hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Martingal, unødvendig eller nødvendig?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Martingal, unødvendig eller nødvendig?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 13/05/2003 :  12:51:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Martingal er vel den eneste "hjelpetøylen" jeg liker å bruke. Den har så minimal innvirkning at den synes jeg er helt grei. Har selv brukt den på hester som tar opp hodet, og det har fungert veldig bra.

Om man har en tur som stikker og som man ikke har kontroll på på tur, så må man jobbe på banen først. Man kan ikke ri ut på en ukontroller bar hest. Slikt er unødvendig og til fare for andre, man må ta hensyn! Er hesten helt utstyrlig er det mye grunnarbeid som kan(og må) tas på banen først, før man i det hele tatt tenker på å ri ut. Men, hvordan kan hesten lære noenting om dnei kke får komem ut på tur helelr? Det er ute i det "fri" hesten er vanskelig, så det er også her endel av arbeidet må gjøres. Men altså, er den helt umulig så rir man og får på plass ting hjemme på inngjerdet omådet før man rir ut og er en fare for andre.

Om martingal hjelpe så bruk det, i en OVERGANSPERIODE! Det skal ikke være et konstant hjelpemidde, men bare til hesten klarer seg uten. Og får å få til det så må man jobbe mye. Jeg er nok en av dem som mener at ALLE heter kan bli kurert for "problemer" bare de for nok og rett trening, så det er bare å stå på

Så akkuratt martingal er jeg positiv til, andre hjelpetøyler liker jeg mindre for det er så få som kan bruke dem. Martingal er ikke så "avansert" og er lettere å bruke riktig.
Gå til toppen av siden

gipsy

Skrevet - 13/05/2003 :  13:04:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er enig i at man må ta hensyn og trene hjemme før man begir seg på tur.
Men har man en hest som stikker, kan man ri den langs ei elv, et gjorde. På inngjærdet ommråde, i dypsnøen...
Har man muligheten til å drive den rundt i ring, når den har som hensikt å stikke, så kan man ri på tur..
Hadde selv en som var håpløs på området da jeg fikk ham, men jeg drev ham rett i dypsnøen så både jeg og hesten stupte, tre ganger slik og det var slutt på spiloppene. Det er kanskje ikke den idielle løsningen men den er effektiv..(Jeg er nokk litt hissig av meg, og tenkte at det var bedre å falle i jupsnøen før farta blei for stor, enn på veien i hundreoghelvete)
Gå til toppen av siden

netland

Norway

Skrevet - 15/05/2003 :  14:22:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
HEISANN!
jeg syntes nå at martingal er helt greit å bruke så lenge det er en grunn til man har den og at den blir brukt riktig..
bruker martingal på hesten jeg er hestepasser for. han er x-traver men det er ikke grunnen til at vi bruker den. grunnen er at han har det for seg og stikke av gårde i SVÆRE bukkesprang hvis vi gallopperer med enn hest forann, og dette gjør han ikke hvis vi har martingal.. vi har den ikke på hvis vi bare skal ta det rolig på tur og vi har den ikke stram i det hele tatt, heller omvendt!
men dette er mitt syn av martingalen.

*K*

Gå til toppen av siden

Trine+Fabella

» VIP

Norway

Skrevet - 31/05/2003 :  13:03:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Synes martingal er en helt OK ting å bruke!!
Pleier å bruke den under sprangtrening,og hviss jeg skal på "frese"-turer,el. for å ha bedre kontroll på hesten!!

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.16 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.