hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Islandshest & sprang
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Islandshest/gangartsridning
 Islandshest & sprang
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

.Cecilie.

» VIP

Skrevet - 06/08/2005 :  21:27:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er mange som sier at du ikke skal ri sprang med islandshester. Men jeg har hoppet baner med den islandshesten jeg "har". Jeg lurer veldig på om de er sant om man ikke skal ri sprang med en islandshest? Den jeg "har" hopper 100-120.

Bustetrollet

Skrevet - 06/08/2005 :  22:11:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du kan jo ri islandshester i sprang i en mindre grad.. det jeg har hørt er at hvis du hopper mye så kan man "ødlegge" tølten til hesten..
Jeg vet ikke om dette er riktig, men jeg tror jeg leste om dette et sted..

Redigert av - Bustetrollet den 07/08/2005 13:55:56 Gå til toppen av siden

Pernille-

Skrevet - 07/08/2005 :  11:51:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du kan ri islandshester i prang, men som sagt i mindre grader. Jeg rir en islandshest av og til på stallen og den hopper jeg stort sett bare med for å få litt trening, da hopper vi 80-90 cm.
Selv om hesten din hopper 100-120 så skal du ikke være helt sikker, husk på islandshesta er litt vriene av og til.
Gå til toppen av siden

Pernille-

Skrevet - 07/08/2005 :  11:52:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
sprang*
Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 07/08/2005 :  12:41:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Så lenge man ikke hopper for høyt med hesten og deltar i gangartsridning, så synest jeg det er greit å ri sprang.

Hvis du driver med gangartsridning, så bør du ikke hoppe i det hele tatt.

Men hvis du vil bevare tølten sånn at den er grei nok, så går det greit å hoppe sån 80 - 100cm.

Hvis du gir blaffen i tølten, så bør du bare gi blaffen i hvor høyt du hopper også. Dvs at du kan hoppe så høyt Islendingen klarer

http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 07/08/2005 :  14:35:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Nå må vi ikke glemme at terrenghopping er en islandshestgren, da ;-)

Maxi&Mathilde: Hvor får du det fra at hvis man skal bevare tølten så må man holde seg innom 80 cm - 1 m? Har ridd gangartshester som i aller høyeste grad hopper, jeg.
Gå til toppen av siden

Elisabeth E

Skrevet - 07/08/2005 :  20:24:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er ikke noe galt i og hoppe med en islandshest. Det "ødelegger" ingenting. Men, det er selvfølgelig en forutsetning at hesten har rene gangarter, og er sterk nok. Har man en "suppehest" som blander gangarter er nok ikke sprang så lurt.

Jeg synes det er viktig og variere treningen, selv om man hovedsakelig rir gangarter. Sprang er ypperlig kondisjon og spensttrening, samt at man lar hesten bruke muskler den ikke bruker så ofte.

Jeg hoppet rett som det var med min forrige isis, som gikk gangartskonkurranser hele sesongen, og var i alle fall på ett middelsnivå.
Han ble bare "bedre" av det, løsgjort og motivert.
Gå til toppen av siden

NinaHildingur&Wendy

» VIP

Skrevet - 08/08/2005 :  22:35:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNinaHildingur&Wendy  Svar med kopi av melding
Jeg hopper med min islending jeg, han elsker det, setter opp farta med en gang han ser et hinder.. Og jeg har ikke merket på noen måte at tølten hans har blitt ødelagt. Men sant nok, greit at hesten har reine gangarter ellers kan man risikere litt snubling, knall og fall

Enjoy !

( så lenge hesten liker det da, i og med at de ikke er noen spranghester så er det heller ingen vits i å presse dem )
Gå til toppen av siden

NinaHildingur&Wendy

» VIP

Skrevet - 08/08/2005 :  22:38:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNinaHildingur&Wendy  Svar med kopi av melding
Forresten, så at de hadde sånn hinder opplegg på ungdomscup'en i Seljord i år, og de som arrangerer den cup'en har vel peiling på islandshest, og hvis det skulle være fare for å ødlegge tølten med hinderhopping , hadde de nok ikke tatt med hinderhopp ? Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 08/08/2005 :  23:38:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Nå må vi ikke glemme at terrenghopping er en islandshestgren, da ;-)

Maxi&Mathilde: Hvor får du det fra at hvis man skal bevare tølten så må man holde seg innom 80 cm - 1 m? Har ridd gangartshester som i aller høyeste grad hopper, jeg.

Opprinnelig postet av Formosissima

Jeg får høre så mye sprøyt her jeg bor, så det er ikke rart jeg virker dum

http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

NinaHildingur&Wendy

» VIP

Skrevet - 09/08/2005 :  02:00:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNinaHildingur&Wendy  Svar med kopi av melding
Uff, vet hvordan det er, man kan bli temmelig forvirra av alt snakket, når mange mener forskjellig.. Gå til toppen av siden

NinaHildingur&Wendy

» VIP

Skrevet - 09/08/2005 :  02:06:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNinaHildingur&Wendy  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Selv om hesten din hopper 100-120 så skal du ikke være helt sikker, husk på islandshesta er litt vriene av og til.

Opprinnelig postet av Pernille-

Sikker på hva ?

Noen islandshester er nok vriene, men det fins like mange andre vriene hester av andre slags raser!
Gå til toppen av siden

Shilamon

» VIP

Norway

Skrevet - 13/08/2005 :  19:28:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideShilamon  Svar med kopi av melding
Er enig med de som er for sprang med islandhest her jeg. Tror der at du ødlegger tølten til islandshesten om du rir sprang med den er en myte på lik linje som at hesten setter seg mer om du legger salen langt bak. Som Elisabeth E. minnet om er det viktig at hesten skiller gangartene sine og er sterk nok. Men så lenge man trener gangartene også så er det ikke noe i veien for litt sprang. Gamle hesten min var en solid 4-gjenger som skilte gangartene godt. Han elsket sprang, og dagen derpå en sprangdag gikk han stort sett bedre i tølten. Så jeg vil ikke si meg enig i at det ødlegger tølten. Men selvfølgelig er det med dette som med så mye annet, det er forskjell fra hest til hest og riktig rytter og ridning har sitt og si.

Jeg tenker iallefall at man skal ha hest fordi det skal være gøy, både for deg og den, så om hesten og du liker å hoppe er det ingen ting i veien for det. Islandshesten er ikke skapt for å være spranghest (men gangartshest) på høyt nivå, men det er ingen ting i veien for at en islandshest kan bli en fin spranghest.

Det som er gjort er gjort og kan ikke gjøres noe med. Annet enn å gjøre det til lærdom. Gå til toppen av siden

.Cecilie.

» VIP

Skrevet - 16/08/2005 :  19:37:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg vet ikke jeg... men den islanshesten jeg rir har ikke minsket taket på tølten og jeg har hoppet me de mye. men jeg tror jeg bare fortsetter og rir litt sprang en-to dager i veken og ser hva som sjer... takk for alle tips og svar Gå til toppen av siden

NinaHildingur&Wendy

» VIP

Skrevet - 17/08/2005 :  18:45:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNinaHildingur&Wendy  Svar med kopi av melding
Hoho. Rart med det når jeg sitter her og leser så klør jeg plutselig etter å hoppe.
Woho!
Gå til toppen av siden

Vildemor90

Skrevet - 19/08/2005 :  11:49:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
man skal ikke hoppe for mye med islandshester, det kan øderlegge gangartene til hesten din.

men litt hopping innimellom er bare bra, en avveksling for både deg og hesten hvor høyt man hopper da, er nok det samme
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.