hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Dyrlege!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Kjøp og salg
 Gode tips!
 Dyrlege!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

sivjune

» VIP

Skrevet - 02/08/2005 :  13:14:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Selv om hesten du vil kjøpe virker frisk og fin, og du vet at eieren er ærlig og snakker sant når du får høre at det ikke er noe galt, få allikevel en dyrlege til å sjekke hesten!! Det er ikke sikkert eieren vet om problemet en gang! Og ikke glem bøyeprøve i undersøkelsen. Det er bedre å bruke noen hundre på å kjøpe en frisk hest enn å stå med en hest du plutselig ikke kan bruke til det du vil!!!!!!

*Showjumping*

Skrevet - 08/08/2005 :  01:23:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg syns at full veterinær sjekk inkl bøye prøve, bindevevsprøve og røngten er totalt unødvendig på hester til under 30.000,-
Kjøper man hest, bør man ha såpass peiling slik at man kan se og kjenne om det er noe galt med hesten og såpass vett at man undersøker fortiden dens grundig for tidligere skader osv., evn ta med deg noen!
Å ta bøyeprøve på hesten kan en god hestekyndig gjøre - ikke noe vits å få veterinær til å gjøre det.

Selvfølgelig kan man overse skader, men det kan dyrlegen også (har vært borte i alvorlige ting som dyrlegen overså).

En normal veterinær og helse sjekk er jo det beste alternativet i alle tilfeller,og når det kommer til mer avanserte prøver som røngten osv. mener jeg at det burde tas på hester i de høye prisklassene.

Redigert av - *Showjumping* den 08/08/2005 01:24:29 Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 08/08/2005 :  01:37:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Der er jeg uenig med deg. Totalt unødvendig? Man vil vel ikke ha en hest med skader, uansett om den koster ti tusen eller en million. En hest til 20,000 koster like mye å holde som en på 100,000 og dyrelegeregningene er like høye uansett hvor mye hesten er verdt. Uinnridde unghester koster gjerne under 30,000 kr, skal man da satse på å kjøpe en unghest som man senere finner ut ikke kan brukes til noe bare fordi man ikke gidder å påkoste seg å få hesten sjekket? En billig hest i innkjøp blir fort dyr i dyrlegeregniner, det har sikkert mange erfart. Det er derfor greit å vite hva man har i vente. Noen vil gjerne kjøpe hesten uansett hvilken forfatning den er i, mens andre vil gjerne vite hva de kjøper, som er forståelig. Hva hesten koster bør ikke ha noe å si.
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 08/08/2005 :  06:51:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Enig MissEva. Det er mange som ikke skjønner det tror jeg. Jeg vet også om de som har kjøpt avdankede løpshester (trav eller galopp) f.eks., til en billig penge, uten å sjekke hesten. Det ville vært trist å finne ut etter å ha brukt tid og energi på å ri til hesten, samt lagt ut masse penger i stalleie, skoing, utstyr, veterinær osv, og så viser det seg at du har satset på feil hest. Tapet i form av innkjøpspris er ikke så stor, men forskjellen på 10000kr i innkjøp, eller 50000kr i innkjøp, er en ganske liten totalt forskjell etter ikke så alt for lang tid.
dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 08/08/2005 :  09:44:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Helt enig med Spoff og MissEva. Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 08/08/2005 :  10:41:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Slenger meg også på; Helt enig med Spoff og MissEva.
Therese
Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 08/08/2005 :  11:29:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg syns at full veterinær sjekk inkl bøye prøve, bindevevsprøve og røngten er totalt unødvendig på hester til under 30.000,-
Kjøper man hest, bør man ha såpass peiling slik at man kan se og kjenne om det er noe galt med hesten og såpass vett at man undersøker fortiden dens grundig for tidligere skader osv., evn ta med deg noen!
Å ta bøyeprøve på hesten kan en god hestekyndig gjøre - ikke noe vits å få veterinær til å gjøre det.

Selvfølgelig kan man overse skader, men det kan dyrlegen også (har vært borte i alvorlige ting som dyrlegen overså).

En normal veterinær og helse sjekk er jo det beste alternativet i alle tilfeller,og når det kommer til mer avanserte prøver som røngten osv. mener jeg at det burde tas på hester i de høye prisklassene.

Opprinnelig postet av *Showjumping*

Jeg har hele tiden trodd at du var en person med litt erfaring og kjennskap innen hest...men etter dette utsagnet(samt andre før...) begynner jeg faktisk å lure litt....

Mener du virkelig at det ikke er vits med vetrinær-sjekk om man ikke betaler over 30 000 for hesten man skal kjøpe???
Det spiller da virkelig ingen rolle hva man betaler for hesten,skader kan der være uansett...
Ser hva du mener med at jo mer penger man legger ut for hesten,desto mer risikerer man å miste ved evt skader som oppdages etterpå...men alvorlig talt...
Selvfølgelig bør man ha med seg en erfaren person hvis man som nybegynner skal kjøpe seg hest,men er da ikke alle skader man kan se med det blotte øye...og det er slett ikke alle,erfaren eller ei,som kan beregne graden halthet ved en bøyeprøve.

Og ang å sjekke ut fortiden til hesten med tanke på skader,så er det faktisk sånn at det kun er nåværende eier som får ut noen vetrinærattest,og det kun for tiden hesten har vært i deres eie... Så skader hesten har fått før den tid,finner man ikke ut av på den måten...
Selvfølgelig kan det skje at en vetrinær overser et problem,men mener faktisk sjangsen er enda større å ta om man dropper hele undersøkelsen,eller lar en "erfaren" sjekke over hesten for den del... Er kun på et vet.kontor man har de nødvendige middler for å få tatt/analysert blodprøver,røntgen ol.

