hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - slemme ryttere på sprangbanen
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Sprang
 slemme ryttere på sprangbanen
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Magette

Norway

Skrevet - 13/05/2003 :  15:04:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Jeg har vært rundt på rideskoler som har gode rykter og sett på når de trener sprang. Jeg la merke til noen som piska hesten igjennom banen. Hvis hesten var redd for et hinder, så bare piska rytteren hesten over hinderet. Jeg mener at da vil hesten bort fra rytteren sine slag, problemet med at hesten er redd hinderet er der fortsatt... Jeg synest rett og slett synd på hester som blir behandlet slik. Det veste av alt, var at en SPANG-TRENER stod i midten av banen og så på...

Hva kan en gjøre når en ser slikt noe?

Redigert av mix1 den 14/05/2003 11:40:51

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 13/05/2003 :  15:06:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Jeg har sett en profilert norsk sprangrytter piske og sparke hesten sin til blods med sporer+ at stallhjelpen løp etter de med en longepisk og måkte til hesten når den hoppet... Hesten hadde skikkelige kjøttsår etterpå.... Det er SYKT!

Meg og mine barn...
Gå til toppen av siden

*NiNa*
» VIP

Norway

Skrevet - 13/05/2003 :  15:44:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*NiNa*  Svar med kopi av melding
Er nok mange av oss som har vært vitne til slik oppførsel dessverre.
Selfølgelig hjelper det ikke noe å piske hesten hvis den er redd for hinderene! Er noe annet hvis hesten bare tuller, da er det vel kanskje ok å gi den en liten smekk så den kan sjerpe seg?
Og da mener jeg liten smekk, ikke slå den til blods!
Jeg har alt for mange ganger sett ryttere som tvinger hesten over hinderet. Bruker alt fra pisk, sporer og til det som Stormy sier, longepisk. Har intrykk av at mange rideskoler har en strategi på å lære elevene og "banke" hesten med pisken hvis det er noe den ikke vil.. Dette gjelder seff ikke alle.

Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 13/05/2003 :  16:01:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har vært vitne til mange ufordragelige episoder med pisk på sprangbanen. Jeg har også sett mye av det på en av de lokale rideskolene her, hvor stalleieren, som er en ganske kjent rytter i sprangmiljøet, er den som står for den verste pisk-bruken. Tragisk med tanke på at han liksom skal være et forbilde for elevene.
Men selv om alle i hestemiljøet (og særlig i sprangmiljøet) helt sikkert har sett slike episoder med ukontrollert piskebruk, så tror jeg allikevel det er de aller aller færreste som behandler hestene sine sånn. Det er lett å få inntrykk av at det er fler enn det faktisk er nettopp fordi de synes så godt.
Dessverre er det ikke mye å gjøre med slike mennesker som straffer hesten sin for sine egne feil, fordi det er sjelden slike mennesker er tilsnakkendes eller mottakelig for kritikk.
Det beste man kan gjøre er vel å gå foran som et godt eksempel med sin omgang av hest, og håpe at de fleste andre også helst ønsker å ha en god relasjon til sin hest, fremfor et frykt-/hatfullt forhold.

frik, (prøv gjerne min anatomi- og sykdomsquiz)
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 13/05/2003 :  16:48:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Om det er snakk om "profilerte" ryttere osv. kan man ikke på noen måte melde dem for rytterforbundet etc.
Barring (eller heter det barrering..husker ikke..) skal vel være ulovlig blant annet. Nå er jo ikke piskbruk ulovlig, men det er jo ikke særlig hestevennlig. Finnes det ingen måte å "straffe" disse rytterne gjennom forbundet på!?
Slik at de blir fratatt lisens, og muligheter for å starte stevner?
Dette vil jo i tilfelle sette et eksempel for de yngre.

Det eneste er jo at i Norge er man jo mer eller mindre livredd for å "sladre" på "de store" fordi miljøet er så lite og "alle" får vite hva som har skjedd...
Men jeg syns om man ser brutale metoder gjentatte ganger så bør man ha guts til å si ifra til noen...

Guro

Gå til toppen av siden

Trine+Fabella

» VIP

Norway

Skrevet - 13/05/2003 :  20:55:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei
Jeg har også sett på stevner el.,at for hvert hinder pisker rytteren hesten sin for at den skal hoppe!!!
Synes rytteren burde fått mye straff,eller at de kunne piske de max 5 ganger per runde eller noe..
Men stopper hesten å tuller,så kan du selfølgelig gi den et rapp,men ikke hver gang!!
Gå til toppen av siden

josefine=)

» VIP

Norway

Skrevet - 13/05/2003 :  21:02:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressejosefine=)  Svar med kopi av melding
Hvis jeg hoppe med hesten min bruker jeg aldri pisk.. Han vet selv hvor høyt han vil hoppe.. Hvis jeg kommer på et hinder, og han ikke vil hoppe, stopper han ikke. Han løper det heller rett ned.. Litt irriterende.. Jeg vet at de fleste feilene som gjøres er mine. Jeg er ikke proff sprangrytter, Og prøver ikke å oppføre meg som en heller..

tihi
Gå til toppen av siden

Beauty
» VIP

Malaysia

Skrevet - 14/05/2003 :  04:16:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
Jeg er ikke akkurat noe proff sprang rytter, men jeg ser absolutt IKKE hvordan det virker aa piske hesten for at den skal hoppe. Refuserer hesten, har rytteren gjort noe feil, og maa rette den opp med bakkearbeid, ikke vold!

