hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Araber og Islandshest foreldrene til Aromayo!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Etterlysninger
 Araber og Islandshest foreldrene til Aromayo!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 06/08/2005 :  13:38:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Jeg etterlyser foreldrene til min 5 år gamle vallak, Aromayo. Født 2000.
Han er blanding av Araber og Islandshest, og lurer så fælt på hvem foreldrene hans er!

Oppdretteren hans heter Frank Brenno fra Nesbyen, og driver tydeligvis med oppdrett av Islandshest. Så det virker som om Aromayo var et "uhell".

Aromayo er svartbrun med to glassøyne, bredt kubles og to sokker på bakbeina.
Bilde av Aromayo:

Dersom du vet noe om hvem foreldrene hans er, værsåsnill å si i fra!

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 06/08/2005 :  13:48:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tror jeg ville anbefalt deg å kontakte oppdretter for nøyaktig informasjon.

Lykke til!

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 06/08/2005 :  14:15:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Hm, nå har vel Frank Brenno iallfall en araberblanding til på samvittigheten ;-) Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 06/08/2005 :  14:28:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
hehe.. Hva mener du med det? Har noen av hingstene hans bedekket noen andre sine araberhopper ved feil eller noe?

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 06/08/2005 :  15:32:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Una som Beat har vist til i en tidligere post av deg, kommer også fra Brenno - og det er jo også en islandshest x araber. Ulykke eller ikke vites ikke, men dersom det er en ulykke må de kanskje bli flinkere til å passe på hingstene sine? ;-) Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 07/08/2005 :  13:49:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Ja, stemmer jo det! Har vertfall sendt en mail til han, om han kan finne det ut for meg! hehe, fikk for meg en ide om at; teeenk om det var Beat sin hest Birtingur som hadde vært faren til Aromayo, glassøyne og farger som kunne gitt aromayo sin farge :) neida, skal ikke spre noen falske farskapsrykter er nå! Håper bare at jeg får greie på det!

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

beat

Norway

Skrevet - 08/08/2005 :  12:23:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehe... det hadde jo vært utrolig morsomt!! Han var jo hingst i 5 år. Jeg har etterlyst avkom etter han jeg også, men Frank er ikke den kjappeste på mail. Eller det vil si, han svarer bare ikke. Jeg ville anbefalt deg å ringe han å spørre. Da får du jo vite det helt sikkert!!
I 99-2000 var jo Birtingur hingst også, og han har også kubles!
Men det er iallefall en fin plass å kjøpe hest på! Koselige, snille folk!

(Ps.Birting er samme farger som Birtingur, altså brun og hvit flekkete, men Hringur har glass øyne. Altså, Birtingur arvet sin farge etter sin mor, og sine øyne etter sin far)

How strange, that so often, it all seems worth it.

Redigert av - beat den 08/08/2005 12:27:12 Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 08/08/2005 :  13:03:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Hmm.. Spennende å tenke tanken vertfall! hehe.. Men da er nok det lureste å ta en telefon tenker jeg! Er så spent på hvem foreldrene hans er, at jeg er helt overivrig her jeg sitter!

Nå har jeg ikke helt peiling på hvordan farger, avtegn og glassøyne blir ført videre på neste avkom eller noe, så det er ikke godt å vite hvor langt tilbake i slekta en finne slike øyne f.eks.. Men en vet jo aldri! Syns bare det er så rart at han har hvite hår i pelsen flere steder, han er jo svartbrun ;)

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

beat

Norway

Skrevet - 08/08/2005 :  13:18:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei, jeg vet heller ikke noe særlig om det! Men ta å ring Frank (eller Olaf) da, også finner du det ut!! Jeg er skikkelig spent jeg også;)
Si i fra når du har snakket med dem da!!

How strange, that so often, it all seems worth it.
Gå til toppen av siden

Bera

» VIP

Skrevet - 14/08/2005 :  12:05:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har hørt om den saken før, at det ved et uhell ble født to føll på Brenno som ikke hadde islandsk far!
Begge føllene hadde islandshest til mor, det flekkete var etter Birting som også er mor til Birtingur! Husker det godt fordi vi har en islandshingst på stallen som også er etter Birting, en av mine hopper er også drektig med denne hingsten nå.
Husker ikke hvem det svarte føllet med bles var etter, kjenner ikke til så mange av avlshoppene hans.
Ihvertfall visste de ikke hvem faren var, men kom visst fram til at det måtte være en araberhingst som hadde vært løs!
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 15/08/2005 :  01:02:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Hmm.. Der fikk jeg jo litt mer aning om hvem som er hvem ang. foreldrene hans! I mine øyne må det da være moren som har gitt han glassøynene, glassøyner på arabere forekommer vel aldri?
Spennende å vite vertfall :)

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Aremeriel

» VIP

Skrevet - 31/08/2005 :  10:52:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAremeriel  Svar med kopi av melding
Glassøyne på Arabere forekommer... Men kun om de har fargemønsteret Sabino. Vi har noen Sabinoer i Norge, men jeg har ikke hørt om noen Araber i Norge med glassøyne. Sabino hos Araber kan forekomme selv om begge foreldrene har lite avtegn. Sabino er et mønster som gir store hvite avtegn på hester, en versjon av Pinto mønsteret Overo faktisk.
På bildet: WA Outrageous (Khartoon Khlassic * Gladiola Bey) er renraset Fullblodsaraber med Sabino mønster (ganske mye også) og glassøyne

En annen renraset Fullblodsaraber med Sabino mønster (ekstremt sådann) er R Khasper (R Classic Touch * PBS Enlacia)

Han er født slik. Dvs. han er ikke bleket som de fleste "hvite" hester. ;)
Hans far R Classic Touch

Hans mor PBS Enlacia

Som du ser har ikke foreldrene hans mye avtegn, mens han er født nesten helt hvit.

Mer om Sabino Arabere: http://sahr.homestead.com/

Om du finner ut hvilken Araber som er far til din hest, kan jeg være behjelpelig med å finne ut mer om stamtavlen. ;)

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 31/08/2005 :  16:02:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Naboen vår hadde en brun og hvit islandshest+araber blanding.

Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 02/12/2005 :  23:53:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Artig, i dag fikk jeg vite at Aromayo har en halvsøster, som er pintofarget og har samme far som Aromayo! Altså en araber som er faren til de to! :)

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 06/12/2005 :  00:40:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmmm...er nok født noen til hos Brenno ja.
Er 2 som står på Geilo hestesenter.
En valakk fux m bles og lys man og hale (Tinto) og en hoppe.Mer svettfux,litt lysere man og hale.(Ronja)
Islandskropper med araberhoder og araberben...
Morsomme hester.Er vel 5 nå om jeg ikke husker hoppende feil.
Går på rideleir om sommeren,regner ned de står på løsdriften og bare spiser i vinter.
Ingen glassøyne.
Tinto har mer "hestepreg" i utseende.Ronja er mer ponni.Hun er også langt tøffere enn hva han er.
Da Asle kjøpte dem var det to til der i hvertfall.Begge svarte og hvite.Ev svart m hvite tegninger,men dem ville han ikke selge da.
Tror disse to har araberpappa...

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 06/12/2005 :  15:43:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Ja, fikk greie på at det var to føll til som var blanding av araber og islandshest derifra!

Det var da veldig til araberblandinger som har blitt til på Brenno gitt! Har du noen bilder av dem eller noe?

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.44 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.