hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Unaturlige hjelpere : pisk & sporer?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Unaturlige hjelpere : pisk & sporer?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Kristin_og_Tiril

» VIP

Norway

Skrevet - 06/08/2005 :  19:24:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristin_og_Tiril  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristin_og_Tiril  Svar med kopi av melding
Hva er deres mening om bruk av pisk og sporer?
Er det ok å la små unger som går på rideskole ri med pisk,og gi dem et "grunnlag" for å alltid bruke pisk?
Er det ok å ri med sporer hele tiden? På tur også?

Selv har jeg hørt veldig mye forskjellig om dette,men her er mine meninger:

~Pisk.
Pisken skal kun brukes som en forlengelse av sjenkelen,mener jeg. Altså,som hjelp til fks. å aktivere bakparten mer,dersom det er nødvendig,eller kanskje til sidebevegelser.
Jeg syns også at man av og til kan bruke den til korrigering,men da på en behersket måte!
Pisken skal på ingen måte brukes som en vanlig hjelper,man skal kunne ha den der,og bruke den med måte,dersom det skulle trengs..

~Jeg syns sporer kun skal brukes av erfarne ryttere,som har lært
å bruke dem. Sporer skal ikke brukes som straff,og man skal være svært forsiktig med dem. Styggeste jeg ser,er ryttere som "rir" hestene sine med sporer,dunker,dunker & dunker med dem!
Sporer skal være en liten oppkvikker,eller evt. som pisken,aktivere bakparten,eller gi en tydeligere beskjed,
ALDRI som straff

Hva er deres meninger?
Er det for mange som rir med pisk & sporer

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=1127

- de som sier at lykke ikke kan kjøpes for penger,har aldri hatt hest

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 06/08/2005 :  19:27:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Det er sjeldent jeg rir med pisk, men dersom jeg gjør det er det stort sett bare for å pirke litt på bakparten for å aktivisere litt. Med pirke mener jeg pirke; røre borti så vidt. Ellers bruker jeg pisken som en forlengelse av armen når jeg arbeider på bakken (bare av og til; avhenger av hva jeg prøver å oppnå). Prøver å la vær å bruke den.

Sporer rir jeg veldig, veldig sjeldent med. Jeg har lært å ri med disse. Sporer skal etter min mening aldri brukes for å drive frem en treg hest, men for å forfine hjelpere på hester som trenger det. :-)
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 06/08/2005 :  19:29:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Mener det samme som deg. Pisk er forlengelse av hånd og sporer skal brukes for å gi mer nøyaktige signaler.
Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 06/08/2005 :  19:38:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Er enig med dere. Pisk skal brukes som en forlengelse av hånden, og korrigering ikke som avstraffelse.

Kopi av melding:
Er det ok å la små unger som går på rideskole ri med pisk,og gi dem et "grunnlag" for å alltid bruke pisk?

Jeg tror det er veldig viktig å forklare barn hvorfor de evt. burde ri med pisk, og at det samme ikke gjelder for alle hester. Da jeg var mindre forklarte ikke ridelærern oss hvordan pisken egentlig skulle brukes, og de fleste tilfeller red de fleste med pisk. Enten de trengte det eller ikke.

Der hvor jeg har hesten min blir barna forklart hvorfor de evt skal ha med pisk, hvordan den skal brukes, og de rir ikke med pisk dersom det ikke er nødvendig. Noe det sjelden er.

