg,og det funket fint. Gå til toppen av siden

Little Bee

Norway

Skrevet - 17/08/2005 :  20:37:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLittle Bee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLittle Bee  Svar med kopi av melding
På meg virker det som at hesten får løs mage pga. siloen, tror ikke det har så mye med havren å gjøre.

Har selv hatt en norflandshest som ble brukt til baneridning, kondistrening osv. Altså ganske hard. Han fikk dette:

Morgen: 2 kg silo, 1 L havre
Middag: 2 kg silo, 1 L havre
Kvelds: 3 kg silo, 1 L havre + vitaminer (jeremin)

Posted by Bee
Det er ikke alltid de som hopper høyest som er flinkest til å ri.. Eller de som tror de kan alt, som kan mest..
Gå til toppen av siden

villblesa

Skrevet - 31/08/2005 :  12:31:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg hadde ei nordlands hoppe på for,og hun fikk da ca 6 kilo grovfor pr dag,og 1,5 liter komplett. Havre brukte jeg som belønning de dagene hun ble ridd. da fikk hun ca 4-5 dl. Denne dietten klarte hun faktsik å legge bra på seg av etter at hun hadde hatt føll og mistet litt vekt av det. Nå har jeg en særdeles nøysom islandsvallak som får ca 6 kg grovfor pr dag, 5 dl havre, og 5 dl champion oppdrett. Prøvde først å gi han komplett, men den blir han helt spinnvill av. Havre derimot merker jeg ingen ting om han får mye av. Han blir brukt 4-5 dager i uka på tur og kondis trening, og er på alle måter en hest i godt hold. Øker jeg mengden energirikt for blir han for sprek Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.41 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.