hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Rutine: bra eller daarlig?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Rutine: bra eller daarlig?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Beauty
» VIP

Malaysia

Skrevet - 13/05/2003 :  15:23:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
Har lagt merke til at det er mange som har en fast rutine. De gjoor alt i samme rekkefoolge hver dag. Er dette lurt? Vil hesten bli vant til at ting gaar i rekkefoolge, og kanskje uvaner oppstaar? For eksempel hester som looper hjem. Men er det kanskje lettere for hesten aa foolge en rutine? Vil den roe seg ned om den vet hva som skjer? Hva mener du??

Redigert av mix1 den 14/05/2003 12:25:38

*NiNa*
» VIP

Norway

Skrevet - 13/05/2003 :  15:39:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*NiNa*  Svar med kopi av melding
hmm... dette er et spm jeg har lurt på selv... Har opplevd at hester som har fått bare rutine (faste måltider, faste ture-tider, fast inn&ut tid osv) kan bli veldig rastløse... Og hva hvis det skjer noe en dag? Ei jeg kjenner ble løpt ned av hesten og brakk armen pga at hesten var vant til å bli tatt ut kl 8 og ble en dag pga en ulykke tatt ut kl 9 istedet... Ble tydeligvis litt for mye for den.
Hestene på vår stall blir tatt inn ca til samme tid, men det kan godt varierer 1 time eller noe, alt ann på været og planer for kvelden.
Maten får de når de kommer inn. Er en mellom ting hos oss tror jeg. Litt rutine, men ikke for mye. Hestene tåler å vente og det synes iallefall jeg er bra!

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 13/05/2003 :  15:50:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Tror det finnes en gylden middelvei for det meste jeg da.
Rutiner er med å skaper trygghet for utrygge hester, og da gjerne unghester.
Hva mat angår er rutiner bare bra, tror jeg.

Men det er jo ikke bra om det blir altfor mye av det gode heller. Når hesten blir kjempe usikker bare fordi man rir en annen vei enn vanlig osv.
Da syns jeg vel kanskje tvangstanker har tatt over for rutiner!!!

Med tanke på konkurranse hester er det sikkert fint å ha noen rutiner når det gjelder å komme fram på stevneplass osv. slik at hesten fortest mulig roer seg ned, men for oss vanlig dødlige er det vel minst like viktig å være litt fantasifull, så det ikke ender opp med at både vi og hesten gror fast

Guro

Gå til toppen av siden

Maisha

Skrevet - 13/05/2003 :  16:02:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er ikke særlig for faste rutiner med blant annet foring på eksakt samme klokkeslett hverdag. Hesten kan godt lære seg å vente litt. Selvsagt skal det være en viss rutine, det trenger hesten, men ikke helt fast etter klokka. Hva skjer hvis du skulle sovne av en morgen og hesten er vant til å få foret sitt akkurat kl 7, og du kommer 2 timer forseint. Da er det temmelig stressa hest som står der.

Jeg har også vært borti hester som under trening eller tur plutselig ikke vil mer, blir sur og vrien og vil hjem, fordi den kan klokka og vet at det er forings tid. Hester lærer klokka utrolig fort. Man må kunne ha litt variasjon. Men da mener jeg ikke at hesten en dag blir fora 4 timer forseint, og en annen dag 4 timer for tidlig, det er ikke sunt for hesten.

Det samme gjelder rutiner i stallen og med trening. Gjør man det samme hver dag, lærer hesten det og vet å utnytte det.
Et eksempel er å variere med å stige opp fra både venstre og høyre side. Hesten må kunne tilate det, hvis det er slik at du må hoppe opp på hesten fra høyre en dag...
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 13/05/2003 :  17:58:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg er veldig enig med Guro.

Selv er jeg veldig rutinemenneske, så å ha rutiner for hva en gjør når en er i stallen er ikke dumt. Men å legge opp mine rutiner på en slik måte at hesten slavisk begynner å følge dem nærmest som en uvane er jo overhode ikke nødvendig (og ikke ønskerlig). Altså en "gylden middelvei" (som Guro sier) er ikke dumt..