.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Redigert av - Helle_ den 06/08/2005 19:40:19 Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 06/08/2005 :  19:40:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Hvordan bruker dere pisken som en forlengelse av sjenkelen? Eller spiller det ingen rolle hva man kaller det? Jeg har alltid lært at pisken er en forlengelse av armen - og det er jo dette som rimer best når man tenker på bakkearbeid - da er det jo stort sett hender og kroppsspråk som brukes. Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 06/08/2005 :  19:51:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Enig med deg Formosissima, pisken er mer forlengelse av hånden enn sjenkelen. Man trenger vanligvis ikke lengre sjenkler, men det er ikke alltid hånden rekker bort der man til. Sporer er mer forsterkning av sjenkler enn pisk.
Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 06/08/2005 :  19:57:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
pisken er selvsagt en forlengelse av armen når det gjelder bakkearbeid, ser sjeldent noen bruke beina da :S Når man rir kan man si det er en forlengelse av sjenkel, feks i sjenkelvikning om hesten ikke får med bakpart kan man legge inntil pisken lengre bak en sjenkel.

Når jeg har timer skal de lære og ri med beina først og fremst, dvs ri hesten frem med sjenkel. Selv om hestene er trege får de IKKE pisk. Når de mestrer og kan koordinere alle hjelpere og har god balanse får de innføring i hvordan bruke pisk, og de som trenger får lov å ri med.

Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 06/08/2005 :  19:58:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Synes det er helt greit med pisk/sporer hvis man kan bruke det på en fornuftig og korrekt måte!
Men man må kunne ri hesten uten også, pisken og sporene burde ikke være en selvfølge.

Veldig effektivt med å legge pisken inntil siden til hesten hvis man skal ri sideførendre bevegelser og hesten ikke er 'helt med'. Er den eneste situasjonene jeg har brukt pisken som en forlengelse av skjenkel i allefall.. Ellers blir den brukt til små korrigering og som en ekstra liten 'overtaling'.

Therese
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 06/08/2005 :  21:23:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med dere
Pisk=Forlengelse av arm
Sporer=Gi nøyaktige signaler

Selv bruker jeg aldri noen av delene.. Om jeg får bruk for noen pisk når jeg rir hoppa mi, så bare bruker jeg enden av tøylene og slenger de på halsen.

Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 07/08/2005 :  01:26:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes det blir litt for enkelt å si pisk = ditt og sporer = datt. Hvordan man bruker slike hjelpere kommer helt an på hesten og hva man vil oppnå. Flere ting kan fungere, men ofte fungerer noen ting bedre enn andre.

Sporene påvirker hesten til å løfte seg litt mer, stramme musklaturen i magen, og dermed trekkes bakbena også mer innunder. Det sier seg selv at dette kun gir mening på hester som er kommet så langt at man har begynt smått å samle dem. Jeg bruker sporer på min hest når jeg rir dressur (det er en voksen, godt utdannet hest), men ikke på tur. Men for å ha nytte av sporer, må rytteren ha en viss kontroll over sin egen ridning (det gjelder også pisk, men sporer er litt vanskeligere å kontrollere). Jeg rir ofte uten sporer når jeg rir en ukjent hest, i tilfelle jeg får problemer med å sitte stille på den.

Mange bruker sporer for å understreke sjenkel, eller for å få hesten til å respektere sjenkel. Jeg har også erfart at dette kan fungere, men det kan vel kanskje føre til at følsomheten for annen bruk av sporer blir litt svekket? Jeg synes at pisken er bedre egnet for å understreke sjenkel.

Pisken bruker jeg som en hjelp hvor som helst jeg mener at hesten trenger en liten (eller litt større) dask. Jeg vil ikke si at den skal brukes kun ditt eller datt, hvordan jeg bruker den kommer helt an på hesten og hva jeg vil at den skal gjøre. Man kan for eksempel bruke den på krysset (får hesten til å svinge litt mer), bak sjenkel (fremaddrivende eller sideførende) eller på låret (også fremaddrivende). På en unghest kan det være hensiktsmessig å legge den på skulderen. Fra bakken kan den brukes hvor som helst på hestens ben (fra hoften eller albuen og ned til høvene) for eksempel for å fremkalle et benløft.

Eller, hvis hesten min stikker av gårde hodet for å gnafse til seg gress, pirker jeg ham litt på snuten med enden av pisken for å fortelle ham å ligge unna. Siden han forstår og respekterer pisken, blir han ikke redd (jeg smeller naturligvis ikke til ham på hodet, kun pirker litt på ham).

