hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Er jeg rett og slett for krav stor?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Er jeg rett og slett for krav stor?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 04/08/2005 :  12:09:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Driver å tittet på Araberhingster til Araber hoppa mi... Vil gjerne ha en stor flott hel egyptisk hingst... Når jeg ser på hjemmesider står det jo ikke noe om hingsten er egyptisk, polsk, russisk osv....

Og sitter nå å titter på kårede Araberhingster... River meg i håret av fortvilelse... Nesten så jeg har lyst til å begynne å grine... Skjønner ikke at hingster med så mye mangel og feil blir kåret!! Ikke rase typisk, tendens til bukkehov, fyller i alle bein, overbein, ikke bra lynne, uhåndterlig, bundet bevegelser, tung i trav og galopp, spent i ryggen... osv osv...
Ja, jøss for dette er noe jeg vil bruke på hoppa mi... Trukke det nei!! Huff!!

Ser på bilder og fra utstillinger i andre land og der er det bare en ting å si og det er *sikle* meg vil ha!!!

Hvor finner jeg oversikten over 1. premierte Araber hingster i norge? Er det noen forresten!! Synd jeg har så mange hester fra før, hadde jeg hadde råd skulle jeg kjøpt en lekker hingst jeg så til salgs i utlandet!! Dressur hest.

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 04/08/2005 :  12:32:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Det er jo forståelig at du ikke vil bedekka hoppa di med en hingst med "mangler", synd at det skal være så dårlig utvalg her i Norge. Lista med kårede hingster i Norge er her, men jeg så ingen 1. premierte på lista.

Hva med å importere sæd fra utlandet?

Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 04/08/2005 :  12:43:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Jeg så han Tabaluga Ibn Emiratus B i fjor på araberhestutstillingen i Hønefoss ( tror jeg det var ). Han så jo ganske så lekker ut? Var du der og så?
Husker ikke helt om han er egyptisk men en riktig lekkerbisk er han ;o) Han er jo heller ikke feilfri men likevel...

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 04/08/2005 :  12:58:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei.

Om du bor rimelig sentralt til, er det jo mulig å hente sæd fra hele verden å bruke på hoppa di.
Mange oppdrettere i sør bruker bare utenlandske topphingster virker det som.
Men det koster da...

Når det gjelder kåringssystemet i Norge ( for araber ) er det ganske dårlig.
Alle hingster kåres, mulig det finnes et par unntak i reglene.
Men nytt nå er at hingsten på en måte skal graderes.
Og om jeg har skjønt det rett, skal alle hingster med karakteren 14 eller mindre på en ting ha en "bemerkning" på kåringskritikken der det skal stå: ikke anbefalt i avel.
Det er jo et bittelite steg i riktig retning!

Trist at de som sitter med slike hingster fortsatt avler videre på dem, og at mange hoppe-eiere ikke er mer kritiske til hingstematerialet.

Jeg synes vi har noen fine hingster her til lands, i Sverige og Danmark, dog er nok ikke noen av dem egyptere...
Siden jeg liker arabere med litt mer masse, faller de liksom litt utenfor mine ønsker.
Men det er smak og behag heldigvis.

Mvh Anette

Anette Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 04/08/2005 :  14:14:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Har du mulighet til og leese en hingst til Norge? Godt mulig at flere hoppeeiere hadde blitt glad om noen gadd få " hjem " en bra hingst til Norge i en periode.
Oppdretteren til min arabergutt har pleid og sende hoppene sine til Danmark til bedekking hos leeset hingst der. Hadde vært enklere og bare reist med dem her i hjemlandet :o)

Men det er jo en forholdsvis dyr ting og gjøre da...

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

akj

Skrevet - 04/08/2005 :  17:00:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg kan ingenting om arabere og aner ikke om denne hingsten er egyptisk eller noe annet, men jeg har møtt ham og synes han er nydelig.
Ta en titt på http://stable.milleniumjamaal.com/...
Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 04/08/2005 :  17:16:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Jeg synes vi har noen fine hingster her til lands, i Sverige og Danmark, dog er nok ikke noen av dem egyptere...
Siden jeg liker arabere med litt mer masse, faller de liksom litt utenfor mine ønsker.
Men det er smak og behag heldigvis.

Mvh Anette

Opprinnelig postet av anettex

Hehe... Min egypter er ikke spinkel for å si det mildt... Må nå over på Xvid bom på salen... Og alle som driver med ridehester og egentlig ikke er så veldig begeistret fr Arabere synes hun alikevel er fin siden hun er så kraftig og ser mer "ridbar" ut...

Derfor jeg gjerne vil ha en litt stor hingst til henne så jeg kan få et like kraftig føll, en gjerne litt høyere.

*~Susanne~*

Gå til toppen av siden

Marianne S

» VIP

Skrevet - 05/08/2005 :  00:41:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Visste at alle arabiske hingster blir kåret i Norge, noe som jo er ganske spesielt. Det stiller jo selvsagt hoppeeieren i en spesiell situasjon, nemlig å selv måtte finne "kvalifiserte" i eget øyemed.
Jeg ønsker deg lykke til med å finne en flott hingst (den er helt sikkert der ute).