Så om hetsen koster x-antall 1000 eller om man får den gratis for den del,spiller for meg liten rolle. Vil man forsikre seg(så godt det lar seg gjøre) om at denne hesten kan man bruke som planlagt,uten å måtte legge ut mye på behandlinger og medisiner(som fort kan komme opp i x-anntall 1000)...så bør man få tatt en hel-sjekk på hesten før man i det hele tatt bestemmer seg for kjøp!

Takker for meg. Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 08/08/2005 :  16:32:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg mener også at man bør ta en mest mulig grundig veterinærsjekk- uansett pris på hesten! Jeg har alltid tatt full sjekk ved salg (bøyeprøve, helsekontroll, rønken osv), det koster tross alt ikke så veldig mye.
Hege Gå til toppen av siden

Oxhovd Victoria=o)

» VIP

Norway

Skrevet - 08/08/2005 :  19:35:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideOxhovd Victoria=o)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOxhovd Victoria=o)  Svar med kopi av melding
Victoria kjøpte me for 30 000,- Me reiste en å en halv time for å sjå på ne, der fikk ej stelle ne, å ride ne en tur,samt sale av. Noken daga etter for me en gong til, da skulle eg få prøve henne på bane, der fikk eg prøve å hoppe, ri på volte under instruktør (da selger er instruktør).

Me tok ein risk da me kjøpte henne, for me tok ikkje bøyeprøve. Men ein anna ting var at me visste at ho ikkje hadde blitt behandla godt før. Sida me kjende selgarane frå før, visste me at dei ikkje hadde "dårlige" hestar. Har aldri angra. Men bøyeprøve er eigentleg ein god ting og ha, uansett pris. For der er mange rare folk innen hestemiljøet.'

Ann Lajla

Ann Lajla

www.annlajlabrungot.piczo.com :)

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 08/08/2005 :  20:04:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Bokmål/nynorsk er en fin ting, Oxhovd Victoria. :-) Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 08/08/2005 :  20:08:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
(nåh, det var da heller nynorsk med litt skrivefeil enn dialekt da, noen skrivefeil må man tillate folk å ha ;))
Gå til toppen av siden

Oxhovd Victoria=o)

» VIP

Norway

Skrevet - 08/08/2005 :  20:41:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideOxhovd Victoria=o)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOxhovd Victoria=o)  Svar med kopi av melding
hehe... Ja, eg gløymde meg ein del..:P men eg prøvde.
Tatt litt mykje fri ifrå nynorsken i ferien ja..

Ann Lajla

www.annlajlabrungot.piczo.com :)

Gå til toppen av siden

*Showjumping*

Skrevet - 18/08/2005 :  18:07:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg syns dere må lese hva dere uttaler dere på.
Som skrevet: en fullstendig veterinærsjekk INKL bøye prøve, bindevevsprøve og røngten, mener jeg ikke er nødvendig på rimelige hester.
Altså det å røngte en hest er ikke nødvendig så lenge den ikke har fått utslag på bøyeprøva, bindevevsprøver og andre prøver er heller ikke nødvendig så lenge det ikke blir annbefalt fra veterinær under en normal helsekontroll.

Igjen, selvfølgelig "hele pakka" med tester og undersøkelser er jo det som er mest betryggende, en på stallen sitter med en nå, som fikk null grader på bøyeprøva og hun valgte da å ikke brukte mange tusen på å røngte den - men som nå sitter med en hest som kun kan bli brukt som avlshoppe (tidligere konkurranse hest) fordi den lille prosenten av hester som allikevel har større og mer alvorlige/kompliserte problemer i beina som ikke merkes på bøyeprøve eller riding- rammet henne. Denne hesten skulle selges, og kjøper ville ha blod og gen prøve, samt bindevevsprøve (og røntgen). Ingenting slo ut på røngtinga, men de merket defekter med bindevevet og da gikk til dypere røntging og andre praktiske tester for å finne ut hva som var galt.
Det er innmari leit, men kan jo legge til at hun har hverken gjennomført bøyeprøve eller røntging eller andre prøver på hennes tidligere/andre hester, og "spart" på det - selvom det kan bli litt brutalt å si det på den måten.

Som også skrevet i forrige innlegg, å få hesten konstantert frisk på mange undersøkelser er jo det absolutt tryggeste enten det er en dyr hest eller en rimelig hest, men i mange tilfeller vil jeg si at alle de mere kompliserte undersøkelser være unødvendig.
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 18/08/2005 :  21:42:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Poenget er vel at rønken og bøyeprøve (eventuelt andre prøver) verken er særlig komplisert eller dyrt, uansett pris på hest:) Jeg vil anbefale alle som kjøper hest å få dette gjort. Vet av endel tilfeller der bøyeprøve har vært 0, men der det har vært enten spatt, beinsplinter, forkalkninger osv i beina..

Finnes noen dårlige dyrleger også, derfor er det å anbefale så full sjekk som mulig når man kjøper hest. Et eksempel her er en hest som hadde blitt sparket i luftegården, dyrlegen sa at hesten bare hadde lymfagitt av sårene og at det ikke var noe alvorlig. Hesten ble etter noen dager haltfri, og man kunne ri som normalt. Etter hele 2 måneder viste det seg (etter at det ble tatt rønken) at griffelbeinet var knekt rett over!! Grunnen til at dette ble funnet ut (hesten hadde fungert helt normalt til å begynne med), var at den hadde overbelastet det diagonale beient, og den ble stokk halt på det.
Etter slike skrekk historier, sverger jeg til rønken!

Hege Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.