Hvorfor skal ikke rideskolebarn få ri med pisk når det er nødvendig? Er det bedre at de sitter og klemmer eller sparker på skolehestene i det uendelige enn at de lærer å gi hesten en klar beskjed? Det beste er naturligvis om skolehestene går frem for et lett trykk, men i virkelighetens verden er alle hester forskjellige, og noen krever en sterkere beskjed av og til. (Jeg snakker nå om skoleryttere som har kommet forbi stadiet hvor de kun lærer å sitte på hesten, når de faktisk lærer å ri.)

Pisk brukt riktig er et godt hjelpemiddel fordi den er lett å bruke, og oftest intuitiv for hesten. Jeg rir aldri uten pisk, hverken på tur eller på bane, med mindre jeg har grunn til å tro at hesten reagerer med frykt på den.

Redigert av - eligj den 07/08/2005 01:28:06 Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 07/08/2005 :  11:23:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Har litt delte meninger om pisk og sporer... Selv bruker jeg ingen av delene på min hest, jeg bruker heller stemmen.
Når det gjelder pisk på rideskole, så synes jeg faktisk det er bedre å gi hesten et rapp med pisken sånn at den våkner enn å sitte og mase/sparke på den gjennom hele timen.
Sporer synes jeg skulle vært forbeholdt folk som KAN ri med dem.

Jeg reagerere ikke negativt når jeg ser ryttere som rir med pisk og sporer - men jeg reagerer negativt når jeg ser ryttere som misbruker disse hjelpemidlene..

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 07/08/2005 :  12:06:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er stort sett enige med de fleste her jeg, på litt ulike områder:) Veldig bra det Eli skrev synes jeg. Ellers så synes jeg ikke pisk og sporer er noe negativt, så lenge det brukes på riktig måte.
Hege Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 07/08/2005 :  12:32:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har ingenting i mot noen av delene, så lenge de blir brukt riktig. Så en jente som satt og slo med pisken hele tiden. Og det verste jeg så var når hesten hadde vært snill og hoppet over hinderet, ikke noe riv eller nøling, og da slo hun den. Da var jeg sjokkert! Og sånt holdt det på hele tiden. Bare slo og slo.

Jeg bruker pisken på denne måten: Når hesten ikke reagerer på sjenkelen, så smakker jeg til. Og da er det ikke tusen små smakk, men en skikkelig smakk. På den måten slipper jeg å sitte der og slå og slå. Men dette er på late hester som ikke respekterer meg, sånn som Nordlandshoppa jeg har på fôr. Hun er L.A.T!!!

Og så sporene: Jeg bruker aldri sporene til å sparke til hesten eller noe slikt. Jeg bare klemmer svakt. Så bruker jeg KUN ponnisporer når jeg bruker sporer. Når vi bare skal slappe av og ha det gøy på tur, så bruker jeg ikke sporer, men må ha med meg pisken, for hvis hun planter bena i bakken, kan det ta timer før hun går. Så det er mest for sikkerheten, for jeg kan ikke ha en hest som står midt i veien og som ikke går stående der i flere timer. Det går ikke. Og hvis hun starter å sparke andre hester (noe som garantert skjer hvis vi ikke holder avstand) så må jeg bruke pisken, for hvis ikke så går det galt.