På større staller er det rett og slett praktisk og hensiktsmessig for alle oppstallører at foringstid finner sted til et fast tidspunkt hver dag (eventuelt egne regler for helger, men uannsett noen holdepunkter oppstallørene har å holde seg til). At hestene kommer ut etter morgenfor er jo rett og rimelig, da hester bør gå ute. Ofte ville nok jeg som hesteeier dukket opp i stallen tidlig i helgene av og til, slik at det ikke alltid ble utegang før ridning, men pga jobb/skole for de som eier hest så blir nok denne rutinen lett fastspikret. Og akuratt dette ser jeg ikke noe i veien med.

Noe jeg heller vil si at er lite hensiktsmessig er å f.eks. ri på tur og ha egne steder hvor en bestandig galopperer, egne steder hvor en bestandig skritter (ok.. Noen steder bør man ikke gjøre annet) osv. Å ri en hest som vet at "nå skal jeg galoppere", og hesten setter i galopp før du har fattet galopp er kjedelig. Det blir dessuten feil å straffe hesten for dette også, fordi hesten er jo egentlig bare flink som skjønner at "her skal jeg galoppere". Her burde en kanskje variere litt. Skritte over det flotte galoppjordet vel så ofte som å galoppere, rett og slett for å få en hest som lyder deg, og ikke venner seg til dine turrutiner. Nå kan det kanskje være lite fordelaktig å legge skritteintervallet på det fantastiske jordet, men selv synes jeg det er morsomt så ri en hest som jeg rir på tur, og ikke en hest som nærmest går en runde som en automatisk styrt tivolihest. Slike rutiner synes jeg en bør unngå.

Men man kan jo også benytte rutiner eller vaner på positiv måte. Marit Delebekk som jeg har ridd veldig mye hos synes jeg har en veldig god teori på ridningen. En skal ri til hesten er flink, og gi seg da. Av og til kan en treningsøkt ta 15 minutter, en annen dag kan en treningsøkt kanskje ta 2 timer. Etterhvert skjønner hesten hva du vil med treningen, og med hennes hester har jeg erfart at dette fungerer veldig bra. Hesten vet at den skal gå til den har vært flink. Og hvis hesten er lur, så lærer den seg å være flink med en gang. Jeg vil kalle dette en positiv utnyttelse av rutine. Å skulle ri 60 minutter hver dag som andre ser på som "nødvendig mosjon", å gi seg da uannsett hvordan hesten er synes jeg er en dårlig utnyttelse av rutine. Ok.. Nå er kanskje 15 minutter trening per dag litt lite for enkelte hester, men da kan du jo heller bare dra ut i skogen og mosjonere hesten ferdig der. Tror det vil være en gulrot for hesten. Uannsett er det ikke dumt å lære hesten at "banetreninga tar slutt når du er flink". Men selvfølgelig.. Varier treninga fra dag til dag. En dag trener du kanskje på sjenkelvikninger. Får hesten til en knallbra sjenkelvikning så gi deg da. Dagen etter kan det kanskje være den knallbra galoppen som er god grunn til å gi seg. Eller de fantastiske galoppbyttene. Og så må man selvfølgelig se ann dagen. Er hesten helt vrang en dag, så bør du kanskje gi deg når du har kjempet med hesten i en time før den går på tøylen (selv om hesten "alltid" går på tøylen ellers). Men gi deg når noe er bra. Når du som rytter har overvunnet noe ovenfor hesten.

--
spoff, (prøv min dressurquiz)
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 13/05/2003 :  19:14:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er helt enig med deg spoff, og ellers egentlig enig med alle andre her og, da det igrunn er det samme som sies, bare med litt forskjellig formulering..
Men spoff, ang. ridningen også, det er som jeg skulle sagt det selv, så enig så enig!

frik, (prøv gjerne min anatomi- og sykdomsquiz)
Gå til toppen av siden

equador_it

» VIP

Skrevet - 14/05/2003 :  11:25:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei
jeg har hørt at hvis en hest har nøyaktig samme fôringstid hver dag, kan den lettere få kolikk hvis den må vente serlig lenger enn 1 time på maten..
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.67 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.