Det jeg lurte på er hvordan man ser forskjell på egyptisk, polsk, russisk type araber.
(Jeg ser bare forskjell på ox og anglo..he he)

Mvh Marianne.
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 05/08/2005 :  06:54:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg har overhode ikke peiling på araberhingster, men har hjulpet en venninde med å se etter hingster i Sverige og Danmark til hennes varmblodsridehest. Så jeg har søkt endel.. De fleste sidene jeg kjenner er vel nettopp over varmblodshingster, men hva med denne siden? Den er dansk, aner ikke hva slags type arabere jeg får treff på, men noen arabere er det iallfall.

Har du kontaktet avlsforeningene i alle de Skandinaviske landene? Skal du utenlands vil jeg tro at Danmark og Sverige er de mest aktuelle i første omgang (iallfall om du tenker fersk sæd). Finner du ikke noe der kan sikkert noen som faktisk har peiling på araber hjelpe deg. Vil tro disse avlsforeningsfolkene har det. De kjenner også ofte folk i Norge som kan være behjelpelig med bedekning. Enten det dreier seg om frossen eller fersk sæd. Evnt så kan du kanskje ta araberhoppa over til Sverige til våren når du likevel skal dit for å studere.. Hvis det finnes aktuelle svenske hingster iallfall. Det vet jo ikke jeg..

Noen linker som kan være interessante (tror jeg da.. ):Kanskje du alt har hele lista, og har vært her og snoka..

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 05/08/2005 :  12:05:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei.

Har du sett på den nye hingsten Nette Bådal har kjøpt da?
As Sinans Pacha.
Verdt å ta en titt!

http://www.nordlysaraber.com/

Forresten har jeg aldri sagt at alle egyptere er spinkle, men de jeg har sett på når jeg har sett etter hest, har ofte vært veldig høye, men mangla masse...
Nå skal det være sagt at det er avla mye spinkelt av alle slags linjer, så det finnes mange spinkle arabere rundt omkring.
Jeg vil ha en araber av god type, med mye masse og et lynne som egner seg både til show og ridning.
Tror vi er ganske like akkurat der Roxira.

En annen ting, overbein er en bruskdannelse som skyldes skade, og dermed ikke arvelig.
Så jeg ser ikke noe galt med avelsdyr, uansett kjønn, med overbein.

Mvh Anette

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 05/08/2005 :  12:11:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg kan ingenting om arabere og aner ikke om denne hingsten er egyptisk eller noe annet, men jeg har møtt ham og synes han er nydelig.

Opprinnelig postet av akj

Hvilke av hingstene der er det du mener?? Den ene fikk jeg mail om i dag at er egyptisk...

*~Susanne~*

Gå til toppen av siden

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 05/08/2005 :  12:13:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei Bente.

Jeg tror det er vanskelig å få en leasingavtale til å lønne seg.
Rett og slett fordi folks ønsker er så individuelle, at det er vanskelig å få nok hopper til at det lønner seg.
Mener å huske at dette ble prøvd sørpå for noen år siden, og de gikk i dundrende minus, enda de tok inn en hingst de mente skulle bli attraktiv...

Det virker som om det avles mer araber i Danmark?
Eller er det bare et inntrykk jeg har fått....
Og de avler en hel del bra, de finnes oftere på toppen på resultatlistene enn de norskavlede hestene...
På Hønefoss i fjor gjorde danskene det veldig bra.

Svenskene avler betydelig mer araber enn vi.
Og der som her blir det noe bra og en del mindre bra hester.
Men jeg synes det ser ut som om både Sverige og Danmark har kommet mye lengre enn oss med tanke på bruk av araberen i ridegrenene.
Araberen her er godt representert i distanse, men man ser ikke mange av dem på konkuransebanen ellers....
Trist, de er gode ridehester med god trening!

Mvh Anette

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 05/08/2005 :  12:52:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hei.

Har du sett på den nye hingsten Nette Bådal har kjøpt da?
As Sinans Pacha.
Verdt å ta en titt!

http://www.nordlysaraber.com/

Opprinnelig postet av anettex

Synes ikke han var helt det jeg vil ha heller jeg...

Magnum Psyche er jo rå lekker da.... Men ingen egypter, vil jeg tro...

*~Susanne~*

Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 05/08/2005 :  12:54:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Denne hingsten er til salgs nå da!! Synes den er lekker jeg.. Og de har tenkt på ridbarhet også!!

http://www.fireweedarabians.com/gthomp/mactalla.htm#First

*~Susanne~*

Gå til toppen av siden

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 05/08/2005 :  13:23:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei.

Klart en hingst bygd for ridning!
Men jeg likte ikke hodet...

Hehe.... sånn er det med smak og behag da...
Og man må jo selv se hva man ønsker.
I NAHF sitter det mange med mye kunnskap.
Kjekt å få hjelp av andre i blandt.

Mvh Anette

akj

Skrevet - 05/08/2005 :  17:01:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av akj

Hvilke av hingstene der er det du mener?? Den ene fikk jeg mail om i dag at er egyptisk...

Opprinnelig postet av Roxira

Det var Millenium Jamaal "him self" jeg traff på. Han var alldeles nydelig og så ut til å et flott lynne også. Jeg var der for å se på en blandingshest de skulle selge for kunde, og hun som eier ham virker veldig all right.
Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.