Så er dette riktig? Jeg har hvertfall lært dette av hestens eier, weekendkurs osv.

http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 07/08/2005 :  13:55:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Nå er vi kanskje unike som har skolehester som tenker fremover vi da? :P Ingen av våre skolehester er trege av seg, bortsett fra den ene fjordingen vi har. Som regel får rytter sitte med pisk i hånda på henne, da dette er nok. Så lenge de holder pisken går hun, trengs ikke å bruke den :) De andre hestene går bra frem og gjør det de skal :) Vi har welsh, Dansk halvblods, fullblods, en døl som er innmari fin, utrolig lettridd og morsom, myk som en seigmann, og araber. Vil påstå vi har bra rideskolemateriale, da alle er godt trent i alle ridegrener, også western. ( vi har westerntimer også) fullblodsen vi har går bla MB dressur, og er en premieplukker i western også :) Hestene er utrolig snille og lydige, så pisken er altså unødvendig på alle bortsett fra fjording, derfor ser jeg ingen grunn til at de skal ha pisk før de kan kontrollere alle hjelpere og har god balanse :)

Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 07/08/2005 :  14:01:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
For meg er pisk et hjelpemiddel jeg bruker som en forlengelse av armen, og slettes ikke noe avstraffelse middel. Har ridd med pisk på den nye hesten min nå, men det er fordi jeg holder på å ri han inn, så da kan det i begynnelsen være greit å ha, til å korrigere og hjelpe han til å forstå enkelte signaler bedre. Men vi kommer nok snart til å legge den på "hylla", er ikke så nødvendig å bruke..

Sporer? Tror ikke jeg skal si så mye om min mening om det.. hehe.. har ALDRI vært noe fan av det! Har en hest som var helt ødelagt av å bli ridd med sporer, hun var jo så utrolig treig og IKKE var for sjenklene når jeg først fikk henne! Har lært henne å vike for meg fra bakken av først jeg, og det har hjulpet oss mye! Klemmer man med sjenklene på den hesten, DA går det fort! Må bare såvidt være borti! :)

Har sett mye feil bruk av sporer, derfor har jeg så mye i mot det. Geir Gulliksen, en erfaren sprangrytter har tydeligvis ikke forstått det! Under Oslo horseshow for noen år siden, satt han å SPARKA og SPARKA hesten i sidene med sporene under tempohopping(eeller hva det nå enn heter).. Da mista jeg sansen for han! mange sier jo at man bør være erfaring, og vite å holde sjenkelen i ro når man rir, vel Geir Gulliksen er jo en dyktig rytter som har ridd i så mange år, med så mye erfaring, men alikevel sparka han hesten som en besatt under Horseshow..

Og så har vi jo de som mener at de må ri hesten sin med sporer, "fordi hesten reagerer så dårlig på sjenklene". Da tror jeg heller at rytteren må ta en titt på seg selv, det er ikke hesten sin feil at den er treig ovenfor sjenkler, men rytterens. Da er det FEIL å bruke sporer, en går et hakk videre, uten å gjøre noe med årsaken til at hesten er treig ovenfor sjenklene.
Har aldri ridd med sporer, og skal aldri gjøre det heller!
Det skulle ikke være påbudt med sporer i dressur i de høyrere klassene.. Ikke i det hele tatt!

Sier meg enig med Eikdokka; man må kunne ri hesten sin uten pisk og sporer, dersom en er avhengig av begge disse HELE tiden, bør en kanskje tenke seg litt om..

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Lene23

» VIP

Norway

Skrevet - 07/08/2005 :  14:48:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLene23  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene23  Svar med kopi av melding
Jeg har en hest som er 180 i mkh og som er veldig tung. Jeg rir han alltid med sporer og pisk.
Hvis jeg skulle ri uten dette og jeg skal trave eller galoppere så stopper han. Da jeg fikk han for 3 år siden var han totalt sjenkel død. Han lystret ingenting av sporer eller pisk. Det eneste som hjalp var å gi han ett rapp hver gang han ikke hørte. Og nå holder det med å bare ha pisken der...Men hvis han ser noe skummelt hjelper ingenting ikke pisk eller sporer hele hesten blir paralyssert....
Så jeg rir aldri uten for det er kjekt å ha det for hånden når det trengs. Hvis jeg ikke hadde hatt det hadde vi bare stått stille på en flekk...

www.stall-hestevold.piczo.com

Lene

www.stall-hestevold.dk
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.