Og her kommer vel ett litt merkelig spoorsmaal som jeg har undret meg over lenge>
HVORFOR er PISK TILATT paa sprangstevner?? Jeg vet aerlig talt ikke svaret, saa haaper noen kan svare...
Ser ikke hvordan det er noodvendig. Pisk er vel akseptabelt i dressur trening, som en forlengelse av skjenkelen, men det er jo ikke noodvendig i sprang. Og selv paa dressurstevner er ikke pisk tilatt i de hooyere klassene. Slik burde det vel vaere i sprang ogsaa?

Gå til toppen av siden

pimpenelli

Skrevet - 14/05/2003 :  08:08:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg gidder ikke bli disket for deres skyld, sorry men da smekker jeg den igjennom , NB du har bare lov å gi den 3 i reva pr runde så§!!! GAd fritidsproblemer med å anmelde ryttere- de vil jo bare at hesten skal hoppe....... Gå til toppen av siden

Udinese

» VIP

Skrevet - 14/05/2003 :  09:22:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sånne ryttere har ingenting innen ryttersporten å gjøre! Det setter dårlig lys på oss sprangryttere som ikke behandler hestene våre slik! Selv har jeg aldri opplevd det dere snakker om, og jeg håper jeg aldri gjør det! Men alle vet vel at det er noen som behandler hestene sine som dritt..!
Ta vare på hesten!!!

-Hesten,menneskets beste venn-
Gå til toppen av siden

Beauty
» VIP

Malaysia

Skrevet - 14/05/2003 :  10:30:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
Pimpenelli, jeg maa si at jeg virkelig synes synd paa hesten din! Jeg liker ikke den holdning du har. Du har helt feil holdning, og burde nok ikke holde paa med hest. Du mangler taalmodighet og forstaaelse. En hest refuserer for en grunn, og om du er for lat til aa jobbe med det problemet, kommer du nok ikke langt. Hvorfor i all verden skulle hesten vaere "frekk" og ikke hoppe?? Neidu... det er redsel, eller en sperre. Og om dette er noe som gjentar seg ofte, hjelper tydeligvis ikke metodene dine. Dessuten vinner du nok ikke Tilitten til hesten din, men redsel. Og du som sier at du vil heller piske deg veien til mesterskap! Det er ikke noe aa skryte av, det kan hvem som helst klare, men det er heldigvis faa som gjoor det fordi det er rett og slett slemt! Du burde skamme deg! Og naa lurer jeg paa hvordan trener det er du har... Synes i hvertfall du burde komme deg til noen andre. Gå til toppen av siden

equador_it

» VIP

Skrevet - 14/05/2003 :  11:09:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei..
jeg er også en motstander av uforsiktig bruk av sporer og pisk. hørte faktisk om noen som brukte grisejager for å få hesten til å hoppe! det er bare ikke akseptabelt!
i travmiljøet er det forbudt å bruke pisk i løp, hvertfall i norge, hvorfor finnes det ikke en slik lov i sprangridning oxo?
det burde i hvertfall finnes en viss grense for hva som er lov..
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 14/05/2003 :  16:38:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Hestene skal ville jobbe, ikke tvinges. Derfor trenger man ikke pisk som en slags "påhengs-motor".

Gå til toppen av siden

Udinese

» VIP

Skrevet - 16/05/2003 :  13:51:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
man skulle tro at en rytter som rir i Nasjonalt nivå skal kunne få hesten sin til å hoppe uten bruk av hjelpemiddler! Når man har kommet så langt forventes det jo at man skal være en god rytter.. Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 17/05/2003 :  01:47:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enkelte mennesker har såpass god råd at de kan kjøpe seg GP-hester og gjøre det ganske så bra på sprangbanen uten særlig imponerende rideferdigheter. En god rytter straffer ikke hesten for sine egne feil, en god rytter vet når han/hun gjør feil, og legger som sagt ikke skylda over på hesten. Det er i alle fall min definisjon på en "god" rytter.

frik, (prøv gjerne min anatomi- og sykdomsquiz)
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 29/05/2003 :  03:52:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Dette har jeg sett mest av i sprang med ponni. Men de stakkars rytterne er lært opp til å gjøre ting på den måten. Når ponnien stopper for de beskjed av treneren om å smelle til den fordi den er frekk. De fleste av oss gjør som treneren sier, og det gjelder i høyeste grad yngre jenter.

Det foregår på alle nivåer også. Man prøver tilsynelatende enkle metoder.

En "morsom" opplevelse var nå en av ei venninne av meg lånte dressurhesten min på sprangtreninger. Instruktøren var en av våre beste sprangryttere, skal ikke nevne navn men han har vel noen NM titler. Han skulle da selvsagt lære hesten å bytte galopp, noe jeg ville vente med til kontragaloppen satt. Metoden var at de startet i galopp, vendte over banen (over i kontra) og inn på ny volte. På den volten måtte hun sitte til hesten byttet. Jenta var vettskremt men adlød. Hesten beinet rundt i full kryssgalopp. Med en illsint trener i midten som beordret piskbruk (på en hest hysterisk redd for pisk) kan man jo tenke seg tempoet. For ordens skyld, hun lærte ikke å bytte galopp den gangen.

Når en såpass "dyktig" trener (som også trener mange av ponni-jentene" tyr så lett til pisk, hva kan man da forvente av elevene?

Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.